تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806369186




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از حمله گارد شاهنشاهی به هُمافران تا واگذاری امتیاز خط آهن خرمشهر- خرم‌آباد به انگلستان


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: امروز در تاریخ؛
از حمله گارد شاهنشاهی به هُمافران تا واگذاری امتیاز خط آهن خرمشهر- خرم‌آباد به انگلستان
درگذشت پدر فرش نو ایران، واگذاری امتیاز خط آهن خرمشهر- خرم‌آباد به انگلستان ، حمله گارد شاهنشاهی به هُمافران نیروی هوایی در پی بیعت هُمافران با حضرت امام ، آغاز لشکرکشی "محمدشاه قاجار" به هرات در افغانستان و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 20 بهمن 1393 خورشیدی برابر با 19 ربیع الثانی 1436 هجری و 9 فوریه 2015 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:



شهادت آیت اللَّه "سید مصطفی موسوی" پدر "امام خمینی"(ره) به دست اشرار منطقه (1281 ش)
آیت‌اللَّه سید مصطفی خمینی پدر بزرگوار امام خمینی (ره) در حدود سال 1238 ش (1277 ق) در خمین به دنیا آمد. ایشان پس از پشت سر گذاشتن دروس مقدماتی، برای تحصیل مدارج عالی راهی نجف اشرف گردید و پس از اخذ اجتهاد، در خمین اقامت گزید. این عالم ربانی در دوران اقامت در خمین در قطعه زمینی متعلق به خود کشاورزی می‌نمود و در عین حال به هدایت و ارشاد مردم اشتغال داشت و ملجأ و پناهگاه آنان بود. از این رو در مقابل زورگویی خوانینِ دست نشانده حکومت وقت، به مقاومت بر می‌خاست. سرانجام، طاغوتیان ندای حق‌طلبی او را با گلوله پاسخ دادند و در مسیر خمین به اراک وی را در 42 سالگی به شهادت رساندند. به هنگام شهادت ایشان، بیش از پنج ماه از تولد حضرت امام نگذشته بود و از آن پس تحت تکفل مادر و عمه خویش قرار گرفتند.

واگذاری امتیاز خط آهن بندر مُحَمَّرِه "خرمشهر" - خرم‌آباد به انگلستان (1291 ش)
دولت انگلستان که به راه‌های ارتباطی مطمئن و امن در جنوب ایران نیاز ضروری داشت تا به وسیله آن، تجارت بازرگانان انگلیسی و منافع حیاتی آن کشور را تضمین و حفظ کند در این تاریخ موفق به اخذ امتیاز احداث راه آهن مُحَمَّرَه (خرمشهر) - خرم آباد و بروجرد شد. این امتیاز سه روز پس از امتیاز مشابهی بود که از جانب دولت ایران، به روسیه واگذار گردیده بود.

درگذشت استاد "ابوالفتوح عرب زاده" پدر فرش نو ایران (1375 ش)
استاد ابوالفتوح عرب‌زاده مشهور به رسام در سال 1293 در تبریز به دنیا آمد. سید ابوالفتوح عرب‌زاده که به او لقب پدر فرش نو ایران را داده‌اند از کودکی با طرح‌ها و رنگ‌ها آشنا شد و این هنر را از پدر فراگرفت. وی در تبریز، نقاشی و طراحی روی فرش و در تهران نقاشی و طراحی بر روی کاشی را دنبال کرد. او علاوه بر این، به هنرهای دیگری چون موسیقی، نمایشنامه، مجسمه‌سازی، خطاطی، نقاشی رنگ و روغن و... علاقه داشت. رسام عرب‌زاده در 1373 با اهدای 66 قطعه فرش نفیس از مجموعه دست بافته‌های خود، پایه‌های اولیه تشکیل نهادی تحت عنوان بنیاد فرهنگی و هنری فرش رسام عرب‌زاده را با همکاری شهرداری تهران ایجاد کرد. قفس رنگ‌ها، خم معرفت، ساحل خیال و فتح سومنات از آثار طراحی فرش اوست. وی در آخرین روز از ماه رمضان، بر اثر ایست قلبی درگذشت و در بهشت زهرا مدفون گردید.

حمله گارد شاهنشاهی به هُمافران نیروی هوایی در پی بیعت هُمافران با حضرت امام (1357 ش)
در پی اعلام همبستگی گروهی از همافران و پرسنل نیروی هوایی با انقلاب اسلامی ایران و بیعت با حضرت امام، مزدوران گارد شاهنشاهی در شامگاه 20 بهمن به یکی از پادگان‌های نیروی هوایی در تهران حمله‌ور شدند.

از حمله گارد شاهنشاهی به هُمافران تا واگذاری امتیاز خط آهن خرمشهر- خرم‌آباد به انگلستان


به محض انتشار این خبر، مردم مسلمان از همه نقاط تهران برای یاری رساندن به کارکنان نیروی هوایی که در حال مقاومت بودند، به طرف پادگان نیروی هوایی شتافتند. مردم انقلابی که سلاح‌های ابتدایی و ناچیزی در اختیار داشتند با رشادت‌های خود، حمله مزدوران رژیم شاه را با شکست مواجه کردند و به این ترتیب، مرحله نهایی مبارزه مردم برای براندازی رژیم شاهنشاهی در ایران آغاز شد.

نیروهای ایرانی جاده سلالور مسقط را از کنترل شورشیان خارج کردند. (1352 ش)
در اثر فشار افکار عمومی دولت ناگزیر اعلام کرد از مدتی قبل نیروهای نظامی ایران به ظفار اعزام شده اند و همراه با شورشیان منطقه نبرد می کنند و تا هر زمان که لازم باشد به کمک به نیروهای عمان ادامه خواهند داد و نیروهای ایرانی جاده سلالور مسقط را از کنترل شورشیان خارج کردند.

مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر موقت دولت انقلابی طی یک سخنرانی که در دانشگاه تهران ایراد کرد برنامه دولت موقت را اعلام نمود. (1357 ش)
بازرگان در نخستین سخنرانی اش در برابر مردم گفت: مأموریتی که رهبر انقلاب به من داده است، پرمخاطره ترین و سنگین ترین مأموریت در عمر 71 ساله مشروطیت ایران است که به نخست وزیر ایران داده شده است. آنگاه بازرگان افزود: خطوط اصلی و وظایف دولت موقت به قرار ذیل است: 1- احراز و انتقال قدرت 2-ارائه و اثبات حقانیت (همان رفراندوم) 3- احیاء و اداره اصلاح مملکت 4- انتخابات مجلس مؤسسان و ارجاع به آراء عمومی برای تدوین و تصویب قانون اساسی جدید 5- انتخابات مجلس شورای ملی 6- استعفا و تحویل کار به رئیس جمهور و به دولت رسمی بعدی

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حدود صد نفر از دانشجویان ایرانی در اعتراض به سیاست های شاه ایران (1356 ش)
ضمن سردادن شعار «زنده باد حقوق بشر، مرده باد شاه» در مرکز شهر کانزاس سیتی اقدام به برپایی راهپیمایی کردند. علی مبارز، سخنگوی دانشجویان، علت این تظاهرات را اعتراض دانشجویان کانزاس، میسوری و آیوا در کشتار 200 نفری قیام اخیر قم اعلام کرد.

درگذشت "قابسی" دانشمند و فقیه اسلام (403 ق)
علی بن خَلَف قیروانی قابسی، دانشمند، محدث و فقیه مسلمان، در سال 324 ق در قیروان در تونس متولد شد. قابسی در جوانی نابینا گردید، اما با وجود این، احادیث بی‌شماری را همراه با اسناد مربوط به آن‌ها از حفظ داشت. قابسی همچنین در فقه و اصول از دانشی بسیار بهره داشت. و تالیفاتی در این زمینه از خود به یادگار گذاشته است. از آثار قابسی می‌توان به کتاب "المَهد" در موضوع فقه اشاره کرد.

درگذشت "ابهری" فیلسوف و منجم ایرانی (663 ق)
اثیرالدین ابهری فیلسوف، منجم و ریاضی دان برجستهٔ ایرانی از مشاهیر حکمای اسلام و از شاگردان امام فخر رازی و کمال الدین بن یونس بود. ابهری بیشتر اوقات عمر خود را به تدریس و تالیف کتاب پرداخت و آثار او باتوجه به صاحبنظر بودن وی در منطق، حکمت، ریاضی و نجوم، از ارزش بسیاری برخوردار است. از این منجم و ریاضی‌دان ایرانی آثار بسیاری بر جای مانده که از میان آنها می‌توان به کتاب اصلاح اصول اُقلیدُس و هدایت الحِکمَه اشاره کرد.

تولد آیت اللَّه "کرباسی" فقیه فاضل (1180 ق)
آیت اللَّه حاج محمد ابراهیم خراسانی معروف به کرباسی از علمای فاضل اصفهان بود. علوم مقدماتی را در زادگاهش آغازکرد و در حوزهٔ علمیهٔ نجف به تکمیل تحصیلات خود پرداخت. آیت‌اللَّه کرباسی پس از بازگشت به زادگاهش به تعلیم و تدریس مشغول شد و به تالیف آثار متعدد پرداخت. این عالم فاضل که در زهد و تقوا نیز معروف بود، کتب و رساله‌های ارزنده‌ای از خود به یادگار گذاشته است که از آن جمله می‌توان به اِشاراتُ الاصول و مناسک حج اشاره کرد. آیت اللَّه کرباسی در سال 1262 ق در 82 سالگی در اصفهان دار فانی را وداع گفت.

آغاز لشکرکشی "محمدشاه قاجار" به هرات در افغانستان (1253 ق)
چون در زمان فتحعلی شاه فتح هرات نیمه کاره رها شده بود و محمدشاه نیز می‌خواست در فتوحات نظامی شهرتی به دست آورد، لذا چون توان رویارویی با روس‌ها در بازپس‌گیری ولایات از دست رفتهٔ قفقاز را در خود نمی‌دید، قصد تصرف هرات را در سر می‌پروراند. از این رو در ربیع الثانی 1253 ق به هرات لشکرکشی کرد و آن جا را به محاصرهٔ خود درآورد. این محاصره با حمایت روس‌ها صورت گرفت و انگلیس که مستعمرهٔ بزرگ خود یعنی هند را در خطر می‌دید، دست به تهدید محمدشاه از طریق نظامی زد. تهدیدات پیاپی انگلستان و نیز طولانی شدن زمان محاصرهٔ هرات، توان ادامهٔ این کار را از اردوی محمد شاه گرفت. سرانجام محمدشاه باسرشکستگی و بدون هیچ نتیجه‌ای در 18 جمادی الثانی 1254 ق به تهران بازگشت و این عمل موجب سلب حیثیت ایران گردید.

رحلت مرجع بزرگوار تقلید و عالم کبیر آیت‌اللَّه سیدصدرالدین صدر (1373 ق)
آیت‌اللَّه سید صدرالدین صدر عاملی فرزند سیداسماعیل در سال 1299 ق در خانواده‌ای اصیل و مشهور به فضل، ادب و تقوا در کاظمین به دنیا آمد. ایشان بعد از عزیمت به کربلا، دروس سطح را در خدمت اساتیدی همچون شیخ حسن کربلایی فرا گرفت. آیت اللَّه صدر در سال 1328 ق راهی نجف اشرف گردید و از محضر آیات عظام: آخوند خراسانی، سید محمد کاظم یزدی و میرزاحسین نایینی بهره‌مند شد. در سال 1339 به ایران سفر نمود و حدود شش سال در مجاورت حرم مطهر حضرت رضا (ع) به تدریس و ارشاد پرداخت. ایشان بعد از یک سفر به عراق دوباره به مشهد برگشته و به تدریس و اقامهٔ نماز در مسجد گوهرشاد پرداخت. آیت‌اللَّه صدر با پیشنهاد آیت‌اللَّه العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزهٔ علمیهٔ قم، به شهر قم آمده و پس از فوت حاج شیخ، به یاری آیت‌اللَّه سیدمحمدتقی خوانساری و آیت‌اللَّه سیدمحمد حجت کوه کمره‌ای، سرپرستی حوزه را به عهده گرفته و به حفظ و توسعهٔ آن پرداختند. اصول دین، حاشیه بر کفایةُ الاصول و خُلاصةُ الفُصول از جمله تألیفات این مرجع بزرگ دینی است. آیت اللَّه سید صدرالدین صدر، پدر بزرگوار امام موسی صدر، رهبر شیعیان لبنان می‌باشد. سرانجام این عالم ربانی در 74 سالگی بدرود حیات گفت و در مسجد بالاسرِ روضهٔ منورهٔ حضرت معصومه (س) در کنار آیت‌اللَّه حائری یزدی، به خاک سپرده شد.

آغاز حکومت جمهوری در انگلستان به ریاست "الیور کراموِل" (1649 م)
اولیور کراموِل، فرمانده ارتشی بود که حامیان پارلمان انگلیس تشکیل داده بودند تا به عنوان اعتراض به استبدادِ چارلز اول، پادشاه این کشور به مقابله با وی بپردازد. ارتش چارلز اول در رویارویی با نیروهای مجلس شکست خورد و خود شاه به حکم مجلس در 30 ژانویه سال 1649 م گردن زده شد. با شکست سلطنت‌طلبان، مجلس انگلیس در روز 9 فوریه 1649 م، نظام پادشاهی را لغو و حکومت جمهوری را جای‌گزینِ آن کرد و کرامول را به عنوان اولین رئیس جمهور انگلستان برگزید. با این حال، کرامول که به حمایت از اقتدار مجلس قیام کرده بود، با دستیابی به قدرت، پارلمان قبلی و پارلمان تشکیل شده در زمان خود را منحل ساخت و با عنوان فرمان‌روای نگهبان تا زمان مرگ به حکومت مقتدرانه خود ادامه داد. کرامول در مدت حدود 9 سال حکومت مستبدانه خود، جنگ‌های زیادی کرد که فجیع‌ترین آنها، حمله به ایرلند و کشتار گسترده مردم این سرزمین به خاطر مخالفت با او، بود. کرامول سرانجام در سوم سپتامبر 1658 م درگذشت و پسرش جانشین او شد. اما وی نیز پس از هشت ماه حکومت، به خاطر بی‌کفایتی و نیز فشار سران ارتش، مجبور به استعفا گردید وبار دیگر نظام سلطنتی در انگلیس احیا شد. (ر.ک: 3 سپتامبر)

اعلام حالت فوق العاده و انحلال جبهه نجات اسلامی الجزایر (1992 م)
در پی پیروزی چشم‌گیر اسلام گرایان در انتخابات پارلمانی الجزایر، نظامیان حاکم بر این کشور، در 9 فوریه 1992 م نتایج انتخابات را باطل و حزب اسلام‌گرای جبهه نجات اسلامی الجزایر را غیرقانونی اعلام کردند. چندی بعد، تعدادی از سران و اعضای این حزب نیز دستگیر شدند. این اقداماتِ نظامیانِ حاکم بر الجزایر، باعث آغاز یک دوره درگیری و خشونت در این کشور شد که قربانیان بسیاری بر جای گذاشت. لازم به ذکر است که انتخابات پارلمانی الجزایر در دسامبر سال 1991 م انجام شد و در صورت پذیرش نتایج آن توسط حکومت، به حاکمیت سی ساله جبهه آزادی بخش ملی الجزایر خاتمه داده می‌شد. (ر.ک: 4 مارس)

مرگ "آندره وزالیوس" کالبد شکاف معروف بلژیکی (1564 م)
آندره وزالیوس در 31 دسامبر 1514 م در بلژیک به دنیا آمد. وزالیوس مایل به شناخت اجزای درونی انسان بود و به کالبد شکافی بدن آدمی علاقه داشت. از این رو طی سال‌های بعد تلاش‌های زیادی برای شناختن عملکرد اعضای مختلف بدن از طریق تشریح به عمل آورد و نتایج تحقیقات خود را در کتابی به نام کارخانه بدن انسان گردآوری کرد. مزایای عمده آن بر سایر کتب قدیمی، در تصاویر جالب آن بود. وزالیوس در کتاب خود، بدن آدمی را به طور طبیعی به نمایش درآورده و عضلات بدن را در حال انقباض طبیعی و نیز استخوان‌ها را در وضع عادی زندگی، به حدی طبیعی نشان داده که می‌توان گفت هیچ تصویری تا آن زمان برتر و بهتر از آن ترسیم نگردیده است. کتاب وزالیوس به نوعی آغاز تشریح نوین به شمار می‌رود. تحقیقات گسترده وزالیوس در رشته پزشکی، توانست سیر جدیدی به حرکت علم طب دهد به طوری که می‌توان گفت طب جدید پیشرفت خود را مدیون تحقیقات و تجربیات وزالیوس می‌داند. وزالیوس مدتی را به عنوان پزشک مخصوص دربار گذراند اما پس از چندی با اتهاماتی مبنی بر کفر و دزدیدن جسد آدمیان و تشریح آن از سوی مخالفانش روبرو شد که به مرگ محکوم شد. اما با وساطت پادشاه از مرگ نجات یافت و به تبعید به بیت‌المقدس محکوم گردید. آندره وزالیوس سرانجام در مسیر سفر به بیت‌المقدس در 9 فوریه 1564 م در 50 سالگی درگذشت.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید








کد خبر: ۵۱۱۹۰۳۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن