تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ واعـظـى مـؤثرتر از نصيحت نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826625483




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مذکر و مؤنث


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مذکر و مؤنث
مذکر و مؤنث
اهداف درس:- آشنايي با اسم و انواع آن- آشنايي با مفرد، مثني و جمع- آشنايي با اقسام اسم مؤنث کلمه در عربي به سه قسم تقسيم مي شود: 1- اسم 2- فعل 3- حرفآنچه در اين طرح بدان مي پردازيم، آشنايي با اسم و برخي از انواع آن است درابتدا بايد با اسم آشنا شويم: اسم کلمه اي است که بر معناي مستقلي دلالت مي کند و تفاوت آن با فعل در اين است که فعل علاوه بر آن که معناي مستقلي دراد، معناي آن مقترن به زمان است حال آن که اسم بر زمان دلالت ندارد.چنانچه اسم به گونه اي باشد که تحقق خارجي داشته باشد به آن«اسم ذات» يا «اسم عين» مي گويند مثل: کتاب / علي / مدرسهو اما اگر ذاتاً تحقق خارجي نداشته و بايد به چيز ديگري متکي باشد بدان «اسم معني» مي گويند مثل: بياض (سفيدي) / ضَرب (زدن)اسم تقسيماتي دارد که از آن جمله مي توان به: 1) مذکر و مؤنث 2) متصرّف و غيرمتصرف اشاره کرد.اسم مذکر و مؤنّث، هر کدام بر دو قسم اند: حقيقي و مجازي.اسم مذکر حقيقي، اسمي است که در مورد مردان و يا حيوانات نر به کار برده مي شود مانند: «رجل» و «جمل» و اسم مؤنث حقيقي، اسمي است که در مورد زنان و يا حيوانات ماده به کار برده مي شود مانند: «إمرأة» و «ناقة».و اما مذکر و مؤنث مجازي، در زبان عربي برخي از اشياء را مذکر و برخي ديگر را مؤنث گفته اند بي ان که بتوان مذکر و مؤنث بودن را براي آن ها تصور کرد، در واقع مجازاً و اعتباراً مذکر يا مؤنث ناميده مي شوند که البته برخي از اسم هاي مؤنث مجازي را مي توان از روي علامت تأنيث آن ها فهميد:«مذکر مجازي» مانند قلم / جدار / قمر- و «مؤنث مجازي» مانند: دار / غرفة / شمس براي اسم مذکر علامت ويژه اي وجود ندارد اما اسم مرنث سه نشانه دارد که عبارتند از:1) ة (تاء تأنيث) مانند: فاطمة / محسنة / سليمة2) «الف مقصور» مانند: سلمي / ليلي / عُظمي(مقصور به معناي «کوتاه» مي باشد و «الف مقصور» الفي است که پاي? آن «ي» مي باشد)3) «الف ممدود» مانند: حسناء / حمراء / سوداء(«ممدود» به معناي «کشيده» مي باشد و «الف ممدود» الف کشيده را گويند) اقسام مؤنث: اسم مؤنث بر سه قسم است:الف) مؤنث لفظي: اسمي است که بر مذکر دلالت مي کند اما علامت تأنيث دارد مانند: طلحة / زکرياء (يعني اسم مختص مردان است اما علامت تأنيث به همراه دارد)ب) مؤنث معنوي: اسمي است که بر مؤنث دلالت مي کند ولي علامت تأنيث ندارد مانند: مريم / زينبج) مؤنث لفظي و معنوي: اسمي است که هم تأنيث دارد و هم بر انسان يا حيوان ماده دلالت مي کند مانند: بقرة / ليلي / حمراء.اسم مؤنث چنانچه هيچ يک از نشانه هاي تأنيث را نداشته باشد، در چهار مورد مؤنث معنوي خواهد بود:1) وقتي که نام مختص زنان است مانند: زينب / مريم2) وقتي که بر معاني اطلاق شود که مختص زنان است مانند: أمّ / أخت3) در مواردي که به سرزمين ها، شهرها و قبيله ها دلالت مي کند مانند: شام / موصل / قريش4) در برخي موارد که به اعضاي زوج بدن دلالت دارد مانند: يَد / رِجل / عين برخي از کلمات هستند که براي مذکر و مؤنث يکسان به کار مي روند مانند:الف) کلماتي که بر وزن «فعّاله» هستند مانند: رجل علّامة و إمرأة علّامةب) کلماتي که بر وزن «مفعال» هستند مانند: رجل مِفضال و إمرأة مفضالج) کلماتي بر وزن «مفعيل» مانند: رجل معطير و إمرأة معطيرد) کلماتي بر وزن «فُعَلَه» مانند: رجل ضحكة و إمرأة ضحكةيادآوري: «تاء» تأنيث به آخر صفاتي که مخصوص زنان است افزوده نمي شود مانند: إمرأة حامل (زن باردار) / إمرأة مرضع (زن شيرده).تمرين: به اسم هاي مذکر و مؤنث و انواع آن در کلمات زير دقت کنيد:أرض (مؤنث مجازي / معنوي)- شجر (مذکر مجازي)- ديک (مذکر مجازي)- عمة (مؤنث حقيقي / لفظي و معنوي)- نملة (مؤنث مجازي / لفظي)- قوس (مؤنث مجازي / معنوي)- رباب (مؤنث حقيقي / معنوي)- ابن (مذکر حقيقي)هريک از اسامي مذکر و مؤنث به هنگام مفرد، مثني و جمع نيز شرايط خاص خود را دارند.اسم مفرد اسمي است که بر يک شيء يا يک حيوان و يا يک انسان دلالت مي کند مانند: رجل، کتاب. اسم مفرد علامتي ندارد.مثني اسمي است که بر دو انسان يا دو حيوان يا دو چيز دلالت مي کند مانند: مؤمنان، فرسين، کتابان. علامت مثني «الف و نون» و «ياء و نون» مکسور ماقبل مفتوح است.تبصره:برخي از کلمات به صورت مثني مي ايد (علامت مثني را دارند) اما مثني نيستند مانند:«کلا»، «کلتا»، «إثنان»، «إثنتان» و «إثنتين» (علامت تثنيه را نمي توان از آخر آن ها حذف کرد) که به اين گونه اسم ها، ملحق به مثني مي گويند.و امّا جمع اسمي است که بر سه يا بيش از آن دلالت کند مانند: مسلمين، رجال، أغنام، کتب. جمع بر سه قسم است: جمع مذکر سالم، جمع مؤنث سالم، جمع مکسر.جمع مذکر سالم؛ جمعي است که در مفرد آن تغييري داده نمي شود و تنها علامت هاي «ون» و «ين» مفتوح به آخر آن افزوده مي شود مانند: مؤمنين، مسلمون.«ون» نشان? جمع در حالت رفع و «ين» علامت جمع در حالت نصب و جر است.ملحق به جمع مذکر سالم کلماتي هستند که اعراب جمع مذکر را مي گيرند اما شرايط جمع مذکر سالم را ندارند  دانشمندان علم نحو اين گونه اسماء را ملحق به جمع مذکر سالم ناميده اند و مشهورترين آن ها عبارت است از کلماتي که معناي جمع دارند و مفردي از خود ندارند مانند: «أولو» و «عالَمون» (جمع عالم) و «اعداد عقود» مانند «عشرون» و «ثلاثون» و «أربعون» تا «تسعون» و کلماتي نظير «بتون» و «أرضون» و «ستون» که ملحق به جمع محسوب مي شوند.جمع مؤنّث سالم اسمي است که بر بيش از دو مؤنث دلالت مي کند و علامت آن «الف» و «ت» است، قاعد? عمومي براي بناي جمع مؤنث سالم افزودن «الف» و «ت» در آخر مفرد است مانند: مريمات، إبداعات.اگر چنانچه اسم به «تاء تأنيث» پايان يافته باشد، تائ تأنيث از آخر آن حذف مي شود مانند: «مؤمنة» که جمع آن مي شود «مؤمنات» و «نادرة» که مي شود «نادرات».جمع مکسر جمعي است که با تغيير صورت مفرد و احياناً تغيير حرکات مفرد ساخته مي شود مانند: «رجال» که جمع «رجل» است و «مُدُن» که جمع «مدينة» است و «أُشد» که جمع «أَسَد» است.تمرين: انواع اسم هاي مفرد، مثني و جمع را در ميان اسامي زير ببينيد:اسماء (جمع مکسر إسم)- أشخاص (جمع مکسر شخص)- محسنون (جمع مذکر سالم / محسن)- صالحات (جمع مؤنث سالم / صالحة)- سالمون (جمع مذکر سالم / سالم)- خمسون (ملحق به جمع مذکر سالم)  مطالب مرتبط:صفت مشبهثلاثي مزيدمعتلمفعول معهمفعول لهافعال مدح و ذماسم تفضيلافعال مقاربهافعل تعجب مرکزيادگيري سايت تبيان - تهيه: فاطمه شيرزادهتنظيم: سميرا بادامستاني 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 891]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن