تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804447506




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از انتخاب اولین رئیس دولت انقلاب اسلامی ایران تا کشف گاز کربنیک


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: امروز در تاریخ؛
از انتخاب اولین رئیس دولت انقلاب اسلامی ایران تا کشف گاز کربنیک
انتخاب مهندس "بازرگان" به عنوان رییس دولت موقت انقلاب اسلامی ، کشف کشور "سیرالئون" ، کشف گاز کربنیک ، درگذشت آیت الله موحد ابطحی مؤلف کتاب گرانسنگ «صحیفه رضویه» و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 16 بهمن 1393 خورشیدی برابر با 15 ربیع الثانی 1436 هجری و 5 فوریه 2015 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:



انتخاب مهندس "مهدی بازرگان" به عنوان رییس دولت موقت انقلاب اسلامی (1357 ش)
مهم‌ترین واقعه پس از ورود امام خمینی (ره) به ایران، انتخاب مهندس مهدی بازرگان به عنوان رییس دولت موقت بود. در پی جلسه اعضای شورای انقلاب، به پیشنهاد اعضا و موافقت حضرت امام، مهندس مهدی بازرگان، رهبر ملی‌گرایان و نهضت آزادی، به ریاست دولت موقت انقلاب اسلامی انتخاب شد و مأمور تشکیل کابینه گردید. امام در حکم انتصاب مهندس بازرگان، تصریح نمودند که اعضای دولت موقت بدون در نظر گرفتن وابستگی حزبی و بر اساس صلاحیت و کفایت و توانایی برای اداره امور انقلاب انتخاب شوند. ولی بازرگان برخلاف تأکید امام، همه وزرای کابینه را از میان لیبرال‌ها و ملی گرایان برگزید و جملگی از اعضای نهضت آزادی ایران و جبهه ملی بودند. سیاست هیئت دولت موقت در طول نه ماه کار خود، در چندین مسأله از قبیل: تأکید بر کلمه جمهوری اسلامی، مجلس خبرگان قانون اساسی، پاک‌سازی عناصر فاسد و طاغوتی و جایگزینی افراد صالح و نیز برخورد با ضد انقلاب، سلطنت‌طلب و تجزیه‌طلب‌ها و برخی موارد سیاست خارجی، با رهنمودهای حضرت امام خمینی منافات داشت. تا این که دولت موقت در پانزدهم آبان 1358، پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران، به صورت دسته‌جمعی استعفا دادند و زمینه برای انتخابات ریاست جمهوری مهیا گردید. حضرت امام مدت‌ها پس از استعفای بازرگان چندین بار در سخنرانی‌های خود گفتند: انتخاب بازرگان اشتباه بود و من قلباً راضی به این امر نبودم.

اعتراف سازمان سیا بر ناکامی در پیش‌بینی مسائل انقلاب اسلامی ایران (1357 ش)
مسؤولین سازمان سیا اعتراف کردند: این سازمان در رابطه با پیش‌بینی مسائل ایران ناکام بوده است. چیزی که ما پیش‌بینی نمی‌کردیم این بود که یک پیرمرد 78 ساله پس از 14 سال تبعید، مردم ایران را به این شکل به هم پیوند بزند.

اعلان رسانه های گروهی آمریکا بر قطع حمایت از دولت "بختیار" (1357 ش)
امام در مصاحبه ای با خبرنگاران داخلی و خارجی نظر خودشان را بیان کردند و فرمودند که من سلطنت شاه را قانونی نمی دانم. در همین روز 35 هزار آمریکایی، خاک ایران را ترک کردند. رسانه های جمعی اعلام کردند دولت آمریکا تماس خود را با شاه قطع کرده است و حتی اردشیر زاهدی، سفیر او را که خود را به آمریکا نزدیک می دانست نپذیرفته اند. شاپور بختیار اعلام کرد که حاضر به همکاری با طرفداران امام خمینی است.

درگذشت استاد "علی اکبر کسمایی" مترجم و نویسنده بنام ایران (1372 ش)
استاد علی اکبر کسمایی در دی ماه 1299 ش در تهران متولد شد و پس از اخذ لیسانس در رشته معقول و منقول، برای ادامه تحصیل در روزنامه‌نگاری به مصر رفت. این سفر فرصتی بود تا هم با استادان نامدار مصری مثل طه حسین، توفیق الحکیم و عباس عقاد آشنا شود و هم در زبان و ادبِ عرب، تبحّر و مهارت یابد. کسمایی پس از بازگشت به ایران در زمینه‌های روزنامه نگاری و روابط عمومی به کار پرداخت و مدتی سردبیر برخی مجلات شد. او به همکاری با روزنامه اطلاعات پرداخت و پنجاه سال با این روزنامه همکاری کرد. کسمایی به زبان‌های فرانسوی، انگلیسی و عربی تسلط داشت و علاوه بر کتاب‌هایی که تألیف کرده است، چند کتاب از این زبان‌ها به فارسی ترجمه کرده است که تألیف عشق بزرگان، علل شکست آلمان و جاسوس انگلیسی، ترجمه گل‌های وحشی و احوال و آثار فرانکلین از آن جمله‌اند. وی سرانجام در 16 بهمن 1372 ش در 73 سالگی درگذشت.

رحلت عالم خدمت‌گزار، حجت‌الاسلام و المسلمین "جلیل هنروَر خویی" (1376 ش)
حجت‌الاسلام حاج شیخ جلیل هنرور خویی در سال 1305 ش (1345 ق) در شهرستان خوی در آذربایجان غربی به دنیا آمد و در نوجوانی به فراگیری علوم دینی اشتغال ورزید. وی در مدت چهارده سال، ادبیات و سطوح عالی فقه و اصول را به خوبی آموخت و از سال 1337 ش، مدیریت یکی از مدارس علمیه شهر را به مدت بیست سال بر عهده گرفت. وی در این مدت و تا پایان عمر، به تدریس علوم دینی پرداخت و ده‌ها نفر از فضلا و طلاب را تربیت نمود. وی از بام تا شام را یکسره به تدریس معارف اهل بیت، گره‌گشایی از کار مردمان، پاسخگویی به مشکلات دینی مردم و اداره مساجد و مدارس می‌گذراند و اوقات بیکاری را مصروف مطالعه کتاب‌های مختلف می‌نمود. از این رهگذر، بر تفسیر، تاریخ، حدیث و ادبیات عرب و عجم تسلطی فراوان داشت و همه مطالب را به حافظه خود سپرده بود. از حجت الاسلام هنرور خویی که از برخی علمای قم و نجف اجازات متعدد داشت، کتاب توضیح الاسماء در بیان وجه تسمیه پیامبران و امامان و علمای شیعه و سنّی و نیز شرح حال یکی از علمای بزرگ برجای مانده است. وی سرانجام در 16 بهمن 1376 ش برابر با 7 شوال 1418 ق در 71 سالگی رحلت کرد و در خوی به خاک سپرده شد.

پیروزی مارگارت تاچر در انتخابات انگلستان (1353 ش)
مارگارت تاچر که زمانی وزیر فرهنگ بود در اولین دور انتخابات حزب محافظه کار با 130 رأی در مقابل 119 رأی ادوارد هیث نخست وزیر سابق و رهبر حزب محافظه کار انگلستان را شکست داده خود به رهبری حزب محافظه کار رسید

دستگیری 33 نفر از دانشجویان هندی به جرم برپایی تظاهرات علیه محمدرضا پهلوی در مقابل سفارت ایران دردهلی نو (1356 ش)
همچنین بنابر خبرگزاری رویتر، 105 نفر از تظاهر کنندگان که در تظاهرات قبل دستگیر شده بودند آزاد شدند؛ اما قاضی شهر دهلی نو از آزادی تظاهر کنندگان ایرانی تا زمانی که هویت واقعی خود را افشا نکنند، خودداری کرد.

روزنامه تایمز چاپ لندن مقاله ای به قلم «لرد چالفنت» به چاپ رساند (1356 ش)
و از قول نویسنده این مقاله که در پی سفرش به ایران از مسائل جاری این کشور آگاه شده بود، نوشت: «وی به خوبی آگاه است که در ایران عمل خلاف حقوق بشر انجام می گیرد و هنوز در مورد زندانیان سیاسی شکنجه اعمال می شود و آزادی مطبوعات وجود ندارد»

درگذشت "ابوعلی حاتمی" ادیب و عالم مسلمان (388 ق)
ابوعلی محمدبن مظفر مشهور به حاتمی یا بغدادی، علوم ادبی و لغت‌شناسی را نزد ابن دُرَید و ابوعمر فرا گرفت و پس از اندوختن دانش بسیار در این زمینه‌ها، تدریس این دروس را در بغداد آغاز کرد. حوزهٔ درس حاتمی بسیار پرمحتوا بود به طوری که قاضی تنوخی و دیگر علمای بزرگ آن دوران در حوزهٔ درس وی شرکت می‌جُستند. از تالیفات حاتمی می‌توان به کتاب حاتمیه در عیوب و نواقص سروده‌ها و اشعار شاعران معاصرش، اشاره کرد.

مرگ "جوسْتْ وَندل" شاعر و درام نویس بزرگ هلندی (1679 م)
جوست وَندل، ادیب شهیر هلندی در هفدهم نوامبر 1587 م در هلند به دنیا آمد. وی از جوانی ساکن آمستردام شد و به سرودن اشعار خود پرداخت. وندل، شاعر ملی بود و اشعار او به مقتضای زمان و به سبک خطابی و وعظ سروده می‌شد. وی بعدها به مذهب کاتولیک گرایید و بسیاری از اشعار او از همین تغییر مذهب و نیز مرگ همسر و فرزندانش الهام گرفته‌اند. اشعار وندل، نغمه‌دار و روان و باحذف حروف صدادار همراه است که وی این سنّت را در شعر هلندی رواج داد. او در کنار سرودن شعر، به نمایش‌نامه‌نویسی نیز مشغول بود که به سبک قدما نوشته شده و رنگ دینی و مسیحی دارد. در این نمایش‌نامه‌ها، موضوع تعارض میان هوس طغیان آدمی و آرزوی وی برای اطاعت از فرمان خدا، مطرح می‌گردد. وندل بیش از تمام شعرای هلند، آثار منظوم و منثور از خود به جا گذاشته است. او بیش از سی تراژدی عالی دارد که شانزده عدد آن، مذهبی است. در هلند، وندل را نجیب‌ترین و با قریحه‌ترین شاعر هلند و از روشن‌فکران و نوابغ این سرزمین می‌دانند. در زبان هلندی، هیچ کس اثری بدیع‌تر از او پدید نیاورده است. با این حال وندل، این فصاحت و بلاغت اعجازآمیز را فقط در راه تجلیل از کشور خود و شهر آمستردام به کار برده است. یوست وندل سرانجام در 5 فوریه 1679 م در 92 سالگی درگذشت.

توسط "جوزف بلاک" شیمی‌دان انگلیسی (1757 م)
پس از آزمایش‌های متعدد، در روز 5 فوریه 1757 م گاز کربنیک که ترکیبی از اکسیژن و کربن است، توسط جوزف بلاک، شیمی‌دان و فیزیک‌دان انگلیسی کشف شد. گاز کربنیک ترکیبی از اکسیژن و کربن است. امّا امروزه در علوم و صنایع مختلف، موارد مصرف بسیار دارد.

کشف کشور "سیرالئون" در غرب قاره افریقا (1460 م)
پس از آن که سرزمین سیرالئون در پنجم فوریه سال 1460 م توسط تنی چند از ماجراجویان پرتغالی کشف شد، نخستین مهاجران اروپایی نیز در سال 1462 م در این نقطه وارد گردیدند. در قرن شانزدهم میلادی، کاشفین انگلیسی به تسخیر سیرالئون پرداختند و به تدریج بر تمام سواحل این سرزمین مسلط شدند. سواحل سیرالئون تا اواسط قرن هجدهم، مرکز تجارت برده بود و انگلستان در سال 1808 م این کشور را به طور رسمی به عنوان مستعمره خود اعلام کرد. با این حال بومیان سیرالئون از اوایل قرن بیستم شورش‌هایی را بر ضد انگلستان برپا کردند و پس از اعطای استقلال داخلی آن در سال 1951 م، استقلال کامل سیرالئون در سال 1961 م به رسمیت شناخته شد. کشور افریقایی سیرالئون با 71/740 کیلومترمربع مساحت، بر کرانه شرقی اقیانوس اطلس و در غرب افریقا واقع شده است. فری‌تاون پایتخت و زبان انگلیسی و فرانسه در آن متداول است. این کشور در حدود 5 میلیون نفر جمعیت دارد که اکثریت نژادی را سیاهان تشکیل می‌دهند. شهرهای مهم آن عبارتند از؛ کینما، ماکنی و بونت. 60% مردم سیرالئون مسلمان و مابقی دارای مذاهب بومی و مسیحیت می‌باشند. حکومت این کشور جمهوری با یک مجلس قانون‌گزاری می‌باشد.

تولد "هنری هرْتْزْ" فیزیک‌دان و ریاضی‌دان آلمانی (1857 م)
هنری هِرتْزْ، فیزیک‌دان معروف آلمانی در 5 فوریه 1857 م در هامبورگ آلمان به دنیا آمد. هرتز کار مطالعاتی خود را با تحقیق در امواج الکتریکی یا نیروی مغناطیسی پیگیری کرد و با ساختن یک فرستنده و یک گیرنده رادیویی، به شهرت دست یافت. او برای اکثر دستگاه‌های الکترونیکی مثل رادیو، تلویزیون و رادار که امروزه در خدمت بشر هستند، اصول استواری را پایه گذاری کرد و ثابت نمود که می‌تواند امواج الکتریکی را بگیرد و بفرستد. هرتز طول موج را به دست آورد و اطلاعات گسترده و جالبی درباره فرکانْسِ نوسان‌ها یافت. این دانشمند آلمانی، در سال 1888 م بر روی اختراع اسرارآمیزی به نام رادار تحقیق و مطالعه کرد و به عنوان نخستین فرد، به اساس کار این دستگاه پی برد. هم‌چنین او موفق به اختراع نوعی آنتن شد که در انتقال و گرفتن امواج تلویزیونی به کار می‌رفت. نام او با عبارت سیکل در ثانیه به معنی هرتز، همیشه جاودان خواهد بود چرا که هرتز نخستین کسی بود که ثابت کرد هر موج الکتریکی یا مغناطیسی، مدت زمانی وقت نیاز دارد تا حرکت کند. هنری هرتز سرانجام در حالی که 37 سال از عمرش می‌گذشت در 26 نوامبر 1894 م درگذشت.

درگذشت آیت الله سید محمدباقر موحد ابطحی مؤلف کتاب گرانسنگ «صحیفه رضویه» (1391 ش)
وی از شاگردان حضرات آیات بروجردی، کوه کمره‌ای، گلپایگانی، خوانساری، اراکی، محقق یزدی، علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) بود و مدرسه و مرکز پژوهشی «الامام المهدی» را در قم تأسیس کرد. از مشهورترین تألیفات این عالم ربانی می‌توان به کتاب «الصحیفه الرضویه الجامعه» مشتمل بر دعاهای امام علی‌بن موسی‌الرضا (ع) اشاره کرد. این کتاب در پنج بخش «تسبیح خداوند»، «درخواست‌های عمومی و جامع و درخواست‌های خاص»، «دعاهای حضرت در اوقات و زمان‌های مختلف»، «دعاهای آن حضرت در اوقات مخصوص» و دعاها برای خود و برای دیگران»، نیایش‌های حضرت را در قالب 103 دعا گردآوری کرده است. همچنین در بخش پیوست‌های این کتاب، ادعیه امام رضا (ع)‌ برگرفته از کتاب «فقه‌الرضا (ع)»‌ شامل 62 دعا آمده است.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید








کد خبر: ۵۱۱۹۰۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن