تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819195351




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معادن کشور از رکود تا رونق


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۹ دي ۱۳۹۳ (۱۲:۰ب.ظ)
معادن کشور از رکود تا رونق گروه صنعت و تجارت
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، ايران با برخورداري از انواع پتانسيل‌هاي صنايع معدني در زمره سرزمين‌هايي قرار دارد که مهد معادن مختلف است. با انجام اکتشافات جديد در کشورمان که تقريباً از اين نظر بکر و دست نخورده است، آينده خوراک صنايع معدني تضمين خواهد شد.
اکنون دولت تمامي تلاش خود را بر اين مهم متمرکز کرده تا با برطرف کردن چالش‌هاي سرمايه گذاري، موقعيت جديدي را به ويژه براي بخش معدن کشورمان رقم بزند.
در واقع اگر جايگاه اين حوزه در توسعه کشورها را در نظر گيريم درمي يابيم که آينده اقتصاد متعلق به بخش معدن است و با سرمايه گذاري‌هاي وسيع مي‌توان اين بخش را رقيبي جدي براي صنعت نفت به شمار آورد.
گزارش‌هاي اقتصادي سازمان ملل نيز بر اين امر تاکيد دارد که هر يک درصد رشد در بخش معدن رشد 3 درصدي را در اقتصاد کشورها رقم زده است ازاين رو با دراختيار داشتن منابع انساني، جغرافيايي و ذخاير غني زيرزميني در کشور، مي‌توان انتظار رشد معادن و در يک کلام توسعه اقتصادي را داشت.
در شرايط کنوني بحث فقط صنايع معدني نيست محور و اساس توسعه معادن براي اين‌که بتواند در کنار صنعت نفت قرار گيرد، توجه به معدن به عنوان يک زنجيره است.
در حال حاضر بايد توجه ويژه‌اي به معدن داشت، چراکه ارزش‌افزوده مواد معدني زماني مهم مي‌شود که ما بتوانيم صنايع معدني را به دنبال آن داشته باشيم تا در نهايت زنجيره توليد را عملياتي کنيم.
بر اين اساس، براي رونق اين بخش و کاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي بايد يک طرح توازن بين معدن، مواد و صنايع معدني داشته باشيم و در کنار آن به امکاناتي که براي توسعه نياز داريم، دقت کنيم.
اما به منظور بررسي بيشتر موضوع معادن کشور و چالش‌هاي پيش روي آن به سراغ مهدي کرباسيان معاون وزير صنعت و معدن و تجارت رفته‌ايم. سکان دار ايميدور نيز بر اين مهم تاکيد مي‌کند که اگر زنجيره توليد را در معدن تکميل کنيم، مي‌توانيم کشور را از درآمدهاي نفتي بي‌نياز سازيم.
مهدي کرباسيان مي‌گويد: تکميل زنجيره توليد معدن در کشور به الزام‌هايي نياز دارد که مهم‌ترين آن آماده‌سازي زيرساخت‌هاست و نبايد فراموش کرد که صنايع معدني ايران يکي از مزيت‌هاي اقتصادي کشور به شمار مي‌رود، اما عدم استفاده مطلوب و همچنين فراواني خام‌فروشي در اين صنعت سبب شده، صنايع معدني به جايگاه واقعي خود نرسد.
وي با بيان اينکه حوزه معدن در بخش صادرات و واردات اعم از ماشين آلات معدني و يا مواد اوليه نيازمند حمايت ويژه دولت است، گفت اظهار مي‌کند: کشور ما دراين حوزه از يک عقب ماندگي تاريخي رنج مي‌برد.
رئيس هيات عامل ايميدرو با اشاره به اينکه وجود معادن مختلف در کشور يک لطف خدادادي است، مي‌افزايد: در حوزه‌هاي نفت و گاز استانهاي خوزستان و بوشهر سرآمد هستند و در کرمان و يزد معادن مختلف آهن آلات و سنگ آهن به همراه مس وجود دارد و خطه آذربايجان به لحاظ دارا بودن معادن طلا يک از مهم‌ترين پتانسيل‌هاي معدني کشور به شمار مي‌رود.
معاون وزير صنعت و معدن و تجارت تصريح مي‌کند: سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران به عنوان يک سازمان توسعه اي، متولي توانمندسازي و رقابت‌پذيري بخش معدن و صنايع معدني و تبديل منابع و محصولات اين بخش به ثروت پايدار کشور است.
وي مي‌گويد: ايميدرو از ابتداي دولت يازدهم تلاش کرده است تا نقش واقعي اين بخش را در اقتصاد کشور و توليد ناخالص ملي به نحو شايسته ارتقا دهد.
کرباسيان بيشترين رکود معادن کشور را مربوط به سنگ آهن دانست و مي‌گويد: متاسفانه از چند ماه قبل با کاهش 50 درصدي قيمت جهاني سنگ آهن روبرو بوده‌ايم وهمين امر سبب شده است تا در داخل کشور اين ماده معدني بازار رکودي رادر پيش بگيرد و به دنبال آن استخراج و صادرات سنگ آهن براي معدن داران توجيه اقتصادي نداشته باشد.وي اکثر ماشين آلات معدني را مستهلک دانست و اظهار مي‌کند: متأسفانه بودجه لازم به منظور واردات ماشين آلات معدني در کشور بسيار کم بوده است و شرکت ايميدرو بيش از 360 ميليارد تومان با بانک‌هاي ملت و تجارت قرارداد بسته است که هم اکنون بعضي سرمايه گذاران معدن را به اين بانک‌ها معرفي کرده است تا با گرفتن وام‌هاي لازم اقدام به وارد کردن انواع ماشين آلات معدني کنند.
رئيس هيات عامل ايميدرو با بيان اينکه در سال آينده در حوزه هاي سنگ آهن و مس با رکود و کاهش قيمت روبرو خواهيم بود ابراز اميدواري مي‌کند که دولت همانطوري که از خودروسازان حمايت مي‌کند دست خود را از پشت صنعت معدن کشور برندارد.
اما در همين حال حسين فتاحي عضوکميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه قانون‌هاي مختلفي را در مجلس به منظور خروج از رکود و کمک به توليد ملي و معادن کشور تصويب کرده‌ايم ولي متأسفانه در اجراي آن هيچ گونه اهتمام جدي را از سوي نهادهاي اجرايي مشاهده نکرده‌ايم، مي‌گويد: در بخش معادن وحمايت از سرمايه گذاران اين بخش مشکل قانون گذاري نداريم ولي مديران اجرايي دلسوزي لازم را به منظوراجراي قانون‌هاي ابلاغ شده از سوي مجلس را ندارند.
وي تصريح مي‌کند: متأسفانه معادن به جاي اينکه در اختيار يک سرمايه گذار ثابت باشند واو بتواند يک معدن را طي چندين سال به بهره برداري کافي برساند بين دلالان دست به دست مي‌شود وهمين امر سبب شده است تا معادن کشور رشد وشکوفايي لازم را نداشته باشند.
نماينده مردم شهربابک در مجلس شوراي اسلامي اضافه مي‌کند: دلالاني هستند که 10 الي 20 معدن را طي يکسال ثبت کرده‌اند و پس از بهره برداري لازم و گرفتن وام‌هاي مختلف معدن را به فرد ديگري واگذار کردند و با وام گرفته شده زمين يا مسکن خريده‌اند.
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه تنها بعضي از معادن در استانهاي کرمان و اصفهان توانسته‌اند نامي براي خود در کشور دست‌وپا کنند، اظهار مي‌کند: الباقي معادن فقط در يک مقطع زماني خاص مورد بهره برداري قرارگرفته‌اند و در حال حاضر يا تعطيل شده‌اند ويا در معرض ورشکستگي هستند.
فتاحي اشاره اي هم به وام بانک‌ها با بهره‌هاي بالا داشت و مي‌افزايد: متاسفانه بخش خصوصي در باز پس دهي اين وام‌ها به مشکلات متعددي برخورد مي‌کند به طوري که ارزش مالي سند بعضي معادن در حد وام گرفته شده از بانک نيست.
وي ابراز اميدواري مي‌کند تا با حمايت واجراي قانون از يک طرف و اصلاح نظام بانکي واقتصادي کشور از طرف ديگربخش هاي خصوصي از جمله معادن کشور بتوانند به جايگاه واقعي خود در صنعت برسند.
اما مسعود گل‌شيرازي رييس کميسيون سرمايه‌گذاري اتاق بازرگاني ايران بابيان اينکه معادن از مزاياي اقليمي و زيرزميني کشور ما هستند، مي‌گويد: سرمايه‌گذاران تلاش مي‌کنند در مواردي سرمايه‌گذاري کنند که براي آن‌ها مزيت رقابتي داشته باشد.
وي مي‌گويد: اکنون در شرايط متفاوتي هستيم و وزير صنعت معدن و تجارت نيز در صحبت‌هاي اخير خود موضوع اکتشاف و سرمايه‌گذاري در معادن را جزو برنامه‌هاي راهبردي اين وزارتخانه اعلام کرده است.
گل‌شيرازي با اشاره به اينکه سرمايه‌گذاري در حوزه نفت از تحولات و روابط سياسي ايران و ساير کشورها بيشتر تأثير مي‌گيرد، اضافه مي‌کند: سرمايه‌گذاراني که بين دو حوزه نفت و معدن بايد تصميم‌گيري کنند، حوزه معدن را انتخاب مي‌کنند
اين کارشناس اقتصادي طرح‌هاي تشويقي دولت يازدهم را در بخش معدن تاثيرگذار دانست وتصريح مي‌کند: نکته اصلي مزيت رقابتي بخش معدن نسبت به ساير بخش‌هاست ولي متأسفانه مسئولان و سياست‌گذاران ما در بخش معدن به طرح‌هاي راهبردي در نظر گرفته شده به منظورافزايش سرمايه‌گذاري خارجي و خروج از رکود نگاه عملياتي ندارند.
وي مي گويد: از آنجا که معادن در هر کشوري جزو منابع مالي فساد ناپذيروطولاني مدت هستند اين سرمايه خدادادي در ايران و در دوره تحريم‌هاي اقتصادي محافظت بيشتري شده است واين در حالي است که سرمايه گذاري در بخش معدن در ايران مزيت مهمي دارد و آن تأمين مواد اوليه وهمچنين داشتن بازار مصرف کافي در اقتصاد جهاني است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن