تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799457162




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حوزه معدن کردستان؛ پتانسیل توسعه یا جولانگاه رانت جویان


واضح آرشیو وب فارسی:کورد نیوز: تاریخ انتشار : 16:02:59 , 1393/10/25
صديق مينايي
حوزه معدن کردستان؛ پتانسیل توسعه یا جولانگاه رانت جویان
معادن در اصل جزو استعدادهای توسعه ای مناطق مختلف است و هرچه منطقه ای از تعدد و تنوع بیشتری در این عرصه بهره مند باشد به همان میزان از شاخص های توسعه یافتگی بیشتری برخوردار است اما در کردستان تنوع، تعدد و غنای کانی های فلزی، طلا، باریت، سنگ لاشه، شن و ماسه، سنگهای ترئینی و ...


برخلاف اين قاعده باعث هجوم رانت جويان بهره مند از حمايت هاي گوناگون شده و افراد و نهادهاي مختلف با مصادره اين ثروت هاي متعلق به کوردها منافع صاحبان اصلي آنها را فداي منافع فردي و باندي خود مي کنند.


استان کردستان که داراي 18 نوع معدن با 605 ميليون تن مي باشد چند نفر محدود از ساکنان آن در بخش معدن مشغول به کار هستند درحالي که روزانه هزاران تن از مواد معدني آن به صورت خام از کردستان خارج شده و در کارخانجات ساير مناطق فرآوري شده و ميلياردها ريال سود عايد سرمايه داران، بازاريان، سازمان مالياتي، تأمين اجتماعي اين استانها و هزاران نفر را مسغول به کار نموده است اما نيروي کار کردستان بايد مشغول به مشاغل سخت حوزه ساخت و ساز و ساز، شيراز يا کار طاقت فرسا و هلاک کننده حمالي بازار ميوه و تره بار تهران را برگزينند و يا خطرات سنگين حضور در ميادين مين و قرار گرفتن در تيررس نيروهاي انتظامي را انتخاب کرده و به کول بري بپردازند بدون بهره مندي از درآمد مناسب و محروم از مزاياي قانون کار ، بيمه تأمين اجتماعي و منزلت انساني.


کدام منطق و عدالت قبول مي کند که منابع معدن غني سنگ آهن کردستان در بيجار را در اختيار شرکت صبانور قرار دهند تا بدهي هاي صندوق بازنشستگي صنعت فولاد کشور را بپردازد؟ با کدام منطق مي خواهيد توجيه کنيد که امکان فرآوري اين منابع تجديدناپذير متعلق به مردم کردستان در خود استان وجود ندارد اما در ساير استانها ممکن است؟ مگر قرار نبود که کردستان پاره تن کشور باشد، مگر نگفتند خدمت در کردستان عبادت است، مگر بيان نکردند که ايران براي همه ايرانيان، مگر نفرمودند کردها دليرترين مرزداران و اصيل ترين ايرانيان؟ چگونه مي شود قبول کرد که اين همه تبعيض در توسعه محصول نبود نيروي کار فني، عدم رغبت بخش خصوصي و تصميم دولت به سپردن امر توليد به بخش خصوصي است؟ مگر مس سرچشمه و فولاد مبارکه و ده ها کارخانه بزرگ صنعت و معدن از کجا آمدند و چگونه پا در عرصه توليد گذاشتند؟ اما کارخانه ذوب آهن کردستان تعطيل مي شود.


مگر شرکتهاي بزرگ سرمايه گذاري شاعل در صنايع مادر و بخش صنعت و تجارت مثل شستا و هلال متعلق به تمام جمعيت ايران نيستند؟ چرا در کردستان حاضر به سرمايه گذاري نيستيد؟ کجاي تاريخ ايران را سراغ داريد که کوردها به امنيت ملي، تماميت ارضي، وحدت ملي و انسجام اسلامي وفادار نبوده باشند؟ برگه هاي تاريخ ايران و اسلام را ورق بزنيد ببينيد که کوردها سپر بلاي ايران، پرچمدار اسلام و حاشيه امن کشور بوده اند يا ديگر اقوام. چرا وقتي که بحث مقابله با متجاوزين است کوردها مي شوند مرزداران غيور، بحث اصالت و نجابت است کوردها مي شوند، اصيل ترين ايرانيان و بحث وحدت اسلامي است کوردها مي شوند طلايه دار وحدت و بحث امنيت است، کوردستان مي شود امن ترين استان اما بحث توسعه، اشتغال و درآمد که مي شود کوردها مي شوند به نيروي کار فاقد و مهارت فني و گريزان از سرمايه گذاري.


مدت 2 سال است که سيد احسن علوي نماينده سنندج فرياد مي زند که کردستان شده جولانگاه افراد غيربومي جوياي منابع معدني و تأمين کننده مواد خام کارخانجات و صنايع فرآوري اين بخش و از هر تريبون و سازماني براي رساندن فريادش استفاده مي کند اما وقتي که جواب مي گيرد استاندار مي گويد تو خودت حامي يکي از غيربومي هاي متقاضي معدن بودي مديرکل صنعت، معدن و تجارت مي گويد در بخش معدن بومي و غيربومي تعريف نشده و هرکس کاشف باشد مي تواند صاحبش شود و يا درجايي ديگر مي گويد ما معدن را به بومي ها داده ايم و خودشان به علت نداشتن سرمايه به غيربومي ها مي دهند و يا گروهي ناشناخته براي مردم اما شناخته شده براي فعالين سياسي و مطبوعاتي بنام ياران دولت شروع به فحاشي مي کنند و اين اقدامات را خيز زودرس و فعاليت پيش از موعد انتخاباتي مي نامند.


مجمع نمايندگان کردستان در اين دوره هيچ اقدامي براي کسب سهم واقعي و عادلانه کردستان از منابع توسعه نکردند و تمام نماينده ها دنبال منافع شخصي و باندي مثل گماردن نزديکان و دوستان به پست هاي مديريتي، استخدام فاميل ها در ادارات و ... بودند تنها در اين فقره، اقدامي مناسب براي احقاق عدالت و خدمت به توسعه کردستان شد اينچنين با آن برخورد شد.


اقدامات دولت در حوزه توسعه مناطق کوردنشين و حرکات و گفتارهاي مسئولين استان و تعدادي رانت جوي بهره مند از حمايت دولتي مغايرت کامل با منافع ملي و مصالح حاکميت دارد و باعث کدورت خاطر کوردها مي گردد و اين افراد مشروعيت قانون و مقبوليت حاکميت را فداي منافع خويش ميکنند زيرا همه مقوله هاي ملي، قانوني و ديني را تنها در حوزه منافع شخصي تفسير و تعبير مي نمايند. پس بر استاندار کردستان و ياران دولت واجب است واقعاً به توسعه همه جانبه و پايدار، احقاق عدالت در توسعه و رفع تبعيض فکر کنند و همه دست در دست هم دهند تا مقوله هايي مثل رانت جويي، قشري نگري، باندبازي و ... را نابود کنند نه اينکه تلاش فاز جديدي از تشکيلات تازه نفس رانت سازي در استان شکل گيرد.


دولت، مسئولين استان، نمايندگان مجلس، مطبوعات، رسانه ها، تشکل هاي مردمي و ... بدانند که دزد دنبال بازار آشفته است.




 



16:02:59 , 1393/10/25





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کورد نیوز]
[مشاهده در: www.kurdnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن