تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 2 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اينان در روز قيامت سير مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1842938690




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

-قلمرو نیروهای اهریمنی در عبادات


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:

قلمرو نیروهای اهریمنی در عبادات ازجمله مسائل مورد ابتلا در زندگی متعبدانه دینداران، وسواس در عبادات است که از ادای صحیح کلمات عربی در قرائت نمازهای یومیه گرفته تا جزئیات اعمال فریضه نادری همچون حج ـ که ممکن است در تمام طول زندگی فرد فقط یک بار رخ دهد ـ همه را در بر می‌گیرد.
 

بسیار دیده و شنیده ایم که می گویند فلان شخص به طور خاص در مورد ادای حرف «ضاد» در کلمه «ولا الضالین» سوره حمد دچار وسواس است و تنها پس از بارها تکرار می تواند خیال خود را از بابت ادای صحیح و قابل قبول آن آسوده کند حتی بدون آسودگی خاطر و با وجود دودلی و تردید بسیار، تنها از آن رو که نباید به وسواس گرفتار بود، از تکرار بیشتر دست بردارد و نماز را به اتمام برساند. مثال مبتلابه دیگر، بحث شکیات در نمازهاست که ارتباط بسیاری با همین مساله وسواس دارد. شرط تحقق شکیات نماز این است که شک و تردید به اصطلاح،50 - 50 باشد، یعنی هیچ یک از طرفین شک را نتوان حتی با یک درصد احتمال بیشتر، بر طرف دیگر ترجیح داد. روشن است ما در بسیاری اوقات قادریم احتمال صحت یک طرف را بر دیگری غالب کنیم و از تحقق مساله شک در فریضه دائم و مهمی همچون نماز جلوگیری کنیم، ولی آنچه مانع اصلی در این راه است، همان احتیاط بیش از اندازه یا وسواس است که شهامت و جسارت و اطمینان را از ما می ستاند و جای آن، هراس و دودلی و تردید می نشاند. حرمت شرعی وسواس در مساله شکیات نماز، حکم کسی که زیاد شک می کند و با نام دائم الشک خوانده می شود، بی اعتنایی به شکیات است و این که باید یکی از طرفین شک را به صورت کاملا اختیاری، معیار قرار دهد و نماز را به اتمام برساند و این حکم یعنی حکم مربوط به دائم الشک فقط منحصر به نماز نیست و در همه دیگر مسائل عبادی نیز ساری و جاری است. نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است و مومنان توجه بسیار کمی به آن دارند و گاهی حتی مورد غفلت کامل دینداران واقع می شود، مساله حرمت شرعی وسواس است. ما می خوانیم و می شنویم که حکم دائم الشک یا کسی که به عارضه وسواس دچار است، بی اعتنایی است و این که باید بنا را بر صحت بگذارد و به وسواس و شک خود وقعی نگذارد. این را می دانیم، اما توجه نداریم این بی اعتنایی، حکم کسی است که به این عارضه ها گرفتار آمده و به قول معروف آب از سرش گذشته است وگرنه اگر یک مرتبه قبل تر بیاییم و در جایی بایستیم که شخص هنوز دائم الشک یا وسواسی نشده، ولی با احتیاط بیش از اندازه دارد خود را بتدریج در این دام گرفتار می کند، اینجا حکم شرعی، نه بی توجهی و بی اعتنایی، بلکه توجه و اعتنای تام برای گرفتار نیامدن در این ورطه ویرانگر است. وسواس در شرع مقدس اسلام از حرام های شرعی است و عملی که بر طبق وسواس انجام می گیرد، نه فقط باطل که گناه و معصیت شمرده شده است، چراکه برخلاف تصور غالب و مرسوم، وسواس داشتن در امور شرعی نه فقط نشانه دقیق بودن و شرط احتیاط را نگهداشتن نیست، بلکه همان گونه که از نامش پیداست، وسوسه شیطان است برای ایجاد تکلف در شرع و دلزدگی نسبت به عبادات و در نتیجه رویگردانی ظاهری یا باطنی از آموزه های دینی. نمونه ای دیگر که قابل مقایسه با همین مساله وسواس در عبادات است و می تواند این معضل رایج و شایع گرفتاری میان احتیاط و وسواس را روشن تر کند، بحث روزه داری در هنگامه ای است که روزه برای سلامت بدن مضر است. خیلی ها وقتی می شنوند نباید روزه بگیرند توجه ندارند که این نباید، نهی شرعی و مولوی است نه نهی عرفی و ارشادی. یعنی منظور این نیست که مختارید روزه نگیرید یا این که خدا این اجازه را به شما داده که روزه نگیرید و حتی منظور این هم نیست که اگر روزه گرفتید روزه تان مقبول درگاه حق نیست یا این که اصلا باطل است، بلکه معنای این نباید، حرمت شرعی است. منظور این است که روزه داری بر شما حرام است و اگر روزه بگیرید مرتکب معصیت شده اید. متاسفانه توجه کافی نداشتن به این عامل مهم و بازدارنده حرام بودن که در دین اسلام بخوبی مورد تأکید قرار گرفته، موجبات گرفتار آمدن در ورطه شک و تردید مدام و احتیاط وسواس گونه را فراهم می آورد که آشکارا قلمرو نیروهای شیطانی است و کوچک ترین مرز مشترکی با ایمان و اطمینان دینی و مذهبی ـ که بر رحمانیت مبتنی است ـ ندارد. دینداری، سختگیری نیست متاسفانه یکی از خطاهای رایج در تلقی های عام از دینداری این است که می پندارند اعمال و رفتار ما هر چقدر سخت تر باشد به حقیقت نزدیک تر و هر چقدر آسان تر باشد، از حقیقت دورتر است. یعنی تصوری راهبانه از دین در ذهن داریم که موجب می شود دین را در ذهنمان چارچوبی سرشار از خطوط قرمز تصور کنیم که مراد اصلی اش ممانعت از لذت بردن و مقصودش دشوار کردن هرچه بیشتر حیات دنیوی برای سعادتمند شدن در حیات اخروی است. علما و متفکران برجسته اسلامی بکرات در مسیر زدودن این تفکر باطل از ساحت اندیشه دینی تلاش کرده اند و می بینیم هنوز هم چنین نگرشی از دین بر جوامع اسلامی حکمفرماست که توگویی ریشه در رهبانیت مسیحی یا شریعت سختگیرانه آیین یهودیت دارد. حال آن که اسلام، فقط از آن رو دین خاتم نیست که در ترتیب زمانی، آیین متاخر است بلکه چون پیراسته از نقص های ادیان دیگر است دین کامل دانسته شده است. ما باید در مسیر شناخت وجوه تمایز دین برگزیده خویش از ادیان آسمانی و غیرآسمانی دیگر تلاش در خور کنیم و این شاید بهترین راه برای ایمن ماندن از شر مسلم و غیرقابل انکار مساله ای همچون وسواس در همه شئون زندگی دیندارانه بخصوص مسائل عبادی باشد. مسائلی که قرار است ما را به معبود پیوند دهد نه آن که عبادت را به نوعی شر واجب تبدیل کند که زندگی را بر کام انسان زهر می نماید و در عین حال تکلیف ما این است که تلخی آن را بپذیریم و سر تسلیم فرود آوریم و دم بر نیاوریم. اسلام، به گواه قرآن و روایات، هرگز چنین دین و آیین بسته و نامنعطفی نیست. صدرا حق جو / جام جم


 


پنج شنبه 23 بهمن 1393 ساعت 02:15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن