تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را با غیر زبانتان بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش و نماز و خوبی را ببینند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805835985




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سايه ديپلماسي بر حمل و نقل هوايي/ محدوديت‌هايي که تبديل به فرصت شدند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ بهمن ۱۳۹۳ (۱۳:۴۳ب.ظ)
سايه ديپلماسي بر حمل و نقل هوايي/ محدوديت‌هايي که تبديل به فرصت شدند صنعت هوايي اگرچه در اثر تحريم‌هاي ظالمانه با مشکلاتي همراه شده است، اما؛ توانسته محدوديت‌ها را تبديل به فرصت کرده و با تربيت حدود ۲۰ هزار نفر نيروي متخصص زمينه را براي آينده مستقل و درخشان اين صنعت فراهم کند.
به گزارش خبرگزاري موج، صنعت حمل و نقل هوايي يکي از بخش‌هايي است که به شدت متاثر از تحريم‌ها است، تحريم‌هايي که از اول انقلاب عليه اين صنعت وضع شد و کماکان بعد از ۳۶ سال ادامه دارد.
يکي از مشکلات گريبان‌گير صنعت حمل و نقل هوايي عمر بالاي ناوگان است و طبق اعلام مسئولان ميانگين عمر ناوگان حمل و نقل هوايي کشور حدود ۲۰ سال است. حال با اين شرايط صنعت حمل و نقل هوايي ايران به فعاليت خود ادامه مي‌دهد، اما؛ موضوعاتي که مسافران حمل و نقل هوايي را به حق آزار مي‌دهد تاخيرهاي پروازي است که بدون شک يکي از دلايل اين تاخير‌ها فرسودگي ناوگان و نبود قطعات مناسب است که شايد برخي مسافران تاکنون به دليل اصلي آن پي نبرده باشند.
بر اساس آمارهايي که تاکنون از سوي رئيس سازمان هواپيمايي کشوري ارائه شده حدود ۲۵۰ فروند هواپيما در ايران وجود دارد که از اين ميزان حدود ۱۰۰ فروند زمين‌گير است و تنها حدود ۱۵۰ فروند عملياتي هستند و در ناوگان هوايي کشور فعاليت مي‌کنند، ضمن اينکه بخشي از هواپيماهايي که در کشور زمين گير هستند، اصلا قابليت تعمير و ورود دوباره به ناوگان را ندارند.
با آغاز مذاکرات ايران و ۱+۵ از نگاهي ديگر در دولت تدبير و اميد و ايجاد ديپلماسي جديد در عرصه سياست خارجي توافقاتي البته موقت در دوره ۶ ماهه و ۴ ماهه بين ايران و کشورهاي ۱+۵ انجام شد؛ توافقاتي که برخي از مفاد آن مربوط به تعليق بخشي از تحريم‌هاي وضع شده عليه صنعت حمل و نقل هوايي کشور بود، «صدور گواهي عرضه و نصب قطعات يدکي براي ايمني پرواز هواپيماهاي غيرنظامي ايران و خدمات مرتبط» يکي از بندهاي توافقنامه در مرحله اول اين مذاکرات بود.
بعد از تمديد مهلت مذاکرات هسته‌اي در مرحله اول، اين توافقات براي بار دوم تا تاريخ ۲۴ نوامبر (سوم آذر) تمديد شد، تاريخي که کمپاني‌هاي خارجي در آن روز در انتظار نتيجه مثبت مذاکرات هسته‌اي ايران و کشورهاي ۱+۵ براي آغاز فصل تازه‌اي از مراودات اقتصادي با ايران بودند.
بر اساس اين گزارش، در دوره دوم توافق هسته‌اي، شرکت بوئينگ بزرگ‌ترين کارخانه هواپيماسازي جهان، مجوز فروش قطعات يدکي هواپيما به ايران را از وزارت خزانه‌داري آمريکا گرفت. علاوه بر اين شرکت جنرال الکتريک، بزرگ‌ترين موتورساز و قطعه‌ساز هواپيما هم اعلام کرد که مجوز تعمير هواپيماهاي ايراني را دريافت کرده تا جايي که «ريک کندي» سخنگوي شرکت جنرال‌الکتريک، گفت: وزارت خزانه‌داري آمريکا درخواست تعمير ۱۸ موتور هواپيماهاي فروخته‌شده به ايران تا اواخر دهه ۱۹۷۰ ميلادي را پذيرفته است.
اين اقدامات مي‌تواند سندي بر آمادگي شرکت‌هاي فعال در حوزه حمل و نقل هوايي براي همکاري با ايران در دوره توافق موقت اخير باشد.
بدون ترديد يکي از بخش‌هاي اقتصادي کشور که بعد از انقلاب متاثر از تحريم‌ها شد صنعت حمل و نقل هوايي کشور بود، تحريم‌هايي که امتناع شرکت‌هاي بين‌المللي از فروش هواپيما به ايران و به تبع آن افزايش سن ناوگان حمل و نقل هوايي را در پي داشت.
عدم اجازه سوخت گيري به ايرلاين‌هاي داخلي در بسياري از فرودگاه‌هاي دنيا نيز از ديگر مشکلات شرکت‌هاي هواپيمايي ايراني به دليل وضع تحريم‌ها است، اما؛ علي‌رغم همه اين مشکلات که شايد از نگاه بسياري از مردم و مسافران حمل و نقل هوايي دور مانده، صنعت حمل و نقل هوايي ايران توانست به تقاضاي مسافران اين بخش پاسخ نسبتا قابل قبولي بدهد و مانع از زمين گير شدن اين صنعت در کشور شود.
تحريم‌ها علاوه بر مشکلات ياد شده، در زمينه تامين قطعات نيز صنعت حمل‌و‌نقل هوايي را با محدوديت مواجه کرد، به طوري که بر اساس گفته عليرضا جهانگيريان رئيس سازمان هواپيمايي کشوري عمده تاخيرات پروازي ناشي از تحريم‌ها است زيرا رفع مشکلات فني نيازمند تامين قطعات مورد نياز خواهد بود.
به گفته جهانگيريان اگر هواپيماي يک ايرلاين ايراني در يکي از فرودگاه‌هاي کشورهاي اروپايي با مشکل فني مواجه شود مسؤولان فرودگاه آن کشور از تامين قطعه مورد نياز هواپيماي ايرلاين ايراني خودداري مي‌کنند و قطعه لازم بايد با يک پرواز مسافري ديگر به مقصد مورد نظر ارسال شود که اين فرايند موجب تاخير در برخي پروازهاي خارجي مي‌شود.
اما؛ توافقات دو دوره گذشته حداقل موجب شد تا برخي شرکت‌هاي مطرح فعال در حوزه صنعت هواپيمايي براي همکاري با ايران اعلام آمادگي کنند به طوري که شرکت هواپيمايي بوئينگ مدارک هوانوردي و نقشه‌هاي پروازي را به طور مستقيم به ايران ارائه داد، در حالي که پيش از توافق ۶ و ۴ ماهه هسته‌اي مدارک و نقشه‌هاي پروازي با واسطه‌ در اختيار شرکت‌هاي هواپيمايي قرار مي‌گرفت.
بعد از تمديد دور اول مذاکرات و آغاز زمان توافق موقت ۴ ماهه موقت، فعالان و کمپاني‌هاي خارجي صنعت حمل و نقل هوايي براي افزايش همکاري‌هاي خود با ايران در انتظار اعلام نتايج مذاکرات و اخذ مجوز از وزارت خزانه‌داري آمريکا بودند.
فرهاد پرورش مديرعامل شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي (هما)، دوم آذر امسال و يک روز مانده به تاريخ ۲۴ نوامبر، زمان تعيين شده براي توافق جامع هسته‌اي در جمع خبرنگاران اعلام کرد: با شرکت هواپيما‌سازي ايرباس هم از مدت‌ها پيش وارد مذاکره شده‌ايم و خوشبختانه براي افزايش ناوگان اقدامات توسعه‌اي انجام شده، اما؛ اميدواريم در پي توافقات هسته‌اي و تسهيل شرايط، شرکت هواپيمايي هما و ساير شرکت‌هاي خصوصي بتوانند ناوگان خود را تقويت کنند، زيرا علاوه بر نياز کشور به تأمين ناوگان، بايد در حوزه حمل و نقل هوايي نسبت به ساير کشورهاي منطقه شرايط بهتري داشته باشيم.
وي با بيان اينکه «در شرايط تحريم قطعات مورد نياز را از کانال‌ها و ارتباطاتي که داشتيم تامين مي‌کرديم» گفت: با توجه به دو دوره توافق ۶ و ۴ ماهه هسته‌اي تسهيلاتي در زمينه تأمين قطعات ايجاد شد و علاوه بر توافق با شرکت هواپيماسازي بوئينگ در بخش دريافت مدارک فني هوايي و نقشه‌هاي پروازي، شرايط براي ارتباط با ساير شرکت‌هاي خارجي فراهم شد که اين شرکت‌ها منتظر رفع محدوديت‌هاي بين‌المللي و نتيجه مذاکرات هستند.
اما؛ ۲۴ نوامبر يا‌‌ همان سوم آذر که قرار بود ايران و ۱+۵ به توافقي دائمي در مسئله هسته‌اي برسند، براي بار سوم براي هفت ماه ديگر تمديد شد تا شرکت‌ها و ايرلاين‌هاي خارجي براي همکاري با ايران در انتظار سر رسيد اين تاريخ يعني اول جولاي ۲۰۱۵ يا‌‌ همان ۱۰ تير ۹۴ باشند.
در همين زمينه حميد حبيبي معاون استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي کشوري بعد از تمديد هفت ماهه مذاکرات در ۲۴ نوامبر، گفت: با توجه به تمديد مذاکرات به احتمال زياد شاهد گشايش و رونق بيشتري در حوزه حمل و نقل هوايي خواهيم بود، ضمن اينکه در دوره‌هاي گذشته هم بعد از توافق موقت يکسري کتب و نقشه‌هاي پروازي در اختيار هواپيمايي هما و ساير ايرلاين‌ها قرار گرفت.
وي درباره مذاکره با شرکت‌هاي ديگر هواپيمايي به غير از بوئينگ نيز گفت: شرکت هواپيمايي بوئينگ نسبت به ايرباس تعامل بهتري داشت، اما؛ ايرباسي‌ها هم براي اينکه از چرخه رقابت باز نمانند تعامل مي‌کنند.
اخذ مجوز دو شرکت بزرگ هواپيماسازي و قطعه سازي يعني بوئينگ و شرکت جنرال الکتريک از خزانه داري آمريکا براي همکاري با ايران در حوزه حمل و نقل هوايي، ارائه کتب و نقشه‌هاي پروازي از طرف بوئينگ به ايران، مذاکره هواپيمايي جمهوري اسلامي با شرکت ايرباس علاوه بر بوئينگ از نتايج توافقات است، گرچه اين مجوزهاي صادره بسيار محدودند، اما؛ بسياري از شرکت‌ها براي افزايش مراودات و تعاملات خود در حوزه صنعت حمل و نقل هوايي در انتظار توافق جامع ايران و ۱+۵ بودند که اين مذاکرات براي سومين بار تمديد شد؛ اکنون انتظار مي‌رود تا با رفع سد معبر «تحريم» قفل ۳۵ ساله تحريم‌هاي بين المللي عليه صنعت حمل و نقل هوايي بعد از توافق هفت ماهه در ۱۰ تير ۹۴ باز شود.
عباس مسيبي مدير روابط عمومي دانشکده صنعت حمل و نقل هواپيمايي نيز به اينکه تحريم‌هاي ظالمانه عليه اين صنعت موجب افزايش توان صنعت و تربيت متخصصان داخلي شده است، گفت: چرخ اصلي هر صنعت نيروي انساني همان صنعت است که حمل و نقل هوايي هم از آن مستثني نيست.
وي افزود: از ابتداي انقلاب بيش از ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر نيروي انساني متخصص در صنعت هواپيمايي تربيت شده است که بالاي ۹۵ درصد از اين متخصصان توسط دانشکده صنعت حمل و نقل هوايي تربيت شده‌اند.
مسيبي اظهار ادامه داد: صنعت حمل و نقل هوايي ايران هميشه محدوديت‌ها را تبديل به فرصت کرده است که تربيت حدود ۲۰ هزار نفر نيروي متخصص از جمله اين فرصت‌ها به شمار مي‌رود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن