پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1849714833
چه رسانههایی صدای انقلاب اسلامی را به گوش مردم رساندند؟ انقلاب اسلامی، انقلاب رسانههای کوچک
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: چه رسانههایی صدای انقلاب اسلامی را به گوش مردم رساندند؟
انقلاب اسلامی، انقلاب رسانههای کوچک
بررسی نقش رسانههایی چون نوارهای کاست، مساجد و اعلامیهها در انقلاب ایران، نشان داد که این رسانهها گرچه ابزارهایی کوچک در قیاس با رسانههای مدرنی چون سینما، تلویزیون یا مطبوعات بودند، اما تأثیری تعیینکننده و مؤثر در نهضت انقلاب اسلامی داشتند.
امروزه این حقیقت بهخوبی اثبات شده است که رسانهها سهم و نقش قابل توجهی در ایجاد تغییرات و دگرگونیهای سیاسی دارند.تأثیر رسانهها در این عرصه و در تحولاتی مانند انقلابها، موضوع مهمی است که کمتر به آن توجه میشود. رسانه در مفهوم کلی آن، موجد بسیاری از تحولات و دگرگونیها در ساختار اجتماعی و سیاسی بسیاری از کشورها و از جمله ایران بوده است. در این رابطه، میتوان به نقش و تأثیر رسانهها در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد.
در این دوره، علیرغم آنکه رسانههای مهم یعنی مطبوعات، رادیو و تلویزیون، تحت کنترل و هدایت رژیم پهلوی قرار داشت، اما مردم و روحانیون با برخی رسانههای سنتی و بهظاهر کماهمیت، به اقدامات سیاسی مهمی دست زدند. این رسانهها که اغلب از آنها با عنوان رسانههای سنتی و یا کوچک نیز یاد میشود، شامل نوارهای کاست، مساجد، منابر و اعلامیههاست که با تأثیر شگرف خود بر فرایند انقلاب، نقش واسط و ارتباطی میان مردم، روحانیون و رهبر کبیر انقلاب ایفا نمودند که به تأثیر و کارکرد هر یک از آنها در پیروزی انقلاب پرداخته میشود.
عملکرد رسانهها
رسانه در لغت به معنای رساندن و در اصطلاح، به معنای رساندنِ پیام و یا هر ابزاری برای برقراری ارتباطات با شعاعِ عمل متفاوت است. مصداق این تعریف ساده، شامل رسانههایی چون روزنامهها، مجلات، رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت، سیدیها، ویدئو و... میشود، اما اگر تعریف سولیوان را که معتقد بود «گفتار، نوشتار، ایما، اشاره و هرچیزی را میتوان در زمرهی رسانههای ارتباطی گنجاند»[1] بپذیریم، در این صورت باید گفت نوارهای کاست، مساجد و اعلامیهها نیز میتوانند مصادیق بارزی از رسانه باشند.
وسایل ارتباطجمعی تأثیرات گسترده و عمیقی بر افراد دارند. در بُعد سیاسی، تأثیر رسانهها بر رویدادهایی چون انتخابات، انقلابها و سایر وقایع خاص، بسیار بارز و تعیینکننده است. با این تفاسیر، بررسی فرایند نقش رسانهها در انقلاب ایران نشان میدهد با آنکه تمامی کانالهای ارتباطی مدرن نظیر رادیو، تلویزیون، مطبوعات و... در اختیار رژیم شاه قرار داشت، اما رسانههای کوچکتر و سنتیتر مانند نوارهای کاست، مساجد و اعلامیهها در اختیار مردم بوده و تأثیر مهمی در پیروزی انقلاب داشتند. تا جایی که میتوان گفت «در انقلاب ایران، در حقیقت مردم با هم برخورد نداشتند، بلکه برخورد بین رسانههای بزرگ در برابر رسانههای کوچکتر بود و سرانجام رسانههای کوچکتر (سنتی) پیروز شدند...»[2] که در نوشتهی ذیل، به تبیین بیشتر این سه رسانه پرداخته میشود:
نقش و تأثیر نوارهای کاست در انقلاب
نوارهای کاست یکی از رسانههای بسیار مهم در انتقال پیام و ارتباط سیاسی میان مردم و رهبر انقلاب بهخصوص در دوران تبعید بود. اهمیت این مسئله در انقلاب تا جایی است که یک روزنامهنگار آمریکایی با لحنی تمسخرآمیز اینگونه پیشنهاد میکند: روی قبر شاه بنویسید «که او نوار کاست را فراموش کرد.»[3] حامد الگار از نویسندگان فارسیزبان دانشگاه کالیفرنیا نیز در وصف اهمیت این رسانه، آن را سمبل تکنولوژیک انقلاب ایران معرفی میکند.[4]
بیشک یکی از علل استفادهی زیاد از این رسانه، به ارزان و قابل دسترس بودن و قابلیت تکثیر آسان آن برمیگردد. این نوارها که حاوی پیامهای امام، سخنرانی برخی از شخصیتها و مبارزین سیاسی و گاهی حتی صدای شلیک گلولههای رژیم بر مردم بود، توسط خود مردم ضبط و تکثیر میگردید. مرکز عمده و اصلی این فعالیتها ابتدا در قم بود، اما بهتدریج سایر شهرها و استانهای کشور نیز به این فعالیت پرداختند. از اقدامات مهمی که توسط این رسانه صورت میگرفت، میتوان به ضبط سخنرانیها و پیامهای امام (ره) بهخصوص در دوران تبعید اشاره کرد؛ بهطوریکه بسیاری از مردم و انقلابیون از تبعیدگاه امام در نجف یا پاریس، بهراحتی صدا و پیامهای ایشان را ضبط و در داخل کشور تکثیر میکردند و در اختیار عموم قرار میدادند.
یک روزنامهنگار آمریکایی با لحنی تمسخرآمیز، اینگونه پیشنهاد میکند: روی قبر شاه بنویسید «که او نوار کاست را فراموش کرد.» حامد الگار از نویسندگان فارسیزبان دانشگاه کالیفرنیا نیز در وصف اهمیت این رسانه، آن را سمبل تکنولوژیک انقلاب ایران معرفی میکند.
در این رابطه، هملویت معتقد است: «چشمگیرترین و بدیعترین استفاده از رسانههای الکترونیکی برای پیام و ارتباط سیاسی تا به امروز، استفادهی امام خمینی (ره) از نوار ضبط صوت در طراحی انقلاب 1979 ایران است.»[5]
بهواقع از آنجا که امام (ره) به دلیل محدودیتهایی که رژیم بر او تحمیل کرده بود، نمیتوانست بهراحتی از رسانههایی چون مطبوعات یا تلویزیون استفاده کند و نوارهای کاست بهترین وسیله جهت رساندن پیامهای صوتی ایشان بود. «با توجه به همین نقش حیاتی و مرکزی بود که روزنامهنگاران اروپایی، نهضت امام خمینی را انقلابِ کاست نامیدند.»[6]
علاوه بر پیامهای امام، نوارها بهترین وسیله جهت آگاهی مردم از فعالیتها، تحولات و مبارزات مردم در شهرهای مختلف نیز بود. الگار در کتاب خود «انقلاب اسلامی در ایران»، به این وجه از عملکرد کاستها نیز توجه داشته و به تأثیر آن در یکی از مراسمهای یادبود مردم تبریز و یزد اشاره میکند و بهخوبی نشان میدهد که چگونه صدای حملهی رژیم به این مراسم و کشته و شهید شدن تعدادی از مردم در یک نوار منعکس میگردد و به گوش مردم در اقصی نقاط کشور میرسد. از نظر این نویسنده، «مردم ایران از نظر سلاح، تشکیلات یا قدرت تکنولوژیک، امکانات بسیار اندکی در اختیار داشتند. یکی از آن وسایلی که مورد استفاده قرار گرفت و بسیار هم مؤثر افتاد، نوار کاست بود!»[7]
بدینترتیب در طول مبارزات مردم، چندین هزار نوار کاست از مبارزات و بیانات امام (ره) و سایر شخصیتهای سیاسیِ برجسته پُر شده و از طریق مردم جابهجا میگردید. رژیم نیز با آنکه با نیروهای اطلاعاتی-امنیتی خود، بیشتر فعالیتهای مردم را تحت کنترل داشت، اما اهمیت و قدرت این وجه از فعالیتهای مردم از چشم آنها پنهان ماند و بسیاری از مردم، بازاریان و گروههای سیاسی به فعالیت خود در این زمینه تا پیروزی انقلاب ادامه دادند. اما در کنار این رسانه، مساجد نیز با قدرت رویارویی مستقیم مردم و روحانیون، نقشی مؤثر در تثبیت و تعمیق فعالیتهای سیاسی داشتند.
مساجد و منابر
مساجد و جلسات مذهبی از دیگر نهادهای واسط میان رهبران انقلاب و مردم بودند و نقش مهمی در شکلدهی مبارزه علیه رژیم و نیز زمینهسازی گسترش جریانات و تحولات انسانی ایفا نمودند. در جریان انقلاب اسلامی میتوان اذعان نمود که «اولین جرقههای انقلاب در سال 1340 و 1341، با سخنرانی امام خمینی و از دریچهی اطلاعرسانی زده شد و مسجد اعظم و مدرسهی فیضیهی قم بستر اصلی این حرکت را فراهم کردند.»[8] امام (ره) نیز به اهمیت این مسئله بهخوبی واقف بوده و به همین دلیل نیز پایهی مبارزات خود را با سخنرانی در مساجد آغاز نمودند. ایشان اعتقاد داشتند «مسجد مرکز تبلیغ است. در صدر اسلام از همین مسجدها جنبشها، ارتشها، راه میافتاده، مرکز تبلیغ احکام سیاسی اسلام بوده مسجد.»[9]
بدینترتیب امام و بسیاری از شخصیتهای مبارز انقلاب از جمله روحانیون، با بهکارگیری موفقیتآمیز مساجد، توانستند آن را به مکانی جهت شکلگیری مخالفتهای مردمی علیه رژیم پهلوی تبدیل کنند. یک محقق آمریکایی در این رابطه میگوید:«مخالفت با شاه بهوسیلهی شبکههای غیررسمی توسط دویست هزار مبلغ دینی و نود هزار مسجد سازماندهی شد.»[10]
در واقع مسجد همواره مکانی پویا جهت فعالیتهای سیاسی بود، اما کارکرد مبارزاتی این مکان در ماههای مذهبی از جمله ماههای محرم و صفر، شدت مییافت و به مهمترین کانون افشاگریهای روحانیون علیه رژیم و نیز محلی جهت توزیع اعلامیهها و نوارهای سیاسی تبدل میشد. بسیاری از مردم نیز که به مناسبت مراسم خاص این ایام در مساجد حضور مییافتند، گذشته از آنکه به تقویت اندیشههای مذهبی خود میپرداختند، از اوضاع سیاسی کشور نیز آگاهی مییافتند. علاوه بر این، مساجد مکانی مناسب جهت آشنایی افراد با یکدیگر و تربیت شخصیتهای مبارز و انقلابی بود.
مسجد هدایت تهران، مسجد قبا، مسجد جامع کرج و مسجد امام علی (ع) اصفهان تنها نمونههای انگشتشمار از مساجد فعال و پیشتاز در این عرصه هستند. علاوه بر کارکرد مساجد در راستای اطلاعرسانی و آگاهسازی، منابر نیز از دیگر رسانههای مرتبط با مساجد محسوب میشوند. روحانیون با سخنرانیهای خود به روش چهرهبهچهره، علاوه بر اینکه به سخنرانیهای مذهبی و تقویت باورهای مردمی میپرداختند، با استفاده از سخنرانیهای آگاهیدهنده، پرده از جنایات رژیم شاه برمیداشتند.
از این رو، از اواخر دههی چهل، «حلقهای از منبریهای مذهبی در تهران و شهرستانها، همزمان و بهطور منظم، شروع به کار کرد که رسالت اصلی آن، طرح مباحث اجتماعی و سیاسی در دل مباحث بهظاهر مذهبی بود.»[11] و بدینترتیب منابر بهتدریج شبکهی گستردهای از مبارزین را گرد هم آورد. آیتالله طالقانی، آیتالله سعیدی و حجتالاسلام فلسفی، چند تن از پیشگامان پیامرسانی از جایگاه منبر هستند که نقش بسزایی در این عرصه ایفا کردند.
رژیم شاه نیز که به اهمیت نقش مساجد پی برده بود، سیاست مخالفت با برگزاری بسیاری از مجالس مذهبی در مساجد را در پیش گرفت، زیرا بسیاری از «حرکتهای مردمی از همان مراکز شروع میشد و به گوش دیگران میرسید. پس طبیعی بود که [رژیم] نظارت، کنترل و مراقبت خویش را به روی اینگونه مجالس، حتی در روستاها افزایش دهد.»[12] اما علیرغم برخی هتکحرمتها، شاه و عمالش هیچگاه نتوانستند مانع فعالیتهای مردم در مساجد گردند، زیرا رژیم بهخوبی از این موضوع آگاه بود که هرگونه اقدام خرابکارانه در برابر قداست و حرمت مسجد، نه تنها مانع فعالیتهای مردم نمیگردد، بلکه اعتراض و عکسالعمل مردم و علما را به دنبال خواهد داشت.
علاوه بر این، کارکردهای سیاسی-ارتباطی مساجد به حدی گسترده بود که به زمان و تشکیلاتی وسیع نیاز داشت که رژیم علیرغم تمام تشکیلات امنیتی-اطلاعاتی خود، موفق به شناسایی آنها نگردید. پخش اعلامیه و شبنامه در مساجد، از جمله این کارکردهاست که البته خود نوعی ابزار رسانهای قوی بهشمار میرفت.
امام خمینی پایهی مبارزات خود را با سخنرانی در مساجد آغاز نمودند. ایشان اعتقاد داشتند «مسجد مرکز تبلیغ است. در صدر اسلام از همین مسجدها، جنبشها، ارتشها، راه میافتاده، مرکز تبلیغ احکام سیاسی اسلام بوده مسجد.»
پخش اعلامیهها و شبنامهها
اعلامیهها و شبنامهها از دیگر رسانههایی بود که در اختیار نیروهای انقلابی قرار داشت. رواج شبنامه در اصطلاح رایج و امروزی آن، به زمان پیدایش روزنامهها در دورهی قاجار برمیگردد که از همان زمان تا پیروزی انقلاب، به رسانهای مهم در میان مردم تبدیل شد. در واقع شبنامه نوعی اعلامیهی سیاسی است که بهصورت پنهانی در اعتراض به موضوعی خاص نوشته و توزیع میشود.
در نهضت انقلاب اسلامی، اعلامیهها شامل مطالب گوناگون سیاسی مانند پیامهای امام (ره) و یا شعارهای سیاسی جهت دعوت مردم به مبارزه بودند که توسط مردم و گروههای مختلفِ معترض چاپ و توزیع میگردیدند و یا بر در و دیوار خانهها و مساجد چسبانده میشدند. این رسانه نیز که از مزیتهایی چون کمهزینه بودن، حمل سریع و آسان و قابلیت تکثیر فراوان برخوردار بود، به رسانهای فراگیر در میان مردم تبدیل شد.
به همین دلیل، زمانی که یک اعلامیه به دست فردی میرسید، بسیار سریع از روی آن اعلامیههایی متعدد چاپ و به افرادی دیگر توزیع میشد. هاکتن یکی از نویسندگان غربی در این رابطه در کتاب خود مینویسد: «موقعی که یک شبنامهی انقلابی بهطرز مرموزی به یک دفتر در تهران میرسید، منشیهای هوادار انقلاب فوراً از آن کپیهای فراوانی تهیه میکردند و این کار بسیار سریع و مخفیانه صورت میگرفت.»[13]
علاوه بر این، پخش اعلامیهها نیازمند زمان و مکان خاصی نبود و انقلابیون میتوانستند از هر طریقی صدای اعتراض خود را به گوش مسلمانان و انقلابیون در سایر نقاط دنیا برسانند. سید محمدنقی بیانزاده یکی از بازاریان مبارز نیز در خاطرات خود در این رابطه میگوید: «یادم میآید که موسم حج، اعلامیهها را برای حجاج میدادیم تا به آنجا ببرند و اگر هم توانستند با دولتهای اسلامی تماس بگیرند. در آن اعلامیهها، دلسوزی امام نسبت به مظلومیت شهدای فیضیه، از این جهت که بچههای شهرستانی و فقیر بودند، کاملاً آشکار بود.»[14]
نتیجهگیری
فرجام سخن پیرامون موضوع آنکه بررسی نقش رسانههایی چون نوارهای کاست، مساجد و اعلامیهها در انقلاب ایران نشان داد که این رسانهها گرچه ابزارهایی کوچک در قیاس با رسانههای مدرنی چون سینما، تلویزیون و یا مطبوعات بودند، اما تأثیری تعیینکننده و مؤثر در نهضت انقلاب اسلامی داشتند.
اهمیت این رسانهها و از جمله نوارها تا جایی بود که برخی از صاحبنظران، انقلاب ایران را انقلاب کاستها مینامیدند. کاستها بهترین ابزار جهت ضبط صدا و پیام امام بهخصوص در دوران تبعید بود. مساجد نیز با کارکردهای ارتباطی و سیاسی بسیار از جمله تربیت مبارز، آشنایی افراد با یکدیگر، تحلیل مسائل روز، برنامهریزی جهت حرکتها و اقدامات آتی و... کانونی مهم جهت فعالیتهای سیاسی مردم بود. در نهایت اعلامیهها و شبنامهها نیز رسانهای مهم با قابلیت تکثیر و توزیع سریع و آسان بودند که مبارزین با چسباندن آنها بر در و دیوار خانهها و مساجد، پیام انقلابی مردم و مبارزین را در برابر دیدگان عموم قرار میدادند.(*)
پینوشتها
[1]. سولیوان، تیم او و دیگران (1385)، مفاهیم کلیدی ارتباطات، ترجمهی میرحسن رئیسزاده، تهران، نشر فصل نو، ص 240.
[2]. جعفری چمازکتی، روشهای سنتی ارتباطات، روزنامهی انتخاب، شمارهی 397، 31 مردادماه 1379.
[3]. فرقانی، محمدمهدی (1382)، درآمدی بر ارتباطات سنتی در ایران، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها، ص 64.
[4]. الگار، حامد، انقلاب اسلامی در ایران، ترجمهی مرتضی اسدی و حسن چیذری، تهران، قلم، ص 135.
[5]. هیملویت، هایدتی (1376)، «ارتباطات سیاسی و رسانههای جدید»، ترجمهی علی کسمایی، فصلنامهی رسانه، سال هشتم، شمارهی 1، ص 18.
[6]. فراتی، عبدالوهاب (1384)، تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی (امام خمینی در تبعید)، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 99.
[7]. الگار، همان، ص 134-135.
[8]. شریفپور، رضا، مسجد و انقلاب اسلامی، نشر اسناد انقلاب اسلامی، ص 135.
[9]. صحیفهی امام، ج 10، ص 17.
[10]. جعفری، همان.
[11]. امنیان، مهدی و جمالزاده، ناصر (1392)، «نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی ایران» مطالعات فرهنگ ارتباطات، دورهی 14، شمارهی 56، (علمی-پژوهشی)، ص 172.
[12]. شریفپور، رضا، همان، ص 106.
[13]. فرقانی، همان، ص 64.
[14]. خاطرات 15 خرداد، بازار، دفتر سوم، علی باقری، ص 32.
* زهره رحمانی منبع: برهان انتهای متن/
93/11/19 - 01:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
نامه رهبر انقلاب صدای تمدن اسلامی را به گوش جوانان غرب می رساند - اخبار ایران و جهان |
سعید جلیلی در پاسخ به مهر نامه رهبر انقلاب صدای تمدن اسلامی را به گوش جوانان غرب می رساند شناسهٔ خبر 2474106 دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۵ سیاست > سیاست خارجی نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی گفت نامه اخیر رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی یک حرکت تمدنماینده ولی فقیه در سپاه: نقش مردم در انقلاب اسلامی، تشریفاتی نیست
نماینده ولی فقیه در سپاه نقش مردم در انقلاب اسلامی تشریفاتی نیست سیاست > احزاب و شخصیتها - ایرنا نوشت نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت نقش مردم در انقلاب اسلامی صوری و تشریفاتی نیست و رستگاری نظام و مردم نیز در گرو تبعیت از ولایت است به گزارشبکه های اجتماعی صدای انقلاب اسلامی را به گوش دنیا برسانند - اخبار ایران و جهان |
طهماسبی شبکه های اجتماعی صدای انقلاب اسلامی را به گوش دنیا برسانند شناسهٔ خبر 2474641 دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹ ۳۲ استانها > گلستان گرگان - معاون سیاسی امنیتی استانداری گلستان گفت شبکه های اجتماعی صدای انقلاب را به دنیا برسانند به گزارش خبرنگار مهر علی اصغر طهماسبی عصر دوشنرهبری عمود خیمه انقلاب اسلامی است/اتحاد رمز پیروزی مردم ایران - اخبار ایران و جهان |
حجت الاسلام نجفی زاده رهبری عمود خیمه انقلاب اسلامی است اتحاد رمز پیروزی مردم ایران شناسهٔ خبر 2487467 چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۴۵ استانها > همدان همدان- مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت رهبری عمود خیمه انقلاب اسلامی ایران است به گزارشسردار علیپور در جمع مردم آمل: حمله کمونیستها به آمل برای براندازی انقلاب اسلامی بود
سردار علیپور در جمع مردم آمل حمله کمونیستها به آمل برای براندازی انقلاب اسلامی بودمسئول هیئت رزمندگان اسلام آمل گفت حمله کمونیستها به آمل در سال 60 برای براندازی انقلاب اسلامی نوپا و در اختیار گرفتن کشور بود به گزارش خبرگزاری فارس از آمل سردار فریدون علیپور امشب در جمع مردبرپایی جشن های انقلاب اسلامی و دهه فجر به مردم واگذار شود - اخبار ایران و جهان |
اکرمی برپایی جشن های انقلاب اسلامی و دهه فجر به مردم واگذار شود شناسهٔ خبر 2478092 جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۷ استانها > هرمزگان بندرعباس - معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار هرمزگان گفت انقلاب اسلامی محصول یک حرکت مردمی با رهبری حضرت امام راحل است و باید بزرگداشت این خاط- انقلاب اسلامی، گفتمان مبتنی بر اسلام را در دنیای امروز نهادینه کرد
امام جمعه ارومیه انقلاب اسلامی گفتمان مبتنی بر اسلام را در دنیای امروز نهادینه کرد ارومیه - ایرنا - امام جمعه ارومیه گفت پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران غرب محور بودن دنیا را به چالش کشید و گفتمانی مبتنی بر اسلام را در دنیا نهادینه کرد حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در- استاندار گلستان: هویت اصلی انقلاب اسلامی خدمت به مردم است
استاندار گلستان هویت اصلی انقلاب اسلامی خدمت به مردم است گرگان - ایرنا- استاندار گلستان با بیان این که انقلاب اسلامی برکات زیادی برای ملت داشته است گفت استقرار نظام جمهوری اسلامی مهمترین این برکات است که جوهره و هویت اصلی آن خدمت به مردم می باشد به گزارش خبرنگار ایرنا حسن صگفتمان انقلاب اسلامی، مقاومت، ولایتمداری و سازشناپذیری است
حجتالاسلام والمسلمین حاجیصادقی گفتمان انقلاب اسلامی مقاومت ولایتمداری و سازشناپذیری است جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه گفت گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان مقاومت ولایتمداری و سازشناپذیری با استکبار است و هر چه داریم از روحیه استکبارستیزی و ولایتمداری است به گزارش حوزه دانقلاب اسلامی همچنان زنده است/مردم ایران سختیها را تحمل میکنند - اخبار ایران و جهان |
آیت الله آملی لاریجانی انقلاب اسلامی همچنان زنده است مردم ایران سختیها را تحمل میکنند شناسهٔ خبر 2487680 چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۳۵ جامعه > قضایی رئیس قوه قضائیه گفت انقلاب شکوهمند اسلامی ایران بعد از 36 سال همچنان پویا و زنده و استوارتر از قبل در مسیر رو به رشد و تکاجانشین فرمانده سپاه کامیاران: انقلاب اسلامی ثمره ایستادگی مردم غیور بود
جانشین فرمانده سپاه کامیاران انقلاب اسلامی ثمره ایستادگی مردم غیور بودجانشین فرمانده سپاه کامیاران گفت شکلگیری انقلاب اسلامی در سال 57 ثمره ایثارگریهای رزمندگان زحمات طاقتفرسای رهبر فقید انقلاب اسلامی و ایستادگی مردم غیور ایران زمین بود میکائیل ساعدی در گفتوگو با خبرننماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری: استقلال سیاسی مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی است
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری استقلال سیاسی مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی استنماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت استقلال سیاسی کشورمان و عدم وابستگی به مستکبران جهان مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی است حجتالاسلام عسگر دیرباز امروز در گفتعامل اساسی پیروزی انقلاب اسلامی ایمان مردم بود - اخبار ایران و جهان |
حجت الاسلام رحیمی عامل اساسی پیروزی انقلاب اسلامی ایمان مردم بود شناسهٔ خبر 2488626 جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۱ استانها > زنجان زنجان-امام جمعه ابهر گفت انگیزه اصلی نهضت و قیام رهبری و حضور آگاهانه مردم در ميدان مبارزه خستگی ناپذير و عامل اساسی مقاومت آنان در برابر همه مشكلاتمردم قم همزمان با بهار انقلاب اسلامي ميهمان لاله ها مي شوند
۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ۱۵ ۲۸ب ظ مدير کل بنيادشهيد وامور ايثارگران استان قم مردم قم همزمان با بهار انقلاب اسلامي ميهمان لاله ها مي شوند مدير کل بنيادشهيد وامور ايثارگران استان قم گفت همزمان با سي و ششمين فجر انقلاب اسلامي مزار مطهر شهداي انقلاب و دفاع مقدس روز پنج شنبه با حضور مردم شهيدانقلاب اسلامی مردمی ترین انقلاب شکل گرفته در دنیا است
فرماندار شهرستان دماوندگفت انقلاب اسلامی مردمی ترین انقلاب شکل گرفته در دنیا است خبرگزاری پانا فرماندار شهرستان دماوند گفت انقلاب اسلامی مردمی ترین انقلابهای شکل گرفته در دنیا است چراکه ساختارهای موجود در انقلابهای گذشته و آینده را تغییر داد و توانست حرکتهای مردمی جدیدی را درمعاون وزیر آموزش و پرورش: رمز پیروزی انقلاب اسلامی در رهبری و مردم است
معاون وزیر آموزش و پرورش رمز پیروزی انقلاب اسلامی در رهبری و مردم استمعاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت رمز پیروزی انقلاب اسلامی در رهبری و مردم نهادینه شده بود به گزارش خبرگزاری فارس گرگان علی زرافشان چهارشنبهشب در همایش استانی « پانزدهمین پرسش مهر &انقلاب اسلامي چيزي جز مردم نبوده است
۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ۱۱ ۳۹ق ظ سيد حسن خميني انقلاب اسلامي چيزي جز مردم نبوده است يادگار امام با بيان اينکه انقلاب اسلامي چيزي جز مردم نبوده است گفت جامعه چيزي جز افراد نيست و اگر بخواهيم جامعهاي پرتوان موفق و پاک داشته باشيم بايد از خودمان شروع کنيم به گزارش خبرگزاري موج حجت الا-