محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829830975
تحلیل گفتمان پسامدرن رمان «صید قزلآلا در آمریکا»
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
تحلیل گفتمان پسامدرن رمان «صید قزلآلا در آمریکا» وبلاگ > خبر وبلاگ - تلنگر زدن بر ذهن مخاطب و ایجاد نوعی هوشیاری و آگاهی نسبت به هرآنچه به اجبار جهان مدرن، بر او حقنه شده، نوید رهایی و برونرفت از شرایط تحمیلی را ایجاد میکند. شاید این رهاشدگی، باعث شود خواننده نیز همانند و همطراز نویسنده رمان، در خلق اثری مختص خود، بدون متحمل شدن نظر و دیدگاه دیگری، کوشش نماید.
"یک قزلآلای رنگینکمانی سی سانتی بود با قوز بزرگی روی پشتش. یک قزلآلای گوژپشت. اولین قزلآلای گوژپشتی بود که میدیدم. قوزش احتمالا به آسیبی مربوط میشد که در کودکی دیده بود. شاید اسبی لگدش کرده بود یا درختی توی توفان روش افتاده بود یا مادرش تخم او را جایی ریخته بود که داشتند پل میساختند." (براتیگان،1390، 99) در میان مکاتب جدید رماننویسی، سبک و سیاق پستمدرن، شیوهای از رماننویسی است که به صورت یک جریان از دهه 1960 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. رمان «صید قزلآلا در آمریکا»، از جمله آثاری از این دست است. نگارنده پس از خواندن رمان و مشاهدهی تفاوتهای فاحش میان آن و رمانهای مدرن و پیشامدرن، برای تحلیل به نقد پستمدرنیستی متوسل شد. به بهانهی مقاله حاضر، تجربه تطابق میان متن و سبک رمان پسامدرنیستی را با علاقمندان اینگونه رمانها درمیان میگذارم. سعی میشود پرداختن به مباحث نظری صِرف، برای پرهیز از اطالهی کلام، به وقت دیگری موکول شود. پیشاپیش از استادم جناب آقای دکتر پاینده که به خاطر نوشتههای ارزنده خود، اندیشههایمان را نظم و نسق علمی بخشید، سپاسگزارم. از ویژگیهای رویکرد و گفتمان پسامدرنیستی در رمان، عدم التزام به بازنمایی واقعیت است. هیچ نوع محاکاتی (تقلیدی) از جهان ذهنی و یا بیرونی وجود ندارد. در این دیدگاه، کوشش میشود تا هرگونه تلاش برای محاکات را محکوم به شکست بداند. بدین ترتیب خودِ روایتگری به منزله موضوعی مسئلهساز در کانون توجه رمان پسامدرن قرار میگیرد و این یکی از راههای غنیسازی رمان در دوره معاصر است که منجر به نگارش «فراداستان» میشود. (پاینده،1386،31) در رمان «صید قزلآلا ...» روایتگری چنان مینماید که امکان تطبیق میان متن و واقعیت از خواننده سلب میشود. ذهن خواننده به وَرجه وُرجه کردن میافتد و انتظار او از خوانش و دریافتی سرراست و منطقی، به رفت و آمدهایی مفرح بدل میشود. در ابتدای پاراگراف زیر نیز حتی به عنوان رمان یعنی به «صید قزلآلا در آمریکا»، تشخص میبخشد و خواننده در بخشهایی از کتاب آن (او) را در قالب یک شخصیت میبیند.
"جوابیه صید قزلآلا در آمریکا: کاری از دستم برنمیآمد. من نمیتوانستم یک ردیف پله را به یک نهر تبدیل کنم. پسرک برگشت به همانجا که آمده بود. یکبار همین اتفاق برای من هم افتاد. یادم میآید در ورمونت پیرزنی را با یک جویبار قزلآلا اشتباه گرفته بودم و باید از او عذرخواهی میکردم." (براتیگان،1390،20) "دیشب، یک چیز آبی، عین دود، از اجاق ما برمیخاست و توی دره پایین میرفت، با صدای مادیان زنگولهداری درهم میآمیخت، تا این که خودت را هم که میکشتی نمیتوانستی آن چیز آبی و آن زنگوله را از هم جدا کنی. هیچ اهرمی، هر قدر هم بزرگ به این کار نمیآمد." (همان، 63) راوی گاه جای خود را با صید قزلآلا در آمریکا تعویض میکند و از زبان او ماجرایی را نقل میکند که آنهم نقل قولی مستقیم است. و در پاراگراف بعدی خواننده را به مشارکت میطلبد تا ذهن او سیال و روان در پی هر چیزی که راوی بیان میکند برود. بیتوجهی به زمان و مکان و یا به عبارتی، نبود وابستگی میان روایت به دو عنصر زمان و مکان، دیگر ویژگی رمان پسامدرن است، که باز هم از مبرا بودن رمان از اتهام واقعگرایی حکایت دارد. و به قول دکتر پاینده مفهوم زمان و مکان نیز به نسبت رمان مدرن و پیشامدرن تغییر مییابد. (پاینده،1386،34) نوع روایتگری در «صید قزلآلا ...» به گونهای است که خواننده میتواند از هر بخشی از کتاب که مایل است برگزیده و شروع به خواندن کند. عدم توالی زمانی و حتی بیاهمیتیِ بود و نبود زمان، در بخشهای بسیاری از رمان، آشکار است. این مهم در عدم ارتباط منطقی و زمانی مابین بخشهای مختلف داستان با یکدیگر نیز مشهود مینماید: "چاب، شلبشولوپِ بیرمقِ بیجانی کرد، مقررات راهنمایی و رانندگی دنیا را رعایت کرد، حداکثر سرعت در محدودهی مدرسه 40 کیلومتر در ساعت، و بعد به قعر آبهای سرد دریاچه رفت. آنجا با شکم سفیدش مثل یک اتوبوس مدرسهی پوشیده از برف توقف کرد. قزلآلایی به سمتش آمد و نگاهی کرد، محض وقتگذرانی، و بعد رفت." (براتیگان،1390،120) چندگانگی منظرهای روایی در رمان پسامدرن اساساً با هدف جلب توجه به صناعات روایتگری و اهمیت آن در داستاننویسی صورت میگیرد. به قول دیوید لاج، در رمان پسامدرن، "سیلان ذهن تبدیل میشود به سیلان روایت" (پاینده،1386،33)
در «صید قزلآلا ...»، به ظاهر راوی یکی است، اول شخص و یکی از شخصیتهای داستان. اما نویسنده زیرکانه و بدون درکی محسوسی با تمهید رهایی از بند زمان و مکان، در خیلی از جاهای رمان خواننده را دچار تردید و دودلی میکند که راوی مثلا بخش تروریستهای صید قزلآلا در آمریکا، همان راوی بخش جراح و یا بخش خاطرات صید قزلآلای آلونسو هاگن است یا هر یک راویانی بی ارتباط با یکدیگرند. حتی این شبهه نیز در کلیت رمان قابل تصور است که آیا هر بخش رمان یک راوی جداگانه دارد و خواننده با دنیای متکثری از راویان مواجه است. کارکرد چنین تکثرگرایی، پذیرش حقیقت متکثر است که در جهان پسامدرن لاجرم از پذیرش و عمل به شرایط آن هستیم. حقیقت به نسبتهای متفاوت و با تلقیهای متعدد نزد همگان است و هیچ انسان و جامعهای نمیتواند مدعی دارا بودن همه حقیقت نزد خویش باشد. لذا در رمان پسامدرن تکگویی و تکروی راوی و یا نویسنده در قالب شخصیتهایی خاص و مرسوم و ثابت ناکارآمد است. همگان در روند خواندن و شکلدهی به آن سهیم هستند. موضع نویسنده نسبت به خواننده، موضعی از بالا به پایین نیست، وضعیتی که به شکل رئالیستی و یا مدرن قرار بود چیزی را به خواننده بیاموزد و حقنه کند. وظیفه رماننویس نواندیش و بدعتگذار در زمانهی ما، رماننویسی که می خواهد رمان را به ژانری غنیتر از آنچه تاکنون بوده تبدیل کند، معکوس کردن رابطهای است که تاکنون در نظریههای ادبی بین واقعیت و ادبیات، مفروض تلقی میشده است. اگر زیباییشناسی پیشامدرن (رئالیستی) واقعیت بیرونی (ابژه) را اولی میدانست و زیباییشناسی مدرنیستی واقعیت درونی (سوژه) را، اکنون زیباییشناسی پسامدرنیستی اساساً تخیل را برتر از واقعیت می داند. (پاینده،1386،36) همانگونه که سیلان ذهن راوی در «صید قزلآلا ...» غریبترین و حتی زیباترین تخیلات را جایگزین واقعیتنماییهای نخنما شده میکند. در مجموع با شگردهایی که نویسنده در شکل نوشتن و واژهآرای و صفحهآرایی(یکی دیگر از خصیصههای رمان پستمدرن) صورت میدهد، گستره خیال را افزایش داده و حتی به نوآوری نیز منجر میگردد. "خواب دیدم لئوناردو داوینچی... در حال اختراع قلاب جدید برای صید قزلآلا در آمریکا است. دیدم اول از همه با تخیلش کار می کرد، بعد رفت سراغ فلز و رنگ و گیره... رئیس رؤساش را صدا زد بیایند. نگاه کردند و همه از هوش رفتند. او که تنها در مقابل جسم مدهوش آنها ایستاده بود، قلاب را به دست گرفت و اسمی گذاشت رُوش. اسمش را گذاشت شام آخر. بعد رفت تا رئیس رؤساش را به هوش بیاورد. ظرف چنا ماه آن قلاب صید قزلآلا غوغای قرن بیستم شد، و دستاوردهای سطحیای مثل هیروشیما و مهاتما گاندی دیگر به گردش هم نمیرسیدند. میلیونها شام آخر در آمریکا به فروش رفت. واتیکان ده هزارتا سفارش داد، با این که هرگز قزلآلایی آنجا مشاهده نشده بود. سیل سپاسها سرازیر شد. سی و چهار رئیس جمهور سابق ایالات متحده همه حرفشان این بود: «شام آخر ختم روزگار است.»" (براتیگان، 1390، 176) راوی رمانهای قرن هجدهم حرف ٱخر را به شما میگوید یعنی در مورد سرنوشت شخصیتها قضاوتی میکند که قرار است شما در مقام خواننده بپذیرید و به اصطلاح راوی اقتدار دارد. حال آنکه در رمان پسامدرن قضاوتهای اخلاقی که راوی درباره شخصیتهای مختلف میکند لزوماً مورد موافقت خواننده نیست و اتفاقاً تباین آشکاری که هر خوانندهای بین اعتقاد خودش و راوی میبیند، مشوق این است که حتی به راوی هم اعتماد نکند. (پاینده،1383، 37)
جابجایی موهومات با واقعیاتی که هیچگاه به واقعی بودنشان نیز امید و اعتباری نیست، در «صید قزلآلا ...»، و با مقایسه ذهنی این رمان با رمانهای مدرن و پیش از آن، قرار نیست خواننده آنچنان اعتمادی بر راوی و نویسنده کند و او را در فضایی خارج از قاعده و ضابطههای معمول و حتی عقلانی تصور میکند. همین موضوع موجبات عدم نگرانی ویا حتی همذاتپنداری خواننده با شخصیت (راوی) داستان را فراهم میسازد. لذا داروی اخلاقی حتی در مخیلهي مخاطب نیز نمیگنجد. "دیشب هوا آنقدر گرم بود که وقت خواب یک ملافهی خیس پیچیدم دورم، بلکه خنک شوم. احساس میکردم عقل از سرم پریده. نصفشب از خواب پریدم و دیدم اتاق را بخار آب ملافه گرفته، زمین و زمان پرشده از آت و آشغالهای جنگلی و خرت و پرتهای اسقاطی و گلهای گرمسیری. ملافه را بردم توی حمام و تالاپی انداختمش تو وان و آب سرد را گرفتم روش. سگشان آمد توی حمام و بنا کرد به پارس کردن به من. سگ آنقدر بلند پارس میکرد که حمام خیلی زود پر شد از مردهها. یکیشان می خواست ملافه خیسم را به جای کفن بردارد. من مخالفت کردم، و مشاجرهی مفصلی سر این قضیه کردیم و پوروتوریکوییهای آپارتمان بغلی از خواب پریدند و بنا کردند به مشت کوبیدن به دیوار. مردهها همه با اوقات تلخ رفتند. یکیشان گفت: "انگار مهمون ناخونده بودیم." گفتم: "بس کنین این زر زرا رو."" (براتیگان، 1390، 129) در مجموع، با نگاهی اجمالی و نگرشی سطحی به رمان پستمدرن، گویی با نوشتاری سرشار از هرج و مرج و عاری از نظم و نسخ منطقی روبرو هستیم. یا اگر خوانندهای در جستجوی جهانی واجد معانی و اندیشههای ایدئولوژیک است احساس کند در پایان رمان دست خالی است و ایده و پیام خاصی عایدش نشده و بهتر از وقت و انرژی خود را مصروف رمانهای مدرن و کلاسیک نماید. اما با تاسی جستن به همان المانهای رمان پستمدرن، به عنوان مثال، عدم التزام به واقعنمایی، خواننده را به دنیایی از نبود ضروریات قاعدهمند رهنمون ساخته و از قید و بندهای تحمیلی جهان مدرن رها میسازد. یکی از بندهای الزامآور، فراروایتها هستند که در هر اندیشهی مدرنی ظهور و بروز داشته و بر انسان تحمیل میشود. رمان پسامدرن امکان گسست و آزادی از قیود فراروایتها را فراهم میسازد و به تعبیر جسی متس، طعم فهم جهان مدرن را فراهم میسازد.(لاج و دیگران،1389، 211) تلنگر زدن بر ذهن مخاطب و ایجاد نوعی هوشیاری و آگاهی نسبت به هرآنچه به اجبار جهان مدرن، بر او حقنه شده، نوید رهایی و برونرفت از شرایط تحمیلی را ایجاد میکند. شاید این رهاشدگی، باعث شود خواننده نیز همانند و همطراز نویسنده رمان، در خلق اثری مختص خود، بدون متحمل شدن نظر و دیدگاه دیگری، کوشش نماید. منابع: - براتیگان، ریچارد؛ صید قزلآلا در آمریکا؛ ترجمه پیام یزدانجو، نشر چشمه، چاپ ششم، 1390 - لاج، دیوید و دیگران؛ نظریههای رمان، ترجمه حسین پاینده، انتشارات نیلوفر، چاپ دوم تابستان 1389 - پاینده، حسین؛ رمان پسامدرن چیست؟، ادبپژوهی، شماره دوم، تابستان 1386 - پاینده، حسین؛ فراداستان: سبکی از داستاننویسی در عصر پسامدرن، کتاب ماه ادبیات و فلسفه، مهر 1383
کلید واژه ها: رمان - ادبیات جهان - پست مدرنیته - نقد کتاب -
شنبه 11 بهمن 1393 - 11:18:21
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]
صفحات پیشنهادی
به دلیل اختلافات داخلی آژانس جاسوسی آمریکا رئیس محرمانهترین واحد سازمان «سیا» از سمت خود کنار رفت
به دلیل اختلافات داخلی آژانس جاسوسی آمریکارئیس محرمانهترین واحد سازمان سیا از سمت خود کنار رفتپایگاه خبری دیلی بیست گزارش داده است که رئیس بخش سرویس مخفی ملی سازمان سیا به دلیل درگیریها و اختلافات داخلی در این آژانس از سمت خود کنار رفته است به گزارش گروه بینالملل خبرگزایاداشت تحلیلگر آمریکایی درباره پرونده خرابکاری در برنامه هستهای ایران گرت پورتر: برگزاری دادگاه «عملیات
یاداشت تحلیلگر آمریکایی درباره پرونده خرابکاری در برنامه هستهای ایرانگرت پورتر برگزاری دادگاه عملیات مرلین به دنبال بیاعتبار کردن گزارشهای رایزن استگرت پورتر تحلیلگر آمریکایی در یاداشتی درباره پرونده تلاش سیا برای خرابکاری در برنامه هستهای ایران موسوم به دادگاه مرلین تاکید کرمان «طوطی و اُلیور در آمریکا» منتشر شد
رمان طوطی و اُلیور در آمریکا منتشر شدرمان طوطی و اُلیور در آمریکا نوشته پیتر کری نویسنده بزرگ استرالیایی با ترجمه ملیحه قدرتی و از سوی نشر شورآفرین منتشر شد به گزارش خبرگزاری فارس حاصلِ قریب به دو دهه زندگی پیتر کری در ایالات متحده رمان «طوطی و اُلیور در آمریکا&اعتراف فرمانده داعش: منابع مالی ما از درون آمریکا تأمین میشود
پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۲ یوسف السلفی که گفته میشود یکی از فرماندهان گروه تروریستی داعش است پس از بازداشت به آژانسهای اطلاعاتی پاکستان اعتراف کرده منابع مالی این گروه از سوی آمریکا تامین میشود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از خبرگزاری راشا تودی السلفی بسردار نقدی در جمع فرماندهان بسیج اسلامشهر و بهارستان: برخی در داخل با پیروی از دشمن تلاش میکنند شعار «ما
سردار نقدی در جمع فرماندهان بسیج اسلامشهر و بهارستان برخی در داخل با پیروی از دشمن تلاش میکنند شعار ما نمی توانیم را جا بیاندازندرییس سازمان بسیج مستضعفین گفت امروز دشمن به دنبال این است تا ایمان و اعتماد به نفس ملت ما را ضعیف کند که برخی هم در داخل با پیروی از دشمن تلاش می کنندر لیگ شطرنج باشگاههای همدان «مدیاپارس» قهرمانی خود را قبل از پایان رقابتها مسجل کرد
در لیگ شطرنج باشگاههای همدانمدیاپارس قهرمانی خود را قبل از پایان رقابتها مسجل کردتیم مدیاپارس قبل از برگزاری دیدار پایانی و با اختلاف امتیاز بالا نسبت به سایر تیمها قهرمانی خود را در این دور از رقابتها تثبیت کرد به گزارش خبرگزاری فارس از همدان دور نهم و دهم رقابتهای بتأملی بر پیام رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی پیامی برای شکستن «محور تروریسم»
تأملی بر پیام رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالیپیامی برای شکستن محور تروریسمشهاب اسفندیاری در تحلیل نامه اخیر مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی نوشت اینکه پیام رهبر انقلاب پیش از آنکه به رادیو و تلویزیون و مطبوعات داده شود از طریق شبکههای اجتماعی منتشر شهزینه ۵۸ میلیون دلاری آژانس دفاع موشکی آمریکا برای ساخت تأسیسات جدید در «آلاباما»
هزینه ۵۸ میلیون دلاری آژانس دفاع موشکی آمریکا برای ساخت تأسیسات جدید در آلاباماآژانس دفاع موشکی آمریکا اعلام کرده است که حدود ۵۸ میلیون دلار صرف هزینه ساخت تأسیسات ۲۲۵ هزار فوت مربعی خود در ایالت آلاباما کرده است به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس آمریکا حدود 58 میلیون«ظفر بنگاش» اندیشمند برجسته اسلامی در گفت وگوی اختصاصی با عنوان کرد: احتمال وقوع کودتای آمریکایی در
ظفر بنگاش اندیشمند برجسته اسلامی در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری فارس عنوان کرد احتمال وقوع کودتای آمریکایی در عربستان با شکست در سوریه نفوذ منطقهای عربستان در حال افول است تکفیریها در بدنه پادشاهی آلسعود نفوذ کردهانداندیشمند برجسته جهان اسلام در تحلیل اوضاع کنونی عربستان حضور فرماندار خرمشهر در منزل زندهیاد «سید جمشید مرعشیپور»
حضور فرماندار خرمشهر در منزل زندهیاد سید جمشید مرعشیپورفرماندار خرمشهر با حضور در منزل زندهیاد سید جمشید مرعشیپور با خانواده این هنرمند ابراز همدردی کرد به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر فرماندار خرمشهر امشب به همراه معاونانش در منزل هنرمند انقلابی و استاد موسیقی زنده&zwnjمعاون فرماندار نوشهر: دولت طرح «زونبندی» را در البرز مرکزی اجرایی کند
معاون فرماندار نوشهر دولت طرح زونبندی را در البرز مرکزی اجرایی کندمعاون فرماندار نوشهر بر لزوم توجه بیشتر به اهمیت حفظ و حراست از البرز مرکزی تاکید کرد و گفت پیشنهاد میشود تا دولت طرح زونبندی را در البرز مرکزی اجرایی کند روشنعلی فرجی امروز در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاریتحلیل نشریه آمریکایی از روابط خوشرو با رهبری، روحانی و خاتمی
تحلیل نشریه آمریکایی از روابط خوشرو با رهبری روحانی و خاتمی انتخاب خوشرو نشان داد که وی نامزد مورد پذیرش تصمیمگیرندگان عالی در ایران بوده است نماینده ایران در سازمان ملل متحد باید مورد تایید مقام معظم رهبری رییسجمهوری و وزیر امور خارجه باشد آفتاب خرداد نوشت فارین پالاز ابتدای اسفندماه امسال در کرمانشاه «بیمه سلامت» هزینههای درمانی معتادان را پرداخت میکند
از ابتدای اسفندماه امسال در کرمانشاهبیمه سلامت هزینههای درمانی معتادان را پرداخت میکندمدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه از پرداخت هزینههای درمانی ترک اعتیاد توسط بیمه سلامت خبر داد و گفت این امر برای نخستین بار در کشور در استان کرمانشاه صورت میگیرد امید قادری امروز در گفت&zwفرماندار ایذه: «دانشآموزان» نهال مبارزه با اعتیاد هستند
فرماندار ایذه دانشآموزان نهال مبارزه با اعتیاد هستندفرماندار ایذه گفت دانشآموزان ما نهالی از مبارزه و مخالفت با اعتیاد هستند به گزارش خبرگزاری فارس از ایذه ویژه برنامههای هفته مبارزه با مواد مخدر این شهرستان با نواخته شدن زنگ اعتیاد در مدارس آغاز شد در اولین گردهماییفرمانده جدید آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا منصوب شد
فرمانده جدید آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا منصوب شدسخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز سهشنبه اعلام کرد دریابان وینسنت استوارت علاوه بر یک درجه ارتقا نظامی به عنوان فرمانده آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا که بازوی جاسوسی خارجی پنتاگون به شمار میآید منصوب شده است به گزارش گروه بینالمرویترز: دولت آمریکا احتمالاً برای «خوشرو» روادید صادر میکند
رویترز دولت آمریکا احتمالاً برای خوشرو روادید صادر میکندمنابع دیپلماتیک میگویند واشنگتن احتمالاً برای نماینده تازه معرفی شده ایران در سازمان ملل روادید صادر میکند به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس منابع دیپلماتیک میگویند انتظار میرود دولت آمریکا برای &lیادداشت مشترک «دنیس راس» و «ری تکیه» آمریکا و عربستان باید ایران را در منطقه منزوی کنند/با
یادداشت مشترک دنیس راس و ری تکیهآمریکا و عربستان باید ایران را در منطقه منزوی کنند باید به کمک رسانهها جنگی سیاسی علیه تهران راه انداختمشاور سابق اوباما و دو تحلیلگر ارشد آمریکایی در یادداشتی مدعی شدند برای گرفتن امتیازات واقعی در مذاکرات آمریکا باید ایران را به دادن امتیاز مجب-
گوناگون
پربازدیدترینها