تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس براى كسب رضايت خدا و آگاهى در دين قرآن بياموزد، ثوابى مانند همه آنچه كه به ف...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819966954




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چالش هاي اقتصادي استان چهارمحال و بختياري


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ بهمن ۱۳۹۳ (۱۱:۱۳ق.ظ)
چالش هاي اقتصادي استان چهارمحال و بختياري گروه استان ها
به گزارش خبرگزاري موج، چهار محال و بختياري استاني کوچک در جنوب غرب سرزمين چهارفصل ايران که آن هم به واسطه چهارفصل بودن و حضور اقوام مختلف ، ايراني کوچک است. پي گير اخبارش که باشي مي تواني تلاش مسئولين و مردم را براي پيشرفت و خارج شدن از ذيل عنوان منطقه ي محروم دريابي. اما هنوز در پايانه ي مسافربري شهرکرد جواناني را مي توان ديد که راهي سفرند به مقصد عسلويه ،اصفهان و يا تهران مهاجرتي براي کار.
آيا ظرفيت هاي اقتصادي موجود کافي نيست تا براي تمام افراد جوياي کار فرصت شغلي ايجاد کند؟ به واقع چقدر از اين ظرفيت ها استفاده مي شود؟ تهديدها و مشکلات حال حاضر حوزه ي اقتصادي استان چهارمحال و بختياري چيست؟ براي حل آنها چه تدابيري انديشيده شده است؟
استان چهارمحال و بختياري با مساحتي قريب به 16000 کيلومتر مربع معادل يک درصد از وسعت کل ايران و با ميانگين ارتفاع 2100 متري ازسطح دريا، استاني کوهستاني با آب و هواي سرد و خشک و متوسط روزهاي سرد و يخبندان آن صد روز است.
عمده فعاليت اقتصادي در اين استان در زمينه ي باغداري است. استان چهارمحال و بختياري با توليد بيش از 20 درصد از مجموع محصول بادام کشور ، رتبه ي اول توليد بادام در ايران را به خود اختصاص داده است. بعد از انقلاب با اندکي پيشرفت اين استان در حوزه صنعت هم فعاليت هايي را آغاز کرد.
فرخ اسماعيل رياحي معاون برنامه ريزي اداره کل برنامه ريزي و بودجه استانداري در پاسخ به اين سوال که چه ظرفيت هايي براي رشد اقتصادي در استان وجود دارد از دارا بودن رتبه ي يک توليد ماهيان سرد آبي ، اولين شهرک تخصصي آب معدني ، قابليت ايجاد خوشه هاي کسب و کار مانند گياهان دارويي، عسل ، فرش دستباف و خاتم کاري در استان خبر داد.
لازم به ذکر است وجود چشمه هاي آب معدني فراوان و همچنين برخورداري از گز بلداجي با برند پديده مواردي هستند که مي توانند کمک شايان توجهي به صادرات غير نفتي کنند.
رياحي به وجود ظرفيتي پنهان در استان اشاره کرد که به تازگي مورد توجه واقع شده و بهره برداري از آن در دستور کار مسئولان قرار گرفته است . وي با نام بردن از طرح « اردو بام » گفت :
« ارتفاع بالاي دو هزار متري از سطح دريا ، آب و هواي پاک و فشار هواي پايين در ارتفاعات سبب شده است که اين استان شرايطي ايده آل را جهت تمرين تيم هاي ورزشي دارا باشد. تمرين در اين شرايط آمادگي جسماني و فيزيولوژيکي بهتري را براي ورزشکاران فراهم مي آورد. ضمن اينکه بستر مناسبي براي ورزش هاي برفي ، آبي و پروازي در استان وجود دارد. »
برخورداري از معادن فلزي و غير فلزي مانند خاک نسوز و دولوميت ، استقرار در چهار راه جاده اي و ريلي شمال _جنوب کشور از ديگر مواردي هستند که با بهره گيري و استفاده ي صحيح مي توانند رونق اقتصاد استان را شتاب بخشند .
با وجود طبيعت بکر ، آبشارهاي زيبا ،مناظر زيباي يخي حتي در فصل گرما و برخورداري از 14 منطقه ي نمونه ي گردشگري ملي مصوب چرا استان چهارمحال و بختياري هنوز نتوانسته آنگونه که بايد در جذب توريست و گردشگر موفق باشد ؟
معين کارشناس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان پاسخ داد:« دو علت عمده براي اين مسئله وجود دارد يکي محدود بودن پروازهاي فرودگاه شهرکرد و مهمتر از آن وضعيت نامناسب زير ساخت ها و تاسيسات گردشگري » وي در ادامه به فعاليت هاي اخير سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي معرفي و شناساندن ظرفيت هاي توريستي استان اشاره کرد.

*توليد 10 درصد منابع آب شيرين کل کشور
استان چهارمحال و بختياري در شرايط خشکسالي و بدبينانه ترين برآوردها حدود 6 ميليارد متر مکعب آب توليد مي کند و در شرايط بحران آبي که کشور انتظارش را مي کشد اين ظرفيت بالا مي تواند جايگاه استان را در سطح اقتصاد ملي بالا ببرد . علي رغم وجود چنين پتانسيلي در توليد منابع آب شيرين هنوز نتوانسته ايم ازآن بهره جوييم.
در برخورد با مردم به ويژه ساکنان مناطق سرچشمه و جويا شدن نظراتشان پيرامون مسئله ي انتقال آب به استانهاي همجوار چيزي شبيه به يک احساس جفاي عمومي در آنها مشاهده مي شود. اسماعيل رياحي در توضيح وجود اين نارضايتي در ميان مردم استان چهارمحال و بختياري گفت :« ما آّب را نه بعنوان ثروت استان که سرمايه اي ملي مي دانيم که به دليل آثار حيات بخشي که دارد حتي با ارزشتر از نفت مي تواند باشد. اما نمي شود که ثروت ملي وارد مناطق ديگر شود و هيچ آثار انتشاري انتفاعي براي حوزه ي سرچشمه نداشته باشد . ما معتقديم که بايد آثار انتفاعي يعني منافع حاصل از اين آب هم به سرچشمه برسد و هم به اقتصاد ملي کمک کند و همچنان که ساير استانها از قبل اين آب سود مي برند رفاه اقتصادي مردم ساکن حوزه هاي سرچشمه هم تأمين شود . منافعي که ما انتظار داريم براي استانمان حاصل شود حفظ پوشش گياهي ، حفظ محيط زيست و افزايش توليدات باغي است. در واقع بايد اقتصاد استان با محوريت آب به اقتصاد ملي پيوند بخورد و همانطور که اقتصاد ملي از اين آب نفع مي برد بايد بخشي از اين سود در راستاي متوازن و متعادل سازي اقتصادي به استان چهارمحال و بختياري هدايت شود.
اگر اين نگاه عملياتي شود مردم استان در اين دعوا هيچ حساسيتي نخواهند داشت چرا که اين حساسيت ناشي از آن است که آب در مناطق ديگر ارزش افزوده ايجاد مي کند و مردم سرچشمه تشنه باقي مانده اند ، که اين شايسته ي مردمان ما نيست. »
براي يافتن پاسخ به اين پرسش که در حال حاضر چه مشکلاتي در حوزه ي اقتصادي وجود دارد که مانع رشد اقتصادي استان با وجود اين ظرفيت هاست، قرار بر اين شد که با آقاي شهريارپور مدير کل دفتر هماهنگي امور اقتصادي به گفتگو بنشينيم که البته ايشان با وجود هماهنگي قبلي از اين امر امتناع کردند ، بنابراين با رئيس گروه هماهنگي امور اقتصادي به گفتگو پرداختيم.
خانم زارعان در اين رابطه عواملي را نام بردند که عبارتند از ؛
•نا کافي بودن منابع بودجه ي عمومي
•نا مطلوب بودن زير ساختهاي لازم در شبکه هاي ارتباطي
•پايين بودن درآمد سرانه
•نا کافي بودن منابع بانکي استان براي سرمايه گذاري
•عدم بهره گيري بهينه از مزيت هاي نسبي و رقابتي استان در زمينه هاي صادرات کالا و خدمات
•فرسايش شديد حوزه هاي آبخيز و بيلان منفي سفره هاي آب زير زميني
•فرونشست دشتها ، کاهش منابع آب و خاک و از بين رفتن پوشش گياهي
يکي از شاخص هاي سنتي سنجش اقتصادها و مقايسه ي آنها توليد ناخالص داخلي است ، که متاسفانه همواره رتبه اي بين 27 تا 30 در بين استان هاي کشور داشته ايم .
معاون برنامه ريزي اداره برنامه و بودجه در ريشه يابي علت نا کارآمدي اقتصادي و پايين بودن توليد ناخالص داخلي به غالب بودن شيوه ي توليد سنتي و پايين بودن بهره وري و کارايي اقتصادي بخصوص در بخش کشاورزي اشاره کرد و گفت : « ميانگين توليد گندم در واحد سطح استان چهارمحال و بختياري 2 تن است در حاليکه متوسط کشور بسيار بالاتراست .»
رياحي رعايت نکردن اصول توسعه ي پايدار ، اصول آمايش سرزميني و مديريت تقاضا و الگوي مصرف منابع آب در مناطق همجوار را تهديد شمرده و اضافه کرد : « آنچه که ما انتظار داشتيم آثار سودمندي برايمان داشته باشد و آن را فرصت تلقي مي کرديم نه تنها آثار مثبتي به همراه نداشت بلکه ما را متحمل آثار منفي نيز کرد . »
چه بايد کرد ؟
بايد بدانيم که خلق ثروت در جامعه ارزش است و مردم ما بايد بدانند که شايسته است از اين طريق امرار معاش کنند نه از راه سوداگري . اقتصادي که بخواهد با سوداگري ، معامله گري و شغل کاذب نان بخورد اقتصادي رونق يافته ، توسعه يافته و با در آمد مکفي نمي تواند باشد. بايد اين فرهنگ نهادينه شود که مردم سرمايه و منابع مالي خود را در مسير توليد قرار دهند ، توليدي با بهره وري بالا و متناسب با ظرفيت هاي استان .
بايد روي تأمين و توانمند سازي نيروي انساني کار کرد که لازمه ي آن هماهنگي همه ي بخش هاست . اقتصاد مناطق متأثر از اقتصاد ملي است ، بايد برنامه ريزي منطقه اي بخشي از برنامه ريزي توسعه ي ملي قرار بگيرد تا بتوان وضعيت مناطق را بهبود بخشيد.

*دستاوردهاي سفرهاي استاني سالهاي اخير به استان چهارمحال و بختياري
•تخصيص اعتبار از منابع صندوق توسعه ي ملي براي طرح هاي سرمايه گذاري
•ايجاد خوشه هاي صنعتي جديد
•دادن پروازهاي جديد به فرودگاه شهرکرد
•دستور تسريع اجراي طرح انتقال آب بن به بروجن و شرق استان
•تأمين اعتبار احداث خط ريلي راه آهن اصفهان_خوزستان که مطالعات و آزادسازي زمين آن انجام شده و در آستانه ي اجراست.
لازم به ذکر است اگر دو مورد اخير عملياتي شوند از ضرورت هاي توسعه و هسته هاي پيشران اقتصاد استان چهارمحال و بختياري هستند .
راه اندازي و شروع به کار واحد هاي توليدي جديد از جمله کارخانه ي نان صنعتي و واحد صنعتي توليد بيسکويت و استفاده از نيروهاي بومي و اقداماتي از اين دست مي تواند گامي باشد در جهت ايجاد فرصتهاي شغلي براي جوانان استان .
اميد است که با همکاري مردم استان و تلاش مسئولين ، بام ايران بتواند در آينده اي نزديک از تمامي ظرفيت هاي بالقوه خود بهره برداري کند و اقتصاد آن به جايگاه قابل قبولي در سطح ملي دست يابد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن