تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819497142




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«نمک» قاتل خاموش در خانواده های ایرانی


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: در گفت و گو با پانا مطرح شد: «نمک» قاتل خاموش در خانواده های ایرانی خبرگزاری پانا: ایرانی ها با فاصله گرفتن از سفره غذای اصیل خود و روی آوردن به غذاهای فست فودی، خود را در معرض خطر بسیار بزرگی قرار دادند.
۱۳۹۳ يکشنبه ۵ بهمن ساعت 12:36

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرگزاری پانا، نمک یکی از مواد غذایی ضروری برای بدن است که از املاح سدیم و کلر تشکیل گردیده و به عملکرد صحیح بدن و مغز کمک می کند و همچنین باعث پرفشاری خون می شود و این خود عاملی برای بیماری قلبی و سکته است.
بزرگان دین اسلام در راستای سفارشات خود برای تامین سلامت جسمانی انسان‌ها به نکات ریزی توصیه کرده‌اند که عمل درست و به دور از افراط و تفریط به آن‌ها می‌تواند سلامت ما را تضمین کند.
ایرانی ها با توجه به فرهنگ اسلامی و ملی خود، از سفره ای بسیار رنگارنگ و سرشار از مواد مختلف غذایی برخوردار هستند که در طول هزاران سال نسل به نسل منتق شده است.
در سفره اصیل ایرانی، مصرف همه مواد به اندازه کاملاً متعارف و اصولی صورت گرفته که توجه به آن و دوری از غذاهای آماده امروزی باعث خواهد شد تا بیماری های کمتری در جامعه شیوع پیدا کنند.
مصرف نمک در ایران به طور متوسط 15‌گرم در روز به ازای هر نفر است که از این مقدار 6-4 گرم از طریق نان و مواد غذایی فرآیند شده، و حدود 11- 9 گرم آن از طریق غذای سفره و آشپزخانه به بدن می رسد. این مقدار در مقایسه با استانداردهای جهانی رقم بالایی است.
در همین خصوص به سراغ مریم دادور از کارشناسان تغذیه و رژیم درمانی شهرستان نی ریز رفتیم که وی  در گفت و گو با خبرنگار پانا بیان داشت:نمک ین سدیم از عناصر واجب بدن جهت تنظیم فشار خون است.
دادور ادامه داد: روزانه 2 ونیم گرم سدیم  معادل چهارو نیم گرم نمک طعام برای تنظیم فشار خون در بدن هر فرد بالای یک سال لازم است و برای کودکان زیر یک سال از شیر مادر تامین می گردد.
وی با اشاره به مضرات نمک افزود: مصرف بیش از اندازه نمک باعث افزایش فشارخون می شود که یکی از عامل های اصلی بیماری های قلبی و عروقی در افراد است.
دادور باتاکید براینکه باید میزان مصرف نمک را کنترل کرد اظهار داشت: استفاده از لیموترش، فلفل یا چاشنی های دیگر که ید نداشته باشد و  نمک پتاسیم و نمک یددار می تواند جایگزین نمک سدیم دار شود.
عضو انجمن تغذیه ایران از خانواده ها خواستار شد نمک را از سفره های خود حذف نمایند و تصریح کرد: با ذائقه سازی در فرزندان خود آنان را از 6ماهگی عادت به مصرف کم نمک دهید.
مریم دادور خطاب به مادران باردار خاطرنشان کرد:زنان در دوران بارداری به علت مسمویت های غذایی نباید از غذاهای کنسروی و شور استفاده کنند.
مشاور تغذیه و رژیم درمانی نی ریز با اشاره به اینکه بیشترین معظل نمک را در نانوایی ها داریم اذعان داشت: استفاده نمک در نانوایی ها باید کنترل شود چرا که نمک نان ها بیش از اندازه است و هرچند خانواده ها در مصرف نمک غذای خود رعایت کنند با وجود نان در سفره غذا این نمک جبران خواهد شد.
وی افزود: خانواده ها باید سوسیس، کالباس، غذاهای کنسروی و خیارشورو...که از سدیم بالایی برخوردار هستند را از برنامه غذایی حذف کنند و آن را بصورت خانگی تهیه نمایند.
دادور خاطرنشان کرد: به تدریج استفاده از غذاهای شور باعث مصرف غذای چرب می گردد.
در پایان اشاره به اینکه لازم است که روند استفاده از نمک در ایران نگران کننده است و هرچه سریعتر باید راهکار و فرهنگ استفاده صحیح آن در سطح جامعه اشاعه شود تا شاهد کاهش آمار سکته های قلبی، گرفتگی عروق و هزاران بیماری دیگر از این قاتل خاموش در سفره امروزی ایرانی ها بود.
خبرنگار: زهرا هیهات

 













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن