واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
سرپرست گروه پالیز: سالندارها فکر پول هستند نه کیفیت موسیقی گروه پالیز در سال 1383 با همکاری چند نفر از هنرجویان هنرستان موسیقی شکل گرفت. سال 87 ا ولین کنسرت رسمی خود را به خوانندگی مهیار شادروان برگزار کرد. در سالهای 90، 91 و 92 نیز کنسرتهای دیگری اجرا کرد.
علیرضا کدخدازاده نوازنده سنتور، گلشن دانش نوازنده تار، ستار خطابی نوازنده تنبک، اسکندری خواه نوازنده بم تار چاووش، تینا لاجوردیان نوازنده عود، کیخسرو مختاری نوازنده کمانچه و علیرضا وکیلی منش خواننده و سولماز بدری همخوان اعضای این گروه را تشکیل می دهند. گروه پالیز شب گذشته و امشب در تالار رودکی کنسرت برگزار می کند. با کیخسرو مختاری سرپرست این گروه گفت وگوی کوتاهی انجام داده ایم که در پی می آید. درباره اجرای جدیدتان توضیح می دهید؟ برنامه ما در دو بخش اجرا می شود، بخش اول در دستگاه نوا و عراق خواهد بود. بخش دوم به آواز دشتی اختصاص دارد. آهنگسازی قطعات بخش اول را سعید هنرمند بر عهده داشته و بخش دوم که شامل تصانیف قدیمی است توسط آقای احسان ذبیحی فر تنظیم شده است. البته باید اشاره کنم که تصانیف به صورت دو صدایی اجرا می شود که همخوان ما خط ملودی دیگری را در کنار ملودی اصلی که علیرضا وکیلی منش خواننده اصلی آن را می خواند، دنبال می کند. پیش از این چنین کاری در ایران انجام شده است؟ در واقع، برای اولین بار در آلبوم «سایه روشن مهتاب» آقای ذبیحی فر به خوانندگی بیژن کامکار و نجمه تجدد این امر صورت گرفته است. گروه پالیز کار آهنگسازهای دیگر را اجرا می کند، چیزی که چندان در میان گروه های موسیقی ایرانی رایج نیست. دقیقا هدف شما از این امر چیست؟ بله، گروه پالیز قطعاتی را اجرا می کند که از پیش آهنگسازی شده اند و ما اجراکننده آثار آهنگسازان دیگر هستیم و در این زمینه با آهنگسازان مختلفی از جمله سیامک جهانگیری، احسان ذبیحی فر، سعید هنرمند و در آینده با علی صمدپور قرار است همکاری کنیم. ما آهنگسازان را به جلسات تمرین گروه دعوت می کنیم. آنها کار گروه را می شنوند و بر اساس آنسامبل ما قطعه ای می نویسند یا قطعاتی دارند که اجرا نشده و مناسب آنسامبل ماست و آن را برای اجرا به دست ما می سپارند. در واقع گروه ما مجری است. پس شما به عنوان سرپرست گروه کار آهنگسازی انجام نمی دهید؟ ذهنیت ما این است که باید قطعات را به بهترین نحو اجرا کنیم و فکر می کنیم در این موضوع تقریبا بدعت گذار بوده ایم. البته در موسیقی غربی این امر معمول است. یعنی یک کوراتت، قطعات باخ یا بتهوون را اجرا می کند یا ارکستر سمفونی قطعات آهنگسازان معاصر یا پیشین را اجرا می کنند. ولی در ایران مرسوم است که سرپرست گروه آهنگسازی می کند یا آهنگساز خودش گروهی تشکیل می دهد و کارهایش را اجرا می کند که گاهی سبب می شود به اجرا دقت کافی نشود. گروه هایی مثل پالیز با چه مشکلاتی مواجه اند؟ در واقع عمده ترین مشکل ما، هزینه های سالن است که سبب می شود هزینه های بلیت را افزایش دهیم و همین امر باعث می شود برخی از مخاطبان ما نتوانند در کنسرت شرکت کنند. برای سالن ها که خصوصی شده اند، اهمیتی ندارد که موسیقی ایرانی اجرا می شود یا موسیقی پاپ. آنها صرفا به گرفتن هزینه سالن می اندیشند و برایشان تفاوتی ندارد. در حالی که در همه جای دنیا از موسیقی کلاسیک و فاخر کشور، دولت ها حمایت می کند. خدا را شکر مجوز اجرای کنسرت راحت تر و سریع تر داده می شود، به صورتی که طی یک هفته یا دو هفته مجوز داده می شود. به نظر شما دولت چگونه می تواند از گروه های موسیقی اصیل حمایت کند؟ قطعا با رایگان قرار دادن سالن در اختیار گروه هایی که موسیقی اصیل ایرانی را اجرا می کنند، دولت می تواند از موسیقی ایرانی حمایت کند. تاکنون آلبومی به بازار نداده اید؟ آلبوم مان را به آهنگسازی احسان ذبیحی فر بتازگی ضبط کرد ه ایم و بزودی به بازار عرضه خواهیم کرد. اما تعدادی نماآهنگ نیز ضبط کرده ایم.
 
سه شنبه 16 دی 1393 ساعت 04:26
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]