محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827177820
لزوم بازنگری در سنت تاریخنگاری در غرب / ۲ ۵ قرن استعمارگری اروپا و آثار منفی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آن بر غیر اروپائیان
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: لزوم بازنگری در سنت تاریخنگاری در غرب / ۲
۵ قرن استعمارگری اروپا و آثار منفی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آن بر غیر اروپائیان
در این بخش تاریخ استعمار اروپائیان بر غیر اروپاییان و آثار آن بر ملت های غیر اروپایی مرور می شود. بدیهی است بررسی تاریخ استعمار اروپا بر قاره آمریکا اعم از شمالی و جنوبی آن نظر به گستردگی موضوع نیاز به مجالی دیگر است.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس؛ رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای در پیام اخیر خود به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی فهرستی از رفتارهای گذشته غرب را که بعدها به آن اعتراف و نسبت به آن از افکار عمومی جهان عذرخواهی کرده اند برشمرده و از جوانان غربی خواستند دلیل این تاخیر در اعتراف و عذرخواهی را از روشنفکران خود جویا شوند. آنجا که فرمودند: «تاریخ اروپا و امریکا از بردهداری شرمسار است، از دورهی استعمار سرافکنده است، از ستم بر رنگینپوستان و غیر مسیحیان خجل است؛ محقّقین و مورّخین شما از خونریزیهایی که به نام مذهب بین کاتولیک و پروتستان و یا به اسم ملیّت و قومیّت در جنگهای اوّل و دوّم جهانی صورت گرفته، عمیقاً ابراز سرافکندگی میکنند. این بهخودیخود جای تحسین دارد و هدف من نیز از بازگوکردن بخشی از این فهرست بلند، سرزنش تاریخ نیست، بلکه از شما میخواهم از روشنفکران خود بپرسید چرا وجدان عمومی در غرب باید همیشه با تأخیری چند ده ساله و گاهی چند صد ساله بیدار و آگاه شود؟ چرا بازنگری در وجدان جمعی، باید معطوف به گذشتههای دور باشد نه مسائل روز؟ چرا در موضوع مهمّی همچون شیوهی برخورد با فرهنگ و اندیشهی اسلامی، از شکلگیری آگاهی عمومی جلوگیری میشود؟».
واقعیت این است که در یکی دو قرن اخیر غرب شماری از رفتارهای غیر اخلاقی و غیر انسانی را نسبت به جوامع و ادیان مختلف از جمله جوامع غربی، سیاهان، سرخ پوستان، آسیاییها، آفریقاییها، آمریکای لاتین ، پروتستانها، کاتولیک ها، مسلمانان و... روا داشته و بعد از گذشت چند دهه نسبت به آن در نزد افکار عمومی تبری جسته و یا عذرخواهی کرده است. تاریخ شماری از این رفتارها را به ثبت رسانده از جمله برده داری سیاهان، استعمار مردم آسیایی و افریقایی، راه اندازی دو جنگ خانمانسوز اول و دوم جهانی، کودتای 28 مرداد 1332 در ایران، کودتا علیه دولت های مردمی در آمریکای لاتین، تحریم کوبا و ایران، حمایت از صدام و بعدها حمله به او و جنگ ویتنام. تقریبا نسبت به بسیاری از این فهرست پس از سالها به انحای مختلف اعتراف و در برخی موارد نیز عذرخواهی شده است لیکن به رغم این اعترافات همان سبک و همان رفتار علیه ملت ها و دولت های غیر، همچنان تکرار می شود.
اسلام هراسی یکی از همان روش ها و رفتارهایی است که تقریبا یکی دو دهه پیش غربی ها مدام بر طبل ان می کوبند. بواسطه همین ادعای بی سند صدها هزار انسان جان خود را از دست داده اند و میلیونها نفر بی خانمان شده اند.معلوم نیست چند سال دیگر باید منتظر اعتراف یکی از مسئولان غربی باشیم که به اشتباه خود نسبت به اسلام هراسی اعتراف کنند. بویژه آنکه این روزها همان هایی که غربی ها برای تخریب چهره اسلام تجهیز کردند تا با قتل و غارت تصویری مشوش از اسلام ارائه کنند به دروازه های غرب رسیدند و همین روزها است که غربی ها به این اشتباه خود هم اعتراف کنند اما به چه قیمتی.
پیام رهبری معظم انقلاب به جوانان غربی دست کم از این حیث که بخش قابل توجهی از جمعیت غرب را با فهرستی از رفتارهای اشتباه دولتمردان غربی آشنا خواهد کرد جای بسی خرسندی دارد بماند که فحوای این پیام تاریخی نقطه تحول نگرش دنیا به اسلام نیز قرار خواهد گرفت و این موضوع را قبل از هرکسی سیاستمداران غربی پی برده اند همان هایی که رهبری عامدانه آنها را به عنوان دریافت کننده پیام شان هدف این پیام نمی داند.
از این رو تلاش می کنیم در چند شماره به مرور اقداماتی از غرب در طول تاریخ بپردازیم که بعدها غربی ها به اشتباه بودن آن اعتراف نموده و یا ابراز شرمساری کرده اند. تکرار این مسائل شاید در نهایت کمک کند سنت تاریخ نگاری در غرب کمی تغییر نماید.
در قسمت نخست به بررسی تاریخ نژاد پرستی آمریکا پرداختیم و در این قسمت، تاریخ استعمار اروپائیان بر غیر اروپاییان و آثار و تبعات منفی این استعمار بر ملت های غیر اروپایی را مرور می کنیم به این امید که تذکری باشد به مورخان غربی برای گوشزد تاریخ به سیاستمداران غربی. بدیهی است در نوشته حاضر به استعمار آمریکا توسط اروپا اشاره ای نشده است و در وجیزه ای دیگر به آن پرداخته خواهد شد. آغاز استعمار اروپاییان در آمریکا به طور معمول از سال 1492 بوده است. هر چند منطقهای در استان نیوفاندلند و لابرادور در کانادا که قدمتش به سال 1000 میلادی میرسد که تنها منطقه سکونتی وایکینگها در کانادا و آمریکای شمالی به غیر از گرینلند بوده است. سیر تاریخی استعمارگری اروپا واژه «استعمار» به لحاظ لغوی به معنای مهاجرت گروهی از افراد کشورهای متمدن به سرزمینهای خالی از سکنه یا کمرشد به منظور عمران یا متمدن کردن آن سرزمین است. لیکن واقعیت پدیدهی استعمار با معنای لغوی آن متفاوت است و در عمل به معنای تسلط جوامع و کشورهای قدرتمند بر جوامع و سرزمینهای دیگر به منظور استثمار و بهرهکشی از آنها در آمد.(1) بنابراین استعمار از لحاظ سیاسی به معنای حاکمیت گروهی از قدرتهای خارجی بر مردم یا بر سرزمین دیگر است. مارکسیستها به جای کلمهی استعمار از کلمهی مشابهی تحت عنوان «امپریالیسم» استفاده میکنند. امپریالیسم در حقیقت به حکومتی اطلاق میشود که در آن یک حاکم نیرومند بر بسیاری از سرزمینهای دور و نزدیک حکومت داشت، ولی بعدها به هرگونه حاکمیت مستقیم و غیرمستقیم کشورهای قدرتمند و کشورهای دیگر عنوان امپریالیسم داده شد.(2) استعمار در عصر خود پدیدهای چنان فراگیر بود که تا پایان قرن نوزدهم میلادی تقریبا تمامی کشورهایی که امروزه در قارههای آسیا، افریقا و امریکای لاتین به نام کشورهای جهان سوم، موجودیت سیاسی مستقل دارند مستقیم یا غیر مستقیم تحت سلطهی کشورهای استعمارگر غربی درآمده بودند. تا پایان این قرن فقط تعداد معدودی از کشورهای جهان سوم بهطور مستقیم ضمیمهی امپراطوریهای استعماری نشدند که معمولا از ایران، ترکیه (عثمانی سابق)، چین، ژاپن، تایلند، حبشه و افغانستان نام برده میشود؛ اما این کشورها نیز به صورتهای دیگری عرصهی حضور و نفوذ استعمارگران غربی بودند(3) دوران نفوذ استعمار تا نیمهی قرن بیستم نیز ادامه داشت ولی پس از جنگ جهانی دوم بسیاری از کشورها به تدریج استقلال یافتند و به صورت مستقل اداره شدند. تاریخچهی شکلگیری استعمار استعمار بهعنوان پدیدهای سیاسی اقتصادی حدودا از سال 1500م آغاز گردید. در طول این مدت، استعمارگران برخی از کشورهای اروپایی مناطق وسیعی از دنیا را کشف کردند و در آنجا ساکن شدند و به بهرهبرداری پرداختند. برخی از صاحبنظران معتقدند که استعمار به دوران باستان برمیگردد و اقدامات حکومتهای باستانی نظیر فینیقیه و یونانیها و سرانجام رومیها در ایجاد پایگاههایی خارج از سرزمین خود را به منظور استفاده از آنها برای تجارت یا جنگ یا گسترش فرهنگ خود نوعی استعمار میدانند.(4) پیدایش استعمار در عصر جدید با ظهور کشورهای قدرتمند اروپایی آن زمان یعنی انگلیس، فرانسه، پرتغال، اسپانیا و... همراه بود. بعد از کشف راههای دریایی در اطراف افریقای جنوب شرقی (1488م) و کشف قارهی امریکا در سال 1492م مسافرتهای دریایی به منظور استعمار و کشف سرزمینهای جدید آغاز شد. آنها در ابتدا به دنبال طلا، عاج و اشیاء قیمتی بودند اما رفته رفته انگیزههای وسیعتر اقتصادی نظیر تجارت، انتقال مواد اولیهی معدنی و کشاورزی به سرزمینهای اروپایی و فروش کالاهای اروپایی به فعالیتهای استعماری وسعت بخشید. جنبههای اقتصادی استعمار (یعنی بهرهکشی کشورهای اروپایی از سرزمینها و جوامع دیگر) بدون جنبههای سیاسی و نظامی نمیتوانست دوام یابد. کشورهای استعمارگر خیلی زود دریافتند که برای تداوم بهرهکشی لازم است که بر جوامع مستعمرهی خود نظارت سیاسی داشته باشند و حتی فرهنگ آنها را تحت کنترل درآورند. این کار در سرزمینها و جوامعی مانند جوامع بومی امریکا، افریقا و اقیانوسیه که مراکز اقتدار و فرهنگ و تمدن بومی آنها ضعیف بود یا در اولین یورشهای استعمار فرو ریخته بود بسیار راحت صورت گرفت. در این سرزمینها مراکز قدرتی به وجود آمد که تماما زیر نظارت استعمارگران بود. استعمارگران در این کشورها در کنار نهادها و مؤسسات سنتی بومیان معمولا نهادها سازمانها و شیوها و مناسبات اقتصادی سیاسی اجتماعی و فرهنگی جدیدی ایجاد کردند که در حقیقت پاسخ به نیازهای استعماری خودشان بود و نه نیازهای مردمان بومی آن سرزمینها.(5) استعمارگران در برخورد با کشورهایی مانند ایران و چین که از قدرت بالایی برخوردار بودند و قادر به تسلط کامل بر آنها نبودند سعی کردند تا تغییراتی را به منظور حفظ منافع و تأمین نیازهای خود در این کشورها به وجود آورند. بهطور کلی، سلطهی استعمار و قدرتهای استعماری بر کشورهای مستعمره در طول حدود پنج قرن، آثار و پیامدهای منفی عمیقی بر جای گذاشت و موجب عقبماندگی آنها در عرصههای مختلف گردید. علل پیدایش استعمار نظریهپردازان در زمینهی دلایل ظهور و گسترش استعمار، نظریات متعددی ارائه دادهاند و این پدیده را از جنبههای مختلف ارزیابی کردهاند. دستهای از نظریهپردازان استعمار را از بعد سیاسی بررسی و عنوان کردهاند که رقابتهای سیاسی و نظامی قدرتهای بزرگ اروپایی طی قرن شانزدهم و پس از آن موجب ظهور و گسترش استعمار بود. این دیدگاه محور توجه خود را بر دولتها و اغراض سیاسی متمرکز ساخته است و تلاش دولتهای بزرگ جهت دستیابی به قدرت و اعتبار بیشتر در مقایسه با رقبای خود را عامل اصلی گسترش استعمار میداند. این دیدگاه را در مباحث افرادی همچون هاینریش فریدیونگ و برخی دیگر از نظریهپردازان آلمانی میتوان یافت. عدهای دیگر از نظریهپردازان گرچه از دیدگاه سیاست و دولت به امپریالیسم مینگرند، عنصر ملیگرایی را نیز به آن میافزایند و معتقدند آنچه عامل ظهور و گسترش استعمار شد تمایل دولتها و ملتهای کشورهای قدرتمند به گسترش سرزمینشان و ایجاد امپراطوریهای بزرگ به منظور حفظ و تقویت روحیهی ملی و تواناییهای سیاسی و نظامی بود. این دیدگاه در مباحث سیاستمدارانی چون جوزف چمبرلن انگلیسی و یا نظریهپردازانی مانند آرتور سالتز و ماکس وبر یافت میشود. برخی دیگر از نظریهپردازان استعمار را پدیدهای نژادی تلقی میکنند و معتقدند مردمان سفیدپوست (اروپائیان) ذاتا از مردم نژادهای دیگر برترند و وظیفه دارند به منظور اصلاح و متمدن کردن مردمان نژادهای دیگر بر آنان حکومت کنند.(6) عدهای دیگر از صاحبنظران، استعمار را پدیدهای اقتصادی و محصول توسعهی نظام سرمایهداری نوین میدانند. آنها معتقدند که امکانات داخلی کشورهای اروپایی (بازار فروش، مواد اولیه، فرصتهای سرمایهگذاری) دیگر پاسخگوی نیازهای روزافزون آنها نبود و آنها را وادار به دستاندازی به کشورهای دیگر کرد. به اعتقاد این نظریهپردازان، استعمار در باطن خود تلاشی است برای گسترش فعالیتهای تجاری و صنعتی بورژوازی کشورهای پیشرفته غربی در کشورهای دیگر و هدف از آن بهرهبرداری از منابع و امکانات آنها برای پاسخگویی به نیازهای روزافزون توسعهی سرمایهداری است. این دیدگاه را در میان نظریهپردازان لیبرال اقتصاد سرمایهداری و هم در میان پیروان نظریهی مارکسیسم میتوان یافت.(7) همهی نظریات مذکور علت اصلی استعمار و امپریالیسم را در تمایلات سیاسی، ملی و اقتصادی کشورهای استعمارگر اروپایی جستجو میکنند؛ اما نظریاتی نیز وجود دارد که بر نقش موقعیت و مسائل سرزمینهای مستعمره در شکلگیری نظام استعماری و امپریالیسم تأکید میکنند.(8) این گروه استدلال میکنند که با ورود اروپائیان به سرزمینهای جدید نظامهای اقتصادی و سیاسی بومی در این سرزمینها که از مشکلات و بحرانهای زیادی رنج میبرد ناگهان فروریخت. به علاوه رهبران بومی توانایی کافی برای مواجهه با اروپائیان را نداشتند بنابراین اروپائیان دریافتند که خود باید نظامات سیاسی و اقتصادی مناسبی را در این سرزمینها مستقر سازند و به این ترتیب پدیدهی استعمار پدید آمد. این دیدگاه که عملا استعمارگران اروپایی را تبرئه میکند در مباحث افرادی چون دیوید فیلدهاوس دیده میشود.(9) آثار و پیامدهای استعمار دربارهی آثاری که پدیدهی استعمار بر کشورهای مستعمره داشته است نظریات متفاوتی مطرح شده است. برخی از نظریهپردازان از جنبهها و آثار مثبت این پدیده در کشورهای مستعمره سخن گفتهاند و استعمار را سبب تحول و پیشرفت بومیان مستعمره دانستهاند. در حالیکه عدهی بسیاری از صاحبنظران این اندیشه را نژادپرستانه و نادرست میدانند. بر طبق این نظریهها استعمار نه تنها آثار مثبتی بر جای نگذاشته است بلکه تأثیرات منفی بسیار زیادی نیز به همراه داشته است. برخی از مهمترین آثار و نتایج استعمار در زندگی اقتصادی و سیاسی و فرهنگی کشورهای مستعمره عبارتند از: 1. تغییر ساختار اقتصادی کشورهای مستعمره: کشورهای اروپایی که پس از انقلاب صنعتی با مازاد سرمایه و اضافه تولید مواجه بودند بهدنبال بازار مناسبی هم برای سرمایه و هم برای فروش تولیدات خود بودند از سویی دیگر به منابع اولیه برای چرخش کارخانجات و صنایع خود نیاز داشته و هم به نیروی کار احتیاج داشتند. از آنجا که جوامع آنها اشباع شده بود و این نیازها را برآورده نمیکرد بهترین مکان برای تأمین این نیازها کشورهایی بودند که امروزه به جهان سوم معروف میباشند. در این کشورها هم نیروی کار ارزان و هم منابع طبیعی فراوان وجود دارد. علاوهبر این بازار مناسبی برای سرمایهها و اضافه تولیدات اروپاییها میتواند باشد. با توجه به این ویژگیها، قدرتهای استعمارگر توجه خود را به این مناطق جلب نموده و بر سر تصاحب این سرزمینها رقابت و نزاعهای بسیاری کردهاند. این امر سبب گردید که در طول حاکمیت استعمار، ساختار اقتصادی این کشورها بهگونهای تغییر یابد که تابع نیازهای اقتصادی کشورهای استعمارگر تبدیل شود و نیازهای آنان را برآورده سازد نه نیازهای بومی و داخلی را.(10) همهی این کشورها به تولیدکنندهی مواد خام کشاورزی یا معدنی تبدیل شده و تنوع و خودکفایی اقتصادی آنان از دست رفت و صنایع و پیشههای بومی آنان بهکلی تضعیف شد.(11) بنابراین اقتصاد این کشورها که یکی از ارکان مهم پیشرفت تمدن آنان محسوب میشود تحت سلطهی استعماری قدرتهای استعماری و در مدار وابستگی قرار گرفت. 2. تغییر ساختار اجتماعی: دومین میراث استعمار در کشورهای جهان سوم، تغییر ساختار اجتماعی (ساختار طبقاتی و قشربندی اجتماعی) در این کشورها بود. تغییر در ساخت اقتصادی به نوبه خود تغییراتی در ساختمان اجتماعی این کشورها به وجود آورد. اقشار و طبقات جدیدی ظهور کردند و برخی از اقشار و طبقات پیشین یا ضعیف شدند و یا از میان رفتند. بهعنوان نمونه، تضعیف و از میان رفتن صنایع بومی و پیشههای تولیدی در این کشورها ـ که بهدنبال نفوذ اقتصادی استعمارگران اتفاق افتاد ـ اصناف و صنعتگران بومی را از میان برد و به این وسیله امکان پیدایش و رشد یک طبقهی اجتماعی مهم و مؤثر در دوران صنعتی شدن یعنی بورژوازی ملی را از این کشورها سلب کرد. در عوض طبقاتی پیدا شدند که با سازوکارهای حاکمیت استعماری مربوط میشدند؛ از جمله میتوان به پیدایش یک طبقهی کوچک اما قدرتمند از تجار و واسطهگران اشاره کرد که نقش دلالی و واسطهگری را در تجارت استعماری در کشورهای جهان سوم ایفا میکردند. در برخی از دیگر مستعمرات که حاکمیت استعمار مبتنی بر کشاورزی تجاری بود طبقهی قدرتمندی از مالکان بزرگ به وجود آمد و در اکثر کشورهای مستعمره طبقهای از کارگزاران اداری و نظامی به وجود آمدند که در دوران حضور مستقیم استعمار به عنوان کارگزاران استعماری عمل میکردند. 3. شکلبندی جغرافیای سیاسی بر اساس مصالح استعماری: در دوران استعمار، جغرافیای سیاسی و مرزبندیهای این کشورها بهگونهای تنظیم شد که منافع کشورهای استعماری را فراهم کند. تقسیم سرزمینهای مستعمره (بهویژه در دوران قیمومیت و تحتالحمایگی) انواع ناسازگاریها و منازعات داخلی را در خود پروراند و بدین ترتیب زمینه رویاروییهای قومی، مذهبی و سیاسی در این کشورها را بهوجود آورد. به عنوان نمونه، استعمارگران کردها را بین کشورهای ایران، ترکیه، عراق و سوریه تقسیم کردند. در لبنان ترکیب اجتماعی ناهمگونی از اقوام و مذاهب مختلف شکل گرفت و قدرت سیاسی بین اقوام و مذاهب مختلف بهگونهای نامتعادل تقسیم شد. یهودیان سراسر جهان نیز با برخورداری از حمایت قدرتهای استعماری به ویژه انگلیس به بهترین مناطق شرق مدیترانه کوچ داده شدند و با تشکیل یک دولت یهودی، اساس یکی از طولانیترین و دردناکترین منازعات منطقهای را به وجود آوردند.(12) 4. تغییر در فرهنگ کشورهای اسلامی: یکی از پیامدهای مهم استعمار تغییراتی است که در فرهنگ و روانشناسی اجتماعی کشورهای مستعمره اتفاق افتاد و تاکنون نیز به جای مانده است. منظور از تغییر فرهنگ در اینجا خصلتی است که یک قوم یا یک ملت تحت سلطه در اثر تداوم سلطهی قدرتهای بیگانه پیدا میکنند. خصایصی مانند خودکمبینی، تلاش برای تقلید از بیگانگان، وابستگی و... . -------------------------------------------------------------------------------- [1]. رهنما، مجید؛ مسائل کشورهای آسیایی و افریقایی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، 1350، ص 15 [2]. ولفگانگ، ج. مومسن؛ نظریههای امپریالیسم، ترجمه احمد ساعی، تهران، قومس، 1376، صص 12 ـ7 .[3] ساعی، احمد؛ مسائل سیاسی اقتصادی جهان سوم، تهران، سمت، چاپ چهارم، 1380، ص 45 [4]. کاژدان، آ؛ تاریخ جهان باستان، ترجمه صادق انصاری، محمدباقر مومنی، علیالله همدانی، تهران، نشر اندیشه، 1353، ج 2 (تاریخ یونان)، ص49 [5]. همان، ص 47 .[6] ولفگانگ. ج، مومسن؛ پیشین، صص 90 ـ 59 [7]. همان، صص 55 ـ 25 [8]. زیباکلام، صادق؛ ما چگونه ما شدیم، تهران، روزنه، چاپ دهم، 1379، ص 187 .[9] ساعی، احمد؛ پیشین، ص 50 .[10] اورس، تیلمان؛ ماهیت دولت در جهان سوم، ترجمه بهروز توانمند، تهران، آگاه، 1362، صص 51 ـ 20 .[11] کاظمزاده، فیروز؛ روس و انگلیس در ایران، ترجمه منوچهر امیری، تهران، انقلاب اسلامی، 1371، ص 25 ـ 15 [12]. ولایتی، علیاکبر؛ فرهنگ و تمدن اسلامی، قم، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها، چاپ سی ام، 1390، ص214 * عباس عمادی انتهای پیام/ش
93/11/07 - 00:20
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]
صفحات پیشنهادی
لزوم بازنگری در سنت تاریخ نگاری در غرب / ۱ تاریخ نژادپرستی در آمریکا؛ بردهداری و قتل سیاهان/ ادامه پس از عذرخ
لزوم بازنگری در سنت تاریخ نگاری در غرب ۱تاریخ نژادپرستی در آمریکا بردهداری و قتل سیاهان ادامه پس از عذرخواهیپیام رهبری معظم انقلاب به جوانان غربی دست کم می تواند فهرستی از رفتارهای اشتباه غرب که بعدها به آن اعتراف کرده اند را یکبار پیش چشم جوانان غربی قرار دهد بماند که فحوایانتقاد علياکبر ولايتي از سنت تاريخنگاري غرب
۶ بهمن ۱۳۹۳ ۱۱ ۳۵ق ظ در جلسه کميته فرهنگ و تمدن اسلام مطرح شد انتقاد علياکبر ولايتي از سنت تاريخنگاري غرب جلسه ۱۷۵ کميته فرهنگ و تمدن اسلام و ايران شوراي عالي انقلاب فرهنگي به رياست دکتر علي اکبر ولايتي در محل دبيرخانه اين شورا برگزار شد به گزارش خبرگزاري موج در ابتداي ايشارلی ابدو آغاز راه تروریستهای دست پرورده غرب بسوی اروپاست
شارلی ابدو آغاز راه تروریستهای دست پرورده غرب بسوی اروپاست تظاهراتی میلیونی در پاریس انجام شد اما اگر آن را تظاهراتی ضدتروریستی و ضدداعشی بدانیم اشتباه کرده ایم به گزارش سرويس بينالملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گیت استون این پایگاه خبری در مقاله ای به قلم گپیگیری پروژه اسلام هراسی در سناریوهای غربی/گرایش کشورهای اروپایی به دین اسلام مشهود است
جوادی ارجمند در گفتگو با باشگاه خبرنگاران پیگیری پروژه اسلام هراسی در سناریوهای غربی گرایش کشورهای اروپایی به دین اسلام مشهود است عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت به نمایش گذاشتن وجههای وحشیانه و ضد انسانی از اسلام و ایران هراسی دو هدفی است که غرب در سناریویامام جمعه ماکو تاکید کرد لزوم صرفهجویی بیشتر مردم آذربایجان غربی در مصرف گاز
امام جمعه ماکو تاکید کردلزوم صرفهجویی بیشتر مردم آذربایجان غربی در مصرف گازامام جمعه ماکو بر لزوم صرفهجویی بیشتر مردم آذربایجان غربی در مصرف گاز تاکید کرد به گزارش خبرگزاری فارس از ماکو حجتالاسلام ایوب رنجبری ظهر امروز در خطبههای نماز جمعه این هفته شهرستان ماکو بمسئول امور بانوان تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی خبر داد شناسایی و ساماندهی 408 مبلغه سنتی در آذربایجان غربی
مسئول امور بانوان تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی خبر دادشناسایی و ساماندهی 408 مبلغه سنتی در آذربایجان غربیمسئول امور بانوان تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی از شناسایی و ساماندهی 408 مبلغه سنتی در استان طی امسال خبر داد مریم گراوندی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ارومیه افارس گزارش میدهد/ جامه سنتی آذربایجان در غربت/ کمکاری مسئولان آذربایجان باز گل کرد
فارس گزارش میدهد جامه سنتی آذربایجان در غربت کمکاری مسئولان آذربایجان باز گل کردهیچ کس نمیتواند نقش تبریز و مردم سلحشور آن را در نهضت مشروطیت و به ثمر رسیدن انقلاب مردم ایران انکار کند به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز کسی هم نمیتواند ادعا کند که در ان دوران حماسه و خونایزدی در گفتوگو با فارس عنوان کرد لزوم بهکاربستن عزم ملی برای انتشار پیام رهبری به جوانان غربی
ایزدی در گفتوگو با فارس عنوان کردلزوم بهکاربستن عزم ملی برای انتشار پیام رهبری به جوانان غربیاستاد دانشگاه تهران با بیان اینکه ذهن جوانان اروپایی و آمریکایی برای درک حقایق بسیار گیراست گفت پیام رهبری در موقعیت فعلی برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی دنیا بر اساس حقایق اسلام ناب مانتقاد ولایتی از سنت تاریخ نگاری غربی/ مسلمانان در قرون وسطی مشعلدار علم و فرهنگ بودند
انتقاد ولایتی از سنت تاریخ نگاری غربی مسلمانان در قرون وسطی مشعلدار علم و فرهنگ بودند جلسه 175 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر علی اکبر ولایتی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد دکتر ولایتی در این جلسه گفت تاریخ نگاری رسمی حاکم بر غرب ومشکلات بودجه ای شوراهای استان هرمزگان/ لزوم بازنگری قوانین مناطق آزاد -
فرهادی مطرح کرد مشکلات بودجه ای شوراهای استان هرمزگان لزوم بازنگری قوانین مناطق آزاد شناسهٔ خبر 2461873 شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴ ۴۰ استانها > هرمزگان بندرعباس - رئیس شورای اسلامی استان با اعلام عدم همکاری شهرداری ها سازمان همیاری و استانداری با شوراهای استان گفت هنوز هیچ بودجولیامر مسلمین حجت را بر جوانان اروپایی تمام کردند/ لزوم تلاش برای نشر این نامه در فضای مجازی
نبوتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران ولیامر مسلمین حجت را بر جوانان اروپایی تمام کردند لزوم تلاش برای نشر این نامه در فضای مجازی عضو جامعه نمایندگان ادوار گفت ولی امر مسلمین در پیام خود جوانان را به منابع اسلامی ارجاع دادند و خواستار آزاداندیشی آنان و عدم توجه به امپراطوری رسانلزوم توجه به چاپ و نشر آثار نبوی از نگاه ناشران علی آبادی: شارلاتانیزم جهانی مانع وحدت کشورهای اسلامی است
لزوم توجه به چاپ و نشر آثار نبوی از نگاه ناشرانعلی آبادی شارلاتانیزم جهانی مانع وحدت کشورهای اسلامی استمدیر انتشارات عطش با بیان اینکه شارلاتانیزم جهانی مانع وحدت کشورهای اسلامی است گفت نویسندگان باید با تولید آثاری در زمینه وحدت اهمیت این موضوع را به مردم جامعه منتقل کنند بهسیاست امنیتی اروپا تغییر می کند/ بازنگری در شینگن -
سیاست امنیتی اروپا تغییر می کند بازنگری در شینگن شناسهٔ خبر 2463206 دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۵ بین الملل > اروپا کمیسیون اروپا در نظر دارد به منظور بالابردن ضریب امنیت شهروندان خود قوانین امنیتی را بیش از پیش بکار گیرد به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دی ولت کمیسیون اروپا درظريف: غرب و اروپا بايد اعتماد مردم ايران را بدست بياورند |اخبار ایران و جهان
ظريف غرب و اروپا بايد اعتماد مردم ايران را بدست بياورند وزیر خارجه در دیدار معاون اول نخست وزیر کرواسی با تاکید بر اینکه مرز بین آزادی بیان و توهین به مقدسات باید رعایت شود از اینکه در اروپا به راحتی به اعتقادات مسلمانان توهین میشود ابراز تاسف کرد کد خبر ۴۶۹۸۷۲ تاریخ انتشارزینلیان در گفتوگو با فارس: نشریات ایرانی حامی « شارلیابدو» زمان جنایتهای غرب و آمریکا کجا بودند؟/ لزوم برخو
زینلیان در گفتوگو با فارس نشریات ایرانی حامی شارلیابدو زمان جنایتهای غرب و آمریکا کجا بودند لزوم برخورد مسئولانقائممقام اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با انتقاد از روزنامهای که تیتر من شارلی هستم را منتشر کرد گفت این نشریات زمان جنایتهای آمریکا و غرب کجا بودند و چغرب، گستاخی و بیشرمی را آزادی اندیشه میداند/ لزوم عرض کالای عقیدتی به دین شناسان
آیت الله العظمی صافی غرب گستاخی و بیشرمی را آزادی اندیشه میداند لزوم عرض کالای عقیدتی به دین شناسان آیت الله صافی گلپایگانی گفت بسيارى از غربزدهها و متجدّد مسلكها نويسنده و گويندهاى را آزادانديش و روشنفكر مىدانند كه در حمله به مقدّسات و باورهاى جامعه و مسخرهكردن آنهاانتقاد ولایتی از سنت تاریخ نگاری غربی |اخبار ایران و جهان
انتقاد ولایتی از سنت تاریخ نگاری غربی تاریخ نگاری رسمی حاکم بر غرب وانمود میکند که در هزار سال قرون وسطی در اروپا همه جهان در تاریکی و جهالت فرو رفته بود و ما سعی داریم تا این انگاره غالب را عوض کنیم کد خبر ۴۷۰۱۲۷ تاریخ انتشار ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۳ - 26 January 2015 جلسه 175-
گوناگون
پربازدیدترینها