واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:
۱ بهمن ۱۳۹۳ (۷:۹ق.ظ)
رئيس جامعه المصطفي: تعامل علماي جهان اسلام با يکديگر موجب تحقق اهداف مترقي جهان اسلام مي شود رئيس جامعه المصطفي گفت: گفتوگوي علماي کشورهاي اسلامي با يکديگر، موجب ايجاد تعامل خوب بين آنان و تحقق اهداف متعالي و مترقي جهان اسلام است.
به گزارش خبرگزاري موج ازقم،رئيس جامعه المصطفي در ديدار با علما و شخصيتهاي برجسته افغانستان که در محل ساختمان مرکزي المصطفي قم برگزارشد، اظهار کرد: در قرون اخير جهان اسلام دچار چالشهاي بسيار بزرگي، مانند جنگ هاي صليبي، فروپاشي عثماني و حمله مغول و از سوي ديگر، رنسانس در غرب و پيشرفت علم و فناوري در آن ديار شده است.
حجت الاسلام و المسلمين اعرافي با بيان اين که افغانستان منطقه مهم و استراتژيک جهان اسلام به شمار ميرود، تصريح کرد: در اين تحولات، غرب بيداري مادي يافت و جهان اسلام دچار رکود شد و اين جريان در قرن اخير به اوج رسيد.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، افغانستان را الگوي تقريب و وحدت برشمرد و با اشاره به دغدغههاي بسياري از انديشمندان مسلمان براي رفع عقبماندگي جهان اسلام، بيان کرد: براي حل کردن چنين مسائلي، ميتوان اسلام، سنت و فرهنگ شرقي را کنار گذاشت که اين راه منطقي نخواهد بود.
امام جمعه قم با بيان اين که ميتوان براي برطرف ساختن عقبماندگي جهان اسلام، سه رويکرد را مطرح کرد و گفت: اولين رويکرد، روشنفکري ديني است؛ اين رويکرد، دين را در سطوحي قبول دارد ولي آن را از پايگاه غربي تفسير ميکند و بسياري از مؤلفههاي انديشه غربي را ميپذيرد و به سمت مباحثي از قبيل نگاه دين فردي و نه اجتماعي و نيز دين حداقلي ميرود.
وي ادامه داد: در اين رويکرد، مباحثي مانند هرمنوتيک مطرح ميگردد و چنين ديدگاهي دين را مبحثي تمدنساز نميداند.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ابراز داشت: رويکرد دوم رويکردي متحجرانه است و دين را جامع و فراگير ميداند ولي در تفسير دين، خشکي و جمودي نشان ميدهد و راه را بر پاسخگويي به هر مسئله جديد ميبندد.
حجت الاسلام و المسلمين اعرافي بيان کرد:گاهي اين رويکرد چيزهايي خارج از اسلام را جزو دين برميشمارد و يکسري از مباني اسلام را نفي مينمايد.
رئيس جامعهالمصطفي با اشاره به اينکه رويکرد سوم، رويکردي مبتني بر اجتهاد، نوگرايي، ابداع و ابتکار براساس پايهها و شاخصهاي درست و اصيل با اصول ثابت است گفت: اين تفکر نياز جهان اسلام است و اگر بخواهيم از سرمايههاي جهان اسلام استفاده نماييم بايد نگاهي بينالمللي را با تمدن اسلامي شکل دهيم.
وي ادامه داد: با برخورداري از نگاهي تازه و توجه به ابعاد ضروري ميتوان به جايگاهي مطلوب در جهان دست يافت.
حجت الاسلام و المسلمين اعرافي با بيان اين که انقلاب اسلامي ايران از چنين ديدگاهي سود ميبرد، تصريح کرد: با توجه به اين توضيحات مسائلي مانند شيعه و سني، قوميت، کشور، فرهنگ و...، از مسائل بعدي و کماهميتتر خواهد بود.
وي با اشاره به برخي از اصول و شاخصهاي رويکرد سوم، گفت: براساس اين رويکرد، لازم است اجتهادي قوي، اصيل، روشن و پويا داشته باشيم.
رئيس جامعهالمصطفي با بيان اينکه امروزه، امت اسلامي از نبود نگاه اجتهادي در بعضي مسائل رنج ميبرد عنوان کرد: بياجتهادي و اجتهاد افسارگسيخته ، هر دو خطرناک است.
وي ضرورت حضور عقل در ترسيم مباني استوار را از شاخصهاي ديگر عنوان کرد و گفت: اگر مباني استوار عقلي نداشته باشيم، در اثبات اصل اسلام با مشکل روبهرو خواهيم شد.
حجت الاسلام و المسلمين اعرافي با بيان اينکه توجه به عقل براي کاميابي در عرصه اجتهاد ضروري است گفت: يکي از امتيازات جامعهالمصطفي توجه به مباني عقلي در تفسير دين و آموزههاي ناب آن است.
وي بيان کرد: تفسير تمدني از اسلام و توجه به نگاه ديني در رويارويي با دستآوردهاي بشري، دو شاخص ديگر رويکرد سوم است.
رئيس جامعه المصطفي از تغيير و تحول چشمگير سامانه مراکز علمي و حوزوي، پس از انقلاب اسلامي ايران سخن به ميان آورد و گفت: تحول در عرصههايي مانند علوم اسلامي با نگاه اسلامي، اديان و فِرق، نظامات اسلامي، تفسير علوم قرآن و فقه برخي از عرصههاي تحوليافته است.
حجت الاسلام و المسلمين اعرافي در پايان با بيان اين که در قم، نزديک به ده حوزه جديد در انديشه و تحولات ديني به وجود آمده است عنوان کرد: رفتوآمد و گفتوگوي علماي کشورهاي اسلامي با يکديگر، موجب ايجاد تعامل خوب بين آنان و تحقق اهداف متعالي و مترقي جهان اسلام است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]