واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: یک آقازاده در راس معتبرترین بنیاد سینمایی خاورمیانه؟! تهران - ایرنا - سایت خبری تابناک می نویسد :سینمای ایران نیاز به آرامش دارد، بنابراین با صدور حکم برای آقازاده هایی که نسبتی با هنر هفتم این مملکت ندارد، سینماگران را از تحقق شعارهای دولت در این عرصه ناامیدتر نکنید. چشم انتظار رد این خبر توسط وزیر فرهنگ و ارشاد و یا معاون سینمایی اش نشسته ایم.
با رفتن محمدرضا جعفری جلوه از بنیاد سینمایی فارابی به رسانه ملی، گمانه زنی ها درباره مدیرعامل جدید این بنیاد رو به فزونی نهاد و حال سخن از انتصاب یک آقازاده با سوابق بسیار محدود برای معتبرترین بنیاد سینمایی خاورمیانه به میان آمده تا نگرانی اهالی سینما نسبت به سرنوشت این مجموعه بیش از پیش شود اما آیا چنین بی تدبیری در دولت تدبیر رقم خواهد خورد؟
به گزارش «تابناک»؛ اندکی در این اسامی تامل کنید: «سیدمحمد بهشتی (1362-1373)، محمدحسین حقیقی (1373-1374)، محمد رجبی (1374-1376)، محمدحسن پزشک (1376-1378)، عبدالحمید محبی (1378-1380)، محمدمهدی عسگرپور (1380-1381)، علیرضا رضاداد (1381-1386)، مجید شاه حسینی (1386-1388)، سیداحمد میرعلایی (1388-1392)، محمدرضا جعفری جلوه (1392 - 1393)»؛ اینها مدیران بنیاد سینمایی فارابی از ابتدا تاکنون بوده اند.
این بنیاد علی رغم همه نقدهایی که به برخی از تصمیمات مدیریت های پیشینش وارد است و این مجموعه را بسیار ضعیف و فاقد کارآمدی مورد انتظار ساخته، بازوی اصلی معاونت سینمایی پیشین و سازمان سینمایی کنونی است و یکی از دلایلی که جعفری جلوه و ایوبی نتوانستند در بلندمدت همکاری داشته باشند، عدم فرمانبرداری دست راست سینما از مغز سینما بود که اجازه اصلاح و تغییر ساختار این مجموعه را نمی داد؛ مجموعه ای که ساختاری قدیمی و ناکارآمد دارد اما همچنان مهم ترین بخش حامی تولید داخلی سینمای ایران تلقی می شود.
یک آقازاده در راس معتبرترین بنیاد سینمایی خاورمیانه؟!
اگرچه این نقش نیز با قدرت گرفتن بخش خصوصی در دو دهه اخیر، کمرنگ تر از هر زمان شده اما واقعیت آن است که کمتر تهیه کننده ای را می توان یافت که چک بانکی نزد بنیاد سینمایی فارابی نداشته باشد و طلب های این مجموعه از سینماگران که به واسطه وضعیت نه چندان مناسب اقتصادی شان هیچ گاه تسویه نشده، سر به فلک می زند. این بنیاد عملاً باعث ادامه حیات بسیاری از سینماگران شده و این ادامه حیات به مدیرانی بازمی گردد که تدبیر کرده اند و سینماگران را حفظ نموده اند.
البته عدم به روزرسانی نیروی انسانی و اکتفا به سرمایه های انسانی ـ که جذب گروهی شان در همان دهه 60 نیز محل تأمل است ـ این بنیاد را به یکی از مجموعه های بزرگ تحت نظر سازمان سینمایی بدل کرده که مطابق با آمار در دسترس، حدود 70 درصد پرسنلش تحصیلات معادل دیپلم و زیردیپلم دارند و طبیعتاً در سینمای امروز دنیا که تخصص حرف اول را می زند، این نیروی انسانی یا باید به سطح آموزش عالی برسد و یا بازنشسته شود که گزینه نخست به شدت زمانبر و دور از دسترس خواهد بود و «تابناک» نیز پیش از این بر لزوم این اصلاحات تاکید کرده بود.
اما این اصلاحات باید توسط چه شخصی صورت پذیرد و اساساً بنیاد سینمایی فارابی قرار است توسط چه مدیری در سال های پیش رو اداره شود؟ ظاهراً قرار بر این بوده تا رمضانعلی حیدری خلیلی مشاور ارشد سازمان سینمایی که سوابق بلندمدت مدیریت در حوزه سینما داشته و آنچنان چهره مرضی الطرفینی محسوب می شود که از سال 83 تا 88 ناظر مالی سازمان سینمایی در خانه سینما بوده، در مقام سرپرست بنیاد این تغییرات را اجرایی نماید و سپس مدیرعامل تازه بنیاد انتخاب و منصوب شود.
با این حال در شرایطی دوران گذار فارابی طی می شود، انتشار اخباری در خصوص قصد مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد برای انتخاب یک آقازاده به عنوان مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بسیار تکان دهنده بود. علیرضا تابش برادر محمدرضا تابش نماینده مجلس شورای اسلامی، پدر مرحومش معلم بازنشسته در اردکان بود و دایی اش رئیس جمهور اسبق ایران. او در همان زمان ریاست جمهوری دایی اش و در دوران وزارت عطاءالله مهاجرانی بدون هیچ رزومه جدی مدیرکل حوزه ریاست و مدیر روابط عمومی وزارت ارشاد شد و در دوره احمد مسجد جامعی نیز در این سمت ماند و جزو معدود مسئولان وزارت ارشاد بود که در این دوره هشت ساله جابجا نشد.
یک آقازاده در راس معتبرترین بنیاد سینمایی خاورمیانه؟!
او در دولت نهم به کتابخانه ملی رفت و در دوران اشعری مسیولیت هایی در کتابخانه ملی و مرکز اسناد داشت، مدیر موزه یادمان ریاست جمهوری و مشاور رییس موزه ملی قرآن کریم و مشاور رییس کمیسیون فرهنکی شورا، عضو هیات امنای انجمن سینمای جوان از دیکر سوابق اوست. او در دوره نجفی به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رفت و هفدهم شهریور 1392 به عنوان به عنوان مشاور و مدیر کل حوزه ریاست این سازمان منصوب شده بود اما در دوره سلطانی فر استعفاء داد که با مخالفت سلطانی فر روبرو شد، و کار خود در این سازمان را ادامه داد.
بحث آمدن تابش به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هفته ها پیش و با رفتن حسین طاهری مطرح شد و از تابش به عنوان گزینه مدیرکلی مرکز هنرهای نمایش سخن به میان آمد اما در نهایت سکان مدیریت تئاتر به مهدی شفیعی سپرده شد و تابش مسئولیتی در معاونت هنری نگرفت. در روزهای اخیر اما ظاهراً از ایوبی خواسته شده یا خودش این تصمیم را گرفته تا تابش را برای بنیاد فارابی در نظر بگیرد و این جوان جانشین بزرگانی شود که از آنها نامبرده شد.
در واقع تابش سابقه سینمایی جدی ندارد اما با این حال ظاهراً انتصابش بسیار جدی است، به شکلی که دو خبرگزاری به صراحت این موضوع را مطرح کرده اند و مسئولان سازمان سینمایی نیز بنای تکذیب این خبر را ندارند. این خبر بسیار نگران کننده است، چرا که انتخاب چنین اشخاصی که سابقه جدی و شناخت و درک عمیقی نسبت به حوزه سینما ندارد، تیر خلاص به شعار شایسته سالاری دولت تدبیر و امید در حوزه فرهنگ است.
اگر چنین حکمی در دولت تدبیر و امید صادر شود، باید به عنوان یکی از بی تدبیری های بزرگ مجموعه فرهنگی دولت یازدهم مورد توجه قرار گیرد و قطعاً منتقدانی که نسبت به عملکرد چهره های پیشین از بهشتی گرفته تا جعفری جلوه نقد داشتند، چنین اشتباه فاحشی را تحمل نخواهند کرد. سینمای ایران نیاز به آرامش دارد، بنابراین با صدور حکم برای آقازاده هایی که نسبتی با هنر هفتم این مملکت ندارند، سینماگران را از تحقق شعارهای دولت در این عرصه ناامیدتر نکنید. چشم انتظار رد این خبر توسط وزیر فرهنگ و ارشاد و یا معاون سینمایی اش نشسته ایم.
منبع/ تابناک
اول **
25/11/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]