تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که برای جلب رضایت و خوشنودی مردم ، موجب خشم و غضب خداوند شود، خداوند او را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803085171




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتشار کتاب «ایران صفوی» به قلم نویسنده بریتانیایی - اخبار ایران و جهان |


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
انتشار کتاب «ایران صفوی» به قلم نویسنده بریتانیایی

ایران صفوی


شناسهٔ خبر: 2475210 سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱
فرهنگ > تازه های نشر ایران

«ایران صفوی؛ نوزایی امپراتوری ایران» به قلم اندرو جی نیومن با ترجمه عیسی عبدی از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شد. به گزارش خبرنگار مهر، دوره صفوی که به لحاظ تاریخی در سال ۹۰۷ ق/ ۱۵۰۱ م و با تصرف تبریز به دست شاه اسماعیل آغاز شد و با سقوط به دست افغان ‌ها در سال ۱۱۳۵ ق/ ۱۷۲۲ م پایان گرفت، در نقطه عطف تاریخ میانه و تاریخ مدرن ایران جای می‌گیرد. اثر حاضر چارچوبی برای شناخت تاریخ ایران عصر صفویه ارائه می‌دهد. پادشاهی صفویه طولانی‌ترین دوران پادشاهی ایرانی پس از اسلام است که از زمان پیروزی اسلام و فتح ایران در سال ۷۱ ق/ ۶۴۰ م سابقه نداشت.پژوهشگرانی که مرز‌های جغرافیایی کشور مدرن ایران را در شکل کنونی و عادی‌اش می‌بینند، تعیین اولیه این مرز‌ها را از دوره صفویه می‌دانند و هرگونه تغییر در آن‌ها را در طول دوره، «نفع سرزمینی» یا «زیان سرزمینی» نام گذاشته‌اند. درواقع استفاده مکرر از عبارت «دولت» که برای مثال بر مرز‌های ثابت و شناخته شده بین‌المللی دلالت کند و دارای زبان مشترک و انحصار در قدرت مرکزی باشد هنوز مساله پیچیده‌ای است.نویسنده این کتاب با نگاه انتقادی به سایر پژوهش ‌هایی که درباره صفویه صورت گرفته، ضمن اشاره به تحولات سیاسی و اقتصادی، و درک ساختار قدرت و سیاست ‌های موفقیت آمیز برخی شا‌هان – از جمله سیاست‌های اقتصادی آن‌ها – در دوره صفوی، به اصول زیربنایی و اقتدارگرایی این حکومت پرداخته است. وی از همان آغاز، مهدویت‌باوری را در تاروپود قدرت و در بستر تاریخ سیاسی و اجتماعی تحلیل می‌کند. آنگاه در سیر تاریخ شا‌هان صفوی به گفتمان استعلایی صفویه که می‌کوشند با آن سایر فرق و نحله‌ها را با خود همراه کنند، اشاره می‌کند و آن را رمز ماندگاری و ثبات نسبی حکومت صفویه می‌داند.نیومن این روش حکومتی را در تاریخ فلات ایران دارای قدمت می‌داند و معتقد است داشتن روحیه همگرایی و تساهل در ساختار سیاسی دولت ‌های ایران در ذیل گفتمان استعلایی دربار از قرن ‌ها پیش از اسلام مشهود بوده است. برهمین اساس، شا‌هان صفویه با ترویج گفتمان فراگیر خود می‌کوشیدند با فرقه ‌های مشابه که ایدئولوژی موعودباورانه آن‌ها را برای ثبات و قدرت خویش خطرناک می‌دانستند، نوعی رابطه گفتمانی درجهت اقناع و همگرایی برقرار کنند و در صورت عدم سازش آن‌ها را سرکوب کنند.
ایران صفوی
درباره نویسنده کتاب باید گفت که اندره جی. نیومن استاد مطالعات اسلامی دانشگاه ادینبورو اسکاتلند و دانش آموخته دکترای مطالعات اسلامی دانشگاه کالیفرنیاست. وی در حوزه‌های مختلفی از تاریخ اسلام به‌ویژه دوران شکل گیری تشیع و فقه امامی تا دوره صفوی صاحب اثر است و در کنار مطالعات اسلامی، در زمینه متون ادبیات فارسی و عربی فعالیت می‌کند. از او کتابی با نام «دوره شکل‌گیری تشیع دوازده امامی، گفتمان حدیثی میان قم و بغداد» هم ترجمه و منتشر شده است.فصل ‌های کتاب حاضر عبارت اند از: زمینه سازی و بنیانگزاری: اسماعیل اول، سازمان‌یابی و تثبیت پادشاهی شاه طهماسب، دومین جنگ داخلی، چالش ‌های بزرگ و پاسخ ‌های به‌یاد ماندنی (سلطنت شاه عباس اول)، دگرگونی ‌های دربار و ارمغان دوره آرامش (سلطنت شاه صفی)، شاه عباس دوم، رویارویی با مخالفان: سلطنت شاه سلیمان، گشایش یا شکست: پادشاهی سلطان حسین.شعر و سیاست، تاریخ ‌های کلیدی، تاریخ‌نامه‌‌های کلیدی و سیاحان، کتاب‌نامه و نمایه، بخش ‌های پایانی کتاب هستند.در بخشی از کتاب «ایران صفوی» که به «بحران معنوی در صحنه شهری» پرداخته شده، می‌خوانیم: «شاه عباس از گفتمان ‌های مخالف در قهوه‌خانه ‌های پایتخت که مورد حمایت هنرمندان، شاعران، موسیقی دانان، قصه سرایان و صوفیان بود، احساس نگرانی می‌کرد؛ از این‌رو روحانیان وابسته به دربار را برای نظارت بر فعالیت این میعادگاه ‌های هنری می‌فرستاد تا ضمن نظارت بر آن‌ها، هم اقامه نماز کنند و هم مواضع صحیح را به آن‌ها گوشزد نمایند. نشر و توزیع انواع کتاب ‌های دینی به زبان فارسی و مبانی مذهب شیعه دوازده امامی و مناسک آن که توسط علمای درباری از جمله شیخ ب‌هایی، میرداماد و شاگردانشان مانند محمدتقی مجلسی نگاشته می‌شد، گویای تلاش ‌ها و اقداماتی است که دربار و علمای وابسته برای تاثیر در گفتمان دینی عوام، در این دوره و شاید برای تضمین راست‌کیشی موردنظر دربار به عمل می‌آورده است.»بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه، «ایران صفوی» (نوزایی امپراتوری ایران) نوشته اندرو جی. نیومن را با ترجمه عیسی عبدی در ۴۳۶ صفحه، با جلد گالینگور و با قیمت ۲۸۰۰۰ تومان به چاپ رسانده است. این کتاب در قالب مجموعه پژوهش ‌های نوین تاریخی منتشر شده است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن