تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى‏كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799559432




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برکناری سفیر عربستان سعودی در ایران بخاطر بوسه


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


بوسه بر پیشانی هاشمی؛
برکناری سفیر عربستان سعودی در ایران بخاطر بوسه
بعد از آن ملاقات هم سفیر عربستان دیداری با من داشت و از محتوای آن گفت وگو خیلی به نیکی یاد کرد. این ملاقات تاثیر مثبتی در ذهن سفیر عربستان برجای گذاشته بود.



 به گزارش جام نیوز، وطن امروز نوشت: گویا اخبار مربوط به عربستان سعودی و رفتار کینه‌توزانه آل‌سعود علیه ایران تمامی ندارد. یک روز پس از آنکه حسن روحانی با نام بردن از عربستان سعودی، برای آنها خط و نشان کشید و گفت طراحان توطئه نفتی پشیمان خواهند شد، شایعات مربوط به ماجرای برکناری سفیر عربستان سعودی در ایران از زبان معاون وزیر امور خارجه ایران تایید شد.
حسین امیرعبداللهیان گفت «عبدالرحمن غرمان الشهری» سفیر سعودی‌ها در ایران، ۸ ماه پیش به این دلیل از این سمت برکنار شد که در دیدار با هاشمی‌رفسنجانی، پیشانی او را بوسیده بود! به گزارش «وطن امروز»، ماجرا مربوط به نخستین روزهای بهار امسال است.
«عبدالرحمن غرمان الشهری» سفیر تازه‌وارد سعودی‌ها به دیدار حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی رفت؛ دیداری که با روی کار آمدن دولت روحانی، منطقی جلوه می‌کرد. در ایران سال‌هاست که نزدیکان و حامیان هاشمی‌رفسنجانی مدعی روابط و مناسبات بسیار نزدیک او و خاندان سعودی هستند. استناد آنها درباره این ادعا به ماجرای سفر هاشمی به عربستان بازمی‌گردد که در آن سفر گویا مقامات عربستان تمهیدات ویژه‌ای برای زیارت هاشمی‌رفسنجانی فراهم کردند.
عکس‌های میهمانی‌های ویژه‌ای که برای هاشمی‌رفسنجانی برگزار شد نیز برای حامیان آقای هاشمی‌رفسنجانی به عنوان سندی بر مناسبات نزدیک او و پادشاهی سعودی است.   براساس این ادعاها، با روی کار آمدن دولت روحانی، یعنی دولت مورد حمایت آقای هاشمی‌رفسنجانی، شاید ارتقای سطح روابط ایران و عربستان یکی از موضوعات بدیهی و قطعی به نظر می‌رسید. دیدار سفیر تازه وارد عربستان با هاشمی‌رفسنجانی نیز در همین راستا، بازتاب وسیعی در رسانه‌های حامی هاشمی‌رفسنجانی داشت. عکس‌های بوسه سفیر بر پیشانی رفسنجانی در تیراژ وسیعی منتشر شد!
آنها از فصل جدید مناسبات ایران و عربستان می‌گفتند. دیداری که اول اردیبهشت برگزار شد، از نگاه حامیان آقای هاشمی بهار روابط ایران و عربستان را نوید می‌داد! اما ناگهان سفیر رفت! و هرگز بازنگشت! چند هفته پس از این دیدار پر سروصدا، سفیر عربستان ایران را ترک کرد. بیش از یک ماه از بازگشت عبدالرحمن غرمان الشهری نگذشته بود که برخی شبکه‌های اجتماعی در سعودی از عزل او خبر دادند! برخی سایت‌های وابسته به آل‌سعود نیز بلافاصله دلیل این عزل را فاش کردند! گویا بوسیدن هاشمی برای سفیر گران تمام شد.
«وطن امروز» در همان زمان گزارشی با عنوان «بوسه را پس گرفتند» منتشر کرد و نوشت این سایت‌ها مدعی شدند دلیل عزل سفیر عربستان در ایران، بوسه‌ای بود که بر پیشانی هاشمی‌رفسنجانی زد. غیبت سفیر عربستان در ایران به یک ماه که رسید، سایت دیپلماسی ایرانی وابسته به صادق خرازی نیز خبری در این‌باره منتشر کرد و نوشت فراخوانده شدن غرمان الشهری به خاطر آن بوده که او هاشمی را بوسیده است!
این سایت به نقل از یک منبع آگاه نوشت: دولت عربستان از این کار سفیر خود در تهران عصبانی شده و در اعتراض به این رفتار او را فراخوانده است. به هر حال عبدالرحمن غرمان الشهری از همان زمانی که فراخوانده شد؛ دیگر به ایران بازنگشت. سعودی‌ها نیز پس از گذشت ۸ ماه از عزل غرمان الشهری، هنوز سفیر جدید برای ایران معرفی نکرده‌اند. با این حال هیچ منبع رسمی این شایعات و اخبار مربوط به دلایل عزل سفیر عربستان در ایران را تایید نکرد، تا اینکه دیروز حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی - آفریقای وزارت امور خارجه این شایعات را تایید کرد و گفت عزل سفیر سعودی به‌خاطر همان بوسه دردسرساز بر پیشانی هاشمی بوده است!
امیرعبداللهیان شرح ماجرای سفیر سعودی‌ها را اینگونه آغاز کرد: سفیر عربستان بعد از معرفی، استوارنامه خود را گرفت و وارد کشور شد و کارش را شروع کرد. آنچه مقامات عربستان درباره ترک تهران توسط ایشان به طور رسمی به ما گفتند، این بود که وی برای ماموریت دیگری تعیین شده و از این تاریخ ماموریتش در تهران خاتمه پیدا می‌کند.
وی افزود: رفتارشان، رفتار متعارفی نبود. ضمن اینکه برخی از سفرای کشورهای عربی در تهران همچنین برخی از مقامات کشورهای عربی در منطقه از چندهفته قبل مطالبی به ما منعکس کرده بودند که سفیر عربستان در تهران به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های کشور خودش و سوالاتی که برای مقامات کشورش ایجاد شده به ریاض فراخوانده شده است. ظاهرا سفیر عربستان که دیدار خوب و مثبتی با آقای هاشمی‌رفسنجانی داشتند، در پایان این دیدار، پیشانی آقای هاشمی‌رفسنجانی را بوسیده‌اند.
آن سفرا یا مقامات کشورهای عربی برای ما توضیح دادند که این اقدام سفیر، در حوزه پروتکلی‌شان و حفظ شؤونات کشورشان سوالاتی در ریاض ایجاد کرده، به این دلیل این فرد را بازگردانده‌اند. معاون عربی - آفریقای وزارت امور خارجه درباره دلیل این اقدام سعودی‌ها به شرق گفت: در حوزه کشورهای عربی وقتی در کشوری برای تبریکی به حضور مقام اول آن کشور می‌رسند، روی بینی او را می‌بوسند و بالاتر از بینی، یعنی پیشانی را نمی‌بوسند و بوسیدن پیشانی، نشان‌دهنده جایگاه ویژه و بالایی است که برای برخی از آنها قائل می‌شوند البته اینها چیزهایی است که در افواه گفته شد و در برخی سایت‌ها دیدیم تصاویری از این دیدار گذاشتند.
بعد از آن ملاقات هم سفیر عربستان دیداری با من داشت و از محتوای آن گفت وگو خیلی به نیکی یاد کرد. این ملاقات تاثیر مثبتی در ذهن سفیر عربستان برجای گذاشته بود. مقامات عربستان سعودی صرفا به این بسنده کردند که چون ایشان برای ماموریت دیگری عازم است به ماموریتش در تهران خاتمه داده شده که البته رفتار متعارفی نبود و طبیعی‌تر این بود که حتی اگر قرار بود این سفیر به ماموریت دیگری اعزام شود، فرصت پیدا می‌کرد که با مقامات کشورمان به طور رسمی و در چارچوب پروتکل‌های موجود خداحافظی و به طور طبیعی کشور را ترک کند.
امیرعبداللهیان با این اظهارات در واقع مهر تایید بر شایعات مربوط به ماجرای عزل سفیر سعودی‌ها در ایران زد. با این اظهارات صریح امیرعبداللهیان نوع نگاه آل‌سعود به جمهوری اسلامی ایران کاملا آشکار می‌شود. سعودی‌ها سفیر خود را به خاطر بوسیدن پیشانی هاشمی‌رفسنجانی عزل کردند! بدیهی است با چنین نوع نگاهی، آنان علیه ایران توطئه نفتی به‌راه بیندازند و یک جنگ اقتصادی تمام عیار را علیه ایران آغاز کنند.
هاشمی هنوز هم پادرمیانی کند؟

عربستان سعودی از همان آغاز به کار دولت جدید در ایران توطئه‌های خود را علنی کرده است. انفجار سفارت ایران در بیروت و شهادت رایزن فرهنگی کشورمان نشان داد سعودی‌ها برآوردهای خاصی از فایده و هزینه این اقدام علنی علیه ایران دارند. آنها پس از دستگیری عامل این انفجار، که یک افسر اطلاعاتی سعودی بود؛ بلافاصله دست به کار شدند و پس از انتشار خبر مرگ مشکوک این افسر، جنازه او را از مسؤولان لبنانی دریافت کردند.
اقدامات علنی آنها علیه محور مقاومت و شرکای استراتژیک و گفتمانی ایران در منطقه نیز نشان می‌دهد آنها شمشیرها علیه ایران کشیده‌اند. مقامات رسمی سعودی علیه سوریه و عراق که روابط بسیار نزدیکی با ایران دارند توطئه کردند و با تامین تروریست‌های داعش، آنها را به جان شیعیان انداختند تا مداخله نظامی آنها در بحرین را یادآوری کند. حمایت‌های آنان از تروریست‌های شرق ایران نیز نشان داده است که آنها برنامه‌های شومی علیه ایران دارند اما همانگونه که گفته شد اقدامات آنها علیه ایران طی یک سال و نیم اخیر علنی و آشکار شده است. پس از انفجار سفارت ایران در بیروت، و مواضع ضد ایرانی آنها که به طرز کم‌سابقه‌ای مطرح شد؛ توطئه نفتی سعودی‌ها در واقع یک جنگ تمام‌عیار علیه ایران بود. آنها با قطعیت با پیشنهاد کاهش تولید نفت برای افزایش قیمت، مخالفت کردند و توانستند در فاصله کمی ارزش نفت را به نصف برسانند.
این اقدام سعودی‌ها آن هم در شرایط تحریم، در واقع یک اقدام کثیف علیه ایران بود. کمی بعد اثرات این توطئه نفتی بر مذاکرات هسته‌ای نیز آشکار شد و آمریکایی‌ها اعلام کردند این توطئه نفتی باعث تضعیف ایران در پای میز مذاکرات هسته‌ای خواهد شد. این توطئه زشت آنقدر برای دولت روحانی هزینه‌ساز بود که رئیس‌جمهور صراحتا زبان به انتقاد از سعودی‌ها گشود. اظهارات روحانی در بوشهر در واقع چندمین اظهارنظر او درباره توطئه‌کنندگان نفتی بود. روحانی روز سه‌شنبه در بوشهر از عربستان سعودی نام آورد تا این بار صریح‌تر از گذشته برای آل‌سعود خط و نشان بکشد.
شاید ناظران داخلی به روحانی حق می‌دهند اینگونه از سعودی‌ها خشمگین باشد. شاید او در آغاز به کار دولتش از سعودی‌ها چشم یاری و همکاری داشت اما اکنون شاهد ضربه هولناک آل‌سعود به دولت خود است. در این میان اما ۲ موضوع قابل تامل است. ابتدا مواضع ناهمگون و نامتناسب برخی وزرای مربوط با روحانی است. برخلاف رئیس‌جمهور که صراحتا علیه سعودی‌ها موضع‌گیری می‌کند؛ وزرای نفت و خارجه تقریبا سکوت اختیار کرده‌اند.
بیژن زنگنه که ابتدا توطئه نفتی را قبول نداشت، اینک تاحدودی از سعودی‌ها انتقاد می‌کند اما جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نسبت به این موضوع سکوت اختیار کرده است! اما نکته دوم درباره هاشمی‌رفسنجانی است. هاشمی‌رفسنجانی که حامیانش به نوعی مناسبات ایران و عربستان را تابع اقدامات او می‌دانستند؛ اکنون نسبت به توطئه‌های سعودی‌ها سکوت اختیار کرده است! او هنوز خط گذشته خود یعنی خوش‌بینی به سعودی‌ها را اصلاح نکرده است.
درحالی که عزل سفیر سعودی‌ها به خاطر بوسیدن او، می‌تواند یک رسوایی قلمداد شود و نوع نگاه سعودی‌ها به او را نشان می‌دهد؛ هنوز هم عده‌ای ساده‌لوح هستند که از پادرمیانی رفسنجانی برای بهبود روابط سخن می‌گویند و جالب اینکه در آخرین درخواست برای پادرمیانی که توسط شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان صورت گرفت؛ او برای این اقدام از شروطش سخن گفته است! با این حال در روزهایی که ارزش نفت ایران به واسطه توطئه سعودی‌ها به ۴۳ دلار کاهش پیدا کرده و درست در روزهایی که وزارت امور خارجه نیز ماجرای عزل سفیر سعودی در ایران به خاطر بوسیدن هاشمی را تایید کرده است؛ افکار عمومی در ایران ماجرای پادرمیانی هاشمی برای بهبود مناسبات با سعودی‌ها را بیشتر شبیه یک جوک می‌داند.   29  



۲۶/۱۰/۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن