تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شوخى مى‏كردند ولى جز حقّ چيزى نمى‏گفتند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816497391




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یار مهربان در «کوه» و «دشت» گم شد! -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش می دهد؛
یار مهربان در «کوه» و «دشت» گم شد!

کراپ‌شده - کتابخانه کوهدشت


شناسهٔ خبر: 2470742 چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
استانها > لرستان

کوهدشت - کم رنگ شدن فرهنگ کتاب خوانی در میان مردم کوهدشت امروز شکلی جدی به خود گرفته به گونه ای که می رود عشق دیدار با یار مهربان و فرهنگ خواندن صفحه به صفحه آن به فراموشی سپرده شود. به گزارش خبرنگار مهر، روزگاری یار مهربان بود و هر صفحه ای پنجره ای که روبه دانایی باز می شد. کتاب همین یار مهربان بی زبان شیرین سخنی که ادبیات و داشته های علمی و فرهنگی این سرزمین را در سینه خود حفظ کرده تا به روزگار ما برساند.هنوز هم اما او یار مهربان اهل علم است و هنوز مهرش به دل برخی کتابخانه ها خوش نشسته است.
کتابخانه کوهدشت
اما امروز با وجود ظهور رایانه در زندگی مردم، کمتر کسی برای دریافت های علمی به سراغ کتاب می رود و با سرچ های اینترنتی منابع مورد نظر به راحتی به دست می آید. اما به راستی که هیچ منبعی جای دوست دیرینه را نخواهد گرفت.کتابخانه ها در قرق دانشجویان و دانش آموزانسری به سالن مطالعه می زنم. تمام کسانی که ساکت بر صندلی ها نشسته و چشم های مطالعه را زوم کتاب ها کرده اند، دانشجویانی هستند که برای نوشتن تحقیق های خود دست به دامان کتاب های منبع شده اند. هرچه نگاه توجه می چرخانم کتابی غیردرسی، روی هیچ کدام از میزهای مطالعه بازنشده است.کتاب خوانی در کوهدشت نیز پابه پای دیگر مناطق کشور کم کم کمرنگ شده و دانش آموزان و دانشجویان این شهرستان برای نوشتن تحقیقات و پایان نامه های خود به ندرت به کتاب های منبع رجوع کرده و با کلیک کردن بر روی موضوع مورد نظر آنچه می خواهند را بدون زحمت به دست می آورند، آن هم مطالبی کلیشه ای که حاصل سالها تلاش و دسترنج دیگران است.اما آن چه قابل پرداختن است این که جز کتاب های درسی و دانشگاهی دست کتاب های غیردرسی آرام آرام از زندگی مردم کوتاه می شود که جای تامل و توجه دارد.برای تهیه گزارشی دراین رابطه سری به کتابخانه ی مرکز شهر کوهدشت می زنیم، کتابخانه ای با کتاب هایی طبقه بندی شده که تقریبا در حوزه های مختلف کنار هم چیده شده اند.
کتابخانه کوهدشت
سری به سالن مطالعه می زنم. تمام کسانی که ساکت بر صندلی ها نشسته و چشم های مطالعه را زوم کتاب ها کرده اند، دانشجویانی هستند که برای نوشتن تحقیق های خود دست به دامان کتاب های منبع شده اند. هرچه نگاه توجه می چرخانم کتابی غیردرسی، روی هیچ کدام از میزهای مطالعه بازنشده است.کتابهای غیردرسی سالهاست که از جای خود تکان نخوده اندمی گویند سرانه فضای کتابخانه ای در کوهدشت با حدود ۷۳ سانتی متر بسیار پایین تر از میانگین کشور و حتی استان است اما اگر آستین متولیان این کتابخانه ها و مسئولان فرهنگی امر به ترویج فرهنگ کتابخانی بالا برود از همین سرانه هم می توان بهره ی کافی برده شود.این سخنان در حالی از سوی مسئولان کتابخانه ها گفته می شود که بیشتر کتاب های ارزشمند غیردرسی در کتابخانه های کوهدشت مدت های مدیدی است از جای خود تکان نخورده اند.مدیر کل کتابخانه های عمومی استان لرستان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: کتابخانه های کوهدشت از کمبود نیروی انسانی رنج می برند.امیر فرزامی ادامه می دهد: قرار بود برای تامین نیروی انسانی در کتابخانه های کوهدشت آزمونی برگزار شود اما قرار بر این شده از نیروهای استفاده شود که قبلا آزمون داده اما حقشان ضایع شده است.
کتابخانه کوهدشت
فرزامی می گوید: با این حساب نیروی انسانی کتابخانه های کوهدشت به زودی تامین می شود.کتاب خوانی یک فرهنگ است بیش از ۱۰۰ هزار جلد کتاب در انبار های اداره کل کتابخانه های لرستان وجود دارد و ما حاضریم با آموزش و پرورش قراردارد ببندیم تا با این اداره کل مبادله کتاب انجام دهیم.مدیر کل کتابخانه های عمومی لرستان با بیان اینکه آموزش پرورش نهادی است که می تواند در ترویج فرهنگ کتابخوانی بسیار موثر باشد، اظهار می کند: بیش از ۱۰۰ هزار جلد کتاب در انبار های ما وجود دارد و ما حاضریم با آموزش و پرورش قراردارد ببندیم تا با این اداره کل مبادله کتاب انجام دهیم.وی ادامه می دهد: باید قبول کرد که کتاب خوانی یک فرهنگ است و هرکودک باید کتابخوانی را از اولیا و معلمانش یاد بگیرد و در این زمینه حاضریم بسته های کتابخوانی را به والدینی هدیه دهیم که عضو کتابخانه های ما شوند.فرزامی با اشاره به عدم وجود برخی منابع دانشگاهی، یادآور می شود: لرستان در رابطه با منابع رشته های فنی برای دانشجویان ضعیف است، به خصوص منابع اصلی که پایان نامه ها و تحقیقات به آنها نیاز دارند.
کتابخانه کوهدشت
مسئول امور کتابخانه های عمومی کوهدشت نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در شهرستان کوهدشت و حومه سه کتابخانه وجود دارد، می گوید: دو کتابخانه نهادی و یک کتابخانه مشارکتی در کوهدشت وجود دارد و در کل کتابخانه های شهری و روستایی این شهرستان ۵۵ هزار جلد کتاب موجود است.کمبود نیروی انسانی در کتابخانه های کوهدشتمنصوری ادامه می دهد: کوهدشت سه هزار و ۱۳۲ عضو فعال کتابخانه ای دارد که بیشتر از کتاب های کنکوری و آموزشی استفاده می کنند و به ندرت کتاب های غیردرسی به امانت برده می شود.مسئول امور کتابخانه های کوهدشت هم از کمبود نیروی انسانی گلایه مند است و می گوید: در کل مشکل کمبود نیرو داریم و در حال حاضر کتابخانه درب گنبد به خاطر نبود نیرو به حالت نیمه تعطیل درآمده است.مسابقات کتابخوانی برگزار شودمسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کوهدشت هم در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: متاسفانه کتاب و کتاب خوانی در کوهدشت کمرنگ شده و متاسفانه بیشتر دانشجویان و دانش آموزان ما برای تحقیق های خود به کامپیوتر مراجعه می کنند.
کتابخانه کوهدشت
حجت الاسلام گراوند با بیان اینکه هیچ چیزی نمی تواند جای کتاب را پرکند، ادامه می دهد: راه اندازی مسابقات کتابخوانی می تواند بسیار موثر باشد اما متاسفانه مشاهده می شود که مسابقات کتاب خوانی تنها با موضوع کتاب های درسی برگزار می شود.وی تصریح می کند: مسابقات کتاب خوانی به ویژه در مدارس و دانشگاهها می تواند تلنگری باشد تا کتاب به فراموشی سپرده نشود. ...............................گزارش و عکس: حشمت الله آزادبخت









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن