تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چه چيزى مانع توست كه زندگى پسنديده و مرگ با سعادت را داشته باشى، چرا كه من براى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798600060




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اهداف پشت پرده استعفاي رئيس جمهور يمن


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ بهمن ۱۳۹۳ (۷:۴۲ق.ظ)
جمهوري اسلامي: اهداف پشت پرده استعفاي رئيس جمهور يمن
به گزارش خبرگزاري موج، «اهداف پشت پرده استعفاي رئيس جمهور يمن»عنوان سرمقاله روزنامه جمهوري اسلامي است که در ان مي خوانيد؛
اوضاع يمن روز به روز پيچيده تر مي شود و بوي کودتا و دخالت خارجي از فضاي اين کشور به مشام مي رسد.
استعفاي «منصور هادي» رئيس جمهور يمن به همراه دولت و نخست وزير در يک روز و درست پس از اعلام توافق دولت و انصارالله بر سر توافقنامه صلح و تعديل پيش نويس قانون اساسي، علاوه بر معاني خاص و ويژه اي که دارد، اوضاع را در اين کشور بحران زده، دشوارتر کرده است.
ماجراي اخير يمن از آنجا آغاز شد که شش ماه پيش حوثي ها که بيش از 40 درصد جمعيت يمن را تشکيل مي دهند و از هرگونه حقوق، امکانات و مشارکت هاي سياسي محروم نگهداشته شده اند، در قالب گروه انصارالله به منظور يک راهپيمايي بزرگ و سراسري از نقاط مختلف يمن عازم صنعا شدند تا خواسته هاي خود را به صورت مسالمت آميز به گوش رئيس جمهوري، که همچنان بدون توجه به خواسته هاي مردم، نظام ديکتاتوري سابق را در شکلي به ظاهر تغيير يافته رياست مي کرد برسانند، همان رئيس جمهوري که معاون «علي عبدالله صالح» ديکتاتور عزل شده اين کشور بود و در انتخابات تک کانديدايي سه سال پيش به مدت دو سال به عنوان رئيس جمهور موقت يمن منصوب گرديد و عليرغم آنکه يکسال از مدت قانوني رياست جمهوري وي سپري شده، بي اعتنا به لزوم تحويل قدرت به مردم و برگزاري انتخابات، همچنان بر کليه مصادر حکومتي تکيه زده و عناصر ديکتاتور رژيم قبل و طوايف جنوبي را در اطراف خود جمع کرده است.
راهپيمايي بزرگ و سراسري حوثي ها تا رسيدن به صنعا توانست گروه ها و طوائف بسياري را نيز همراه خود کند.از اين رو در روزهاي نخست ورود به صنعا به لحاظ برخورداري از حمايت توده هاي ميليوني مردم توانست کنترل شهر را برعهده گرفته و نظام ديکتاتوري عملاً در برابر خواست مردم تسليم شد و متعهد گرديد ديگر گروه هاي سياسي و اجتماعي را نيز در قدرت سهيم کند. ولي از شهريور ماه گذشته تاکنون نه تنها هيچ حرکتي از سوي رئيس جمهور براي عمل کردن به توافقات صلح صورت گرفته با حوثي ها و ديگر گروه هاي سياسي به عمل نيامد بلکه حتي دولت بر خلاف توافقات انجام شده، پيش نويس قانون اساسي جديد يمن را مبتني بر فدرالي کردن اين کشور به 6 اقليم که مورد حمايت عربستان است، ارائه کرد.
ارائه اين پيش نويس در هفته گذشته و همزمان با تعلل رئيس جمهور در اجراي توافقنامه با حوثي ها، کار را به جايي رساند که درگيري هاي صنعا به اطراف کاخ رياست جمهوري کشيده شد و سرانجام روز پنجشنبه دولت، نخست وزير و رئيس جمهور همزمان در يک روز استعفا داده و با اعلام به بن بست رسيدن اوضاع يمن، به طور تلويحي خواستار مداخله شوراي امنيت سازمان ملل و شوراي همکاري خليج فارس شدند.
بدين ترتيب حوادث اخير يمن از چند جنبه قابل تعمق و ارزيابي است:
1 – نخست آنکه نشان داد مردم يمن بويژه گروه انصارالله با ايستادگي و مقاومت، خواستار رسيدن به حقوق قانوني خود و اجراي توافقنامه مشارکت و صلح با رئيس جمهوري هستند که مي بايست يکسال قبل به قانون تمکين مي کرد و زمينه برگزاري انتخابات را فراهم مي ساخت. اين مقاومت همچنين بيانگر اين نکته است که انقلابيون بر جلوگيري از انحراف انقلاب مردم يمن پافشاري کرده و حاضر نيستند همچون سابق کلاه گشادي از سوي عربستان و بقاياي رژيم ديکتاتوري يمن بر سرمردم گذاشته شود.
2 – فشارها و مداخلات عربستان بر يمن از وضوح چندش آوري برخوردار شده به گونه اي که در ماه هاي اخير به جاي آنکه رئيس جمهور و دولت يمن در قبال خواسته هاي حوثي ها و انقلابيون اعلام نظر کنند، رياض اقدام به موضعگيري کرده و سپس حکومت صنعا نيز به تکرار و رونويسي آن پرداخته است، اما اين بار منصور هادي که صداي انقلاب مردم را از پشت درهاي کاخ رياست جمهوري شنيده بود، اعلام کرد که به تعهدات خود براي مشارکت ديگر گروه هاي سياسي در قدرت عمل خواهد کرد ولي درست يک روز پس از اين اعلام، رئيس جمهور و دولت با همسويي عربستان و با هدف ايجاد خلاء قدرت در يمن و رو در رو قرار دادن جنبش انقلابي انصارالله با شوراي امنيت و کشورهاي همسايه که احتمالاً از اين وضعيت ابراز نگراني خواهند کرد، استعفا دادند تا راه براي مداخله خارجي باز شود.
3- اقدام هماهنگ و مديريت شده استعفاي دستجمعي رئيس جمهور، نخست وزير و دولت يمن به اين معناست که رژيم يمن اختيار و توان لازم را براي اجراي تعهدات خود به گروه هاي سياسي و تامين خواسته هاي مردم اين کشور ندارد و اصولاً نمي بايست زير بار چنين تعهداتي مي رفت. لذا اگر اين استعفا تحت فشار سعودي ها صورت نگرفته باشد، حداقل با همسويي رياض و براي تضعيف جنبش انقلابي انصارالله صورت گرفته است.
4 – هر چند مردم يمن از استعفاي رئيس جمهوري که برخلاف قانون حتي يکسال بيشتر از موعد مقرر در سمت خود باقي مانده و عاملي براي تداوم رژيم ديکتاتوري اين کشور و مهره اي براي اجراي منويات بيگانگان محسوب مي شد، استقبال کرده و از اين اقدام کاملاً خرسند هستند و اين استعفا را گشايشي بزرگ براي ملت و تحقق خواسته هاي مردم يمن مي دانند ولي توجه دارند که توطئه اي خارجي براي رو در رو قرار دادن جامعه جهاني با حوثي ها و متهم کردن آنها به کودتا وجود دارد که بايد با هوشمندي مردم و تدبير گروه هاي سياسي براي تنظيم يک دوره انتقالي و جلوگيري از خلا قدرت، خنثي شود.
تحولات ماه هاي اخير يمن نشان داد حوثي ها و گروه انصارالله نه تنها يک گروه کوچک مذهبي و طايفه اي نيستند بلکه مورد حمايت اکثريت چشمگير مردم اين کشور قرار دارند و در چارچوب تحقق خواست عمومي و انقلابي مردم گام بر مي دارند و هرگز سوداي انجام کودتا را نداشته اند.
گروه انصارالله همانگونه که بارها اعلام کرده، فقط خواستار تحقق مشارکت عمومي مردم در اداره کشور و برخورداري همه اقوام و طوائف از حقوق قانوني و مساوي است و با هرگونه عاملي که مسير انقلاب مردم اين کشور را منحرف کرده و يا به مداخلات بيگانه انجاميده و موجب تسلط افراط گرائي بر اين کشور شود به شدت مخالف است. در اين شرايط، طبيعي است که انتشار شايعات و عمليات رواني برخي رسانه هاي غربي و عربي به منظور تخريب اين گروه و سرپوش گذاشتن بر مداخلات خارجي به صورت سازماندهي شده به اجرا درآيد، شيطنتي که خوشبختانه با هوشياري رهبران انصارالله، خنثي شده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن