تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834207805




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جام جم ایام - رد پای ایرانیان در قیام‌های شیعی


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:


زیدبن‌ علی‌بن حسین‌بن علی(ع) در پی ظلم و ستم امویان از کوفه خارج شد و با سپاه هشام‌بن عبدالملک مبارزه کرد و به شهادت رسید. این شهادت سرآغاز جنبش‌های زیدیه محسوب می‌شود که یکی پس از دیگری در مقابل حکام ستمگر اموی و عباسی ظهور می‌کردند.

در این میان ایرانیان که به خاندان عصمت و طهارت عشق می‌ورزیدند و به واسطه سلمان فارسی و هرمزان ایرانی با این مبانی آشنا شده بودند، با قیام‌های زیدی همراهی بسیار کرده و در این راه از بذل جان و مال خویش دریغ نکردند. در میان شهرهای ایران خراسان، دیلمان و طبرستان از دیگر شهرها پرشور‌تر بودند، چنان‌که یعقوبی در تاریخ خویش درباره کشته‌شدن زیدبن علی و واکنش مردمان خراسان می‌نویسد: «چون زید کشته شد و کار او به هر صورتی که بود به انجام رسید، شیعیان خراسان به جنبش آمدند و امر ایشان آشکار شد و همدستان و هواخواهانشان بسیار شدند و کارهای بنی‌امیه و ستم‌هایی را که بر آل‌پیامبر(ص) کرده بودند برای مردم بازمی‌گفتند تا شهری باقی نماند مگر آن‌که این خبر در آن آشکار گشت و داعیان ظاهر شدند و خواب‌ها دیده شد و کتاب‌های پیشگویی بر سر زبان‌ها افتاد.»1 بعد از به شهادت رسیدن زیدبن علی، ‌فرزند او یحیی‌بن زید به خراسان گریخت و در آنجا مشی پدر را دنبال و قیام کرد که عاقبت او نیز به شهادت رسید و جنازه‌اش بر دار آویخته بود تا ابومسلم خراسانی او را از دار پایین کشیده و دفن کرد و از قاتلینش انتقام گرفت. اما کشته‌شدن یحیی‌بن زید اثر عمیقی در روح و جان مردم خراسان گذاشت چنان‌که «در همه جا هفت روز برای یحیی‌بن زید عزاداری کردند و از بس مردم از کشته‌شدن او غمگین بودند در آن سال هرچه پسر در خراسان زاده شد یحیی یا زید نامیدند.»2 پس از قیام‌های زید‌بن علی و فرزندش،‌ محمد‌بن عبدالله ملقب به نفس زکیه و برادرش ابراهیم در کوفه و بصره قیام کردند و پس از آن حسین بن علی (صاحب فخ) قیام کرد. پس از واقعه فخ، یحیی‌بن عبدالله برادر نفس زکیه و عموی صاحب فخ و ادریس‌بن عبدالله برادر وی که ازاین واقعه جان به در برده بودند به دیلم و مغرب گریختند. (ادریس دولت ادراسه در مغرب را برپا کرد) یحیی‌بن عبدالله نیز پس از آن‌که مدتی در شهرهای مختلف متواری بود وارد دیلم شد. پادشاه دیلم او را پناه داد و مقدمش را گرامی داشت،‌ یحیی مدتی در پیش جستان، پادشاه دیلم اقامت کرد و به تنظیم برنامه و تدبیر امور قیام پرداخت تا وقتی که شوکت و عزت او اوج گرفت و جمع کثیری از فقها با او بیعت کردند.3 در قیام یحیی‌بن عبدالله می‌نویسند که فرزند یحیی برمکی نیز در باطن با وی همراه بود و با وجود این که از طرف هارون دستور دستگیری وی را داشت با او با مدارا می‌کرد. این توجه علویان زیدی به شمال ایران باعث شد این ناحیه با اسلام آشنا شود و مردم این سامان بتدریج اسلام را قبول کنند. سپاه اسلام به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقلیمی خاص دیلمان و طبرستان نتوانسته بودند به این مناطق نفوذ کنند و مردمان این خطه از خاک پاک ایران تا مدت‌ها پس از اسلام به آیین کهن خویش باقی بودند تا قدوم علویان را پذیرا شدند و در سال‌های بعدی توسط حسن بن زید، حکومت علویان طبرستان پایه‌گذاری شد. مولف کتاب «علویان طبرستان» می‌نویسد: «حکومت سیاسی ـ مذهبی زیدیان طبرستان، ‌موجب هموار شدن راه نفوذ قطعی اسلام در آن سرزمین گردید و در حقیقت علویان طبرستان، ‌مهمی را که خلفای بغداد با جنگ و جدال نتوانستند انجام دهند با درایت تمام به پایان رساندند.»4 درباره توجه سادات زیدی به دیلمان و طبرستان، ابوالفرج اصفهانی در «مقاتل الطالبیین» مطلب قابل توجه و تعمقی را نقل می‌کند که در آن یحیی بن عبدالله در پاسخ شخصی که پرسید چرا از میان همه شهرها دیلم را انتخاب نمودی، می‌گوید: «مردم دیلم به خاطر ما خروجی خواهند کرد و من آزمند بودم که آن خروج به همراه من باشد.»5 حکومت علویان در طبرستان با قیام حسن‌بن زید (داعی کبیر) آغاز شد و مدت‌ها ادامه یافت و نامدارانی مانند ناصر اطروش به سیادت و حکومت پرداختند و در این میان ایرانیان همراهی‌ بسیاری به ایشان کردند. اما دلیل حمایت مردم دیلم و طبرستان از علویان این بود که «علویان همواره به طور متفرق در طبرستان پراکنده بودند و مردم می‌دانستند که اینها با عباسیان دشمنی دیرینه دارند و نیز عدالت و حسن رفتار،‌ زهد و تقوای علویان پیوسته مشهور و زبانزد بود. این است که مردم با اصرار از آنها می‌خواستند که قیام کرده و عدالت را گسترش دهند.»6 به هر روی قیام‌های داعیان زیدی در ایران و سایر کشور‌ها از جمله یمن و هند باعث شد حکومت مرکزی اموی و عباسی متزلزل شده و مردمان شهرهایی که از ظلم و ستم این حکام در فشار بودند قدرت اعتراض و مخالفت پیدا کنند و در قیام‌های این داعیان شرکت بجویند و از این طریق نیز اسلام به گوشه و کنار این شهرها رسوخ کرد و مردم با سیره ائمه اطهار(ع) علی الخصوص علی(ع) و حسین بن علی(ع) بیش از پیش آشنا شدند. پا‌نوشت‌ها: 1 ـ تاریخ یعقوبی، ‌ابن واضح یعقوبی، ترجمه عبدالمحمد آیتی،‌ علمی و فرهنگی 1382. 2 ـ مروج الذهب،‌ مسعودی، ترجمه ابوالقاسم پاینده، علمی و فرهنگی 1370. 3 ـ تاریخ زیدیه در قرن دوم و سوم هجری،‌ فضیلت الشامی، ترجمه سید‌مهدی ثفقی و علی‌اکبر مهدی‌پور، ‌انتشارات دانشگاه شیراز 1367 . 4 ـ علویان طبرستان، ابوالفتح حکیمیان، ‌دانشگاه تهران 1348. 5 ـ مقاتل الطالبیین، ابوالفرج اصفهانی،‌ ترجمه سیدهاشم رسولی محلاتی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی 1389. 6 ـ تاریخ زیدیه،‌ همان. هوشنگ شکری / جام‌جم


چهارشنبه 3 دی 1393 ساعت 04:40





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن