تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در پاسخ به پرسش از معناى سنّت، بدعت، جماعت و تفرقه فرمودند: به خدا سوگند، سنّت، هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820832733




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ادامه هدفمندي يارانه ها ممکن نيست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ دي ۱۳۹۳ (۱۶:۳۸ب.ظ)
يک اقتصاددان عنوان کرد: ادامه هدفمندي يارانه ها ممکن نيست هدفمندي يارانه ها از ابتدا محکوم به شکست بوده است و در بلندمدت نيز آسيب هاي جدي مي تواند براي جامعه در پي داشته باشد. دولت مي توانست منابع مورد استفاده هدفمندي را در جاي ديگر مصرف کند.
به گزارش خبرگزاري موج، از زمان اجراي هدفمندي يارانه ها تاکنون بحث بر سر کم و کيف آن بسيار بوده است. اخيرا هم که دولت موضوع حذف يارانه ثروتمندان را مطرح کرده است چالش بر سر آن بيشتر شده است. خبرگزاري موج در اين زمينه گفتگويي را با دکتر حسين راغفر، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا انجام داده است که در ادامه خواهيد خواند:

موج: آقاي دکتر راغفر! آيا سياست هدفمندي يارانه ها را در ايجاد فرصت برابر مردم و جامعه موثر مي دانيد؟
هدفمندي يارانه ها از ابتدا محکوم به شکست بوده است و در بلندمدت نيز آسيب هاي جدي مي تواند براي جامعه در پي داشته باشد. دولت مي توانست منابع مورد استفاده هدفمندي را در جاي ديگر مصرف کند که بتواند به ايجاد شغل منجر شود، ولي نشد. بايد مردم با اتکا به نيروي خودشان معيشت خود را تامين کنند نه اينکه منتظر صدقه دولت باشند. در همه دنيا احتمال دارد که همه مردم يک جامعه استحقاق دريافت پول را نداشته باشند. اين مسائل مشکلات جدي را به وجود مي آورد.
موج: نظر شما درباره واگذاري پرداخت يارانه نقدي از طريق نهادهاي حمايتي مثل کميته امداد چيست؟
به نظر من خوب است. ولي بايد ديد قابليت اجرايي دارد يا نه؟ اين مسئله به سازوکارهاي اجرايي بر مي گردد. بايد به نحوي باشد که عزت نفس افراد حفظ شود. اگر بخواهيم افراد ثروتمند را شناسايي کنيم روش مشخص وجود دارد.

موج: آقاي دکتر! عاقبت هدفمندي يارانه ها را چگونه مي بينيد؟
به نظر من ادامه هدفمندي يارانه ها امکان پذير نيست. اين سياست فرصت هاي رشد اقتصادي را از جامعه مي گيرد. دولت مي تواند از طرق و منابع ديگري به مردم کمک کند. البته کساني هم که اين برنامه را اجرايي کردند از ابتدا به دنبال چيدن ميوه هاي سياسي بودند. به تبع اصلاح اين وضع نيز هزينه سياسي دارد. دولت بايد نگاه بلندمدت تري داشته باشد و مصالح ملي را مدنظر قرار دهد. دولت قطعا مي تواند افراد ثروتمند را شناسايي کند. البته به علت ملاحظات سياسي اين مورد را نمي خواهد اجرا کند.

موج: به نظر شما مي توان علت عدم عملکرد دولت در قطع يارانه ثروتمندان را ناشي از ناتواني دولت از شناسايي محرومين واقعي دانست؟ به عبارتي که هنوز در جامعه ما شاخص محروميت تعريف درستي ندارد؟
بله. در حال حاضر شاخص محروميت تعريف صحيحي در سطح ملي ندارد. البته با توجه به سطوح توسعه نيافتگي و تنوع ميزان محروميت، ارائه شاخص منفرد براي کل کشور سخت است. بايد شاخص منطقه اي ارائه و براساس آن عمل شود. مثلا فردي که در تهران زندگي مي کند به فردي که در شهرستان ديگر است از نظر سطح نيازمندي ها متفاوت است.

موج: سپردن پرداخت يارانه نقدي از سوي نهادهاي حمايتي پيشنهاد مجلس است. بيشتر انتقادات هم از سوي مجلس صورت مي گيرد...
اين نکته را در نظر داشته باشيم تمامي روش هاي پيشنهادي مجلس امکان عملي شدن ندارد. در واقع امکان پذيري توصيه ها و مفاد قانوني با مشکلات جدي روبه روست. ملاحظات سياسي هم وجود دارد. زماني مجلس توصيه کرده بود که اگر کسي در دريافت يارانه نقدي و دادن اطلاعات فردي تخلف کرد دولت سه برابر پول دريافتي آن را جريمه کند. اين نکته را به ياد داشته باشيم که شناسايي افراد هزينه بسياري براي دولت ايجاد مي کند. دولت نمي تواند مامور بفرستد و آنها را جريمه کند.

موج: با توجه به کسري بودجه و بار هزينه اي که يارانه نقدي براي دولت دارد، آيا دولت مي تواند کلا اين سياست را قطع کند؟
البته که بار مالي زيادي دارد. مثلا وزارت نفت از منابع نفت و گار فقط 40 هزار و 400 ميليون تومان پرداخت مي کند. اين مبلغ مي تواند در فرصت هاي ديگري مورد استفاده قرار گيرد. البته هدفمندي نمي تواند قطع شود. دولت در نهايت بايد اين برنامه را محدود کند. ادامه هدفمندي با اين شرايط عملي نيست.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن