تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803142601




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دومینوی شکست سیاست‌های عربستان در منطقه به یمن رسید / وقتی شیعیان لرزه بر اندام جبهه عربی -سعودی می‌اندازند


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: دومینوی شکست سیاست‌های عربستان در منطقه به یمن رسید / وقتی شیعیان لرزه بر اندام جبهه عربی -سعودی می‌اندازند
شیعیان یمن توانستند پس از چهار سال پافشاری بر خواسته‌های خود و بدون در اختیار داشتن حمایت های سیاسی و مالی، قدرت را در صنعاء در اختیار بگیرند.
به گزارش نامه نیوز، دومینوی بحران‌ در کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا پس از چهار سال صنعاء پایتخت یمن را لرزاند تا بار دیگر سلسله اعتراضات ضد حکومتی در کشورهای مختلف عربی و غیر غربی در چند سال اخیر، به پیروزی مخالفان و سقوط حکومت منجر شود.

حوثی‌ها در یمن روز جمعه گذشته پس از چهارسال اعتراضات ضد حکومتی، جنگ داخلی و مذاکرات سیاسی برای ایفای نقش در عرصه قدرت، توانستند با برکناری رئیس جمهور، نخست وزیر و انحلال پارلمان، قدرت را به طور کامل دراختیار بگیرند و با حضور شخصیت های سیاسی، قبیله ای،‌ نظامی،‌ وزیران دفاع و کشور در کابینه مستعفی در کاخ ریاست جمهوری «بیانیه قانون اساسی» قرائت کنند و پیروزی خود را از تلویزیون ملی یمن به گوش مردم این کشور برسانند.

حوثی‌های یمن (شیعیان زیدیه چهار امامی) که در سال‌های اخیر بارها با دولت مرکزی یمن وارد جنگ داخلی شده بودند، یک روز پس از تعلیق مذاکرات میان گروه های مختلف سیاسی یمن برای خروج از بن بست فعلی این کشور با نظارت «جمال بن عمر» فرستاده سازمان ملل متحد، توانستد کاخ ریاست جمهوری را تصرف کنند و شورای انقلابی موقتی متشکل از 5 نفر برای اداره امور کشور تشکیل دهند تا مقدمات برگزاری انتخابات در 2 سال آینده فراهم شود.

13 خرداد 3 سال پیش بود که  در حملات خمپاره ای حوثی‌ها به کاخ ریاست جمهوری یمن، علی عبدالله صالح، رئیس جمهور مورد حمایت ریاض، به شدت زخمی شد؛ موضوعی که مقدمه اصلاحات در این کشور آن هم در میانه ناآرامی‌های خاورمیانه را رقم زد.

عربستان سعودی علی عبدالله صالح را از بیم شکست و سقوط از قدرت و از دست دادن جبهه ریاض در صنعاء به عربستان فراخواند و از معاون وی «عبد الربه منصور هادی» خواست تا قدرت را در این کشور به دست بگیرد تا از یک سو حوادث لیبی، مصر و تونس در این کشور تکرار نشود و از سوی دیگر، مخالفان مورد حمایت تهران صنعاء را در اختیار نگیرند و از ادامه نفوذ ایران در منطقه جلوگیری کند.

عربستان سعودی که به گمان خود دست پیش را برای حل و فصل حوادث یمن به نفع ریاض گرفته بود اما در ادامه نتوانست جبهه خود را در این کشور تقویت کند و به نوعی در این زمینه خوب بازی کند. عبدالربه منصور هادی، بدون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بر کرسی قدرت در این کشور تکیه زد تا نه تنها اصلاحاتی در زمینه های وعده داده شده به ویژه در بخش اجتماعی محقق نشود، بلکه یمن از لحاظ امنیتی نیز اوضاع آشفته ای را تجربه کند.

در این بین، شیعیان یمن که بیش از 40 درصد از جمعیت 22 میلیونی این کشور را تشکیل می دهند بارها با به راه انداختن تظاهرات های میلیونی بر لزوم حضور در عرصه قدرت و اداره حکومت تاکید کرده و اعلام کردند که تا تحقق اهدافشان به این اعتراضات ادامه خواهند داد.

اکنون و در حالی که منطقه و جهان با پدیده هولناکی مانند داعش دست و پنجه نرم می‌کند و تحولات در بسیاری از کشورهای منطقه مانند سوریه، مصر، عراق و لبنان آنطور که از سوی کشورهای عربی منطقه و غرب پیش بینی می شد نیز پیش نرفت، شیعیان یمن نیز بدون حمایت های سیاسی، مالی و تسلیحاتی از سوی قدرت های منطقه و یا غرب قدرت را در یکی از فقیرترین کشورهای منطقه خاورمیانه در اختیار گرفتند.

این در حالی است که شورای همکاری خلیج فارس با محکومیت اقدامات انصارحزب الله یمن، خواستار ایفای نقش جامعه بین المللی شده و پیشتر ایران را به دخالت در امور داخلی صنعاء متهم کرده بودند، واشنگتن اما در اقدام قابل توجهی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که هیچ نشانه و یا مدرکی دال بر دخالت ایران در امور داخلی یمن وجود ندارد؛ موضوعی که از ادامه اتهام زنی‌های رقبای منطقه ای ایران نسبت به تهران جلوگیری و بیش از پیش بر حقانیت شیعیان یمن تاکید کرد.

امروز اما عربستان شاید اصلی ترین متضرر سقوط دولت یمن محسوب می‌شود، روزنامه بیزینس اینسایدر در گزارشی در این باره می نویسد: بزرگترین متضرر سقوط دولت یمن اما همسایه ثروتمند، قدرتمند و همواره نا‌امن این کشور یعنی عربستان سعودی است.

عربستان سعودی، بزرگترین حامی مالی دولت انتقالی در یمن بود، پادشاهی عربستان به 2 دلیل از سقوط دولت یمن واهمه داشت، نخست تشدید تهدیدهای القاعده یمن و دیگری قدرت گرفتن حوثی ‌های متحد ایران، کشوری که همچنان نخستین رقیب ژئوپلوتیک عربستان در منطقه به شمار می رود.

یک تحلیلگر مسائل خلیج فارس در گفت‌وگو با این روزنامه نیز در این باره، گفت: عربستان سعودی شاهد آن است که بازیگران مورد حمایت ایران، لبنان را در اختیار دارند. آنها می بینند که همین موضوع برای بغداد هم تکرار شده است. ریاض نگران آن است که همین موضوع برای منامه هم تکرار شود. موضوعی که اکنون در صنعاء رخ داده است و می بینند که هیچ امیدی برای بازگرداندن پایتخت های خاورمیانه از مرکزیت ایران آن هم پس از حوادث سوریه ندارد.






۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن