تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 3 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى الله عليه و آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843654671




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پس از هولوكاست حالا دست‌گذاشته‌ايم روي داعش


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پس از هولوكاست حالا دست‌گذاشته‌ايم روي داعش
نویسنده : محمدصادق عابديني 
حمله به نشريه فرانسوي «شارلي ابدو» و متعاقب آن انتشار كاريكاتور موهن پيامبر اسلام(ص)، بار ديگر بحث درباره حدود آزادي بيان در غرب را به ميان آورد. غربي‌ها كاريكاتور‌هاي موهن را نمادي از آزادي بيان عنوان مي‌كنند، از سوي ديگر كمپين جهاني «من عاشق محمد(ص) هستم» نيز به تقبيح اين نوع برداشت از آزادي بيان پرداخت. در اين بين بحث درباره چارچوب‌هاي اخلاقي براي كاريكاتور و همچنين خبر برگزاري مسابقه بين‌المللي داعش از سوي ديگر باعث شد تا گفت و گويي با «سيد‌مسعود شجاعي‌طباطبايي» دبير اين مسابقه داشته باشيم. شجاعي طباطبايي از مشهور‌ترين چهره‌هاي كاريكاتوريست ايراني است كه بخش عمده اين شهرت را به خاطر آثاري كه خلق كرده و همچنين جشنواره‌هايي كه برگزار كرده به دست آورده است. اين كاريكاتوريست ايراني كه بيش از 35 سال است كاريكاتور را به صورت حرفه‌اي دنبال مي‌كند كار خود را از اوايل دوران دفاع مقدس با طراحي كاريكاتور‌هايي درباره جنگ تحميلي آغاز كرد. وي سال‌ها مدير مسئول نشريه كيهان كاريكاتور بوده و هم‌اكنون نيز سردبير سايت ايران كارتون است. براي ورود به بحث بگذاريد كمي به عقب باز‌گرديم، چطور شد كه كاريكاتور متولد شد؟ اولين بار آقايي به نام موسيني مجموعه‌اي از گراور‌هاي طنز‌آميزي از يك نقاش دوره رنسانس را جمع‌آوري كرد كه بيشتر اين طرح‌هاي طنز‌آميز از چهره افراد بود. اين مجموعه را در قالب كتابي منتشر كرد و در مقدمه‌اي كه بر آن نگاشت لفظ ايتاليايي «كاريكاره» را به كار برد. پس از آن در سال 1835 اولين نشريه كاريكاتور به نام «لاكاريكاتور» منتشر شد كه در آنجا كاريكاتور را طراحي اغراق‌آميزي از چهره عنوان كردند. بعد از آن كاريكاتور اشكال مختلفي به خود گرفت. در تعريف فعلي «كارتون» به معناي همه طرح‌هاي طنز‌آميز و «كاريكاتور» صرفاً به عنوان طراحي اغراق‌آميز چهره كاربرد دارد. خب در ايران معمولاً كاريكاتور به همان جنبه عام اطلاق مي‌شود. در ايران، تركيه و چند كشور بلوك شرق هم اين غلط رايج و مصطلح را استفاده مي‌كنند و به سختي مي‌توان اين اشتباه را تصحيح كرد چون در عوام جا افتاده و از نظر آنها «كارتون» اصطلاحي است كه براي انيميشن به كار برده مي‌شود. با توجه به سابقه‌اي كه از كاريكاتور ذكر كرد‌يد، حتماً در طول اين مدت زمان طولاني خطوط قرمزي براي كاريكاتوريست‌ها شكل گرفته است، آيا چيزي به عنوان منشور اخلاقي در حرفه شما وجود دارد؟ بگذاريد يك مثال جالب برايتان بزنم، مسئول همان نشريه «لاكاريكاتور» شخصي به نام شارل فيليپون (Charles Philipon) است. وي كاريكاتوري را در يك نشريه ديگر از چهره «لويي فليپ» پادشاه وقت فرانسه مي‌كشد و در آن چهره پادشاه را در چهار مرحله به گلابي تبديل مي‌كند. در فرانسه گلابي هم به معني همان ميوه گلابي و هم به عنوان آدم ابله كاربرد دارد. به خاطر اين قضيه شارل فيليپون را به زندان و پرداخت جريمه نقدي محكوم مي‌كنند. از آن زمان كم كم خطوط قرمز شكل مي‌گيرند كه مثلاً كشيدن كاريكاتور شاه ممنوع مي‌شود. امروزه ما در كاريكاتور دو خط قرمز را براي خودمان در نظر گرفته‌ايم، مسائل مذهبي و مسائل اخلاقي كه به طور جدي براي ما مطرح هستند. توهين به هر شكلي درست نيست. مثلاً طراحي و كشيدن لباس پيامبر براي هر شخصيتي از رئيس‌جمهور گرفته تا مقامات پايين دست نيز از جمله همين خطوط قرمز است. اين خطوط قرمز آيا جنبه جهاني نيز دارد؟ نه، در كشور‌هاي غربي به اين خطوط اعتقادي ندارند و در عمل براي برخي از اتفاقات آنقدر بي‌حد و مرز عمل مي‌كنند كه دايره آن به جايي مي‌رسد كه عملاً به پيامبر گرامي اسلام و ساير پيامبران الهي توهين مي‌شود. اما همين افراد كه مي‌گويند آزادي بيان هيچ حد و مرز و خط قرمزي ندارد، در عمل خودشان خطوط قرمز‌هاي عجيب و غريبي دارند. مثلاً در مورد هولوكاست اين خطوط قرمز به هيچ محققي اجازه نمي‌دهد كه حتي از نظر آماري رقم 6 ميليون نفر كشته‌اي كه آنها به آن معتقد هستند را نفي كند و احياناً بگويد 5 ميليون و 999هزار و 999 نفر و يك نفر از رقم آنها را كم كند. خيلي جدي با اين مسئله برخورد مي‌كنند و قوانين سفت و سختي براي آن گذاشته‌اند. هم‌اكنون در اروپا چند استاد دانشگاه و محقق كه به «رويزيونيست‌ها» به معناي تجديد‌نظر‌طلب‌ها هستند، به خاطر نفي هولوكاست يا حتي شك در رقم كشته شده‌ها، در زندان به سر مي‌برند. مرحوم روژه گارودي هم چنين وضعيتي داشت! بله مرحوم روژه گارودي هم از اين افراد بود. هم‌اكنون هم يك محقق انگليسي به نام «ديويد اروينگ»(David Irving) به خاطر اينكه درباره آمار هولوكاست تحقيق كرده و گفته رقم هولوكاست از اين كمتر بوده است، در زندان به سر مي‌برد. اروينگ طي تحقيقات خود اعلام مي‌كند در زماني كه ادعا شده هولوكاست رخ داده كل جمعيت يهوديان اروپا 4 ميليون و 500 هزار نفر بود كه بسياري از آنها به امريكا سفر كرده بودند و اگر رايش سوم مي‌خواست همه يهوديان را جمع كند باز هم يك و نيم ميليون نفر كم مي‌آورد و مشخص نيست رقم 6 ميليون كشته شده هلوكاست از كجا آمده است. چون قانون جدي براي مجازات اروينگ در انگليس وجود نداشته، برايش دعوتنامه‌اي مجازي براي سفر به اتريش ارسال مي‌كنند و در يكي از بزرگراه‌هاي اتريش وي را دستگير مي‌كنند و او هم‌اكنون نيز زندان به سر مي‌برد. ما واتيكان را داريم كه نماد مذهب در غرب به شمار مي‌رود اما هيچ وقت نمي‌بينيم نسبت به كاريكاتور‌هايي كه درباره مذهب توليد مي‌شود اعتراضي شكل بگيرد، اما در مورد كاريكاتور‌هايي با موضوعي سياسي محدوديت‌هاي زيادي ايجاد شده است! اين خيلي عجيب است كه آنها هيچ حد و مرزي براي خود قائل نيستند. در اولين دوره‌اي كه مسابقه كاريكاتور هولوكاست را برگزار كرديم يكي از خبرنگاران شبكه BBC به من گفت خب ما به پيامبر شما توهين كرده‌ايم، شما هم بياييد به پيامبر ما توهين كنيد، چرا رفته‌ايد سراغ هولوكاست؟! يعني پيامبران هيچ گونه تقدسي براي آنها ندارند اما در مورد هولوكاست بسيار جدي هستند. يا خود رژيم صهيونيستي هم به هيچ وجه برنمي‌تابد كه درباره‌اش كاري انجام دهيد. زماني كه پيگير هولوكاست بوديم آنها اعلام كردند كه ما يا «نئونازي» هستيم يا «ضد يهود»، كه با كارهايي كه ما ارائه داديم هر دو اين ادعاها را رد كرديم. فكر كنم به خاطر‌اين ادعاها با مشكلاتي براي ورود به برخي از كشورها روبه‌رو شده‌ايد؟! بله در 22 كشور ممنوع‌الورود هستم. به كاريكاتور‌هاي موهني كه درباره پيامبر(ص) كشيده شده بود اشاره كرديد، آيا اين اتفاق ناگوار در بين هنرمندان كاريكاتوريست محكوميت‌هايي را در پي داشت يا خير؟ مثلاً كارلوس لاتوف هنرمند برزيلي طي مصاحبه‌اي اين اقدام را محكوم كرد و گفت چرا بايد توهين به پيامبر اسلام آزادي بيان توصيف شود اما زير سؤال بردن هولوكاست، نه؟! شما احتمالاً با هنرمندان بيشتري در ارتباط باشيد، واكنشي از آنها ديديد؟ در اين حادثه سه اتفاق افتاد. ابتدا حمله تروريستي به مجله فرانسوي بود كه همه آن را محكوم كردند. بعد از آن كاريكاتور توهين‌آميزي به نام پيامبر اسلام(ص) منتشر شد كه بسياري از هنرمندان كاريكاتوريست در جهان به خصوص هنرمندان امريكاي جنوبي آن را محكوم كردند. در امريكاي شمالي هم حتي با وجود نگاه غربي و عدم انتشار نگاه‌هاي مخالف شاهد بوديم كه برخي از هنرمندان نسبت به كاريكاتورهاي موهن واكنش نشان دادند. كاريكاتوريستي امريكايي به نام «ديويد بالينگر» از همان ابتدايي كه آنها كمپين «من شارلي هستم» را راه‌اندازي كردند، گفت: «من فلسطيني هستم»، يعني با مردم فلسطين اعلام همبستگي كرد. نمونه‌هايي از اين دست زياد است. يكي از كاريكاتوريست‌هاي مجله «شارلي ابدو» نيز كه به خاطر كشيدن كاريكاتور پسر ساركوزي ازمجله اخراج شده بود نيز چنين واكنشي داشت و در مقابل «من شارلي هستم» گفت: «نه، من شارلي نيستم!» بله زماني كه ويدئوي وي نيز در فضاي مجازي انتشار يافت مسلمانان از آن استقبال كردند و كامنت‌هاي زيادي درباره آن ويدئو منتشر كردند. در جامعه هنري ما بيشتر نگاه‌ها به سمت سينما است، يعني تا اتفاقي مي‌افتد ما منتظر هستيم كه سينما واكنشي نشان بدهد ولي در عمل مي‌بينيم كه در حوزه تجسمي و كاريكاتور هست كه واكنش‌ها به سرعت انجام مي‌شود و كاريكاتوريست‌هاي ما موضع هجومي به خود مي‌گيرند! قطعاً كاريكاتور خيلي سريع‌تر به نتيجه مي‌رسد. اما از انتشار اولين كاريكاتور توهين‌آميز نسبت به پيامبر(ص) حدود 10 سال مي‌گذرد و جا داشت كه در اين مدت حداقل يكي دو فيلم در اين باره ساخته شود. ولي خب اين كار هزينه‌بر است، هزينه از هر دو جنبه آن يكي به معناي بار مالي و ديگري تبعات توليد آن! اما اكنون كه چند روزي بيشتر از اعلام برگزاري جشنواره كارتون و كاريكاتور داعش نمي‌گذرد، شاهد هستيم كه از چند كشور خارجي درخواست حضور داشته‌اند. امسال مسابقه بين‌المللي كارتون و كاريكاتور غزه نيز در تهران برگزار شد كه دبيري آن برعهده شما بود و نگاه جدي به پديده اشغالگري داشت. در بحث مسابقه كاريكاتور غزه نيز هدف ما روشنگري در اين زمينه بود و در موضوع كاريكاتور هولوكاست نيز با توجه به اينكه يك جريان تحريك‌آميز غربي به سركردگي فرانسه و به دنبال انتشار كاريكاتورهاي توهين‌آميز از پيامبر در نشريه شارلي ابدو صورت گرفت، ما با برگزاري اين مسابقه كاريكاتور خواستيم نشان دهيم كه اگر آزادي در غرب بي‌حد و حصر است پس بايد بتوان درباره موضوع هولوكاست نيز اظهار نظر كرد و دوم اينكه چرا به بهانه هولوكاست، فلسطين اشغال مي‌شود. همان طور كه اشاره كردم چند روزي است كه خبر برگزاري مسابقه بين‌المللي كارتون و كاريكاتور داعش اعلام شده است، درباره چرايي برگزاري اين مسابقه توضيح دهيد، چرا به سراغ چنين سوژه‌اي رفتيد؟ داعش از جمله گروهك‌هايي بود كه سوريه را تا حد تخريب پيش برد، ما هم خواستيم اين گروهك را معرفي كنيم؛ اين‌ها با هويت جعلي و براي برپايي حكومت اسلامي خودشان را معرفي كردند و بايد اين مسائل بررسي شده و مورد ارزيابي قرار گيرد. شايد اين نگاه به وجود بيايد كه ما به خاطر حوادث مجله شارلي ابدو اين كار را كرده‌ايم در صورتي كه رايزني‌ها براي برگزاري اين مسابقه از چند ماه پيش آغاز شده بود. در بحث اطلاع‌رساني ما در حال برداشتن گام‌هاي اول هستيم ولي خوشبختانه فراخوان ما در اكثر سايت‌هاي تخصصي كاريكاتور در دنيا انتشار يافت. همان طور كه انتشار داشتيم در سايت «سيريا كارتون» متعلق به كشور سوريه كه قرباني داعش هستند، بلافاصله اعلام و اطلاع‌رساني مي‌شود. در سايت‌هاي كشور تركيه هم اعلام شد. سايتي در كشور آذربايجان به نام «كارتون نت‌ورك سنتر» نيز اعلام شد. اما درهمين كشور‌هاي تركيه و آذربايجان صحبت كردن درباره هولوكاست خطرناك مي‌شود! ما درباره فراخوان مسابقه هولوكاست در سطح جهان با مشكلاتي رو‌به‌رو بوديم و اين در حالي است كه ما به دنبال نفي هولوكاست نبوديم بلكه به دنبال پاسخ يك سري سؤالات درباره اين واقعه هستيم و مي‌خواهيم بدانيم چرا اجازه تحقيق درباره آمار كشته‌ها داده نمي‌شود، چرا هولوكاست بهانه‌اي براي اشغال يك كشور در هزاران كيلومتر آن طرف‌تر مي‌شود و در كل ما نگران هولوكاست‌هاي معاصر هستيم و فرقي نمي‌كند كه اين هولوكاست و كشتار جمعي در سوريه باشد يا عراق يا نيجريه. خبر برگزاري مسابقه كارتون و كاريكاتور داعش بازتاب‌ها يا بازخورد‌هايي نيز تاكنون داشته است؟ جالب اين است كه با وجود اطلاع‌رساني اين مسابقه در اندازه يك خبر، تاكنون 80 اثر از 6 كشور به دبيرخانه اين مسابقه ارسال شده است و پيش‌بيني مي‌كنيم كه هنرمندان بسياري در سراسر دنيا علاقه‌مند به شركت در اين مسابقه باشند. در اين مسابقه طراحي كاريكاتور چهره 6 تن از حاميان اصلي داعش مثل ابوبكر البغدادي، حمدبن‌خليفه آل ثاني ‌(امير قطر)، بنيامين نتانياهو، فرانسوا اولاند، اوباما و ديويد كامرون از جمله شخصيت‌هايي هستند كه در بخش كاريكاتور چهره به آنها پرداخته خواهد شد. البته پادشاه عربستان هم جزو همين ليست بود كه مُرد. در ضمن با توجه به آخرين صحبت‌هاي اوباما و پادشاه جديد عربستان، شايد نام وي را هم به ليست موضوع كاريكاتور چهره اضافه كنيم. با توجه به اينكه امير قطر، جزو شخصيت‌هاي كاريكاتور چهره قرار گرفته است، سفير كشور قطر برخورد جدي در رابطه با اين موضوع داشت. ما نيز به آنها اعلام كرديم، با توجه به اينكه دولت قطر حمايت‌هاي جدي از گروهك تروريستي داعش داشت، اكنون بايد در عرصه بين‌المللي پاسخگو باشد. حمايت‌هاي قطر روشن و آشكار است و نمي‌توانند زير آن بزنند. كسي كه اينچنين آشكارا از داعش حمايت مي‌كند بايد تبعات آن را نيز در نظر بگيرد كه يكي از آنها همين قرارگرفتن نام‌شان در ليست كاريكاتور‌هاي مسابقه باشد. خب چهره‌هاي ديگري مانند رئيس‌جمهور تركيه را هم مي‌شد در اين ليست قرار داد! اردوغان فراز و نشيب‌هايي داشته است اما رژيم قطر به صورت مستقيم به داعش كمك كرده است. نحوه برگزاري جشنواره چگونه است؟! تا دهم ارديبهشت سال آينده براي ارسال آثار وقت دارند. مسابقه در دو بخش كارتون و كاريكاتور چهره است و هر هنرمند مي‌تواند پنج اثر ارسال كند به شرط آنكه آن اثر پيش از اين در نمايشگاه يا مسابقه‌اي جايزه نگرفته باشد. نكته بسيار جالب اينجاست كه از هم‌اكنون با من تماس مي‌گيرند و مي‌گويند كه زمان ارسال آثار را تمديد كنيد، چون هنرمندان تقويم نمايشگاهي دارند و دوست دارند كه آثارشان را حتماً به مسابقه برسانند. آثار نيز در 3 خرداد به نمايش در خواهد آمد. ان‌شاء‌الله اميدوارم شرايط خيلي خوبي پيش بيايد. نمايش آثار به چه صورتي است؟ در تهران چند فرهنگسرا و حوزه هنري اقدام به نمايش آثار مي‌كنند، در مراكز استان‌ها هم نمايشگاه‌ها برگزار خواهد شد علاوه بر آن در دو كشور سوريه و عراق نيز نمايشگاه خواهيم داشت. سايت هنر مقاومت نيز نمايشگاه مجازي آثار را خواهد داشت. با توجه به حساسيت موضوع داعش و اينكه پيش از اين طرفداران اين گروه تروريستي اقدام به هك سايت‌هاي اينترنتي نيز كرده‌اند، اين احتمال را نمي‌دهيد كه بخواهند به سايت جشنواره حمله كنند؟! ما خودمان را مجهز كرده‌ايم، چون هر دو اتفاق هولوكاست و داعش حساسيت‌برانگيز است. پيش از اين نيز هكرها اقدام به هك سايت ايران كاريكاتور كرده بودند! بله، اما نتوانسته بودند به يوزر و پسورد سايت دست بيايند. فقط توانسته بودند پهناي باند سايت را ببندند و نگذارند سايت بالا بيايد. خوشبختانه با خريد سرور اختصاصي اين مشكل نيز رفع شده است. شما هنرمندي هستيد كه كارهايتان با اوضاع سياسي روز جلو آمده و پيشرفت كرده است، مخصوصاً در طي سال‌هاي اخير كه به عنوان دبير در جشنواره‌ها حضور داشتيد، چقدر بايد كاريكاتوريست خود را با دانش روز پيش ببرد؟! خوشبختانه من از ابتداي شروع به كارم به نوعي آثارم با مسائل سياسي گره خورد. اولين كاريكاتور‌هاي من درباره جنگ تحميلي بود و از همان ابتدا متناسب با هر موضوعي واكنش نشان مي‌داديم. شايد بلافاصله بعد از جنگ بود كه بحث سلمان رشدي پيش آمد و در كيهان كاريكاتور كه مسئوليتي در آن داشتم مسابقه بين‌المللي درباره آن به وجود آمد. اتفاقات از اين دست را پيگيري مي‌كرديم مانند مسابقاتي در حوزه فلسطين با عنوان «فلسطيني خانه ندارد» كه سه مسابقه برگزار شد. اشغال نظامي، ترور و تروريسم، كشيش‌نماي امريكايي تري جونز كه قرآن‌سوزي كرد و دو مسابقه غزه برگزار كرديم. تمام تلاشمان اين بوده است كه از قابليت‌هاي كاريكاتور به عنوان زبان تصويري قابل فهم براي همه دنيا نهايت استفاده كنيم. در جايي اشاره داشته ايد كه اولين كارهايتان را به شهيد آويني نشان مي‌داديد، درباره آشنايي و همكاري‌تان با شهيد آويني توضيح دهيد. در زمان جنگ در خدمت ايشان بودم. ما آن زمان گروه كوچكي بوديم در ساختمان امام صادق(ع) كه از آن طريق با روايت فتح ارتباط داشتيم. به اين صورت كه زماني كه بچه‌هاي روايت فتح عازم منطقه جنگي مي‌شدند يك فيلمبردار، يك صدابردار و يك راننده بودند و يك جاي خالي براي عكاس باقي مي‌ماند و ما به عنوان عكاس با آنها عازم مي‌شديم. در آن زمان من عكاسي مي‌كردم و از آن طريق زمينه آشنايي من با شهيد آويني فراهم شد. اولين نشريه‌اي كه ايشان به عنوان مدير مسئول در آن فعال شدند، سوره بود كه آن موقع هم در خدمت ايشان بوديم. يكي از كاريكاتورهاي من هم در صفحات رنگي سوره چاپ شد و كاريكاتور جالب و عجيبي بود، باعث شد تا آشنايي من با شهيد آويني بيشتر شود. شهيد آويني درباره كاريكاتورهايتان نظر خاص يا توصيه‌اي هم داشتند؟ تا جايي كه به خاطرم مي‌آيد خيلي، نه تنها آثار من بلكه ساير بچه‌هايي كه با هم بوديم و گروهي را به نام «كاسني» شكل داده بوديم را خدمت ايشان مي‌برديم با دقت و حوصله نگاه مي‌كردند و نظر مي‌دادند. شهيد آويني هم حوزه كاريكاتور را به خوبي مي‌شناخت و هم به آن اشراف داشت. تفاسير زيبايي هم بر اساس جهان‌بيني خود داشتند كه از اين نظر جالب بود. شما در پنجمين دوره جشنواره فيلم‌هاي مردمي عمار به عنوان يك هنرمند انقلابي مورد تقدير قرار گرفتيد و مراسم تقديرتان هم با آن هديه متفاوتي كه گرفتيد در خاطره‌ها ماند، درباره اين اتفاق هم توضيح دهيد. ابتدا بحث تقدير نبود، بلكه قرار بر اين بود كه تاريخ شفاهي و ثبت وقايع نگاري تاريخ ايران در حوزه كاريكاتور به ثبت برسد. وقتي كمي جلو رفتيم و با كاريكاتوريست‌هاي مختلف درباره كاريكاتور‌هاي انقلاب و دفاع مقدس صحبت كرديم، كم كم بحث به جايي كشيده شد كه صحبت از تقدير و تجليل به عمل آمد كه خودم چندان موافق آن نبودم، زيرا كاريكاتوريست‌هايي هستند كه هم فعال‌تر از من بوده‌اند و هم در حوزه كاريكاتور‌هاي دفاع مقدس مؤثرتر بوده‌اند. اما در هر صورت قرعه به نام افتاد. به عنوان يك هنرمند كاريكاتوريست كه با برگزاري چند جشنواره كاريكاتور ديگر مي‌توان وي را يك سياستگذار فرهنگي ناميد، آينده كاريكاتور ايران را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ ما در كاريكاتور ارتباط خيلي خوبي با هنرمندان اين حوزه داريم. در ايام فجر براي نخستين بار شاهد يك اتفاق خيلي خوب خواهيم بود كه تمام آثار هنرمندان حرفه‌اي پيش از انقلاب و بعد از آن در كنار هم به نمايش در خواهد آمد و براي اولين بار با حمايت وزارت ارشاد كتاب كاريكاتوري شامل 203 اثر از 203 هنرمند كاريكاتوريست پيش از انقلاب و بعد از انقلاب منتشر خواهد شد. به نظر من اين انسجام و ارتباط مي‌تواند به انجام كار‌هاي ديگري در آينده نيز كمك كند. مثلاً درجريان غزه شاهد بوديم كه بيش از 200 نفر از هنرمندان كاريكاتوريست ما حضور داشتند. جالب است بدانيد كاريكاتور ايران آنقدر ارج و قرب پيدا كرده است كه براي جشنواره «‌پيراسيكابا»(piracicaba) در برزيل فراخواني به سه زبان انگليسي، پرتغالي و فارسي منتشر مي‌شود، يعني آنقدر حضور هنرمندان ايراني مهم و تأثيرگذار است كه آيين‌نامه و مقررات را به زبان فارسي منتشر مي‌كنند. در تركيه نيز جشنواره «آيدين دوغان» (Aydın Doğan) به همين شكل، فراخوان به زبان فارسي منتشر مي‌شود. اميدوارم در آينده نيز به همين شكل اتفاقات خوبي براي كاريكاتور و كاريكاتوريست‌هاي ايراني رخ دهد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن