واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش ايرنا، فريدون فعالي افزود: در سي و پنجمين نشست كميته ميراث جهاني در پاريس نخستين پرونده زنجيره اي جمهوري اسلامي ايران حاوي دست آوردهاي جديد براي جمهوري اسلامي ايران در موضوع ثبت ميراث فرهنگي در مقياس بين المللي بوده است كه پرونده باغ هاي ايراني با اختصاص پنج معيار از شش معيار مورد نظر يونسكو به ثبت جهاني رسيد . وي گفت : اين پرونده معرف 9باغ منحصر به فرد ايراني است كه باغ هاي پاسارگاد و باغ ارم از استان فارس در اين پرونده به فهرست ميراث جهاني پيوستند. مديركل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري فارس با بيان اينكه ثبت پرونده باغ ايراني افتخاري برزگ براي نشان دادن و معرفي بيش از پيش تاريخ و فرهنگ ايران به جهانيان است گفت: باغ ايراني سابقه اي طولاني از زمان هخامنشيان دارد كه باغ پاسارگاد به عنوان نخستين الگوي چهار باغ درجهان تأثيرات شگرفي در ادوار پس از خود در سراسر جهان گذاشته است و از اين حيث در جايگاه ويژه اي قرار دارد . فعالي با اشاره به اينكه قرارگرفتن اين دو باغ درفهرست جهاني مي تواند حمايت هاي مادي و معنوي جهاني را براي مجموعه ها در برداشته باشد گفت: ثبت اين دو باغ در فهرست آثار يونسكو در معرفي هر چه بيشتر اين مكان ها و جذب گردشگران خارجي و داخلي تأثير بسزايي دارد و اين امر برلزوم توسعه برنامه ريزي ها جهت حفاظت بيشتر از اين مكان ها مي افزايد. فعالي گفت : طبق كنوانسيون ميراث جهاني، ميراث فرهنگي و طبيعي آثار ارزشمند و غير قابل جايگزيني است كه نه تنها به يك ملت بلكه به تمام انسان ها تعلق دارد و از دست رفتن اين آثار به هر شكل ضايعه اي است در ميراث تمام مردم جهان و وظيفه اين كنوانسيون شناسايي ، محافظت و حفاظت ميراث فرهنگي و طبيعي با ارزش و برجسته جهاني و انتقال آن به نسل هاي آينده است. مدير كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري فارس در ادامه گفت : افزايش اعتبار فهرست ميراث جهاني ، اطمينان از حفاظت مناسب از ميراث جهاني ، تشويق ظرفيت سازي كار آمد در كشورهاي عضو كنوانسيون ، افزايش آگاهي ، مشاركت و پشتيباني عموم از آثار جهاني از جمله اهداف و مزيت هاي ثبت آثار در فهرست ميراث جهاني مي باشد. طبق مطالعات و پژوهش هاي انجام گرفته با توجه به طراحي با غ پاسارگاد توسط كوروش مي توان وي را به عنوان اولين ابداع كننده طرح چهارباغ در جهان پذيرفت اعتباري كه پاسارگاد بر مبناي طرح چهارباغ بدست آورد به حدي بود كه الگوي بصري چهارباغ تا قرنها پس از وي نيز به عنوان مبناي طرحهاي باغهاي ايراني به كار گرفته شد. با توجه به تناسب و توازني كه كوروش با ساخت چهارباغ سلطنتي پارساگاد بوجود آورد، مسير تازهاي در طرح باغ مطابق با ذوق و سليقه ايرانيان آغاز شد. مسيري كه با دستور وي آغاز و سالها پس از وي نيز به عنوان الگوي باغ ايرانيان مورد قبول نسلهاي پس از او قرار گرفت. عليرغم اينكه پس از كوروش، داريوش دستور ساخت بناهاي يادماني با الگوي چهارگوش جديد را داد ولي اين الگوها نيز منطبق با نظم چهارتايي باغها بودهاند.قطعهبنديهاي چهارتايي در باغها و طرحهاي مربع شكل و كلاً طرحهاي (چهارباغ) مدتهاست كه پس از كوروش همزيستي با يكديگر را ادامه ميدهند. مجموع آبراهه هاي شناسايي شده باغ پاسارگاد 1100 متر مي باشند كه پرديسي را به ابعاد 250*300 متر مربع تشكيل داده اند 30 عدد حوضچه در مسير كناري و 43 عدد در مستطيل مركزي وجود داشته اند كه در حال حاضر تعداد اندكي از آنها را مي توانيم مشاهده كنيم.آب رودخانه پلوار از مسيرهاي فرعي وارد اين آبروها و حوضچه ها مي شده و پس از گردش در پرديس پاسارگاد و به احتمال زياد آبرساني به آن،خارج مي گرديده است. باغ ارم نيز كه دربلوار ارم واقع شده از زيباترين باغ هاي شيراز وايران است كه درختان سروناز آن شهرت جهاني دارند و درحال حاضر باغ گياه شناسي ودانشكده حقوق دانشگاه شيراز درآن قرار دارند. اين باغ توسط محمد قلي خان ايلخاني قشقايي ساخته شده وپسر ميرزا حسنعلي خان ملقب به نصير الملك آن را درسال 1315 ه .ق به صورت كنوني در آورده است. باغ داراي عمارتي سه طبقه وزيبا به سبك قاجاريه مي باشد كه ازنظر معماري ، نقاشي ، حجاري ، كاشيكاري وگچبري از شاهكارهاي زمان قاجاريه است.ك/1 7382 /675
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 178]