محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843245556
جام جم ایام - اختلاف نظر شورای انقلاب و دولت موقت
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
آیت الله مهدوی کنی در خاطرات خود به برخی اختلاف نظرهای اعضای دولت موقت با شورای انقلاب اشاره کرده است.
در خاطرات ایشان آمده است: برخی از افراد هم در شورای انقلاب و هم در دولت عضو بودند و برخی تنها در دولت بودند. در اوایل امر, دولت از شورا جدا بود، ولی در مرحلهی بعد، دولت و شورای انقلاب یکی شد. در دورهی جدایی افرادی بودند مثلِ آقایان مهندس بازرگان, دکتر سحابی, قطبزاده و بنیصدر که اینها در دولت و شورای انقلاب هر دو، عضویّت داشتند. همانگونه که همه میدانند هنگامی که امام دستور نوشتن قانون اساسی را دادند, خیلی اصرار داشتند که ارکان نظام هر چه زودتر تأسیس شود. امام همواره نگران بودند که مبادا خطری انقلاب را تهدید کند و احتمالاً چون سالخورده بودند و احساس میکردند ممکن است عمرشان خیلی طولانی نباشد میخواستند تا زنده هستند اساس این نظام چه از جنبههای تئوریک و چه از جنبههای اجرایی تثبیت شود و مورد تأیید عموم قرار بگیرد؛ یعنی جنبهی قانونی و مقبولیت قانونی پیدا کند. بدین معنی که نظام علاوه بر مشروعیت دینی مقبولیت قانونی هم پیدا کند که به اعتقاد امام مقبولیت قانونی برای بقای حکومت از اهمّ مسائل نظام است. چنان که در جای خود معلوم شده، مقبولیت قانونی, غیر از مشروعیت است, ولی امام به هر دو توجه داشتند، لذا وقتی بنا شد مجلس خبرگان قانون اساسی تشکیل شود دولت موقت اصرار داشت که مجلس مؤسسان باشد, چون آنها از مجلس خبرگان برداشت خوبی نداشتند و میگفتند این کلمه خبرگان مفهوم خاصی دارد. چون خبره در فقه ما به معنای خبره در مسائل دینی و فقهی است و قهراً در اذهان, مجتهد و ملا را القاء میکند, ولی مؤسسان سابقه داشت و در رژیم شاه هم دو تا مجلس مؤسسان بوده است. آنها تصور میکردند که در مجلس مؤسسان عدهای را دعوت میکنیم که اینها مؤسس هستند, اما خبره دلیل بر تأسیس نیست, دلیل بر کشف است و خود اینکه بر کشف دلالت میکند برای آنها مقبول نبود که این خبرگان مثلاً چیست؟ ولی مؤسسان پیدا بود و سابقه هم داشت , گروهی جمع میشوند و بالاخره چیزهایی مینویسند و تنظیم میکنند و بعد هم به آرای مردم میگذارند. لذا مجلس مؤسسان برای آنها قابل قبولتر بود, چون سابقهی ذهنی داشت, شکلش هم با افکار آنها متناسبتر بود. اما امام و دوستانی که در شورای انقلاب بودند اصرار میکردند که مجلس خبرگان باید باشد. تا آنجا که به یاد دارم که گاهی اختلاف نظرهایی میان دولت و شورای انقلاب رخ میداد؛ یعنی چیزهایی که در دولت تصویب میشد ـ مواردش را یادم نیست ـ و موضعگیریهایی که دولت میکرد، مورد پسند و مرضیّ شورای انقلاب نبود. از جمله گفته میشد که دولت حق ندارد قانونگذاری کند, دولت حق ندارد فلان آییننامه را به عنوان قانون تلقی کند. چنین چیزهایی گاهی به اسم آییننامه تصویب میشد و یا موضعگیریهای اجرایی که مصوبهی شورا را نداشت. یادم است که مهندس بازرگان به دوستان در شورای انقلاب گفتند که این, راه حل دارد، شما چه کسی را قبول دارید؟ دو نفر از اعضای شورای انقلاب را معیّن کنید که در دولت به عنوان ناظر باشند. گفتند که آقای باهنر و مهدوی را به عنوان ناظر در دولت انتخاب میکنیم؛ حال نمیدانم کی بود, اوائل بود یا اواخر؟ این قدر میدانم که مدتی طول کشید. موقعی هم بود که دیگر جلسات دولت ضبط میشد و من یادم است که ما هم میرفتیم, بنا شد که صداها ضبط شود. البته ما در آنجا حق رأی نداشتیم, چون از اعضای دولت نبودیم, ولی به عنوان ناظر از طرف شورای انقلاب در آنجا شرکت میکردیم که ببینیم چه میگذرد و اگر چیزی هست برای شورا گزارش کنیم. در یکی از این روزهایی که بنده و آقای باهنر به عنوان ناظر در دولت شرکت میکردیم، زمزمههایی شنیده شد که میخواهند مسئلهی ولایت فقیه را در قانون اساسی بگنجانند که البته در پیشنویس نبود. یادم است مرحوم دکتر سامی که وزیر بهداری بود، با حالت عصبانیت گفت: بله, مسئلهی ولایت فقیه را میخواهند به خبرگان ببرند و میخواهند فردا در مجلس مطرح کنند. او با شدت روی میز میکوبید و میگفت: ما نمیگذاریم این کار بشود؛ یعنی چه؟ ولایت فقیه یعنی چه؟ این برای ما مورد قبول نیست. به خدمت امام میرویم و میگوییم که ما اصلاً خبرگان را تحریم میکنیم و چنین و چنان میکنیم. گفتند که باید یک نامهای خدمت امام بنویسیم و بگوییم این درست نیست و ما چنین اصلی را قبول نداریم و خوب به یاد دارم که مهندس بازرگان هم حرف دکتر سامی را تأیید میکرد و همگی تند و عصبانی بودند که چرا مسئلهی ولایت فقیه مطرح شده است. استدلالشان این بود که ولایت, نوعی استبداد دینی است, نوعی استبداد آخوندی است و ما که با دولت شاه مبارزه میکردیم با استبداد مبارزه میکردیم و ما با استبداد مخالفیم. بعدها که صحبت امام میشد ]و میگفتیم[ آیا شما امام (ره) را مستبد میدانید؟ میگفتند ما به شخص امام کار نداریم, شما بحث امام را نکنید. بحث این است که این قانون است و بالاخره باقی میماند. بعد از امام چه؟ بنیصدر هم همیشه میگفت که شما امام را به رخ ما نکشید. امام خصوصیاتی دارد و قرنی میگذرد تا یک امام پیدا شود. اما شما این را به عنوان یک قانون و یک رویهی حکومتی میخواهید به تصویب برسانید و ما این را به عنوان رویهی قانونی نمیپسندیم. این اجمالی از استدلالها و برخوردها بود که یادم است. همانطور که اشاره کردم بحث ولایت فقیه در پیشنویس قانون اساسی مطرح نبود و در آستانهی تصویب قانون اساسی بحث ولایت فقیه مطرح شد. در آن موقع من در مجلس خبرگان نبودم, چون در هیچ انتخاباتی به عنوان نامزد شرکت نکردم که اصلاً ببینم مردم به من رای میدهند یا نمیدهند. من در مجلس خبرگان اول, متاسفانه نبودم و نمیتوانم در این مورد صددرصد قضاوت بکنم, ولی اجمالاً میدانم که از بیرون کسانی مسئلهی ولایت فقیه را مطرح کردند. مثلاً همین مرحوم آیتالله آقا سید محمد حسینی تهرانی که در مشهد بودند, ایشان از کسانی است که خودشان در کتابی که در مورد ولایت فقیه نوشتهاند در آنجا اشاره کردهاند و گفتهاند که من بودم که مسئلهی ولایت فقیه را مطرح کردم و برای امام و مجلس خبرگان فرستادم. این را ایشان خودشان در آن کتاب مطرح کردهاند و قاعدتاً ایشان یکی از آنها بودند. شکی نیست که ایشان خلاف واقع نمیگوید. انجمن حجتیه هم همین ادعا را داشت. وقتی انجمن از سوی انقلابیون مورد نقد قرار میگرفت، مسئولان انجمن از خود دفاع میکردند و میگفتند ما در دفاع از امام و ولایت در پیشنویس قانون اساسی اصلاحاتی انجام دادیم و برای مجلس خبرگان فرستادیم که یکی از موارد آن همین مسئلهی ولایت فقیه بود. پیشنویس اول قانون اساسی را آقای دکتر حبیبی از قانون اساسی فرانسه اقتباس کرده بود. منتها ایشان تا توانسته بود و به ذهنش میرسید آن را با ساختار دینی و مذهبی تطبیق کرده بود و شورای نگهبان را ایشان از قانون اساسی فرانسه ]اقتباس کرده بود[ و چیزهایی که از قانون مذکور گرفته شده، همین شورای نگهبان است. دکتر حبیبی میگفت که آنها هم شورای نگهبان دارند، ولی تعداد آنها نه نفر است, ولی ما 12 نفر؛ چون آنها فقها ندارند که با حقوقدانان، دو عدد مساوی را تشکیل بدهند. این نکته را هم باید بگویم که در آن وقت شورای انقلاب و دولت جدا از هم بودند, منتها اعضای مشترک هم داشتند, مهندس بازرگان و آقای سحابی و دیگران که عضو شورای انقلاب بودند، عضو دولت هم بودند؛ برخی هم عضوِ دولت بودند، ولی عضو شورای انقلاب نبودند. مصوباتی در دولت تصویب میشد که بدون اجازهی شورای انقلاب بود, حتی در خود شورای انقلاب کمیسیونهایی گذاشته بودند که بعضی از اعضای دولت به عنوان کارشناس در آن بودند. آنها بعضی از چیزها را یک دفعه خودشان تصویب میکردند و به نام شورای انقلاب از طریق رادیو اعلام و ابلاغ میکردند. یکی از این مصوبات حقوق کارگران بود که آقای فروهر خودش در کمیسیونی تصمیم گرفت و اعلام کرد که حتی خود دولت هم از آن اطلاع نداشت. ایشان یک دفعه حقوق کارگران را شصت و چند تومان بالا برد. یادم نیست قبل از آن چقدر بود, ولی ایشان چند برابر اضافه کرده بود. به هر حال شاید کار خوبی بود, اما آن زمان دولت راضی نبود که یک دفعه حقوق کارگران بالا برود چون خود این حرکت به این صورت تورمزا بود. وقتی جناب مهندس بازرگان با تصمیم او مخالفت کرد، گفت من دیدم کار خوبی است، ولی بازرگان میگفت که بالاخره هر اقدامی از سوی دولت مصوبهای میخواهد, همینطور که نمیشود؛ شما ]که[ ادعا میکنید قانونگرا هستید, چرا تکروی میکنید. بعضی هم حدس میزدند که آقای فروهر برای ریاست جمهوری خودش دست و پا میکند و زمینه میسازد. در کمیسیون کشاورزی شورای انقلاب قرار شد زمینهای موات ملی اعلام شود. در آن کمیسیون زمین آباد را این گونه تعریف کردند: «زمینی که در هر 100 متر آن حداقل شش اصله درخت دارای قطر معینی وجود داشته باشد, اگر کمتر از این باشد این زمین موات حساب میشود». یا اینکه زمین موات، زمینی است که اصلاً احیا نشده باشد؛ نه کشاورزی, نه درخت کاری، یا اگر هم شده کمتر از این شش تا باشد. این تعریف و تحدید در شورای انقلاب به عنوان مصوبهی شورا ابلاغ شده بود و من از معترضین بودم. گفتم آخر این کلمهی احیا و موات، تفسیری که شما از آنها کردهاید ملاکش چیست؟ که حالا اگر شش تا درخت شد محیات است، اگر پنج تا بود این زمین غیرمحیات میشود، ما روی این مسئله سروصدا کردیم, ولی کسی گوش نداد و بالاخره هم به آن عمل کردند. بعضی از باغها را به اسم اینکه اینجا شش تا درخت ندارد از بین بردند. من یادم است بعضی از زمینها و باغچههای قدیم را در دربند و قلهک, اصلاً گرفتند تقسیم کردند، برای اینکه در 100 متر آن, شش تا درخت نبود, حال آنکه یک درخت بود به اندازهی 50 تا درخت. درخت بزرگِ کهنِ قدیمی بود. قانون, قانون ناقصی بود که ما از این قبیل چیزها در مصوبات میدیدیم.
منبع: کتاب خاطرات آیت الله مهدوی کنی، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی
747
یکشنبه 19 بهمن 1393 ساعت 13:26
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]
صفحات پیشنهادی
جام جم ایام - نظر آیت الله مهدوی کنی درباره دولت موقت
آیت الله مهدوی کنی در خاطرات خود به ارزیابی خود از دولت موقت و اختلاف نظرهای خود با اعضای نهضت آزادی و مهندس مهدی بازرگان پرداخت وی در این باره می گوید من عقاید آقایان نهضت آزادی را به لیبرالیسم تعبیر نمیکنم چون لیبرال مفهوم خاصی دارد که اصلاً با مسلمانی نمیخواند وجام جم ایام - 16 بهمن دولت موقت حکم گرفت
اولین گام برای تحقق جمهوری اسلامی در این روز برداشته شد مردم بعد از سالها انتظار در حالی که روند و آینده حکومتهای دستنشانده و عملکرد احزاب دولت ساخته را در انتخابات مجلس شورای ملی و فعالیت کابینههای موسمی شاهد بودند برای نخستین بار اخبار مبنی بر انتخاب رئجام جم ایام - ستاد استقبال، نخستین نهاد برآمده از شورای انقلاب
حجت الاسلام و المسلمین عبدالمجید معادیخواه در خاطرات خود به چگونگی تشکیل ستاد اسقبال از امام خمینی پرداخته است در بخشی از این خاطرات آمده است از آن روز که شورای انقلاب کار خود را آغاز کرد به دربندانی که از مسائل ریز و درشت دچار بود انبوهی از مسائل به اعتصابهایی مربوط بجام جم ایام - 22 دی، تشکیل شورای انقلاب
امروز 22 دی 1393 خورشیدی برابر با 20 ربیع الاول 1436 هجری و 12 ژانویه 2015 میلادی است رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده بدین شرح است هجری شمسی 22 دی 1320 محمدعلی فرزین ـ وزیر دربارـ در سن 63 سالگی در تهران درگذشت 22 دی 1340 سفارت ایران در کویت تأسیس شد و روابط سجام جم ایام - شورای انقلاب ، شورایی در خدمت انقلاب
همزمان با اوجگیری نهضت اسلامی و در 22 دی 1357 امام ره طی پیامی خطاب به مردم ایران فرمان تشکیل شورای انقلاب را صادر کردند در پیام امام آمده بود اکنون که روز پیروزی ملت شجاع نزدیک میشود اکنون که خونهای پاک عزیزان بیگناهی که برای دفاع از حق و حقیقت به دست جلادان خونآشرئیس شورای تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی مطرح کرد انسجام رسانهای، خنثیکننده توطئههای معاندین انقلاب و استکبار
رئیس شورای تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی مطرح کردانسجام رسانهای خنثیکننده توطئههای معاندین انقلاب و استکبار جهانیرئیس شورای تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت انسجام در انعکاس عملکرد نظام و وحدیترویه سازمانها و ادارات میتواند توطئههای معاندین انقلاب و استکبار جهانی را خنثی کنجام جم ایام - پُرتره مبارزین انقلابی در ساواک
در سالهایی که رژیم طاغوت برای هماهنگی هر چه بیشتر نیروهای نظامی خود کمیته مشترک ضد خرابکاری را تاسیس نمود مردان و زنانی در آن سوی دیوار و در پشت درهای سلولهای انفرادی بر مبارزه خود استوارتر میشدند آنچه پیش روی شماست بخشی از تصاویر مبارزین پیش از انقلاب اسلامی است منبع مشرقجام جم ایام - مدرسه رفاه به روایت رجال تاثیرگذار انقلاب اسلامی
مدرسه رفاه به عنوان یکی از مهمترین پایگاههای اصلی روحانیون در تاریخ ایران ثبت شده است و امام خمینی ره پس از سالها تبعید در خارج از کشور برای مدت کوتاهی در مدرسه رفاه مستقر شدند با آنکه استقرار امام در این مدرسه چندان طول نکشید و مدرسه علوی جایگزین آن شد این مدرسه بهجام جم ایام - شعارهای دوران انقلاب
شعار به عنوان ابزاری برای ارعاب دشمن تهییج نیروهای خودی ایجاد همبستگی و قدرت روحی و روانی و هدایت شعار دهندگان به سوی اهدافی خاص تبیین ایدئولوژی و اندیشه های مختلف رایج بوده است و در واقع می توان گفت شعار وسیله ای مناسب برای توصیف و تبیین اوضاع و احوال اجتماعی و روانشناختیجام جم ایام - روزشمار مهمترین رخدادهای انقلاب اسلامی
در این روزشمار به مهمترین وقایع و اتفاقاتی که در طول تاریخ انقلاب اسلامی از سال 41 تا بهمن 57 رخ داده اشاره شده است روز شمار وقایع انقلاب اسلامی در یک نگاه 10فروردین 1340 وفات آیتالله العظمی حاج سید حسین بروجردی آیتالله العظمی حاج سید حسین بروجردی با سی واسطه نسبت بهرئیس شورای اسلامی شهر شیراز: خدمات انقلاب در ایام دهه فجر تبیین شود
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز خدمات انقلاب در ایام دهه فجر تبیین شودرئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به فرا رسیدن ایامالله دهه مبارک فجر گفت ارزشهای انقلاب باید به طور مرتب یادآوری و این موضوع برای نسل جوان تبیین شود به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز غلام مهدی حقدل بعد از ظه- امام جمعه موقت تهران:اگر دولت مردم را به حاشیه نبرد،انقلاب ما را به اوج قله های موفقیت می رساند
امام جمعه موقت تهران اگر دولت مردم را به حاشیه نبرد انقلاب ما را به اوج قله های موفقیت می رساند بندرعباس- ایرنا- امام جمعه موقت تهران با اشاره به پیشرفت های علمی حاصل شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت اگر دولت مردم را به حاشیه نبرد و مطیع رهبری و حافط خون شهدای هسته ای باشد اعضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی: رشد پزشکی ایران پس از انقلاب افتخارآفرین است
عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی رشد پزشکی ایران پس از انقلاب افتخارآفرین استعضو شورای مرکزی سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت ایجاد یک شبکه درمانی منظم رتبه برتر ایران در علم و فناوری و پاسخگو بودن دانشجویان پزشکی ایران به تمام نیازهای درمانی کشور مهمترین دستاوردهای پزشکی ایران پسرئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور: تعادل در توزیع زکات ضرورت جامعه اسلامی است / دولت در تقویت تولید تلاش کن
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور تعادل در توزیع زکات ضرورت جامعه اسلامی است دولت در تقویت تولید تلاش کندرئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور بر ضرورت توجه هر چه بیشتر در زمینه تعادل در توزیع زکات تاکید کرد و این مهم را یکی از ضروریات جامعه اسلامی برشمرد به گزارش خبرگزاری فجام جم ایام - اعتصابی که روند پیروزی انقلاب را تسریع کرد
اعتصاب کارکنان صنعت نفت در پاییز سال ۱۳۵۷ و به دنبال آن فرمان حضرت امام س مبنی بر قطع و تحریم صادرات نفتی نقش بسیار مهمی در سقوط نظام شاهنشاهی و پیروزی انقلاب اسلامی داشت در پی قطع عرضه روزانه بیش از چهار میلیون بشکه نفت به بازارهای جهانی به مدت ۷۰ روز طلیعه دومین شوک و بحرانجام جم ایام - سفر هیأت ۱۵۰ نفره آمریکایی-انگلیسی به ایران در آستانه انقلاب
حدود یک ماه مانده به پیروزی انقلاب اسلامی یک گروه ۱۵۰ نفره از آمریکا و انگلیس در سال ۴۰ برای تماس با طبقات اجتماعی در شهرستانهای مختلف وارد کشور شدند در میان اسناد فراوان سازمان اطلاعات و امنیت ساواک رژیم پهلوی اسنادی وجود دارد که نشان میدهد سازمانهای امنیتی آمریکهمزمان با نزدیکی به ایامالله دهه فجر انقلاب انجام میشود نشست اعضای بسیج رسانه کهگیلویه و بویراحمد با آیتالل
همزمان با نزدیکی به ایامالله دهه فجر انقلاب انجام میشودنشست اعضای بسیج رسانه کهگیلویه و بویراحمد با آیتالله ملکحسینیرئیس بسیج رسانه استان کهگیلویه و بویراحمد از دیدار اعضای بسیج رسانه کهگیلویه و بویراحمد با آیتالله ملکحسینی نماینده ولیفقیه در استان و نماینده مردم در مجلس خ-
گوناگون
پربازدیدترینها