تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه خوبى‏ها با عقل شناخته مى‏شوند و كسى كه عقل ندارد، دين ندارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798731721




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چالش‌های رابطۀ روسیه جدید با غرب |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: چالش‌های رابطۀ روسیه جدید با غرب
قاسم اصولی
کد خبر: ۴۶۸۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۲ - 19 January 2015


در این نوشته سعی می‌شود به این سوال پاسخ داده شود روسیه جدید که با الحاق کریمه شکل گرفته، در رابطه با غرب با چه چالش‌هایی مواجه است؟ در بخش پایانی متن نیز به سناریوهای محتمل رابطۀ غرب و روسیه جدید اشاره می‌شود. چالش‌ها عبارتند از: 


۱- گسترش ناتو به شرق و استقرار سامانۀ دفاع موشکی در اروپای شرقی


راهبرد گسترش ناتو به شرق از ابتدای فروپاشی شوروی با هدف به چالش کشیدن هژمونی منطقه‌ای روسیه در خارج نزدیک مورد نظر واشنگتن بوده است. این راهبرد در دهۀ ۹۰ در چارچوب مفهوم جدید سیاست خارجی دولت بیل کیلینتون تحت عنوان «سیاست دربرگیری و گسترش»، در قالب‌های مختلف چون پذیرش اعضای جدید و برنامۀ مشارکت صلح در دستور کار واشنگتن بوده است. در شرایط فعلی نیز همۀ کشورهای اوراسیای مرکزی در قالب طرح مشارکت انفرادی و طرح مشارکت صلح با سازمان ناتو همکاری می‌کنند؛ این مسئله برای روسیه جدید نیز دغدغه‌های امنیتی به ارمغان آورده است. هرچند سازمان ناتو در دوره‌های مختلف از جمله در نشست سران ناتو در لیسبون (۲۰۱۰) تأکید کرده‌اند که به مسکو به عنوان تهدید نگاه نمی‌کنند؛ اما روس‌ها همۀ اقدام این سازمان را معطوف به تثبیت برتری آمریکا در جهان تفسیر می‌کند. 


روسیه استقرار سپر ضد موشکی در اروپای شرقی را نقض تعهدهای ناتو مبنی بر توسعه ندادن زیرساخت‌های نظامی آن به اعضای جدید تفسیر و در مقابل به واکنش متناسب نظامی تهدید کرده است. بطور کلی الحاق کریمه و شکل‌گیری روسیه جدید از چند جهت به افزایش تنش میان ناتو و روسیه دامن زده است: 


الف) این فرضیه که روسیه با وجود مخالفت با عضویت در سازمان ناتو، علاقمند گسترش رابطه با اروپا است را زیرسوال برده است. 


ب) به دلیل برسازی تهدید جدید تحت عنوان روسیه، فلسفۀ وجودی جدیدی برای سازمان ناتو بخشیده است. 


۲- افزایش قدرت نظامی و راهبردی روسیه


بعد از الحاق کریمه، روسیه به یکی از قدرت‌های مهم دریایی در دریای سیاه تبدیل گشته؛ زیرا کریمه از اهمیت نظامی بالایی برخوردار است. الحاق کریمه دریای مجاور آزوف را به یک دریاچه روسی تبدیل کرده است؛ و خطوط ساحلی روسیه را صد‌ها مایل افزایش داده است. این شبه‌جزیره که در مرکز دریای سیاه واقع شده این امکان را برای روسیه فراهم می‌کند تا بر تحولات نظامی در دریای سیاه نظارت کند و پایگاه‌های نظامی آمریکا را در بلغارستان و رومانی تحت نظر داشته باشد و عملا نقش اروپا را در مدیریت محیط دریای سیاه و همچنین نفوذ آمریکا در منطقه را کمرنگ کند. این مسئله به تشدید معمای امنیت میان غرب و روسیه جدید منجر می‌شود. 


۳-اتحادیه اقتصادی اوراسیا


اتحادیۀ اقتصادی اوراسیا را می‌توان در راستای تشدید تنش و رقابت راهبردی روسیۀ جدید و غرب تفسیر کرد. این اتحادیه با هدف تعمیق و گسترش روابط اقتصادی جمهوری‌های بازمانده از شوروی در ۲۰۱۱ تأسیس شده و کشورهای روس، بلاروس، قزاقستان کشورهای عضو این اتحادیه هستند. تأسیس این اتحادیه روسیه را در مسیر تعارض ژئوپلتیکی با اتحادیه اروپا قرار داده است. اکنون مسکو اروپا را به عنوان رقیب ژئوپلتیکی تصور می‌کند؛ راه‌اندازی طرح مشارکت شرقی در سال ۲۰۰۹ بوسیلۀ بروکسل با انتقاد روسیه مواجه شده است. روسیه این ابتکار را به عنوان تلاش پنهانی اتحادیه اروپا برای ایجاد حوزۀ نفوذ در دریای سیاه تلقی می‌کند. به نظر می‌رسد روسیۀ جدید به‌دلیل از دست دادن قسمتی از شرکای اقتصادی غربی، راه‌اندازی این سازمان را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد؛ ولی عملیاتی شدن آن با یک سری چالش‌هایی مواجه است که از آن جمله تعبیر نوامپریالیستی از سیاست‌های روسیه توسط کشورهای منطقه است؛ در واقع کشورهای منطقه روسیه را به عنوان جانشین سیاسی اتحاد جماهیر شوروی تلقی می‌کند که در تحت لوای همگرایی اقتصادی و ایجاد سازمان‌ها و اتحادیه‌های فرامنطقه‌ای به دنبال منافع اقتصادی خود است. البته روسیه در شرایط فعلی درصدد است از طریق سیاست‌زدایی از روابط دوجانبه و چندجانبه با کشورهای منطقه به این ذهنیت منفی خاتمه دهد. 


۴-انرژی


۳۵ درصدد واردات نفتی و ۳۰ درصدد واردات گاز اتحادیه اروپا از طریق روسیه تأمین می‌شود؛ از طرف دیگر بخش عمدۀ درآمد ارزی روسیه از طریق واردات انرژی به اروپا است. مقولۀ انرژی از منظر وابستگی متقابل از نوع آسیب‌پذیری قابل تحلیل است. فنلاند ۱۰۰ درصدد، بلغارستان ۸۵ درصدد، چک ۸۰ درصد، اسلواکی ۶۳ درصد، یونان ۵۵ درصد، لهستان ۵۴ درصد، اتریش ۵۲ درصد، مجارستان ۴۹ درصد، بلژیک ۴۳ درصد، آلمان ۴۰ درصد از واردات گازشان از روسیه است؛ در مقابل سه چهارم کل صادرات گاز روسیه به اروپا است و کل نفت و گاز بیش از ۶۰ درصد درآمدهای روسیه را تشکیل می‌دهد. البته روسیه جدید تلاش کرده است از طریق مبادلات انرژی با چین و مطرح کردن اتحادیۀ اقتصادی اوراسیا و انعقاد قراردادهای تجاری به نوعی از میزان وابستگی خود به اروپا را کاهش دهد، و این فرصت را برای توسعۀ روابط ایران با روسیه در ابعاد مختلف اقتصادی، تجاری و انرژی فراهم می‌کند. 


۵-ایدئولوژی نومحافه‌کاری


بعد از فروپاشی شوروی و رد مارکسیسم، هیچ مدل جایگزینی برای مدل لیبرال داخلی و سیاست امنیتی و خارجی روسیه تا حالا وجود نداشته است. جنبۀ ایدئولوژیک پیدا کردن سیاست روسیه با آغاز ریاست جمهوری پوتین در سال ۲۰۱۲ آشکار شده بود؛ اما در ارتباط با بحران اکراین و الحاق کریمه به فدراسیون روسیه در مارس ۲۰۱۴ بیشتر نمود یافته است. این روایت نومحافظه‌کاری با مسیح‌گرایی قوی و احساسات ضدغربی مشخص شده است. عملیاتی کردن ایدئولوژی واتیکان مسیحی و استفاده شدید از حافظۀ فرهنگی جمع در گفتمان سیاسی معاصر به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی سیاست ایدئولوژیکی پوتین در سیاست خارجی و امنیتی روسیه است. هستۀ انسان‌شناسی نومحافظه‌کاری، شهروندان را نه به عنوان موجودات عاقل بلکه احساسی تلقی می‌کند و از طریق گروه‌های غیررسمی، تینگ تنگا، مناظرات عمومی و رسانه‌های خصوصی عمل می‌کند؛ هدف اینجامعۀ فراسیاسی نفوذ و اثرگذاری بر افکار عمومی است تا قدرت سیاسی محافظه‌کاری را تأسیس و نظم جدیدی را برقرار کند و از طریق اسطوره‌سازی سعی در بسیج کشور و مردم درشرایط تاریخی جدید است. 


این ایدئولوژی که مبتنی بر آموزه‌های مسیحی، ضدغربی، ناسیونالیستی و حقوقی از نوع مداخله بشردوستانه است؛ از طریق تهیج و بسیج افکار عمومی اقدام کرده است و زمینه را برای اقدام در حوزۀ سیاست خارجی و امنیتی روسیه فراهم کرده است، این ایدئولوژی ارتباط نزدیکی با دیدگاه گرامشی دارد که براساس آن هژمونی فرهنگی و تسلط بر آگاهی جمعی لازمۀ موفقیت اقدام سیاسی است. نمونه موردی این مسئله بحران اکراین است که در آن روسیه از طریق مطرح کردن آموزه‌های مذهبی، حقوقی، ناسیونالیستی زمینه را برای کنشگری سیاسی خود فراهم کرده است. در کل این ایدئولوژی به دلیل برخورداری از آموزه‌های ضدغربی زمینه را برای تنش بیشتر روسیه جدید و غرب فراهم می‌کند. 


سناریوهای محتمل دولت‌های غربی نسبت به روسیه


الف) روسیه را در محور نیروهای ضدغربی قرار دهند و به تحریم سنگین روسیه و کمک نظامی به اکراین مبادرت ورزند و از توسعه و نفوذ بیشتر ناتو در منطقه حمایت کنند. از جمله حامیان این نگرش می‌توان به جان‌مکین اشاره کرد. باتوجه به تحولات داخلی جامعه آمریکا و در اختیار قرار گرفتن مجلس سنا و نمایندگان در دست جمهوری‌خواهان احتمال در پیش گرفتن این سناریو به دور از ذهن نیست. نتیجۀ این سناریو شکل‌گیری مسابقۀ تسلیحاتی و توسعۀ محور ضدغرب به وسیلۀ روسیه و دولت‌های همسو است. 


ب) فرایند اجتماعی کردن روسیه در داخل جامعه بین‌المللی مطرح است. این فرایند می‌تواند دربرگیرندۀ ضمانت‌های امنیتی و مشوق‌های اقتصادی به جای به رسمیت شناختن مرزهای موجود روسیه در قالب اتحادیه شوروی باشد. در این رابطه برژینسکی علاقمند به مدل فنلاندی برای مقابله با بحران است. که به موجب آن کی یف می‌تواند روابط اقتصادی نزدیک را با روسیه حفظ کند و بیرون از ناتو باقی بماند و نگرانی‌های امنیتی روسیه در قالب ساختار امنیتی مشترک پذیرفته شده با اروپا پاسخ داده شود. در واقع طبق دیدگاه فنلاندی به‌جای رابطۀ موازنه، به نوعی رابطۀ همزمانی مطرح است و به دلیل مجاورت ژئوپلتیکی روسیه وزنۀ سیاسی روسیه برای اکراین در راستای گسترش روابط بیشتر است.












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن