تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگاه ميهمان داشتند، با او غذا مى‏خوردند و دست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798301377




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دیدگاه جالب صادق خرازی درباره حضور روسیه و چین در مذاکرات |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: دیدگاه جالب صادق خرازی درباره حضور روسیه و چین در مذاکرات
مباحث مطرح شده در مناظره شب گذشته صادق خرازی با علیرضا زاکانی درباره موضوع هسته ای به شدت مورد توجه قرار گرفت و از همان ساعات اولیه، بحث های فراوانی درباره ابعاد مختلف آن درگرفت. در این میان، دیدگاه خرازی درباره حضور روسیه و چین در مذاکرات هسته ای، از جمله نکات مهم و قابل توجه مناظره دیشب بود.
کد خبر: ۴۶۹۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴ - 25 January 2015



دیدگاه جالب صادق خرازی درباره حضور روسیه و چین در مذاکرات هسته‌ای
مباحث مطرح شده در مناظره شب گذشته صادق خرازی با علیرضا زاکانی درباره موضوع هسته ای به شدت مورد توجه قرار گرفت و از همان ساعات اولیه، بحث های فراوانی درباره ابعاد مختلف آن درگرفت. در این میان، دیدگاه خرازی درباره حضور روسیه و چین در مذاکرات هسته ای، از جمله نکات مهم و قابل توجه مناظره دیشب بود.


به گزارش «تابناک»، در بخشی از مناظره دیشب خرازی و زاکانی، بحثی درباره ترکیب کشورهای طرف مذاکره با ایران در موضوع هسته ای و تغییرات به وجود آمده در آن طی سال های گذشته درگرفت. محور این بحث، انتقاد سفیر سابق ایران در فرانسه از تغییر ساختار طرف مقابل در مذاکرات و افزایش آن از سه کشور اروپایی به شش کشور (تبدیل آن به 1+5) بود.


خرازی با بیان اینکه مذاکرات استانبول یکی از بدترین نمونه های تاریخ مذاکرات هسته ای بود که رهبری تذکر داده و جلوی این کار را گرفتند، یکی از اشتباهات استراتژیک دولت های نهم و دهم را تبدیل سه کشور طرف مذاکره با شش کشور دانست و گفت از همان لحظه ای که دامنه گفت و گوهای ایران و تروئیکای اروپایی تبدیل به ایران با 1+5 شد، به صلاح مذاکرات هسته ای ایران نبود. 


هرچند خرازی در صحبت های خود تأکید کرد که مطابق بیانات و گفته های رهبر انقلاب، آمریکایی ها قابل اعتماد نیستند، محور اصلی انتقادات خود را متوجه حضور روسیه و چین در مذاکرات کرد و گفت: «آمریکایی ها از روبرو با شما می جنگند، چینی ها از پشت به شما خنجر می زنند». وی همچنین اظهار داشت: «ما از چین و روسیه خدمتی در این قضیه ندیدیم». 


درباره این بخش از سخنان خرازی باید اشاره کرد که هرچند از همان ابتدای شکل گیری ساختار گروه 1+5، برخی در داخل چنین استدلال می کردند که روسیه و چین به عنوان وزنه ای متعادل کننده در مقابل اعضای غربی گروه به کار آمده و حضور آن ها سبب تأمین هرچه بیشتر منافع ایران در مذاکرات خواهد شد، اما شماری از تحلیلگران داخلی و خارجی به این نکته اشاره می کردند که با توجه به سابقه رویکردهای این دو کشور نسبت به ایران، حضور آن ها نه تنها نقشی مثبت در مذاکرات نخواهد داشت، بلکه عملاً سبب پیچیده تر شده مذاکرات خواهد شد.


مهمترین نکاتی که در این زمینه مطرح می شد، از یک سو رأی مثبت دو کشور مذکور به قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران در موضوع هسته ای و از سوی دیگر، سابقه رویکرد بی ثبات روسیه نسبت به ایران بود که طی چندین دهه، هر زمان که منافعش اقتضا کرده بود از ایران حمایت کرده و هر زمان که چنین نبود، جانب ایران را در عرصه بین المللی رها کرده بود.


به عبارت دیگر، آنچه درباره حضور روسیه و چین در مذاکرات هسته ای مورد انتقاد قرار می گرفت، رویکرد ابزاری این دو کشور و به ویژه نسبت به روسیه بود. به طور کلی، روس ها هر زمان که وارد روند تقابلی با غرب شده اند، نزدیک تر شدن به ایران را به عنوان تهدیدی علیه آمریکا مطرح کرده اند تا واشنگتن را به در نظر گرفتن منافع و ملاحظات خود وادارند و در هر دوره ای که روابطشان با غرب رو به بهبود گذشته، تأثیر مستقیم آن در موضع گیری مقابل ایران در موضوعات مختلف مشهود بوده است.


نمونه این جریان، موضوع تحویل موشک های «اس 300» به ایران بود که در پی بهبود روابط مسکو و واشنگتن در دوره ریاست جمهوری دیمیتری مدودیف، به بهانه های واهی از دستور کار روسیه خارج شد و اکنون که موضوع اوکراین اسباب تقابل دوباره آمریکا و روسیه را فراهم کرده، روس ها بار دیگر بحث تحویل آن به ایران را مطرح می کنند.


در همین زمینه، می توان به بیانیه چند هفته پیش وزارت خارجه روسیه نیز اشاره کرد که در آن، آمریکا را تهدید کرده بود در صورت وضع تحریم های جدید علیه این کشور، روند همکاری خود در موضوعات مهم بین المللی همچون ایران و سوریه را متوقف خواهد کرد.


به این ترتیب، به نظر می رسد این بخش از اظهارات سفیر سابق ایران در فرانسه، باید با دقت نظری بیشتری مورد توجه قرار گیرد و هرچند در شرایط کنونی امکان تغییر ساختار گروه 1+5 به دلایل مختلف وجود ندارد، اما با در نظر داشتن رویکرد هر یک از کشورهای حاضر در مذاکرات، راهبرد متناسبی در این موضوع اتخاذ شود.












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن