تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى‏كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834275309




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فیلم های بورژوآیی با زندگی واقعی ایرانی ها همخوان نیستند - اخبار ایران و جهان |


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در گفتگو با مهر مطرح شد:
فیلم های بورژوآیی با زندگی واقعی ایرانی ها همخوان نیستند

سعید ذوالنوریان


شناسهٔ خبر: 2490836 یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶
استانها > فارس

شیراز - یک کارشناس هنرهای نمایشی با توجه به آثار چهاردهمین جشنواره فیلم فجر شیراز، گفت: فیلم های بورژوآیی با آدم های اتوکشیده با آنچه در زندگی های ایرانی دیده می شود متفاوت است. سعید ذوالنوریان در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: هنوز بخش بیشتری از جامعه ایرانی روی زمین سفره انداخته و غذا می خورد، چگونه است که هنوز برخی از مردم دست شان به ویولن هم نخورده ولی در آثار سینمایی«شوپن» را می شناسند.جوری فیلم می سازند که به هیچ وجه، اثر نماینده جامعه ایران نیستوی قرار نگرفتن فیلمنامه نویسان در بطن اجتماع را یکی دلایل دوری آثار سینمایی از واقعیت های امروز جامعه دانست و گفت: جوری فیلم می سازند که به هیچ وجه، اثر نماینده جامعه ایران نیست. اینها در هیچ قوطی عطاری هم یافت نمی شود. درست است که جامعه از آفت های اخلاقی رنج می برد اما پراخت سطحی، خود آفت بعدی است.این نمایشنامه نویس و کارگردان با توجه به اکران فیلم «عصر یخبندان» که در جشنواره فیلم فجر شیراز نمایش یافت، فیلمسازان جوان و آنهایی که متعلق به دهه اخیر سینمای ایران هستند را مورد اشاره قرار داد و گفت: تماشاگر آثار این بخش از سینمای ایران، دوست دارد بداند که برداشت فیلمسازها از ابعاد تماتیک و قصه های مرسومی که وجود دارد با برداشت آنها چقدر در یک راستاست.وی با اشاره به اینکه این فیلم می خواهد «روابط پنهانی» به عنوان یکی ازمعضل های  جامعه مدرن امروز ایران را  مطرح کند، افزود: اینکه  فیلمساز و فیلمنامه نویس چقدر می خواهد این معضل را واکاوی کند یا اینکه قصد دارد این مقوله را به عنوان حربه ای به دست بگیرد تا فیلم فروش کند و اذهان عمومی را به نوعی فریب دهد، کاملا مشخص است. فیلم به شدت فریبنده است و کاملا مشهود است که فیلمنامه نویس، صرفا با اتکا به این موضوع که برای مخاطب جذاب خواهد بود، فیلمنامه ای تعقیب و گریزی و پر از حادثه را چیدمان کرده و در شکل تقلیدی دسته دهم سینمای آن سوی آب و مثلا با تدوینی غیرخطی و به هم ریختن توالی -زمانی - سکانس ها  که جنبه گول زنندگی فیلم را فربه و چاق می کند، مخاطب را به ذوق کردن وامی دارد.انگیزه هیچ یک از آدم های عصر یخبندان از کاری که انجام می دهند مشخص نیستذوالنوریان که در دوره هایی داوری جشنواره را در شیراز نیز برعهده داشته، مشکلات این فیلم را برشمرد و گفت: نخستین مشکل بزرگ فیلم، این است که هیچ یک از آدم های عصر یخبندان، حتی در یک ثانیه از فیلم، انگیزه شان از کاری که انجام می دهند مشخص نیست. به این معنی که شخصیت پردازی در این فیلم هیچ کارکردی ندارد. علت خیانت آدمها به همسرشان مشخص نیست، خاستگاه روابط درهم پیچیده و کثیف آنها  معلوم نیست.وی کافی نبودن انگیزه را در شخصیت پردازی فیلم عصر یخبندان مورد اشاره قرار داد و افزود: روابط کاراکترها در این داستان مبهم است و پیشینه و زمینه فکری آنها عقیم است و قابل کشف نیست.این کارشناس تئاتر ادامه داد: نمی شود گفت آدمی که دزدی می کند، به ذاته دزد است و دزد به دنیا آمده. هرکسی در هر مسیری «چه منحرف، چه درست» گاهی اوقات دستخوش جنبه های اتفاقی و ناتورالیستی محیط و اجتماع در طول مسیر می شود. عصر یخبندان نمی گوید چرا این اتفاق افتاده، چرا آنها به هم خیانت می کنند. یک شبه جامعه نوکیسه در عصریخبندان دیده می شود که در آن همه آدم ها یا خیانت می کنند یا آنکه خیانت نمی کند بزدل است.
عصر یخبندان
وی تبدیل شدن شخیصت بابک(فرهاد اصلانی) به کاراکتری طنز را مورد اشاره قرار داد و افزود: تکلیف طنز یا جدی بودن فیلم  مانند ضدگلوله و خط ویژه  اینجا نیز مشخص نیست. از سویی فیلم در لحن هم دچار بلاتکلیفی است. ذوالنوریان عصریخبندان را فیلمی گول زننده دانست و گفت: بکارگیری موضوع عشق در سینمای ایران، یا منعکس کننده سوء استفاده است یا  به شدت سطحی است.ارغوان روی کاغذ و فیلمنامه جذاب بوده استاین کارشناس هنرهای نمایشی درباره فیلم سینمایی ارغوان نیز که در جشنواره فیلم فجر شیراز نمایش داده شد، گفت: این فیلم از آن آثاری است که  روی کاغذ و در مرحله فیلمنامه جذاب بوده است.وی چالش بزرگ این فیلم را نداشتن تعریف دقیق از جغرافیا و «مود» در فضای دراماتیک و سینمایی دانست و افزود: وقتی که یک فیلم اینچنین در خلاء پیش می رود و بی واسطه و بدون اتکا به جغرافیای تعریف شده ای است، چه نیازی است در آن یک لهجه بومی آورده شود. زمانی لهجه بومی جواب می دهد که با اتکا به جغرافیا و اتمسفر آن بومیت بخواهیم پیش برویم.وی دومین مشکل ارغوان را شاعرانه نمایی  اثر عنوان کرد و افزود: هرچقدر هم فیلمساز بخواهد یک اثر شاعرانه بسازد، اما می بایست یک پایبست و زیرساخت باورپذیر داشته باشد تا بشود آن را بنا کرد. فیلم  فاقد این عناصر است و به این خاطر ملال آور پیش می رود.ذوالنوریان باورپذیری عنصر عشق را در این فیلم ، دور از باور دانست و گفت: سلسله اتفاقات پیرنگ فیلمنامه ارغوان، کش دار است و می شد این فیلم را در نیم ساعت خلاصه کرد. این کارشناس در پایان با اشاره به اینکه مخاطب شیرازی سینما، تماشاگر کم شعوری نیست، گفت: هنگامی که این تماشاگر در فضای چنین آثاری، به عشق بخندد یعنی اینکه یک جای کار فیلمساز ایراد دارد و فیلم روی دیوار تاریکی پیش می رود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن