تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده بگويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804785301




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از تصویب اولین قانون مطبوعات در ایران تا انتشار روزنامهٔ صور اسرافیل


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: امروز در تاریخ؛
از تصویب اولین قانون مطبوعات در ایران تا انتشار "روزنامهٔ صور اسرافیل"
تصویب اولین قانون مطبوعات در ایران ، آغاز عملیات بزرگ والفجر مقدماتی در فکه ، انتشار "روزنامهٔ صور اسرافیل" در صدر مشروطیت ،تولد "چارْلْزْ دیکنْزْ" ، بمباران گسترده ویتنام شمالی توسط امریکا و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز  است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:



18 بهمن 1393 خورشیدی برابر با 17 ربیع الثانی 1436 هجری و 7 فوریه 2015 میلادی

تصویب اولین قانون مطبوعات در ایران (1286 ش)
موافق اصل بیستم از قانون اساسی عامه مطبوعات غیر از کتب ضلال و مواد مضره به دین مبین آزاد و ممیزی در آنها ممنوع است ولی هر گاه چیزی‌مخالف قانون مطبوعات در آنها مشاهده بشود نشر دهند یا نویسنده بر طبق قانون مطبوعات مجازات می‌شود اگر نویسنده معروف و مقیم ایران باشدناشر و طابع و موزع از تعرض مصون هستند مقرر می‌شود طبع کتب و روزنامجات و اعلانات و لوایح در تحت قوانین مقرره ذیل که از برای حفظ حقوق‌عموم و سد ابواب مضار از تجاوزات ارباب قلم و مطبوعات وضع می‌شود آزاد است هر کس بخواهد مطبعه دایر نماید یا کتاب و جریده و اعلاناتی به‌طبع برساند یا مطبوعات را بفروشد باید بدواً عدم تخلف از فصول این قوانین را نزد وزارت معارف به التزام شرعی ملتزم و متعهد شود.

رحلت فقیه بزرگوار آیت اللَّه "سیدهبة الدین حائری حسینی شهرستانی" عالم بزرگ عراق (1345 ش)
سیدمحمدبن حسین، ملقب به هِبةُالدین معروف به حائری حسینی شهرستانی، در سال 1262 ش در سامرا متولد گردید. وی پس از تحصیل علوم مقدماتی حوزه، از محضر استادانی چون آخوند خراسانی، سیدکاظم یزدی و شیخ الشریعه اصفهانی کسب فیض نمود و به درجه اجتهاد نائل آمد. آیت اللَّه شهرستانی پس از استقلال عراق از سلطه انگلیس، به وزارت معارف منصوب شد و به اصلاحات امور دینی و مذهبی و مراقبت در حفظ دیانت محصلین پرداخت و مدتی نیز ریاست دیوان عالی آن کشور را به عهده داشت. ایشان مدتی عضو مجلس شورای ملی عراق بود و پس از آن، تمامی اوقات خود را در تألیف کتاب و دفاع از اسلام در مقابل حملات قَلَمی معاندین مصروف داشت. آیت اللَّه شهرستانی جهت بیداری مسلمانان، با اندیشمندان جهان اسلام ارتباط برقرار می‌کرد و در پرورش روح اتحاد و بیداری مسلمین کوشش فراوانی از خود نشان می‌داد. از ایشان آثار ارزنده‌ای بر جای مانده است که فیض الباری، الشَّریعَةُ الطبیعَه و الدّلایل و المسائل از آن جمله‌اند. آیت اللَّه حائری شهرستانی سرانجام در 18 بهمن 1345 ش برابر با 26 شوال 1386 ق در 83 سالگی وفات یافت و در حرم مطهر کاظمین (ع) به خاک سپرده شد.

آغاز عملیات بزرگ والفجر مقدماتی در فکه به فرماندهی سپاه (1361 ش)
عملیات والفجر مقدماتی با هدف دستیابی به شهر العماره عراق، از 18 بهمن سال 1361 آغاز شد و به مدت چهارماه به طول انجامید. عملیات والفجر مقدماتی را باید جنگ موانع نامید. زیرا دشمن بعثی پس از دریافت ضربات متعدد در عملیات گذشته و وحشت از حملات گسترده ایران، به ایجاد بیش از پانزده نوع مانع در مقابل مواضع خود پرداخت. دشمن در این منطقه نیز با اطلاع از موقعیت عملیات، نزدیک به یک سال برای مستحکم کردن منطقه، فعالیت نمود. با این حال، به رغم دژهای دفاعی بسیار سنگین دشمن، رزمندگان اسلام موفق شدند تعداد زیادی از جنگ افزارهای بعثیان را منهدم و چند پاسگاه عراقی و ایرانی را آزاد سازند. این علمیات نشان داد که دشمن از عملیات گذشته رزمندگان، تجربه‌ها کسب کرده و به تحکیم مواضع خود از راه ایجاد موانع مختلف پرداخته است. نتایج عملیات بزرگ والفجر مقدماتی عبارت بودند از: 120 نفر اسیر، 4500 نفر کشته و زخمی؛ تامین بخشی از مرز جمهوری اسلامی ایران در شمال چزابه؛ و انهدام 80 دستگاه تانک و نفربر، 5 فروند هواپیما و 120 دستگاه خودرو.

تظاهراتی از سوی دانشجویان ایرانی در دانشگاه اوکلاهماسیتی، امریکا علیه شاه برپا گردید. (1356 ش)
در این تظاهرات درگیری شدیدی میان تظاهرکنندگان و افراد پلیس به وجود آمد. یکی از مأموران به شدت مجروح و 8 دانشجو دستگیر شدند. حدود صد نفر از دانشجویان نیز ضمن اشغال کافه تریای دانشگاه خواسته های خود را مبنی بر به رسمیت شناختن اتحادیه دانشجویان خارجی و مکانی که بتوانند در آن فعالیت هایشان را انجام دهند، اعلام کردند.

ناصرالملک نایب السلطنه ایران با تشریفات کامل و استقبال فراوان وارد تهران شد (1289 ش)
و عمارت بادگیر را دفتر کار خود قرار داد و دربار باشکوهی برای خویش تدارک دید و از مجلس عنوان «والاحضرت اقدس» گرفت


حسن مستوفی وزیران خود را به شرح زیر به شاه معرفی کرد: (1305 ش)
سید محمد تدین وزیر معارف - علی اکبر داور وزیر عدلیه - عمادالسلطنه فاطمی وزیر داخله - علیقلی انصاری وزیر خارجه - فیروز میرزا فیروز (نصرت الدوله) وزیر مالیه ذکاء الملک فروغی وزیر جنگ - مهدیقلی هدایت وزیر فوائد عامه. وزیر پست و تلگراف بعداً معرفی خواهد شد

تولد "عبدالقادر بَدَوانی" متخلّص به "قادری" مورخ معروف هندی (947 ق)
عبدالقادر بَدَوانی در دربار اکبر شاه تیموری، منصب قضاوت داشت، اما اوضاع نامناسب دربار را تحمل نکرد و از کار دست کشید. قادری، بعدها مامور ترجمهٔ کتاب‌های زبان سانسکریت و جمع‌آوری آن‌ها بود، اما کارش ناتمام ماند و مورخان دیگر، آن را به پایان رساندند. عبدالقادر از اندیشمندان پرکار زمان خویش به شمار می‌رفت و ترجمه‌ها و تالیفات زیادی از او بر جای مانده است. از مهم‌ترین آثار اوکتاب مُنتَخَبُ التَّواریخ معروف به تاریخ بَدَوانی می‌باشد.

انتشار "روزنامهٔ صور اسرافیل" در صدر مشروطیت (1325 ق)
مجلهٔ هفتگی صور اسرافیل که به مدیریت میرزا جهانگیر خان شیرازی و با همکاری میرزا قاسم خان تبریزی و علی اکبر دهخدا منتشر می‌شد یکی از برجسته‌ترین نشریه‌های دوران مشروطه بود. در دورهٔ انتشار روزنامهٔ صور اسرافیل، این روزنامه به مشکلاتی دچار شد. از جمله آن که چندین بار نویسندهٔ او را تکفیر کردند و بساط روزنامه را فروپیچیدند. میرزا جهانگیرخان شیرازی، این روزنامه را در تکمیل معنی مشروطیت و حمایت از مجلسِ شورای ملی و یاری روستائیان، ضُعفا، فقرا و مظلومین، انتشار می‌داد. این روزنامه سرانجام پس از کشته شدن میرزا جهانگیرخان صور اسرافیل به دستور محمدعلی شاه قاجار تعطیل شد. پس از آن در سال 1337 ق، مجدّداً سه شماره به همت علامه دهخدا در سوئیس انتشار یافت و سپس برای همیشه تعطیل گردید. تا آن وقت، ادبیات و انشاء ایرانی عموماً و روزنامه‌ها خصوصاً، به طرز نگارش قدیم، حاوی الفاظ مُسَجَّع، بی‌حقیقت و بدون معنی و خالی از سود و اثر بود، اما روزنامهٔ صور اسرافیل به زبان مردمِ همان زمان نوشته می‌شد و حتی از آوردن اصطلاحات و لغات عامیانه ابا نداشت. از این رو در سبک نثر فارسی معاصر تأثیر بسزا کرد. مهم‌ترین مقالات این روزنامه، مقالات علی اکبر دهخدا بود که تحت عنوان "چرند و پرند" منتشر می‌شد.

درگذشت عالم بزرگوار "ملا قربانعلی زنجانی" معروف به حجت الاسلام (1328 ق)
ملاقربانعلی زنجانی معروف به "حجت‌الاسلام" از شاگردان شیخ انصاری بود که پس از تحصیل در نجف اشرف به زنجان بازگشت. او ضمن احراز مقام مرجعیت، با سخت‌کوشی تمام به اجرای احکام اسلام، از جمله اقامهٔ حدود و اجرای تعزیرات می‌پرداخت. ملاقربانعلی از چنان نفوذ و موقعیتی در منطقه برخوردار بود که عدم همراهی وی با جریان مشروطهٔ غیر مشروعه، باعث گردید تا نهضت در آن منطقه تاثیر چندانی نداشته باشد. او هیچ‌گاه به ملاقات حاکمی نرفت و هیچ حاکمی را نیز به حضور نمی‌پذیرفت.

وفات محدث و رجالی ملامحمد نخجوانی (1334 ق)
ملامحمد علی نخجوانی، فقیه، اصولی، محدث، رجالی و عالم شیعی زمان خود بود. وی از شاگردان حاج میرزا حبیب‌اللَّه رشتی، فاضل ایروانی و فاضل شرابیانی بود که بعد از وفات شرابیانی، مرجع تقلید قفقازیان و جمع فراوانی از دیگر بلاد شیعه گردید. آیت‌اللَّه نخجوانی در 66 سالگی در کربلای معلی وفات یافت و در صحن مقدس امام علی (ع) دفن شد. حاشیه بر رسائل و حاشیه بر مکاسب شیخ انصاری، از آثار اوست.

رحلت مدرس برجسته و عالم ربانی آیت اللَّه سید مصطفی صفایی خوانساری (1413 ق)
آیت‌اللَّه سید مصطفی صفایی خوانساری در سال 1321 ق (1281 ش) در خوانسار به دنیا آمد. پس از فراگیری دروس مقدماتی حوزه، در محضر اساتید بزرگی همچون: شیخ عبدالکریم حائری یزدی، سید ابوالحسن رفیعی قزوینی و میرزا محمدعلی شاه آبادی حاضر شد و در نجف در حلقهٔ درس حضرات آیات سیدابوالحسن اصفهانی و میرزای نایینی شرکت جُست. آیت‌اللَّه صفایی خوانساری اجازات متعدد اجتهاد و روایی را از حضرات آیات حائری، بروجردی و اصفهانی دریافت کرد. سرانجام این عالم ربانی در 92 سالگی در تاریخ 23 مهر 1371 ش چشم از جهان فروبست و پیکر پاک ایشان در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

تولد "چارْلْزْ دیکنْزْ" رمان نویس و ادیب بلندآوازه انگلیسی (1812 م)
چارلز دیکنز در هفتم فوریه 1812 م در خانواده‌ای فقیر در انگلستان به دنیا آمد. وی از نوجوانی به نگارش روی آورد و سلسله مقالاتی هجوآمیز از زندگی روزانه مردم انگلیس منتشر کرد. در کتاب‌های اولیه دیکنز، خرده‌گیری شدیدی از جامعه عصرملکه ویکتوریا وجود دارد که باعث شهرت پا برجای او شد. هم‌چنین در آثار او، سهل‌انگاری فراوانی نسبت به اصول و قواعد ادب و زبان دیده می‌شود که با قدرت استادیش در ظرافت و بذله‌گویی برطرف شده است. وی به سبب انعکاس حقایق موجود در جامعه در آثار خود، به عنوان بنیان‌گذار سبک رئالیسم شناخته می‌شود که در آن، حقیقت‌جویی و واقع‌بینی به جای خیال‌پردازی و خیال‌پرستی مطرح می‌گردد. شهرت آثار دیکنز به سبب قدرت او در مجسم کردن خصوصیات قهرمانان خود و تصویر صحنه‌های زندگی اجتماعی و جنبه احساسی آنهاست. دیکنز علاوه بر واقع‌بینی، لحنی پرجاذبه و مردم پسند دارد و سبک نوشته‌هایش، نافذ، مطایبه‌آمیز، عرفانی، انسانی و خیال‌انگیز است. وی توانسته است به صورتی قانع کننده، بی‌عدالتی‌ها و ستمگری‌هایی را که از طرف بزرگترها بر کودکان وارد می‌شود، در نظر خواننده مجسم سازد. چارلز دیکنز سرانجام در نهم ژوئن 1870 م در 58 سالگی درگذشت. (ر.ک: 9 ژوئن)

تشکیل اتحادیه هندوچین توسط دولت استعماری فرانسه (1899 م)
هدف اصلی از ایجاد این اتحادیه جلوگیری از توسعه نفوذ سایر دول جهان در امور سیاسی و اقتصادی هندوچین بود.

بمباران گسترده ویتنام شمالی توسط هواپیماهای جنگی امریکا (1965 م)
حادثه خلیج تونکن در روزهای 2 اوت و 4 اوت سال 1964 میلادی این بهانه را به لیندون جانسون داد که علی رغم حضور هزاران مشاور نظامی آمریکایی در خاک ویتنام جنوبی، علنا با ویتنام شمالی وارد جنگ شود. از روز 4 اوت سال 1964 میلادی ابتدا حملات هوایی آمریکا علیه مواضع ویت کنگ ها در خاک ویتنام جنوبی آغاز شدند. لیندون جانسون در روز 7 اوت از کنگره آمریکا اختیارات کامل برای مداخله نظامی علیه ویتنام شمالی را کسب کرد. اعزام صدها هزار سرباز آمریکایی به ویتنام جنوبی آغاز شد. در اوج دوران جنگ ویتنام بیش از 500000 سرباز رسمی ارتش آمریکا در ویتنام جنوبی مستقر بودند. پس از صدور دستور بمباران هوایی گسترده خاک ویتنام شمالی آمریکایی ها امیدوار بودند با این بمباران ها چریک های ویت کنگ و نیروهای ویتنام شمالی که در خاک ویتنام جنوبی می جنگیدند را از رسیدن تجهیزات نظامی و سوخت محروم کنند. اما آنها هرگز موفق نشدند که مسیر مشهور «هوشی مین» که از طریق آن نیروها و تجهیزات از شمال به جنوب ویتنام می رسیدند را قطع کنند. به این ترتیب در روز 7 فوریه سال 1965 میلادی، لیندون جانسون، رئیس جمهور ایالات متحده با توسل به یک بهانه واهی دستور بمباران گسترده خاک ویتنام شمالی را صادر کرد. این سرآغاز یک چرخه جدید مرگبار در جنگ اعلام نشده آمریکا علیه ویتنام شمالی بود که هرگز نتوانست علی رغم صدها هزار سرباز و تفوق نظامی در آن پیروز شود.

پایان حکومت دیکتاتوری خاندان "دوالیه" در کشور "هائیتی" (1986 م)
خانواده دوالیه، در سال 1957 م، حکومت را در کشور هائیتی به دست گرفتند. ابتدا فرانسوا دوالیه به عنوان رئیس جمهور به قدرت رسید و تا سال 1971 م به مدت 14 سال، یک حکومت دیکتاتوری متکی بر قدرت نظامیان در هائیتی به وجود آورد. دوالیه یکی از خون‌خوارترین دیکتاتورهای امریکای مرکزی بود و همواره سعی کرد با پول و تامین مسائل رفاهی نظامیان، آنان را به خود وفادار نگهدارد. پس از مرگ فرانسوا دوالیه، پسرش ژان کلود دوالیه معروف به بچه داگ در 19 سالگی به حکومت رسید. وی نیز رسم حکومت‌داری را از پدرش فرا گرفت و به ظلم و ستم خود ادامه داد. ژان کلود در طول حکومت 15 ساله خود به حدی به امریکا وابسته شد که هائیتی به ایالت پنجاه و دوم آن کشور معروف گردید. دوالیه و خانواده‌اش در دوران حکومت خود، ثروتی افزون بر یک میلیارد دلار فراهم کردند در حالی که کشور در فقر و تنگ‌دستی به سر می‌برد. پس از نزدیک به سه دهه تحمل حاکمیت ستمگرانه این خاندان، ابتدا دانشجویان و ساکنان مناطق فقیرنشین علیه حکومت استبدادی دوالیه دست به قیام زدند و سپس همراه با سایر طبقات اجتماعی، این قیام به جنبشی فراگیر تبدیل گردید. در نهایت در هفتم فوریه 1986 م یک شورای ملی متشکل از چهار افسر و دو غیر نظامی، اداره کشور را به دست گرفتند و دوالیه به فرانسه گریخت، با فرار دوالیه، دوران تاریک حکومت خاندان دوالیه به پایان رسید و پس از چندی قانون اساسی جدید تصویب شد.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید








کد خبر: ۵۱۱۹۰۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن