تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا ... نيّتم را به بهترين نيّت ها و عملم را به بهترين اعمال برسان، خدايا به لطف خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820254594




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وضع ماليات بر خرده فروشي سيگار مصرف را کاهش مي دهد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ دي ۱۳۹۳ (۱۱:۴۸ق.ظ)
وزير بهداشت؛ وضع ماليات بر خرده فروشي سيگار مصرف را کاهش مي دهد وزير بهداشت با بيان اينکه اگر ماليات مناسب وضع شود مصرف حتما کاهش پيدا خواهد کرد يکي از راهکارهاي ديگر کشورها را نيز در مقابله با استعمال دخانيات وضع ماليات بر خرده فروشي سيگار دانست.
به گزارش خبرگزاري موج دکتر هاشمي، وزير بهداشت و درمان در حاشيه نشست ساليانه جمعيت مبارزه با دخانيات در جمع خبرنگاران در مورد ماليات بر سيگار و مبارزه با دخانيات افزود: متأسفانه عزم جدي در مبارزه با دخانيات وجود ندارد و ارقامي که در اين خصوص در اختيار دولت قرار مي‌گيرد در مقايسه با کل بازار سيگار، تقريباً ناچيز است.
وي يادآور شد: سلامت مردم بسيار مهم است و بايد گفت تقريباً اکثر کساني که اعتيادهاي ديگري پيداکرده‌اند مقدمه‌اش از سيگار بوده است و در همه جاي دنيا حتي کشورهاي همسايه ما سخت‌گيري جدي در اين زمينه وجود دارد که يکي از ابزارهاي اين کشورها، وضع ماليات بر خرده‌فروشي سيگار است.
دکتر هاشمي افزود: در همين زمينه طرحي آماده و تقديم دولت و مجلس کرديم که از آن مسير در مدت پنج سال 11 هزار ميليارد تومان عوارض دريافت خواهد شد.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي خاطرنشان کرد: 10 درصد جامعه علاقه‌مندند که 10 هزار ميليارد تومان را دود کنند و درعين‌حال به خود آسيب برسانند و دچار بيماري‌هاي صعب‌العلاج شوند و نبايد هزينه سلامت 70 ميليون نفر براي اين 10 ميليون نفر يا هشت ميليون نفر هزينه شود.
دکتر هاشمي اعتبارات وزارت بهداشت از بودجه عمومي را 9 هزار ميليارد تومان عنوان کرد و گفت: اين درحالي است که شايد فقط با وضع ماليات سيگار، در کمتر از پنج سال وزارت بهداشت از بودجه عمومي بي‌نياز خواهد شد و اين را از اين بابت نمي‌گويم که مشکل بودجه وزارتخانه رفع شود بلکه مي‌خواهم ارزش اين کار را اعلام کنم.
وي ادامه داد: اگر ماليات مناسب وضع شود مصرف حتماً کاهش پيدا خواهد کرد و اين تبليغ در جامعه که با افزايش ماليات، قاچاق افزايش مي‌يابد، غلط و اشتباه است و با توجه به مطالعه انجام‌شده از سوي سازمان بهداشت جهاني، حتماً مصرف کاهش پيدا خواهد کرد.
به گفته وي، پيشنهاد ما به دولت و مجلس شوراي اسلامي اين بود که هر چه از مسير وضع ماليات در خرده‌فروشي سيگاري ‌اعمال شود به خزانه عمومي برمي‌گردد و در اختيار کشور باشد و عايدات آن براي تأمين سلامتي مردم هزينه شود و مطمئن هستيم مردم نيز از اين موضوع استقبال مي‌کنند.
دکترهاشمي اضافه کرد: چون کساني که حتي اعضاي خانواده آن‌ها مبتلا هم نشده باشند در معرض آسيب قرار دارند.
وي موضوع سيگار، قليان و اعتياد را ازجمله موضوعات بسيار مهم کشور دانست و تأکيد کرد: اگر قانون ماليات بر خرده‌فروشي را در جامعه اجرا کنيم و درعين‌حال امکان دسترسي را کاهش و هزينه دسترسي را افزايش دهيم، در کاهش مصرف سيگار تأثيرگذار خواهد بود.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در باره اين که آيا از خرده‌فروشان ماليات گرفته مي‌شود، گفت: از خرده‌فروشان ماليات گرفته نمي‌شود، بلکه به قيمت خرده‌فروشي از توليدکننده يا واردکننده ماليات گرفته مي‌شود.
وي ادامه داد: مالياتي که درحال حاضر مبنا است و صحيح هم پرداخت نمي‌شود، قيمت توليد است که با رقمي که متأسفانه خيابان‌ها و همه‌جا در دسترس است و همه مي‌توانند به آن دسترسي داشته باشند، قابل‌مقايسه نيست.
دکتر هاشمي خاطرنشان کرد: به استناد قانوني حدود 70 درصد ارزش ريالي سيگار و فراورده‌هاي اين‌چنيني بايد توسط دولت ماليات اخذ شود ولي اين ارقام کمتر از يکي دو درصد است و واقعاً هنوز با آنچه بايد اتفاق بيفتد فاصله بسياري داريم.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي جمعيت سيگاري را رو به افزايش و سن کشيدن سيگار را رو به کاهش عنوان کرد و اين امر را مايه تأسف دانست.
وي افزود: قوانين ما در زمينه دخانيات مترقي ترين قانون ها است، اما؛ بيشتر در قالب ويترين همچنان باقي مانده است و اميدوارم ضمانت هاي اجرايي آن هم فراهم شود.
دکتر هاشمي با تاکيد بر استفاده از ظرفيت هاي مردمي، گفت: اين گره ها به دست خود مردم باز مي شود و بخشنامه و اعمال مديريت هاي دولتي در مقولات فرهنگي و اجتماعي موثر نخواهد بود.
وزير بهداشت تاکيد کرد: کمبود قانون نداريم، بلکه براي اجراي اين قوانين به همت و در عين حال تبعيت همه نياز داريم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن