تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تو را سفارش مى‏كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803029347




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فاز 12 پارس جنوبي؛ نقطه اميدبخش رشد اقتصادي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ بهمن ۱۳۹۳ (۹:۹ق.ظ)
فاز 12 پارس جنوبي؛ نقطه اميدبخش رشد اقتصادي گروه اقتصاد سياسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، پارس جنوبي، بزرگترين ميدان گازي جهان است، که در خليج فارس و در آب هاي سرزميني ايران و قطر واقع شده‌ است. اين ميدان گازي بين ايران و قطر مشترک بوده و در کشور قطر، ميدان گازي گنبد شمالي نام دارد.
ايران و قطر از ابتداي برداشت از اين ميدان مشترک همواره در رقابت براي برتري در بهره‌برداري از منابع هيدروکربني اين ميدان بودند. مساحت اين ميدان ۹۷۰۰ کيلومتر مربع است که ۳۷۰۰ کيلومتر مربع آن در آبهاي سرزميني ايران و ۶۰۰۰ کيلومتر مربع آن در آبهاي سرزميني قطر قرار دارد. حجم گاز برداشت‌شدني ميدان به همراه ميعانات گازي، معادل ۲۳۰ بيليون بشکه نفت خام است.
ايران، اين ميدان مشترک را به 24 فاز تقسيم کرده است. ذخيره بخش ايراني ميدان ۱۴ تريليون مترمکعب گاز درجا و ۱۰ تريليون مترمکعب گاز قابل برداشت و ۱۷ بيليون بشکه ميعانات گازي (۹ بيليون بشکه قابل برداشت) است که ۵۰ درصد ذخاير گازي ايران و ۸ درصد از ذخاير گازي جهان است.
ذخيره بخش قطري ميدان ۳۷ تريليون مترمکعب گاز درجا و ۲۶ تريليون مترمکعب گاز قابل برداشت و ۳۰ بيليون بشکه ميعانات گازي (۱۰ بيليون بشکه قابل برداشت) است که معادل ۹۹٫۹ درصد ذخاير گازي قطر و ۲۱ درصد ذخاير گازي جهان است.
وزارت نفت دولت يازدهم در آغاز کار خود با صدها پروژه نفتي و گازي مواجه شد که نيمه کاره باقي مانده و پيشرفت اندکي داشتند و مشخص نبود که ساخت آنها چه زماني به پايان مي رسد؛ بنابراين، اين وزارتخانه براي اختصاص بهينه منابع محدود مالي و تسريع در بهره برداري از پروژه هاي عمراني، اقدام به اولويت بندي پروژه هاي نفتي و گازي کرده که بر اين اساس، تکميل پروژه هايي که بيش از 80 درصد پيشرفت دارند در اولويت کاري سال 1393 قرار مي گيرد. براين اساس، زنگنه اعلام کرد تکميل فازهاي ١٢، ١٥، ١٦، ١٧ و ١٨ ميدان مشترک پارس جنوبي در اولويت قرار گرفته است.
مجلس شوراي اسلامي نيز براي توسعه ميادين مشترک نفت و گاز بودجه قابل ملاحظه اي را در سال 93 در اختيار وزارت نفت قرار داد. در اين ميان توسعه فاز 12 پارس جنوبي با توجه به اهميت و استراتژيکي بودن در الويت اصلي وزارت نفت قرار گرفت. به عبارتي پس از بروز بارها تاخير در عمليات اجرايي بخش هاي مختلف توسعه‌اي اين فاز که بزرگترين، فشرده ترين و بي سابقه‌ترين پروژه در تاريخ صنعت گاز کشور محسوب مي شود، سرانجام 16 ماه پيش اين فاز به دليل حجم گاز توليدي درصدر اولويت هاي دولت براي توليد روزانه 84 ميليون مترمکعب گاز ترش و توليد 75 ميليون متر مکعب گاز شيرين و تزريق آن به شبکه سراسري قرار گرفت.
موسي احمدي نماينده مردم عسلويه و عضو کميسيون انرژي مجلس چندي پيش در همين رابطه به «موج» گفت: طبق گزارش هايي که داريم، وضعيت توسعه فازهاي پارس جنوبي بهتر شده است. با تزريق اعتبارات لازم و از طريق جذب نيروهاي متخصص بهره برداري از فازهاي 15 و 16 انجام گرفته، فاز 12 نيز شروع به کار کرده و اين فاز يکي از فعالترين فازهاي پارس جنوبي خواهد بود.
فاز 12 پارس جنوبي که بر اساس اعلام مديرعامل شرکت ملي نفت ايران نيمه اسفند سال جاري رسما افتتاح مي شود به تنهايي تقريبا چهار درصد از کل گاز ميدان پارس جنوبي و کمي کمتر از يک درصد از کل گاز جهان را در خود جاي داده است. ميدان گازي فاز 12 واقع در بلوك جنوب شرقي حوزه گازي پارس جنوبي و حاشيه خط مرزي با كشور قطر با مساحتي حدود 206 كيلومتر مربع مي باشد كه گاز طبيعي خشك آن 21 تريليون فوت مكعب برآورد مي شود. تاسيسات فراساحل در حدود 150 كيلومتري نوار ساحل قرار داشته و تاسيسات خشكي اين فاز در منطقه تمبك ( 65 كيلومتري شرق عسلويه ) قرار دارد.
محمد جواد شمس، مديرعامل شرکت پتروپارس در خصوص راه اندازي فاز 12 پارس جنوبي معتقد است: "اين پروژه در ابعاد نيروي انساني، سرمايه گذاري، ميزان سودآوري براي کشور و ساير، بزرگترين پروژه تاريخ صنعت کشور است".
بر اساس برآوردهاي انجام شده، با توليد ۲۵ ميليون مترمکعب گاز طبيعي در روز از هر فاز پارس جنوبي، حدود ۸ ميليارد مترمکعب گاز طبيعي در سال به دست مي آيد که ارزش آن با احتساب هر متر مکعب ۲۵ سنت، برابر با ۲ ميليارد دلار در سال است.
بنابراين با راه اندازي کامل فاز 12 پارس جنوبي که معادل 3 فاز استاندارد است، حدود 6 ميليارد دلار درآمد تنها از توليد گاز اين فاز طي يک سال عايد کشور مي شود. راه اندازي کامل فاز 12 پارس جنوبي با تمام فراز و نشيب هاي که در مسير توسعه داشت کمتر از يک ماه ديگر محقق مي شود، فازي که سالانه با مجموع توليداتش حدود ١٠ ميليارد دلار درآمد زايي نصيب کشور مي کند و بازگشت سرمايه اي کمتر از يک سال خواهد داشت.
با به توليد رسيدن گاز از سکوي C و بهره برداري از ششمين واحد شيرين سازي در بهمن ماه سال جاري ظرفيت توليد پالايشگاهي گاز در فاز 12 با توليد تمام ظرفيت به 75 ميليون مترمکعب در روز مي رسد که از اين ميزان بيش از ٥٠ ميليون متر مکعب آن از بخش دريايي اين فاز تامين مي شود.
با بهره برداري کامل از فاز 12 پارس جنوبي به نظر مي رسد ميزان کل توليد گاز ايران از اين ميدان به 400 ميليون متر مکعب در روز برسد و در مقايسه با قطر که گفته مي شود روزانه 600 ميليون متر مکعب از پارس جنوبي گاز توليد مي کند هنوز هم توليدمان فاصله قابل توجهي داشته باشد. با اين حال موسي احمدي عضو کميسيون انرژي به «موج» مي گويد: "قطر فضايي را براي توسعه ندارد و اغلب مساحت ميدان خود را به بهره برداري رسانده است".
کارشناسان اقتصادي بر اين باورند که با راه اندازي فاز 12 پارس جنوبي حدود 2 درصد به توليد ناخالص داخلي (GDP) کشور افزوده مي شود. اگر به نقش و اهميت اقتصادي و اجتماعي توليدات ميدان پارس جنوبي و موضوع ايجاد فرصت‌هاي اشتغال و کارآفريني آن، مقوله ديپلماسي نفت و افزايش قدرت چانه‌زني کشور در مبادلات و مناسبات بين‌المللي و افزايش نقش و اقتدار ايران در بازارهاي توليد و تجارت انرژي را نيز اضافه کنيم، ارزش ميدان پارس جنوبي بيش از بيش آشکار مي‌شود.

محمد قربانپور شيخاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن