تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر که رکوع نمازش را کامل انجام دهد هیچ ترس و وحشتی در قبر با سراغش نمی آید. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804696292




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تعامل علماي جهان اسلام با يکديگر موجب تحقق اهداف مترقي جهان اسلام مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱ بهمن ۱۳۹۳ (۷:۹ق.ظ)
رئيس جامعه المصطفي: تعامل علماي جهان اسلام با يکديگر موجب تحقق اهداف مترقي جهان اسلام مي شود رئيس جامعه المصطفي گفت: گفت‌وگوي علماي کشورهاي اسلامي با يکديگر، موجب ايجاد تعامل خوب بين آنان و تحقق اهداف متعالي و مترقي جهان اسلام است.
به گزارش خبرگزاري موج ازقم،رئيس جامعه المصطفي در ديدار با علما و شخصيت‌هاي برجسته افغانستان که در محل ساختمان مرکزي المصطفي قم برگزارشد، اظهار کرد: در قرون اخير جهان اسلام دچار چالش‌هاي بسيار بزرگي، مانند جنگ ‌هاي صليبي، فروپاشي عثماني و حمله مغول و از سوي ديگر، رنسانس در غرب و پيشرفت علم و فناوري در آن ديار شده است.
حجت الاسلام و المسلمين اعرافي با بيان اين که افغانستان منطقه مهم و استراتژيک جهان اسلام به شمار مي‌رود، تصريح کرد: در اين تحولات، غرب بيداري مادي يافت و جهان اسلام دچار رکود شد و اين جريان در قرن اخير به اوج رسيد.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، افغانستان را الگوي تقريب و وحدت برشمرد و با اشاره به دغدغه‌هاي بسياري از انديشمندان مسلمان براي رفع عقب‌ماندگي جهان اسلام، بيان کرد: براي حل کردن چنين مسائلي، مي‌توان اسلام، سنت و فرهنگ شرقي را کنار گذاشت که اين راه منطقي نخواهد بود.
امام جمعه قم با بيان اين که مي‌توان براي برطرف ساختن عقب‌ماندگي جهان اسلام، سه رويکرد را مطرح کرد و گفت: اولين رويکرد، روشن‌فکري ديني است؛ اين رويکرد، دين را در سطوحي قبول دارد ولي آن را از پايگاه غربي تفسير مي‌کند و بسياري از مؤلفه‌هاي انديشه غربي را مي‌پذيرد و به سمت مباحثي از قبيل نگاه دين فردي و نه اجتماعي و نيز دين حداقلي مي‌رود.
وي ادامه داد: در اين رويکرد، مباحثي مانند هرمنوتيک مطرح مي‌گردد و چنين ديدگاهي دين را مبحثي تمدن‌ساز نمي‌داند.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ابراز داشت: رويکرد دوم رويکردي متحجرانه است و دين را جامع و فراگير مي‌‌داند ولي در تفسير دين، خشکي و جمودي نشان مي‌دهد و راه را بر پاسخ‌گويي به هر مسئله جديد مي‌بندد.
حجت الاسلام و المسلمين اعرافي بيان کرد:گاهي اين رويکرد چيزهايي خارج از اسلام را جزو دين برمي‌شمارد و يکسري از مباني اسلام را نفي مي‌نمايد.
رئيس جامعه‌المصطفي با اشاره به اينکه رويکرد سوم، رويکردي مبتني بر اجتهاد، نوگرايي، ابداع و ابتکار براساس پايه‌ها و شاخص‌هاي درست و اصيل با اصول ثابت است گفت: اين تفکر نياز جهان اسلام است و اگر بخواهيم از سرمايه‌هاي جهان اسلام استفاده نماييم بايد نگاهي بين‌المللي را با تمدن اسلامي شکل دهيم.
وي ادامه داد: با برخورداري از نگاهي تازه و توجه به ابعاد ضروري مي‌توان به جايگاهي مطلوب در جهان دست يافت.
حجت الاسلام و المسلمين اعرافي با بيان اين که انقلاب اسلامي ايران از چنين ديدگاهي سود مي‌برد، تصريح کرد: با توجه به اين توضيحات مسائلي مانند شيعه و سني، قوميت، کشور، فرهنگ و...، از مسائل بعدي و کم‌اهميت‌تر خواهد بود.
وي با اشاره به برخي از اصول و شاخص‌هاي رويکرد سوم، گفت: براساس اين رويکرد، لازم است اجتهادي قوي، اصيل، روشن و پويا داشته باشيم.
رئيس جامعه‌المصطفي با بيان اينکه امروزه، امت اسلامي از نبود نگاه اجتهادي در بعضي مسائل رنج مي‌برد عنوان کرد: بي‌اجتهادي و اجتهاد افسارگسيخته ، هر دو خطرناک است.
وي ضرورت حضور عقل در ترسيم مباني استوار را از شاخص‌هاي ديگر عنوان کرد و گفت: اگر مباني استوار عقلي نداشته باشيم، در اثبات اصل اسلام با مشکل روبه‌رو خواهيم شد.
حجت الاسلام و المسلمين اعرافي با بيان اينکه توجه به عقل براي کاميابي در عرصه اجتهاد ضروري است گفت: يکي از امتيازات جامعه‌المصطفي توجه به مباني عقلي در تفسير دين و آموزه‌هاي ناب آن است.
وي بيان کرد: تفسير تمدني از اسلام و توجه به نگاه ديني در رويارويي با دست‌آوردهاي بشري، دو شاخص ديگر رويکرد سوم است.
رئيس جامعه المصطفي از تغيير و تحول چشم‌گير سامانه مراکز علمي و حوزوي، پس از انقلاب اسلامي ايران سخن به ميان آورد و گفت: تحول در عرصه‌هايي مانند علوم اسلامي با نگاه اسلامي، اديان و فِرق، نظامات اسلامي، تفسير علوم قرآن و فقه برخي از عرصه‌هاي تحول‌يافته است.
حجت الاسلام و المسلمين اعرافي در پايان با بيان اين که در قم، نزديک به ده حوزه جديد در انديشه و تحولات ديني به وجود آمده است عنوان کرد: رفت‌وآمد و گفت‌وگوي علماي کشورهاي اسلامي با يکديگر، موجب ايجاد تعامل خوب بين آنان و تحقق اهداف متعالي و مترقي جهان اسلام است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن