تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819814438




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خلبان اردني در آتش خودساخته تروريسم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: خلبان اردني در آتش خودساخته تروريسم
انتشار فيلم سوزانده شدن خلبان اردني توسط تكفيري‌هاي داعش يكبار ديگر جهان را در شوك فرو برد. خلبان اردني قرباني سياست‌هاي اشتباه دولتمردان اين كشور شد كه با حمايت همه‌جانبه‌ از تكفيري‌ها و اعزام آنها براي جنگ با نظام سوريه، تروريسم جهاني را رشد دادند. همچنين اردن به تلافي اين اقدام، دو عضو داعش را اعدام كرد.
نویسنده : روح‌الله صالحي 


انتشار فيلم سوزانده شدن خلبان اردني توسط تكفيري‌هاي داعش يكبار ديگر جهان را در شوك فرو برد. خلبان اردني قرباني سياست‌هاي اشتباه دولتمردان اين كشور شد كه با حمايت همه‌جانبه‌ از تكفيري‌ها و اعزام آنها براي جنگ با نظام سوريه، تروريسم جهاني را رشد دادند. همچنين اردن به تلافي اين اقدام، دو عضو داعش را اعدام كرد.
زماني كه اردن در همسويي با اربابان غربي و عربي خود به خط مقدم اعزام تروريست‌ها به سوريه تبديل شد، شايد فكر نمي‌كرد روزي فرار رسد كه خود قرباني اصلي جنايات تكفيري‌هايي باشد كه زماني آنها را پرورش داده بود. اردن كه با شروع بحران سوريه در مارس 2011، به تبعيت از كشورهاي غربي و مرتجع عرب خاك خود را به ميدان آموزش تررويستها تبديل كرد، پس از تشكيل ائتلاف بين‌المللي ضد داعش به رهبري امريكا، اردن بار ديگر گوش به فرمان رهبران كاخ سفيد و آل سعود شد، اين بار نه براي كمك، بلكه براي مقابله با تروريست‌هاي داعش راهي ميدان نبرد شد. اما چندي نگذشت كه يكي از خلبان‌هاي اين كشور كه مواضع داعش در شمال سوريه را بمباران مي‌كرد، پس از سقوط هواپيمايش به دست تكفيري‌ها، گروگان گرفته شد و دولت امان (پايتخت اردن) را بر سر دو راهي ادامه نبرد با داعش يا عقب نشيني از ائتلاف قرار داد.
مقامات اردني در 40 روز گذشته از راه‌هاي مختلف سعي كردند معاذ الكساسبه، خلبان اردني در بند داعش را آزاد كنند، اما اين اقدامات به سرانجام نرسيد و در نهايت اين خلبان به فجيع‌ترين شكل توسط تكفيري‌هاي داعش اعدام شد. سه‌شنبه شب تكفيري‌هاي داعش با انتشار ويدئويي در شبكه‌هاي اجتماعي فيلم سوزانده شدن خلبان اردني را منتشر كردند. هرچند اين فيلم به تازگي منتشر شده اما منابع نزديك به گروهك تروريستي داعش مدعي شده كه اعدام معاذ الكساسبه اوايل ماه ژانويه ميلادي در استان رقه سوريه اجرا شده است. در اين فيلم كه به سبك فيلم‌هاي هاليوودي ساخته شده و رعب و وحشت در آن نمايان است، تروريست‌هاي داعش كه نقاب به صورت دارند، خلبان اردني به منطقه‌اي برده مي‌شود كه به دليل درگيري‌هاي گسترده تخريب شده است. تكفيري‌ها اين خلبان را در داخل قفس آهني قرار مي‌دهند و پس از لحظاتي به شكل وحشتناكي سوزانده مي‌شود. همچنين گروه تروريستي داعش در انتهاي فيلم، اسامي 55 افسر نيروي هوايي را كه قصد دارند آنها را به قتل برسانند، اعلام كرد. تروريست‌هاي داعش مدعي شدند كه پس از شكست گفت‌وگوها با دولت اردن، الكساسبه را آتش زده‌اند. تكفيري‌هاي داعش كه در سال‌هاي اخير با سر بريدن افراد بي‌گناه در سوريه و عراق، واكنش‌هاي جهاني را برانگيخته بودند، اين بار نهايت جنايات خود را به اجرا گذاشتند. شبكه خبري سي ان ان نيز اعلام كرد كه ملك عبدالله دوم، پادشاه اردن كه در امريكا به سر مي‌برد، پس از انتشار خبر سوزانده شدن خلبان ارتش كشورش به دست داعش، سفر خود را نيمه تمام گذاشته و به اردن باز مي‌گردد. فرماندهي نيروهاي مسلح اردن پس از انتشار فيلم سوزانده شدن خلبان اين كشور، در بيانيه‏‎اي اعلام كرد ارتش اردن تلاش زيادي را براي نجات الكساسبه به خرج داد اما نيروهاي مجرم آنها را رد و وي را ترور كردند.
هرچند ساعاتي پس از اعدام خلبان، موج پيام‌هاي تسليت از سوي مقامات جهان به مقامات اردني منتشر شد اما حقيقت اين است كه اردن قرباني سياست‌هاي جاه‌طلبانه امريكا و آل سعود در منطقه شد كه براي منافع خود داعش را ايجاد كردند و در نهايت آتشي كه خود افروخته بودند دامن خودشان را گرفت و در ماه‌هاي اخير چند تن از اتباع غربي، ژاپني به دست تروريست‌ها اعدام شدند.
  زمينه‌سازي براي مداخله زميني امريكا
برخي ناظران معتقدند كه اعدام خلبان اردني زمينه مداخله زميني نيروهاي امريكايي عليه داعش را فراهم مي‌كند. به گزارش تسنيم، عبدالباري عطوان، نويسنده سرشناس عرب در يادداشتي در روزنامه رأي اليوم گفت: «چه بسا كه براي قضاوت و صدور حكم زود است. به ويژه اينكه اين اعدام وحشيانه ما را غافلگير كرده است. اما آنچه مي‌توان گفت اين است كه دولت امريكا به تازگي 8 ميليارد و نيم براي از بين بردن داعش اختصاص داده است به اين گام و گام‌هاي ديگر مانند آموزش و تسليح ارتش عراق و برخي از گروه‌هاي معارض سوري كفايت نمي‌كند و چه بسا از اين اعدام وحشيانه كه شوكي به افكار عمومي عربي وارد كرده است، امريكا به عنوان بهانه‌اي براي اعزام نيروهاي زميني امريكايي و غربي به منظور جنگ عليه داعش استفاده كند، زيرا بمباران هوايي به تنهايي كفايت نمي‌كند.»
   واكنش‌ها به اعدام خلبان اردني
اقدام وحشيانه داعش به سوزاندن يك خلبان اردني واكنش‌هاي بسياري را از سوي جامعه جهاني در پي داشته است. به گزارش ايسنا، ملك عبدالله دوم، گفت: «در كمال ناراحتي و خشم خبر كشته شدن شهيد قهرمان خلبان معاذ الكساسبه به دست گروه تروريستي بزدل داعش را شنيديم. اين اقدام توسط گروه جنايتكار و گمراهي انجام شد كه هيچ ارتباطي با دين اسلام ندارد». وي ادامه داد:«اين خلبان شجاع به خاطر دفاع از عقيده، وطن و امت خود جان خود را از دست داد و به ديگر شهداي وطن پيوست؛ شهدايي كه جان و خونشان را فداي اردن عزيز كردند». سازمان ملل متحد قتل خلبان اردني را محكوم و بر تقويت تلاش‌ها در مبارزه با تروريسم و افراطي‌گري تأكيد كرد. اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيز اين اقدام شرورانه و بزدلانه را كه بار ديگر بي‌رحمي داعش را ثابت كرد، محكوم كردند. نبيل العربي، دبيركل اتحاديه عرب هم جنايت وحشيانه داعش در قتل معاذ الكساسبه را با شديدترين لحن محكوم كرد و گفت: «جنايتي كه گروه تروريستي داعش در مورد خلبان اردني مرتكب شد، ناقض همه قوانين بين‌المللي و اصول اديان آسماني است و ما را به دوره جهالت و تاريك قرون وسطي باز مي‌گرداند». عبداللطيف بن راشد الزياني، دبيركل شوراي همكاري خليج فارس ضمن محكوم كردن اعدام الكساسبه بر حمايت اين شورا از اردن و حفظ امنيت و ثبات اين كشور تأكيد كرد. در واكنش به اين اقدام تروريستي، باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا گفت كه اگر ويديوي منتشرشده واقعي باشد، نشان ديگري از شرارت و بربريت داعش است. جان كربي، سخنگوي پنتاگون نيز گفت: «قتل خلبان اردني وحشيگري داعش را نشان مي‌دهد و سبب تقويت ائتلاف مي‌شود». همچنين كاخ اليزه در بيانيه‌اي اعلام كرد:فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه قتل وحشيانه افسر ارتش اردن را كه گروگان داعش در سوريه بود، به شدت محكوم و با خانواده او و مردم اردن ابراز همدردي كرد. مقامات كشورهاي آلمان، تركيه، قطر، كويت، عراق و عربستان نيز در پيامي اين جنايت وحشيانه را محكوم كردند.
  اردن مقابله به مثل كرد
دولت اردن به تلافي انتقام از داعش، چند عضو اين گروه كه در اسارت اردني‌ها بودند را اعدام كرد. منابع اردني اعلام كردند كه اين كشور روز چهارشنبه ساجده الريشاوي را به همراه چند تروريست ديگر اعدام كرد. ساجده الريشاوي 44 ساله كه داعش خواهان آزادي وي در مقابل آزادي گروگان اردني شده بود، از حدود 9 سال پيش در اردن محكوم به اعدام شده بود. همچنين دولت اردن در واكنش به اقدام گروه تروريستي داعش به سوزاندن خلبان اسير اردني، تأكيد كرد كه پاسخ اردني‌ها تكان‌دهنده و قوي خواهد بود. به گزارش العالم، محمد المؤمني، وزير مشاور دولت در امور رسانه به تلويزيون رسمي اردن گفت: «كسي كه در پاسخ قاطعانه، تكان‌دهنده و قوي اردن ترديد داشت، خواهد فهميد كه خشم اردني‌ها صفوف آنان را در خواهد نورديد».

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن