تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که از چیزی طرفداری مصرّانه و نابجا کند یا اینکه از جانب دیگران به نفع او طرفداری ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819498695




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دستور نتانیاهو به رسانه‌های اسرائیل درباره شکایت نفتی ایران


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


با امضای حکم رازداری؛
دستور نتانیاهو به رسانه‌های اسرائیل درباره شکایت نفتی ایران
رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر این رژیم با هرگونه اطلاع‌رسانی درباره پرونده مربوط به شکایت نفتی ایران از اسرائیل در یک دادگاه داوری در سوئیس به شدت مخالفت کرده است.



  به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر این رژیم با هرگونه اطلاع‌رسانی درباره پرونده مربوط به شکایت نفتی ایران از اسرائیل در یک دادگاه داوری در سوئیس به شدت مخالفت کرده است.  
بر اساس گزارشی که وب سایت بی بی سی (BBC) منتشر کرده است، این پرونده به دعوای حقوقی بیست ساله دو طرف در پی شکایت ایران به دادگاه‌های اروپایی در ارتباط با سهمش از درآمدهای "شرکت خط لوله نفتی ایلات-اشکلون" مربوط می‌شود.  
بر پایه این گزارش، اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی رسانه‌های اسرائیلی خبر دادند که یک دادگاه داوری در سوئیس رای داده است که دولت اسرائیل باید در این پرونده بین ۵۰ تا صد میلیون دلار به ایران غرامت پرداخت کند. این رسانه‌ها در آن زمان گزارش دادند که حکم دادگاه بیش از یک سال پیش صادر شده، اما منتشر نشده است.  
اما رونامه صهیونیستی "هاآرتص" (Haaretz)  که در روزهای گذشته جزییاتی از این پرونده را منتشر کرده، فاش کرده است که «نتانیاهو در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ با امضای "حکم رازداری" انتشار اطلاعات و اخبار مربوط به احکام دادگاه‌های اروپایی در این پرونده را به دلیل "مضر بودن برای امنیت ملی و روابط خارجی"ممنوع کرده بود».  
هاآرتص می‌گوید: «شرکت ملی نفت ایران در چند مورد در دادگاه‌های داوری بین‌المللی از اسرائیل شکایت کرده است که این پرونده مهم‌ترین آنهاست.»    
خط لوله نفتی ایلات-اشکلون
افتتاح خط لوله نفتی ایلات-اشکلون در سال ۱۳۴۶ شمسی (۱۹۶۸ میلادی)  
این روزنامه صهیونیستی شرح دعوای حقوقی جمهوری اسلامی ایران با رژیم اشغالگر قدس را اینگونه روایت کرده است:   «در این دعوای حقوقی ایران خواهان دریافت غرامت از اسرائیل به دلیل پرداخت نشدن سهمش از درآمدهای مربوط به انتقال نفت ایران به اروپا از طریق خط لوله ایلات-اشکلون در خاک اسرائیل است.   این پروژه با ثبت یک شرکت ایرانی-اسرائیلی در سال ۱۹۶۸ میلادی (۴۷-۱۳۴۶ خورشیدی) برای ساخت خط لوله نفتی از بندر ایلات در جنوب اسرائیل به اشکلون در ساحل مدیترانه کلید خورد. در آن زمان، کانال سوئز که مسیر معمول انتقال نفت بود، به دلیل اختلاف مصر و اسرائیل بسته بود و استفاده از خط لوله ایلات - اشکلون امکان آن را می‌داد تا نفت ایران از مسیری متفاوت راهی بازارهای اروپا شود.  
هنگام وقوع انقلاب اسلامی در ایران، این خط لوله ۲۴۲ کیلومتری و مخازن آن حاوی حدود هشتصد هزار تن نفت خام ایران بود که، به نوشته هاآرتص، ارزش آن در آن زمان، نزدیک به ۱۲۰ میلیون دلار بود. با احتساب تفاوت در ارزش پول در این فاصله گفته می‌شود که این رقم امروز به حدود ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسد که تا نیمی از آن طبق قرارداد اولیه باید به ایران پرداخت شود.
ایران که بعد از انقلاب از کشوری دوست به دشمن اسرائیل تبدیل شد، تا اواسط دهه ۱۹۸۰ برای دریافت این مبلغ اقدامی نکرد، اما در نهایت پرونده را به دادگاه‌های داوری اروپایی ارجاع داد.»
 
هآارتص می‌نویسد: «اسرائیل تا کنون چند بار در دادگاه‌های داوری در این پرونده شکست خورده که اولین مورد آن در دادگاهی در فرانسه بوده است.»   آخرین مورد داوری هم به دادگاه سوئیسی مربوط می‌شود که به نوشته هاآرتص اسرائیل تلاش کرده "روند آن را متوقف و از پرداخت پول به ایران خودداری کند.»  
بی بی سی در این باره افزود: «بنا بر گزارش‌ها، نتانیاهو یکی از دلایل امتناع از پرداخت غرامت را "ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران" عنوان کرده است.»

هاآرتص در سرمقاله امروز خود با اشاره به این پرونده این سوال را مطرح کرده است که «آیا تلاش اسرائیل برای وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران تنها دلایل امنیتی دارد یا ملاحظات مالی هم در آن دیده می‌شود.»    
سند هاآرتص
    گفتنی است که در سال‌هاي قبل از انقلاب عمده‌ترين محورهاي همكاري اقتصادي ايران و رژيم صهيونيستي، مسئلة نفت بود كه ايران را به منزل مهم‌ترين منبع تأمين‌كننده نفت اسرائيل درآورد. مي‌توان گفت كه همكاري نفتي و فروش گستردة نفت خام ايران به اسرائيل از مهم‌ترين جنبه‌هاي روابط ايران و اسرائيل بود كه جنجال بسياري در مناسبات ايران و اعراب به وجود آورده بود.
بسته شدن موقتي كانال سوئز به دنبال حمل انگلستان و فرانسه و اسرائيل به مصر در اكتبر 1956م همكاري نفتي گسترده‌تري بين ایران و اسرائیل به وجود آورد. 73 درصد از كالاهاي وارداتي و 76 درصد نفت صادراتي ايران از طريق كانال سوئز عبور مي‌كرد. بنابراين ايران مي‌بايستي هر چه زودتر راه‌هاي جديدي براي كشتي‌هاي نفت‌كش حامل نفت خود بيابد. نظر به اينكه دولت شوروي به محض حملة اسرائيل به مصر مناسبات سياسي خود را با آن دولت قطع و مانع ارسال نفت به كشور يهود شده بود، ايران تنها جايگزين نفت شوروي به شمار مي‌رفت.
در تابستان 1957م نمايندة شركت ملي نفت ايران وارد اسرائيل شد تا با "لوي اشكول" و "پينهاس ساپير" وزير بازرگاني و صنعت اسرائيل، دربارة فروش نفت مذاكره كند. اسرائيلي‌ها اين شخص را در خانه امني در حومه تل‌آويو سكونت دادند و تعداد بسيار كمي از مقامات آن كشور با او ملاقات نمودند و قرارداد نفتی "خط لوله نفتی ایلات-اشکلون" منعقد شد.   به موجب این قرارداد نفت ايران به بهاي بشكه‌اي 1/30 دلار به اسرائيل فروخته شد. طبيعي است كه قرارداد مزبور بدون دستور شاه مخلوع هرگز امضا نمي‌شد.     104  



۲۸/۱۰/۱۳۹۳ - ۲۱:۴۴




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن