واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: نقش ریاضی در برنامه نویسی Mahdi_Rashed 28 اسفند 1389, 14:18اگر در برنامه نویسی های رایانه ای مخصوصاً شاخه های گرافیک 2 و 3بعدی دقت کرده باشید، حتماً این سوال برای شما پیش آمده که چرا معادلات ریاضی پایه این برنامه ها را تشکیل داده است . جواب آن بسیار ساده است. رایانه های امروزی همه با زبان های ریاضی پیکربندی و طراحی شده اند و نزدیک ترین زبان برنامه سازی به زبان پایه ماشینها، ریاضیات است . به همین دلیل است که در بیشتر برنامه نویسیهای مربوط به گرافیک از معادلات ریاضی استفاده میشود . البته خوشبختانه امروزه استفاده از معادلات ریاضی در زبانهای برنامه نویسی بسیار کمتر شده است . با به وجود آمدن سیستمهای برنامه نویسی و سیستم های پایه گرافیک مانند DirectX بخش عظیمی از سختی های برنامه نویسی گرافیک به برنامه نویسی بر اساس دستورات DirectX محدود شد که باعث پدیدار شدن نسل جدید بازیها و موتورهای طراحی بازی شد . اما هنوز هم استفاده از ریاضی در برنامه نویسی یکی از بخشهای مهم خلق سیستم های جدید و دستورات بهتر است . اگر شما قصد ساخت یک خاصیت جدید در موتور طراحی بازی باشید، اگر قصد نوشتن یک سیستم نورپردازی را داشته باشید، اگر قصد نوشتن سیستم دینامیک برای بازی را داشته باشید ناچار به استفاده از معادلات ریاضی که بعضاً پیچیده هم هستند میشوید. چرا که ساختار جدیدی که برای رایانه تعریف میکنید ممکن است قبلاً توسط هیچ سیستم پایه ای در رایانه برنامه ریزی نشده باشد و به همین دلیل است که ناچار به استفاده از ریاضیات در برنامه نویسی خود هستید . جدا از این مسئله سرعت پردازش داده های دستوری نسبت به داده های برپایه ریاضی کمتر است و یکی از حسنهای استفاده از معادلات ریاضی همین سرعت پردازش بالا است . البته تا وقتی که پیچیدگی معادلات زیاد نشود. علت سرعت بالای ریاضیات به این علت است که زبان پایه رایانه ها ریاضی است و مانند دنیای واقعی صحبت کردن با زبان مادری به مراتب راحتتر از صحبت کردن به زبانهای دیگر است. ترجمه بخشی از کتاب Beginning DirectX 10 Game Programming نوشته ی Wendy Jones مترجم : خودم Doman 28 اسفند 1389, 22:36سلام قبل از همه چیز باید بگم که کارتون خیلی با ارزش هست،این اتفاقیه که باید سال ها پیش بطور گسترده تو کشور ما می افتاد: "رو آوردن قشر تحصیل کرده به ترجمه" و اگه می خوایم عقب موندگی هامون رو جبران کنیم باید اینکار رو اونقدر ادامه بدییییم تا.... به جز تشکر(که دکمش هم هست!) یه نکته ی دیگه هم هست که میخواستم نظرتون رو بدونم: در این قسمت ترجمه"...نسبت به داده های برپایه ریاضی کمتر است..." فکر کنم واژه برپایه رو معادل in base انتخاب کردید. مشکل اینجاست که وقتی ما همون in base رو می خونیم کاملن می فهمیم نویسنده چی میخواست بگه ولی وقتی می خوایم بیاریمش رو کاغذ می میریم(البته دور از جون شما :wink:) من فکر کردم به جای این واژه چی میشد گذاشت، واژه "ریاضی بنیان" به ذهنم اومد که اونقدر قلمبه بود که از گلوم پایین نرفت!!:green: من خودم یه بار قصد کردم یه کتاب رو ترجمه کنم، از بس از این دست مسائل پیش اومد که تصمیمم عوض شد و گفتم کتاب رو می خونم،هر چی فهمیدم به فارسی می نویسم. حالا حرفم اینه که تو اینجور موارد بهترنیست که از ترجمه آزاد استفاده کنیم(منظورم فقط این یه مورد خاص نیست ها! )؟، نظر شما چیه؟ راستی اگه فرهنگستان واسه این کلمات معادل ساخته باشه از کجا باید فهمید؟ معذرت می خوام که پیام بی ربط نوشتم؟ واسه این مشکل هم :(مطالب پایین صرفن نظر شخصی من هست:cool:) مطلب شما به اهمیت ریاضیات به طور کلی اشاره کرده، اما باید توجه داشت که مباحثی هستند که در زمینه های برنامه نویسی گرافیک به مراتب از سایر مباحث مهم ترند. اگه اغراق نباشه ،می شه گفت که شما با تسلط بر دو مبحث مثلثات( به طور جزئی) و جبر خطی (به طور عمیق) می تونید هر رویداد گرافیکی رو برنامه نویسی کنید. البته در مورد جبر خطی لازم هست که برنامه نویس با اصول اولیه هندسه فضایی آشنا باشه و با تسلط بر جبر ماتریسی(فکر کنم درک نگاشت ها اصلی ترین...)، اونچه که در ذهن داره رو پیاده کنه. (یکی جلو منو بگیره!!:green:) در صورت تایید دوستان کمی بیشتر در مورد مباحث مذکور بحث می کنیم و سعی می کنیم الگوریتم ریاضی پشت رویداد های گرافیکی رو بررسی کنیم.راستی گفتم الگوریتم، باید بگم که..... موفق (و شاد) باشید Mahdi_Rashed 28 اسفند 1389, 23:21من کارم اصلیم ترجمه نیست ، طراحی و برنامه نویسی سیستمهای گرافیک هست:) ولی خوب رشته ای که توی دانشگاه میخونم مترجمی زبانه :green:. برپایه رو معادل Based on یا به طوری هم میشه گفت in base گرفتم البته بعد از کلی تحقیق توی فرهنگهای لغت مختلف . البته در بعضی از متون هم از استادا کمک میگیرم شبیه متنایی که درمورد طراحی هوش مصنوعی توی انجمن گذاشتم ولی به طور کلی ترجمه دقیق از یک زبان به زبان دیگه به نحوی که بشه همه مفهوم رو رسوند واقعاً غیر ممکنه و علتش هم شما گفتید که ما میدونم مثلاً based on چی میشه ولی اگر متنی رو با واژه بر پایه بخونیم خوب در اکثر مواقع دچار مشکل در فهم میشیم. بنابراین در خیلی از نظریه های ترجمه گفته میشه که استفاده از خود واژه اصلی در ترجمه در جاهایی که باعث به وجود اومدن دومعنایی میشه مشکلی نداره. در ترجمه کتاب هم اینطور هست که اول باید کتاب رو خوند و مفهوم کلی اون رو فهمید . بعد به قول شما هرچی که فهمیدین رو به فارسی روی کاغذ مینویسید و بعد کلمات کلیدی رو با واژه انگلیسیش جدا میکنید . حالا باید با استفاده از منابع و فرهنگ لغتهای مختلف نزدیک ترین معنی رو به موضوع کتاب برای کلمه انتخاب و جایگذاری کنید و بعد ترجمه رو به یک ویراستار بدید تا از نظر نگارشی درست کنه متون رو. در مورد واژه جدید که فرهنگستان واشون معادل میسازه هم نظری ندارم و نمیدونم . ولی در 90 درصد مواقع معادلهای ساخته شده خیلی عجیب و غریب هستن. مطلب شما به اهمیت ریاضیات به طور کلی اشاره کرده، اما باید توجه داشت که مباحثی هستند که در زمینه های برنامه نویسی گرافیک به مراتب از سایر مباحث مهم ترند. من نه، Wendy Jones به این موضوع اشاره کرده . من فقط مترجم بودم :lol: این بخش که ترجمه کردم یکی از پاراگرافهای مقدمه کتاب ذکر شده است و تا آخر دیگه با این مبحث کاری نداره ولی خوب شما درست میگی مباحث مهم تر از استفاده ریاضیات در سیستم های گرافیک هست. اگه اغراق نباشه ،می شه گفت که شما با تسلط بر دو مبحث مثلثات( به طور جزئی) و جبر خطی (به طور عمیق) می تونید هر رویداد گرافیکی رو برنامه نویسی کنید. البته در مورد جبر خطی لازم هست که برنامه نویس با اصول اولیه هندسه فضایی آشنا باشه و با تسلط بر جبر ماتریسی(فکر کنم درک نگاشت ها اصلی ترین...)، اونچه که در ذهن داره رو پیاده کنه. باز هم من نه، Wendy Jones به این مباحث تسلط داشته :snap::green: اگر نگاهی به سیستمهای گرافیک 3بعدی اولیه و قدیمی بندازید - منظورم Voxel هست - میتونید استفاده از معادلات هندسه فضایی و ساختارهای ماتریسی رو برای ساخت یک شی 3بعدی پیچیده شبیه یک کره ببینید . پیشنهاد میکنم که کل مبحث Voxel در ویکیپدیا رو بخونید چون واقعاً جالب و پر از مطالب مهمه . در صورت تایید دوستان کمی بیشتر در مورد مباحث مذکور بحث می کنیم و سعی می کنیم الگوریتم ریاضی پشت رویداد های گرافیکی رو بررسی کنیم.راستی گفتم الگوریتم، باید بگم که..... باید بگی که ... چرا نیمه کاره گذاشتی ؟ شما هم موفق باشی :rose: سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3148]