تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خنديدنِ بى تعجّب [و بى جا] يا راه رفتن و سخن گفتنِ بى ادبانه بپرهيز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803701887




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اوباما برای رسیدن به توافق هسته‌ای تا چه حد از خود اراده نشان می‌دهد؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: یادداشت اختصاصی/ مهدی فتحی
اوباما برای رسیدن به توافق هسته‌ای تا چه حد از خود اراده نشان می‌دهد؟
صحبت‌های کلی که اوباما در اظهاراتش برای رسیدن به توافق تکرار می‌کند به نظر خوشایند می‌آید اما باید انتظار داشت تا وی این صحبت‌ها را عملیاتی کرده و به صورت جدی آن را در میز مذاکره ارائه دهد .


به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران اوباما و نتانیاهو امروز در تماسی تلفنی آخرین تحولات مذاکرات گروه پنج به علاوه یک و ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور و رواب طرژیم صهیونیستی و فلسطین را با توجه به درخواست فلسطینی‌ها برای پیوستن به دادگاه کیفری بین المللی بررسی کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: رئیس جمهور اوباما در این تماس تلفنی به نتانیاهو گفت آمریکا بر روی رسیدن به توافقی جامع با ایران که از دستیابی این کشور به تسلیحات اتمی (!) جلوگیری کند و تضمین‌های قابل راستی آزمایی را به جامعه بین المللی بدهد درخصوص اینکه برنامه هسته‌ای ایران از طبیعتی صلح آمیز برخوردار باشد، تمرکز کرده است.

رئیس جمهور آمریکا بر تعهد به امنیت اسرائیل و اهمیت ادامه همکاری نزدیک با آن درباره این موضوع تاکید کرد.

در باره موضوع درخواست فلسطین برای پیوستن به دادگاه کیفری بین المللی هم اوباما بر موضع آمریکا که تشکیلات خودگردان فلسطینی هنوز کشوری تشکیل نداده است و واجد شرایط برای پیوستن به بیانیه رم نیست، تاکید کرد.

اوباما بر روی این موضوع تاکید کرد که پیوستن فلسطین به دادگاه جرایم بین المللی اقدامی سازنده و رو به جلو نیست. آمریکا به مخالفت شدید خود با اقدامات دو طرف که اعتماد را زیر سوال می‌برد و سبب افزایش تنش می‌شود، ادامه می‌دهد.

این مذاکره تلفنی پیش از دیدار میان جان کری وزیر خارجه آمریکا و همتای ایرانی وی صورت گرفت که قرار است اواخر هفته جاری برگزار شود همچنین کری در این دیدار امیدوار است به گفتگوهای گروه موسوم به ۱+۵ با ایران شتاب دهد.

به‌موجب یک توافق موقت، ذخیره مواد جوش هسته‌ای ایران از اورانیوم با غنای ۲۰ درصد به ۵ درصد تبدیل شد و در عوض تحریم‌های ایران کاهش محدودی یافت.

با این حال، دو مهلت زمانی تعیین‌شده برای دستیابی به توافق نهایی از دست رفت و سومین مهلت که اول ژوئیه است دارد فرا می‌رسد.

"مهدی فتحی"  نیز  طی یادداشتی به بررسی و تحلیل گفتگوی تلفنی اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو پرداخت

متن این یادداشت به شرح زیر است:
 
متن گفتگوهای اوباما و نتانیاهو نشان می‌دهد با توجه به مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در دیوان کیفری بین‌المللی، این کشور در این راستا نقطه نظر همسانی را با رژیم صهیونیستی دارد اما در موضوع هسته‌ای دیدگاه ایالات متحده با رژیم صهیونیستی متفاوت است.

 اوباما همچنان اصرار دارد که بتواند با جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای به توافق برسد اگر چه وی در صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرده که از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای جلوگیری خواهد کرد اما این اظهارات بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد چرا که بازرسی‌های آژانس چنین چیزی را تاکنون نشان نداده است و آنها در جوسازی‌ها علیه ایران در این زمینه ناکام مانده‌اند.

 باید دید که اوباما در زمینه رسیدن به توافق هسته‌ای تا چه حد از خود اراده نشان می‌دهد از طرف دیگر همان طور که مسئولین کشورمان اعلام کردند و از نحوه مذاکرات مشخص بود؛  پس از مذاکرات عمان موضوعات تازه‌ای مطرح شد که در چارچوب مذاکرات قرار نداشت و پس از آن دیدیم طرفین در مذاکرات وین به یک تفاهمی رسیدند.
 
در‌‌ همان دور نیز  ایران طرح‌هایی را ارائه کرد که مورد پذیرش آنان قرار نگرفت صحبت‌های کلی که اوباما در اظهاراتش برای رسیدن به توافق تکرار می‌کند به نظر خوشایند می‌آید اما باید انتظار داشت تا وی این صحبت‌ها را عملیاتی کرده و به صورت جدی آن را در میز مذاکره ارائه دهد .

در مذاکرات اختلافاتی چون محدوده غنی سازی، اختلافات سانتریفیوژ‌ها، چگونگی لغو تحریم‌ها و.... مطرح است و آمریکا باید دیدگاه خود را در این زمینه‌ها به واقعیت‌های بین‌المللی نزدیک‌تر کند.
 
اگر صحبت‌ها و دیدگاه‌های آنان مواضع جمهوری اسلام ایران را تامین کند و  بهره‌مندی ایران از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را در چارچوب مقررات آژانس بپذیرد می‌توان امیدوار بود که این مذاکرات به درستی به سرانجام برسد.

انتهای پیام/






تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن