تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سه چیز از نشانه های یقین هستند: کوتاهی آرزو، اخلاص در عمل، بی رغبتی به دنیا
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804539860




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درگذشت ملک عبدالله و نقش نفت در آينده سياسي ايران و عربستان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ بهمن ۱۳۹۳ (۲۳:۲۵ب.ظ)
درگذشت ملک عبدالله و نقش نفت در آينده سياسي ايران و عربستان گروه بين الملل خبرگزاري موج؛
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، ايران و عربستان از قدرت هاي مهم منطقه خاورميانه و منطقه خليج فارس محسوب مي شوند و هر يک در پي افزايش نفوذ خود در اين مناطق و نيز در جهان اسلام هستند. اين خود باعث رقابتي روز افزون بين دو کشور چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامي ايران شده است، هر چند بعد از انقلاب اين رقابت در حوزه نفوذ و تاثير گذاري در ميان کشور هاي اسلامي بيشتر شده، اما؛ در کل رقابت ميان دو کشور بر سير روابط في مابين تاثير بسزايي داشته و فراز ونشيب هاي فراواني را طي کرده است.
به نظر مي‌رسد فوت ملک عبدالله تاثير بسزايي در روابط ايران و عربستان نخواهد داشت؛ زيرا ادامه دهندگان حکومت در عربستان راه ملک عبدالله را در پيش خواهند گرفت.
عده اي از کارشناسان مسائل خاورميانه بر اين باورند که در دهه حاضر در روابط ميان عربستان و ايران، عنصر کليدي که موضوع انرژي است. بهاي نفت که به دنبال کارشکني عربستان مبني بر عدم رعايت سقف توليد اوپک به وجود آمده، روابط اين دو کشور را در هاله اي از خصومت قرار داده است.
کارشناسان مي گويند مرگ ملک عبدالله، پادشاه عربستان، بر سياست هاي نفتي اين کشور بي تأثير خواهد بود. با وجود استدلال هاي عجيب و غريب برخي از رسانه ها مبني بر احتمال افزايش قيمت نفت پي از درگدشت ملک عبدالله، کارشناسان بر اين باورند که مسير سياست هاي نفتي عربستان سعودي ربطي به رهبري اين کشور ندارد.
تحليلگران بر اين باورند که رقابت ديرينه ايران و عربستان براي زمامداري قدرت در منطقه خليج فارس و خاورميانه با حذف رهبران حاضر از مسير اصلي خود خارج نخواهد شد. عربستان همچنان به کارشکني در سياست هاي اوپک ادامه خواهد داد و برتري جويي از طريق توسل به دولت هاي غربي براي حفظ جايگاه قدرت در منطقه، همچنان چراغ راهنماي سياست خارجي اين کشور عربي حاشيه خليج فارس خواهد بود.
عربستان در نشست اخير اوپک با راضي کردن ساير اعضا به ثابت نگه داشتن ميزان توليد، بهاي نفت را به سراشيپي افت سوق داد. بهاي نفت براساس اين تصميم عربستان از بشکه‌اي حدودا 100 دلار در تابستان به حدود 40 دلار سقوط کرد. عربستان نيز با انگيزه‌هاي سياسي بدنبال دامن زدن به کاهش بهاي جهاني نفت است.
برخي به نقش مشکوک عربستان در پرچمداري رشد توليد و کاهش قيمت نفت خود که باعث ايجاد رقابت منفي براي کاهش دادن قيمت نفت از سوي کشورهايي چون ايران وعراق شده، اشاره مي کنند. به نظر اين افراد، در ماه هاي اخير، انگيزه هاي سياسي موجب کاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني شده است. مثلاً؛ در يک اظهارنظر، معاون شرکت نفت دولتي روسيه ـ روسنفت تصريح کرد که عربستان با هدف فشار بر روسيه، اقدام به کاهش عمدي قيمت نفت کرده است.
عربستان ميزان توليدش را کاهش نمي دهد تا قيمت نفت کاهش يابد، در عوض به گونه اي عمل مي کند که سهمش در بازار بيشتر از ديگر کشورهاي اوپک است. در نتيجه اوضاع سختي براي روسيه و ايران به وجود مي آيد. آن هم در زماني که آمريکا و عربستان در جنگ نيابتي با هر دو کشور در سوريه هستند. اين مسأله درباره تجارت است، ولي؛ نشانه اي از جنگي ديگر، به نام جنگ نفت است.
از سوي ديگر، بسياري از تحليل گران معتقد بودند که پس از مرگ پادشاه عربستان اولين واکنش از سوي بازار جهاني نفت صورت بگيرد ، که اين اتفاق جمعه، 3 بهمن، رخ داد. بلومبرگ اعلام کرد به دنبال اعلام مرگ پادشاه عربستان سعودي قيمت نفت در بازار جهاني رو به افزايش گذاشت. عربستان بزرگترين صادرکننده نفت جهان است و نگراني ها از بروز تنش ميان خانواده آل سعود باعث رشد قيمت نفت شد.
با اين حال نبايد انتظار داشت که با روي کار آمدن پادشاه جديد، سياست نفتي اين کشور تغيير چنداني کند. به عقيده برخي از تحليل گران بحث نفت نيازمند مديريت متمرکز و ثابت است، هنگامي که شاهزادگان و وراث جديد اين مديريت را اعمال کنند، مديريت نفت در سطح پايين خواهد بود، لذا احتمال افزايش قيمت نفت وجود دارد. اما نمي توان اين افزايش را دائمي دانست.
نگاهي به رويکرد عربستان در سازمان اوپک، نشان مي دهد اين کشور همواره از روش خود مبني بر افزايش توليد و حفظ سهم نفتي در بازار جهاني دفاع کرده است. در حال حاضر که به عقيده بسياري از کارشناسان کاهش قيمت نفت از مسائل سياسي نيز تبعيت مي کند همکاري اين کشور با آمريکا براي افزايش توليد نفت، تصميمي است که تا حدود زيادي از عوامل استراتژيکي و سياست خارجي سعودي ها ناشي مي شود. بنابراين نمي توان گفت که قيمت نفت در کوتاه مدت و با تاثيري پذيري از مرگ "ملک عبدالله"، با تغييرات چشم گيري مواجه شود.
قيمت نفت طي هفته هاي اخير روند نزولي شديدي را تجربه کرده و نگراني هاي شديدي را در ميان کشورهاي صادرکننده نفت به وجود آورده است. تا جايي که برخي از اين کشورها با کسري بودجه مواجه شده و وضعيت اقتصادي آنها در ورطه متزلزلي قرار گرفته است.
اعضاي اوپک نزديک به يک سوم نفت جهان را تامين مي کند و با اين که همه کشورهاي عضو اوپک هم اکنون قيمت نفت زير 50 دلار را تجريه مي کنند، اما؛ نسبت به کاهش توليد خود براي حفظ قيمت ها و سهم بازار تمايلي ندارند.
رشد تقاضاي جهاني نفت امسال کندترين روند خود را از سال 2011 ميلادي تجربه مي‌کند و قيمت نفت به زير 50 دلار در هر بشکه سقوط کرده است. کاهش بهاي نفت به زير 60 دلار در حالي است که پس از سال 2020؛ جهان روز به روز به اوپک وابسته تر خواهد شد و سهم اوپک از توليد جهاني نفت از 42 درصد فعلي به 48 درصد افزايش مي‌يابد.
از سوي ديگر، عده اي بر اين باورند که با مرگ ملک عبدالله، نه تنها نشانه هايي دال بر بهبود روابط با ايران وجود ندارد، بلکه بر عکس با مرگ عبدالله احتمال اين که روابط تيره تر شود، بسيار بالا است. اولا، تغييراتي که اخيرا در هيأت حاکمه عربستان بعد از مرگ عبدالله ايجاد شد در جهتي نيست که از آن بتوان برداشت بهبود روابط با ايران را کرد. شخص امير سلمان که ديگر پادشاه عربستان شده است، شخصا چندان گرايشي به بهبود روابط با ايران ندارد، بلکه بر عکس براي تشديد فشارها عليه ايران تلاش مي کند. ثانيا کساني که در قدرت مانده اند همگي افرادي هستند که ضد ايران محسوب مي شوند. مثلا سعود الفيصل، وزير امور خارجه از جمله افرادي است که با بندر بن سلطان و ترکي فيصل طيفي را تشکيل داده اند که کاملا ضد ايران فعاليت مي کند و تضعيف ايران را هدف قرار داده است. سابقه فعاليت هاي بندر در عراق و سوريه و امريکا و ترکي در دنياي غرب عليه ايران براي همه روشن و مشهور است.
در عين حال ملک عبدالله نتوانست آن تغييراتي که انتظار داشت را در طول مدت حياتش اعمال کند. مثلا برکناري سعود الفيصل از سمت وزارت امور خارجه و انتخاب عبدالعزيز بن عبدالله، پسرش به جاي او تا زماني که در قيد حيات بود، انجام نشد. فيصل که خود بيمار است اصرار دارد برادرش ترکي به جاي او انتخاب شود. در حالي که عبدالعزيز بن عبدالله به عنوان جانشين تام الاختيار او انتخاب شده و راه براي رسيدن به اين سمت از لحاظ اداري همواره است. گفته مي شود عبدالعزيز نسبتا موضعي ملايم تر نسبت به ايران دارد.
از سوي ديگر پيش بيني مي شود با مرگ عبدالله، جايگاه شاخه ضد ايراني که در هيأت حاکمه فعال هستند، تقويت شود. يعني جايگاه امير سلمان و سعود الفيصل و ترکي فيصل و بندر بن سلطان که طرفدار اعمال رويکردهاي تندتر عليه ايران هستند.
بنابراين نمي توان انتظار داشت با روي کار آمدن پادشاه جديد عربستان ايران در انتظار تلاش اين کشور جهت همکاري براي ايجاد زمينه هاي افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني باشد. علاوه بر اين با تشديد جنگ داخلي قدرت در عربستان، فضا براي فعاليت جريان هاي ضد ايراني نيز تقويت شود براي همين نمي توان پيش بيني کرد آينده خوبي در انتظار روابط تهران و رياض باشد.

سارا دهاز













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن