تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816897260




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تقويم فضانوردي(2)


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: تقويم فضانوردي(2)


دانش- داستان بي پايان سفر انسان به فضا، با سفر يوري گاگارين آغاز شد.

همان طور كه در شماره قبل خوانديد، در ستون «تقويم فضانوردي» سيروس برزو، كارشناس مسائل نجومي و فضايي مقيم روسيه، براي شما گاهشمار سفر انسان به فضا را مي‌نويسد.

20 فوريه 1962
پس از پرواز‌هاي غير مداري «شپرد» و «گريسام»، ناسا توانست نخستين پرواز فضايي واقعي را با كمك موشك اطلس انجام دهد. «جان گلن» اولين كيهان‌نورد آمريكايي بود كه توانست در مدار زمين به گردش در آيد. او با سفينه «فرندشيپ -7» طي 5 ساعت، سه بار زمين را دور زد و سپس در اقيانوس آرام فرود آمد. خطاي سامانه فرود باعث شد محل فرود با منطقه پيش‌بيني شده كيلومترها فاصله داشته باشد. به همين دليل، گروه نجات سفينه را بعد از 21 دقيقه از آب گرفتند.

24 مه 1962
«اسكات كارپنتر» با سفينه «آورورا -7» از كيپ كاناورال آمريكا به فضا پرتاب شد و توانست دومين سفر مداري آمريكا را انجام دهد. آورورا در مداري با زاويه‌اي 5/32 درجه نسبت به خط استوا هر 5/88 دقيقه يك بار زمين را دور مي‌زد.

او طي سفري كه 4 ساعت و 56 دقيقه و 5 ثانيه طول كشيد، با مشكلات كوچكي از قبيل بالا رفتن درجه حرارت داخل ناو روبه‌رو بود. او در جريان بازگشت هم مشكل پيدا كرد: موشك سفينه، 3 ثانيه ديرتر كار خود را انجام داد و همين امر باعث شد كه 200 كيلومتر دورتر از محل پيش‌بيني شده در اقيانوس اطلس فرود آمد. سرانجام پس از سه ساعت شناور بودن در اقيانوس، چرخبال‌هاي نيروي هوايي به طور معجزه‌آسايي او را نجات دادند.

11 تا15 اوت 1962
«آندريان نيكلايف» با وستك-3 به فضا پرتاب شد. او طي 95 ساعت، 64 بار زمين را دور زد. اين سفينه كه 4722 كيلوگرم وزن داشت، با زاويه شيب 98/64 درجه نسبت به خط استوا قرار گرفت و هر 5/88 دقيقه يك بار زمين را دور مي‌زد.

يك روز پس از پرتاب وستك-3، ناو كيهاني وستك-4 راهي مدار زمين شد. مدارهاي دو ناو وستك 3 و 4 به گونه‌اي انتخاب شده بودند كه آنها از چند كيلومتري هم عبور كردند.
اين نخستين پرواز همزمان دو ناو سرنشين‌دار در مدار زمين بود؛ در جريان آن كيهان‌نوردان براي نخستين بار يك برنامه تلويزيوني را از فضا به زمين مخابره كردند و در آن وضعيت بي‌وزني را به نمايش گذاشتند. نيكلايف آزمايش هاي مختلف پزشكي در ارتباط با تطابق وضعيت دستگاه‌هاي بدن با شرايط بي‌وزني انجام داد. به‌طور مثال مدت 5/3 ساعت بدون استفاده از كمربند صندلي‌‌هاي فضايي، به‌طور آزاد و شناور در داخل كابين ناو كيهاني به كار و فعاليت پرداخت.

ناو وستك-3 پس از ملاقات با وستك-4 به زمين بازگشت و در جنوب شرقي قرقنده قزاقستان فرود آمد. وستك-4 نيز پس از طي مسافتي حدود دو ميليون كيلومتر ، در قزاقستان فرود آمد.

ادامه دارد

تاريخ درج: 24 ارديبهشت 1387 ساعت 13:20 تاريخ تاييد: 28 ارديبهشت 1387 ساعت 09:03 تاريخ به روز رساني: 28 ارديبهشت 1387 ساعت 09:00
 شنبه 28 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن