تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820227383




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هر شب با قرآن/ نقش مادر در زندگی فرزندان عمیق‌تر است یا پدر؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
هر شب با قرآن/ نقش مادر در زندگی فرزندان عمیق‌تر است یا پدر؟
بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به تفسیر نور، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.
مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

سوره 28. قصص آیه 13

فَرَدَدْنَاهُ إِلَی أُمِّهِ کی تَقَرَّ عَینُهَا وَلَا تَحْزَنَ وَ لِتَعْلَمَ أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلَکنَّ أَکثَرَهُمْ لَا یعْلَمُونَ
پس ما (این‌گونه) او را به مادرش باز گردانیدیم تا روشنی چشم او باشد و غم نخورد و بداند که همانا وعده الهی حقّ است، ولی بیشتر مردم نمی‌دانند.

گاهی اوقات عناوین برای انسان، مزاحم و مانعند. مثلاً در این ماجرا مادر موسی پذیرفت که به عنوان دایه فرزندش را شیر دهد؛ زیرا عنوان مادر، سبب قتل فرزند وآزار مادر می‌شد.
وعده‌های الهی تخلّف ندارد. در آیهٔ هفتم خداوند وعده داد که نوزاد را به مادر برگرداند و در این آیه می‌خوانیم که او را برگرداند. «انّا رادّوه الیک - رددناه الی اُمّه»
نوزاد، نور چشم مادر است. «کی تَقَرّ عینها»
برای اهل حقّ، اهداف مهم است، نه عناوین. «رددناه الی اُمّه» سرانجام، فرزند به آغوش مادر بازگشت گرچه این بار، مادر به عنوان دایه استخدام شد؛ ولی عنوان مهم نیست، برگشتن نوزاد مهم است.
مادر به واسطهٔ ارتباط عمیق با فرزند، بیشترین نقش را در زندگی او دارد. «الی اُمّه» (در این‌جا نامی از پدر موسی به میان نیامده است.)
عاقبت، سختی‌ها بسر آمده و فراق به وصال خواهد انجامید. «رددناه الی اُمّه کی تَقَرّ عینها» (پس از مدّت‌ها نگرانی و غم، سرانجام خداوند، موسی را به مادر بازگرداند. «اِنّ مع العسر یسرا»)
اگر خداوند بخواهد، یک فرد، مایهٔ امید و نور چشم دو گروه مخالف (خاندان فرعون و خاندان موسی) می‌شود. «قُرّة عینٍ لی ولک - تَقَرّ عینها»




انبساط و شادی، حزن و اندوه، در بینایی انسان تأثیر دارد. «تَقَرّ عینها» چنانکه در آیهٔ 84 سورهٔ یوسف، می‌خوانیم: دوری حضرت یوسف، باعث نابینایی حضرت یعقوب گردید. «وابیَضّت عیناه من الحُزن»
ایمان به خداوند دارای مراحل و درجاتی است. مادر موسی بانویی مؤمنه بود، «رَبَطنا علی قلبها لتکون من‌المؤمنین» امّا یک مؤمن نیز باید به مرحلهٔ یقین و علم عمیق برسد. «لتَعلم أنّ وعد اللّه حقّ»
فلسفه و دلیل بعضی حوادث، درک حقّانیّت وعده‌های الهی است. «لتَعلم أنّ وعد اللّه حقّ»
اکثر مردم ظاهربین هستند و درکی از اسرار حکیمانه ونقشه‌های مدبّرانهٔ خداوند ندارند. «اکثرهم لایعلمون»



برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید








کد خبر: ۵۱۱۸۹۷۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن