تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شتاب کردن در کاری پیش از بدست آوردن توانایی و سستی کردن بعد از به دست آوردن فرصت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819185446




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وابستگی 70 درصد بودجه به نفت |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: وابستگی 70 درصد بودجه به نفت
کد خبر: ۴۷۳۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۹ - 07 February 2015


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر حذف کامل درآمدهای نفت از بودجه گفت: اگر چه این کار به‌راحتی امکانپذیر نیست اما تلاشمان این است تا با راهکارهای مختلف در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت این زمینه را فراهم کنیم.

هادی قوامی در گفت و گو با خبرنگار ‌اقتصادی خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه توزیع یارانه به صورت هدفمند به کاهش هزینه ها منتهی می شود تصریح کرد: توزیع یارانه ها به صورت هدفمند موجب وابستگی کمتر به درآمدهای نفتی می شود از این رو دولت می تواند به منظور کاهش وابستگی نسبت به حذف دهک های  پردرآمد اقدام کند.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد : البته عکس این کار نیز امکان پذیر است؛ یعنی یارانه دو دهک کمیته امداد و بهزیستی را پرداخت و مابقی دهک‌ها را در پروژه های سرمایه گذاری شرکت نفت سهیم کنیم. مزیت این کار این است که هم از کاهش شدید بودجه نفت جلوگیری می شود و هم مردم از منافع حاصل از این کار بهره می‌برند.

وی با اشاره به رشد تولید ناخالص داخلی گفت: در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته، رشد تولید ناخالص حدود 30 الی 40 درصد است، در حالی که رشد تولید ناخالص داخلی ما 6 درصد است. اگر ما بتوانیم از تولید ناخالص داخلی سهم مالیات‌ها را افزایش دهیم، در واقع می‌توان آن را به‌عنوان یک منبع جانشین نفت در نظر گرفت.

این نماینده مجلس نهم بیان کرد: اگر قیمت هر بشکه نفت در زیرزمین از قیمت آن بر روی زمین بیشتر باشد، استخراج آن منطق علمی ندارد، زیرا ثروت ملی است و باید آن را برای نسل‌های بعد ذخیره کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس افزود: البته ما در میدان‌های مشترک چاره‌ای نداریم، زیرا اگر استخراج و اکتشاف نکنیم، کشور مقابل از آن به نفع خود بهره‌برداری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در صورت کاهش صادرات احتمال تغییر قیمت نفت در بودجه وجود دارد، گفت: اگر71 الی  73 هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده نفتی را از بودجه سالیانه حذف کنیم، رقم بودجه عمومی کاهش خواهد یافت، یعنی از 260 هزار میلیارد تومان به حدود 190 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

قوامی در رابطه با راهکارهای جبران کاهش درآمد نفت تصریح کرد : این کاهش را می توان از طریق مدیریت سهام عدالت، خصوصی‌سازی پالایشگاه‌ها، افزایش برخی از مالیات‌ها و حذف یارانه ثروتمندان جبران کرد.

در عین وابستگی غیرمستقیم  حدودا 32 درصد بودجه به نفت وابسته است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به تقسیم بندی وابستگی نفت به دو بخش مستقیم و غیر مستقیم؛ گفت: در عین وابستگی غیرمستقیم بودجه به نفت، حدودا 32 درصد بودجه مستقیم نیز به طلای سیاه وابسته است.

نماینده مردم اسفراین افزود: به طور مثال در وابستگی غیرمستقیم بودجه به نفت می توان گفت حدود 15هزار میلیارد تومان حقوق و عوارض گمرکی در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است که این مبلغ در گروه مالیات ها طبقه بندی می شود، ولی در اصل ماهیت نفتی دارد.

این نماینده مجلس نهم گفت: در حال حاضر ما با ارز حاصل از فروش صادرات نفت، کالا وارد می‌کنیم و از این طریق حقوق و عوارض گمرکی اخذ می کنیم؛ درواقع این 15 هزار میلیارد تومان عوارض گمرکی، ماهیت نفتی دارد.

قوامی بیان کرد: همچنین از کسر مالیات حقوق کارمندان دولت حدود 3 هزار میلیارد تومان نصیب دولت می‌شود که این رقم نیز ماهیت نفتی دارد. در واقع می‌توان اینطور نتیجه گرفت که وابستگی مستقیم و غیرمستقیم بودجه به نفت بیش از 70 درصد است.

وی  با اشاره به قیمت پیش بینی شده نفت در بودجه گفت:در لایحه‌ بودجه سال آینده کل کشور، قیمت نفت 72 دلار پیش‌بینی شده، یعنی نسبت به قیمت مصوب شده سال 93 حدود 8 درصد کاهش قیمت داشته‌ایم که دولت این کاهش درآمد را از طریق دیگری جبران کرده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با یادآوری اینکه بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، باید سالیانه 3 درصد درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی، واریز شود، افزود : بر اساس قانون سهم واریزی به این صندوق باید طی سال جاری به 33 درصد می‌رسید، ولی دولت این میزان را کاهش داده و 20 درصد در نظر گرفته است تا اثر کاهش درآمد نفت را روی بودجه حذف کند.البته قطعاً این کار، اقدام خوبی نیست، ولی به دلیل شرایط اضطرار چاره‌ای جز این نیست.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن