تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804119868




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پس لرزه هاي مرگ ملک عبدالله؛ نشانه اي از تنزل قدرت عربستان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ بهمن ۱۳۹۳ (۳:۱۲ق.ظ)
پس لرزه هاي مرگ ملک عبدالله؛ نشانه اي از تنزل قدرت عربستان مرگ پادشاه عربستان بطور موقت توجه جهان را به خود جلب کرد اما؛ نکته اينجاست که حکومت او قدرت قبلي خود را از دست داده بود.
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، 10 سال پيش مرگ پادشاه عربستان مي توانست شوک بزرگي براي واشنگتن باشد. اما امروز در حالي که عربستان عزادار فوت پادشاه خود است قدرت اين پادشاهي از بين رفته است. تا حدي اين موضوع بدليل آن است که آمريکا نسبت به گذشته کمتر وابسته به نفت خاور ميانه است و شرکت هاي آمريکايي نفت و گاز مورد نياز خود را توليد مي کنند. مهندسي هيدروليک امکان دسترسي به ذخاير مايع در زير سنگ هاي عظيم را فراهم کرده و مهندسي استخراج افقي هزينه هاي اين تکنولوژي را کاهش داده است.
تا پايان اين دهه، پيش بيني مي شود که آمريکا بيش از نيمي از نفت مصرفي خود را توليد کند. بيش از 80 درصد اين نفت از آمريکاي جنوبي و شمالي بدست خواهد آمد. تا سال 2020 حتي احتمال مي رود آمريکا به بزرگ ترين توليد کننده ي نفت تبديل شده و تا سال 2035 به خودکفايي نفتي برسد. عربستان ديگر يکي از مهم ترين برنامه هاي سياست خارجي آمريکا نيست، همچنين افزايش توليد نفت در جهان که در ماه هاي گذشته باعث کاهش بهاي نفت خام شده است نشان از آن است که باقي کشورهاي جهان نيز ديگر به عربستان نيازي ندارند.
بعلاوه، خارجي هاي نگران اين نيستند که مرگ ملک عبدالله باعث آشفتگي سياسي در عربستان بشود. ملک سلمان، پادشاه جديد نيز در بين مردم از محبوبيت بالايي برخوردار است و ديگر بازيگران مهم – شاهزاده مقرن، جانشين پادشاه؛ شاهزاده متعب، رئيس ارتش ملي؛ و محمد بن نايف، وزير داخلي – رابطه عملي خوبي با پادشاه جديد دارند. اين تغيير پادشاه از ديدگاه خارجي ها نگران کننده نيست، اين درحالي است که بدون شک ملک سلمان در ماه هاي آينده براي اثبات قدرت خود به خانواده سلطنت و دولت عربستان با چالش هايي مواجه خواهد بود.
ديگر دليل از بين رفتن قدرت عربستان اين است که آنها اکنون در منطقه گير افتاده اند. عربستان نگران اين است که ايران مي تواند حتي در شرايط فعلي با تحريم هاي شديد مشکلاتي براي تجارت عربستان با غرب ايجاد کند و پيشروي مسئله هسته اي ايران اين نگراني را افزايش داده است، زيرا با انجام توافق تحريم ها برضد ايران لغو خواهد شد و ايران به رقيب مشکل ساز تري براي عربستان تبديل خواهد شد. اين درحالي است که حتي اگر تحريم ها لغو نشوند نيز ايران مي تواند براي نمايش قدرت خود تهاجمي رفتار کند و در مرزهاي اين کشور ايجاد بحران کند.
عربستان چگونه مشکلات امنيتي محلي خود را برطرف مي کند؟ عربستان در حال حاضر در حال ايجاد يک ديوار 5 لايه و 1000 کيلومتري در مرز عراق با ديده بان، رادار و دوربين هاي ديد در شب است. عمليات هاي تروريستي اخير در يمن و سقوط دولت اين کشور در هفته ي گذشته نگراني هاي عربستان در مورد تهديد هاي موجود را افزايش داده است. عربستان همچنين درحال ساخت يک ديوار در مرز يمن است. همچنين مبازره با داعش و القائده در شبه جزيره عربستان نيازمند توجه و سرمايه است.
ملک سلمان 79 سال دارد و در 50 سال گذشته يکي از ارکان سياست گذاري در عربستان بوده است. اين درحالي است که بزودي شاهد تغيير نسل در پادشاهي عربستان خواهيم بود. زماني که اين اتفاق بيافتد، شاهد دو روش جديد براي حل دو مشکلات بزرگ اين پادشاهي خواهيم بود: مشکل ناتواني دولت براي ايجاد يک اقتصاد پويا و مدرن براي استفاده است هزاران انرژي جوان و حل مشکلات جوانان، و ديگري در مورد از بين رفتن قدرت سياسي عربستان در سياست و اقتصاد بين الملل که به نظر نمي رسد هنوز زمان آن رسيده باشد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن