محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842667760
دو رکعت نماز اين عالم بزرگ، معبد هندوها را به باد داد!
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دو رکعت نماز اين عالم بزرگ، معبد هندوها را به باد داد!
تخت فولاد اصفهان، همچون گنجينه اي است كه گوهرهاي نايابي را در دل خود نگه داشته است و اسرار مگو در باب اين گوهرهاي ناياب بسيار دارد!
تخت فولاد اصفهان، همچون گنجينه اي است كه گوهرهاي نايابي را در دل خود نگه داشته است و اسرار مگو در باب اين گوهرهاي ناياب بسيار دارد! به گزارش رويش نيوز، تخت فولاد دركنار قبرستان بقیع مدینه، ابوطالب مكه و وادی السلام نجف اشرف از مهمترین و متبرك ترین مرقدهای جهان اسلام به شمار می رود. تا آنجایی كه برخی معتقدند تخت فولاد به واسطه قبور متبرك آن، دومین قبرستان جهان اسلام است. در جاي جاي اين تكه از بهشت معنوي كه قدم مي گذاري عظمت هاي عرفاني و علمي زيادي مدفون است. يكي از اين ذخاير عظيم، حکیم امیر ابو القاسم موسوی حسنی فندرسکی مشهور به میر فندرسکی است. یکی از استوانه های علمی که در تربیت عناصر مفید و مؤثر نقش بسزایی داشته، حکیم امیر ابو القاسم موسوی حسنی فندرسکی است که معاصر میرداماد و صدر المتألهین شیرازی (ملاصدرا)بوده است. زادگاه و محل تحصیل: ابوالقاسم در فندرسک، در دوازده فرسنگی گرگان کنونی ، از بخش های استرآباد در سال ۹۷۰ ق, ۱۵۶۳ م. زاده شد. ميرابوالقاسم ظاهراً مقدمات علوم را در نواحي فندرسك و شهر استرآباد و مازندران گذرانده است طبق اسناد تاريخي موجود محل تحصيل او در شهر استراباد در دو مدرسه عماديه و مفيديه اين شهر بوده است و طبق نقل بعضي مير همراه با ديگر معاصر خود شيخ بهايي مدتي در حوزه علمیه قم و در مدرسه فيضيه نيز به تحصيل مشغول بوده و حجره داشتهاند. وي بعداً براي ادامه تحصيل به قزوين و اصفهان رفت و نزد علامه چلبي بيك تبريزي كه خود از شاگردان افضلالدين محمد تركه اصفهاني بوده به تحصيل حكمت و علوم پرداخت و بعد از وي نيز كسب بسيار نزد ديگر استادش مير برهانالدين محمدباقر استرآبادي (معروف به اشراق) متوفي (1041 هـ ق) نمود و سپس در همانجا به تدريس مشغول شد. ولي ظاهراً محيط فكري و علمي آن روزگار با روحيه آزادي طلب و تقيدناپذير او سازگار نبود او نيز چون استادش چلبي بيك تبريزي و بسياري ديگر از اهل علم و ادب و عرفان و هنر عازم هندوستان شد. از زندگی شخصی میرفندرسکی چیزی نقل نگردیده و روشن نیست دنباله و فرزندان او چه کسانی بوده اند؛ ولی از فرزندان او دو تن مشهور و معروفند: یکی، نوه ایشان به نام «میرزاابوطالب» پسر «میرزابیگ پسر ابوالقاسم» که همانند جدش یکی از علمای تراز اول و از مبرزترین شاگردان علامه مجلسی است. وی مردی فاضل و شاعری توانمند بود که دارای آثار فراوانی است. دیگری، سید محمد فندرسکی است که در پایان سده سیزدهم و آغاز سده چهاردهم در تهران به سر می برد و صاحب طرائق الحقایق او را می شناخت و ایشان را ستوده و درگذشت وی را به سال ۱۳۱۳ق. در تهران نوشته است.
درگذشت: سرانجام وی در حدود هشتاد سالگی در اصفهان وفات نمود و گرچه درباره زادروز و درگذشت مرحوم میرفندرسکی وفاقی وجود ندارد، ولی در جای خاک سپاری او، همگان وفاق نظر دارند. مطابق نظر بسیاری از مورخان و نویسندگان، او در زمان شاه صفی صفوی به سال ۱۰۵۰ ق. نوشته شده، ولی از ماده تاریخ زیر، که در پایان رساله صناعیه میر (نسخه ۸۸۷ آستان قدس رضوی) ثبت است. سال ۱۰۴۹ ق. به دست می آید: تا شد زجهان خسرو فوج دانش شد بحر جهان تهی زموج دانش تاریخ وفاتش زخرد جستم،گفت صد حیف از آفتاب اوج دانش میرفندرسکی در اصفهان در محلی که امروز به تخت فولاد و تکیه میر معروف و مشهور است، به خاک سپرده شده است.
مزار او در فضای باز قرار دارد. بر روی خاک او سنگ یک پارچه بزرگی نهاده اند که به جانب غربی آن، کتیبه ای به خط ثلث برجسته، «مورخ به سال ۱۰۵۰ق» نگاشته شده و متن زیر روی آن کنده کاری شده است: بسم الله الرحمن الرحیم. الا ان اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون. هذا مرقد قدوه الاولیاء وسید الاصیاء، معتضد و المعتمد العرفاء، قائد السالکین و العاشقین، هادی الموحدین المتالهین السائر فضاء الجبروتیه الطائر فی هواد اللاهوتیه، عارف عوالم الالوهیه مالک ممالک الملکوتیه قطب الدین لاخوف علیهم و لا هم یحزنون.
حکایات و کرامات: بی هوش شدن «میرداماد» با تصرّف «میرفندرسکی» روزی میرداماد(رحمةاللّهعلیه) در مدرسه درس میداد. ناگهان روی منبر حالت اغما به ایشان دست داد و بیهوش شد.او را به منزل بردند، یک هفته گذشت. همه أطبا شهر به عیادتش آمدند، ولی او به هوش نیامد.به شاه عباس خبر دادند.شاه عباس مرحوم شیخ بهایی(رحمةاللّهعلیه) را خواست و استدعا کرد بروید و از ایشان عیادت کنید.مرحوم شیخ بهایی به عیادت میرداماد آمدند و نبض ایشان را گرفت.سپس نزد شاه عباس برگشت و فرمود: ایشان مزاجا سالم میباشند، ولی شخص بزرگی در ایشان تصرف کرده و ایشان را به این حال درآورده است.شاه عباس برای حل مشکل، از شیخ بهایی درخواست میکند که آن شخص بزرگ را پیدا کند.مرحوم شیخ برمیگردد و از خادم مدرسه، از واردین روز شنبه پرس و جو میکند.خادم شرح میدهد که چند نفر آمدند و مدتی ایستادند و صحبتهای میرداماد را گوش کردند و از مدرسه که خارج شدند، ایشان به این حالت درآمد.مرحوم شیخ بهایی نشانیهای بیشتری از خادم گرفته و رفتند و در تخت پولاد مشغول جستجو شدند و به میرفندرسکی(رحمةاللّهعلیه) برخوردند و دیدند نشانیها بر ایشان تطبیق میکند.بعد از سلام و عرض ارادت، عرض کردند: این سید، چه تقصیر داشته که شما او را ادب نمودهاید؟جناب میرفندرسکی فرمودند: من مدتی حرفهای او را گوش کردم. او کلا از عذاب و قهّاریت خدا سخن میگفت و این سبب میشد که مردم از خدا ناامید و دور شوند و حال آنکه همه انبیا آمدهاند که مردم را به خدا نزدیک کنند. در قرآن هر آیه عذاب که آمده، یک آیه رحمت بعد از آن نازل شده است. «نَبِّئْ عِبادی أَنِّی أَنَا الْغَفُورُ الرَّحیمُ»؛(حجر:49) به بندگانم اطلاع بده که من، خداوندی بسیار آمرزنده و مهربانم.مرحوم شیخ بهایی فرمودند: خانواده سید که تقصیر ندارند و خیلی در ناراحتی به سر میبرند. میرفندرسکی فرمود: بروید، خوب شد. مرحوم شیخ بهایی که برگشتند، دیدند میرداماد به حال آمده و نشسته است.
داستان تدفين ميرفندرسكی
سيّد جليل القدر مير محمّد حسين، نوه مجلسي ثاني، اول امام جمعه دارالسلطنه اصفهان، از طايفه و سلسله جليله اماميه سادات خاتون آباد، بعد از فوت علاّمه مجلسي مي نويسد در رساله اي كه نزد حقير موجود است، كه حكايت كرد از براي من جدّي العلامة (المجلسي) كه:جناب ميرفندرسكي وصيّت فرمودند در مرض موت خود كه جنازه مرا بگذاريد در مقبره بابا ركن الدّين در جنب نهري كه در آنجاست و كسي معترض نشود از براي تغسيل و نماز و دفن، بلكه جنازه را در حريم نهر بگذاريد و خدا يكي از اولياي خود را مي فرستد كه متصدّي شود تغسيل او را و دفن او را، پس به وصيّت او عمل كردند و گذاشتند جنازه او را در حريم آن نهر كه ناگاه علامه ملاّ محمّدتقي مجلسي اوّل كه والد جدّ سيد متقدم الذكر باشد پيدا شده، به تقريب اين كه شب را در قريه شهرستان بودند صبح آن شب از آن قريه سوار شدند به جهت معاودت به شهر اصفهان و عادت ايشان بر اين بود كه از طريق ديگري كه عبور ايشان به اين مكان نمي افتاد عبور ميكردند. آن روز به قلب ايشان افتاد كه عبور كنند از طريق ديگري كه عبور ايشان به تخت فولاد به آن محلّ مخصوص مي افتاد، پس از آن راه آمدند، ديدند ازدحام مردم را در آن مكان، سؤال نمودند از كثرت و ازدحام مردم، پس گفتند به ايشان كه جناب ميرفندرسكي وفات فرموده و اين جنازه اوست در اين مكان، پس پياده شد جناب مجلسي رحمت الله و مشغول شد به غسل دادن جنازه مير، و بر او نماز گذارد و او را دفن نمود در همين موضعي كه الان مدفون است و در قرب همان نهر آب، و بعضي از مؤمنين از آن زمان اراضي حول قبر ايشان را وقف نموده، تكيه مشتمله بر حجرات متعدّده كه الان موجود است بنا نمودند، و از آن زمان الي تاكنون، دائر و محل عبادت اهل ايمان است تکیه میر فندرسکی، قدمگاه امام زمان (عج) در زمان مرحوم حاجی کلباسی و مرحوم سید رشتی (اعلی الله مقامهما) بین دو نفر از بزرگان اصفهان اختلافی پیدا شده بود. آخوند ملاقاسمعلی رشتی که از علمای نامی تهران بود برای اصلاح این اختلاف به اصفهان آمدند و در منزل حاجی کلباسی وارد شدند.بعد از آن که اختلاف آن دو عالم را بر طرف کردند در روز سه شنبه برای زیارت اهل قبور به تخت فولاد رفتند.ملاقاسمعلی اهل کشیدن قلیان بودند و به همین جهت به مستخدم خودشان گفتند:به قهوه خانه برو و یک قلیان بگیر. مستخدم رفت و پس از لحظاتی بر گشت و گفت: قهوه خانه بسته است و فقط روزهای پنجشبه و جمعه که مردم برای زیارت اهل قبور می آیند باز است. ملاقاسمعلی از بس به قلیان علاقمند بود می خواست به منزل برگردد ولی با خودش مجاهده کرد و با خود گفت: نباید به خاطر یک قلیان از این همه فیوضات محروم شوم.به هر حال ایشان از قلیان صرفنظر کرد و در تکیه میر وارد شد. در زاویه تکیه یک نفر به سیمای جهانگردان و سیاحان نشسته بود. ملاقاسمعلی به آن شخص اعتنایی نکرد و کنار قبر میر آمد و فاتحه خواند.
وقتی ملاقاسمعلی فاتحه را تمام کرد، آن شخص برخاست و آهسته آهسته به او نزدیک شد و گفت: « چرا شما ملاها ادب ندارید؟! »ملا قاسمعلی یکه ای خورد و گفت: « چه بی ادبی از من سر زده است؟! » آن مرد گفت: « تحیت اسلام سلام است، چرا وقتی وارد شدی سلام نکردی؟ » سلام تحیت اسلام است و حضرت می فرماید: در آخر الزمان سلام کردن ملغی می شود و فقط مردم اگر از کسی بترسند یا به او نیاز داشته باشند، سلام می کنند!والا در موارد دیگر سلام کردن متروک است. و امروز این پیشگویی به وقوع پیوسته است.ملاقاسمعلی دید مطلب عین واقعیت است و راست است بنابر این عذر آورد و گفت: متوجه نبودم!آن شخص گفت: « نه! اینها بهانه است. شما ادب ندارید! شما ادب اسلامی ندارید! » در اسلام فرموده اند که باید شخصی که وارد می شود به افرادی که در مجلس حضور دارند سلام کند. باید سواره به پیاده و ایستاده به نشسته سلام کند. وقتی در خانه وارد می شوند اگر هیچ کس در خانه نباشد، باید سلام کنند و داخل شوند. اینها از آداب اسلامی است.سپس آن شخص به ملاقاسمعلی فرمود: چنین می فهمم که قلیان می خواهی؟! ملاقاسمعلی عرض کرد: بله قلیان می خواستم ولی اینجا پیدا نشد. آن شخص فرمود: در این چنته من قلیان و تنباکو و سنگ چخماق و زغال هست. پنبه سوخته هم برای روشن کردن آتش هست. برو و قلیان درست کن. ملاقاسمعلی به خادمش گفت: برو قلیان درست کن. آن شخص گفت: نه، خودت باید بروی! ملاقاسمعلی آمد و در چنته نگاه کرد و دید فقط در این چنته یک قلیان ویک سر تنباکو و قدری زغال مو و پنبه سوخته و سنگ چخماق هست. قلیان را درست کرد و آورد و در خدمت آن شخص گذاشت. او فرمود: من نمی کشم، خودت بکش! ملاقاسمعلی قلیان را کشید و حظ نفسش به عمل آمد.سپس آن شخص فرمود: خوب، حالا آتشهایش را بریز و قلیان را ببر و سر جایش بگذار. ملاقاسمعلی قلیان را تمیز کرد و برد و در چنته گذاشت و بازگشت.چون آن شخص گفته بود: چنین می فهمم که قلیان می خواهی، ملاقاسمعلی با خود اندیشید: معلوم می شود او از مرتاضین و دارای علوم غریبه است بنابراین وقتی برگشت عرض کرد: «آقا! یک زاد المسافرینی به ما بدهید»منظور او از « زادالمسافرین» علم کیمیا و طلاسازی بود. آن شخص فرمود: «زادالمسافرین برای چه می خواهی؟! دنیا ارزش این چیزها را ندارد. من چیزی به تو تعلیم می کنم که از زادالمسافرین بهتر باشد». ملاقاسمعلی عرض کرد: بفرمایید! آن شخص فرمود: بر این ذکر مداومت کن: « یا محمد یا علی یا فاطمه یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تهلکنی» ملاقاسمعلی عرض کرد: اي کاش قلم و کاغذ داشتم و این ذکر را می نوشتم تا فراموش نکنم.فرمود: در چنته (همان چنته ای که در آن قلیان بود) قلم و کاغذ هست برو بیاور. ملاقاسمعلی آمد و دید قلیان در چنته نیست! فقط یک صفحه کاغذ و یک قلم و یک دوات است، آنها را برداشت و آورد. آن شخص املا فرمود و ملاقاسمعلی می نوشت:« يا محمد یا علی یا فاطمه یا صاحب الزمان ادرکنی و لاتهلکنی ». وقتی به «ادرکنی» رسید ملاقاسمعلی دست نگهداشت و ننوشت! آن شخص فرمود: چرا نمی نویسی؟! عرض کرد: مخاطبین چهار نفر هستند: محمد، علی، فاطمه و صاحب الزمان پس « ادرکنی» در اینجا غلط است و باید به صیغه جمع مذکر «ادرکونی» گفته شود. آن شخص فرمود: نه غلط نیست، بنویس. امر و تصرف با امام زمان است، آنها هم که بخواهند کاری انجام دهند باز امر و تصرف با امام زمان است.بنویس « ادرکنی و لا تهلکنی » ملاقاسمعلی نوشت.وقتی ملاقاسمعلی به منزل حاجی کلباسی آمد و قضیه را تعریف کرد، مرحوم کلباسی برخاست و به کتابخانه اش رفت و نوشته ای را که همین ذکر به آن نوشته بود و به خاطر همان شبهه که در ذهنش آمده بود «ادرکنی و لاتهلکنی» تبدیل کرده بود، آورد و کلمه ادرکونی و لاتهلکونی را پاک کرد و آن نوشته را اصلاح کرد.بالاخره ملاقاسمعلی از اصفهان خارج شد و به طرف تهران حرکت کرد و یک شب در کاشان ماند و در منزل یکی از علمای کاشان میهمان شد. آن عالم کاشانی پس از صرف شام دو رختخواب برای خودش و مهمانش در اتاق انداخت و چراغ را خاموش کرد و هر دو به رختخوابشان رفتند و در این هنگام آن عالم کاشانی صدا زد:آخوند ملاقاسمعلی! اگر آن روز اصرار کرده بودی آقا زادالمسافرین هم به تو می دادند!ملاقاسمعلی گفت: کدام روز؟آن عالم گفت: آن روزی که در تخت فولاد در تکیه میر بودی! ملاقاسمعلی پرسید: مگر آن شخص که بود؟آن عالم گفت: آقا امام زمان بودند.پرسید: شما از کجا می دانید که او امام زمان بود؟!آن عالم گفت: هفته ای یک شب اینجا تشریف می آوردند.
دو رکعت نماز جناب میرفندرسکی از جمله کرامات حکیم میر فندرسکی آن است که گفته اند: هنگامی که وی به یکی از شهرهای هندوستان- در ایام سیاحت - رفت. اهالی ان شهر بت پرست بودند. میر روزی به پرستش گاه آن شهر وارد شده ، و از عبادت خانه آن ها بازدید کرد . با براهنه به گفت وگو پرداخت و آنها را از بت پرستی بازشان داشت و به اسلام فراخواند. انواع دلایل و براهین از دو سو بیان گشت.عبادت خانه، بسیار قدیمی و محکم بود ، و حضرات کفار به این اندیشه افتادند که در موقعیت بدست آمده ، توطئه ای در مذهب میر کنند. از همین رو به میر فندرسکی گفتند: از جمله دلایلی که دلالت بر حقیقت دین ما ، و سستی دین تو وهم کیشان تو دارد آن است که چنانچه در شهرهای شما دیده ایم ، مسجدهای شما بزودی خراب می شود ، و پس از صد سال که از بنای آن می گذرد ، اثری از آن نمی ماند؛ ولی عبادت خانه های ما از زمان ساخت تا اکنون که دو یا سه هزار سال از بنای آن می گذرد، برجا مانده ، تغییری در آن رخ نداده ، وسال ها است که بدین محکمی باقی مانده است و همین دلالت بر بطلان مذهب تو دارد ؛ چرا که حقیقت ، ماندنی ، و باطل ، در معرض زوال است.میر در پاسخ گفت: دلیل بر انهدام زود هنگام مسجد های ما آن اعمال و ذکرهایی است که مورد پذیرش حضرت باریتعالی هستند. عمارت های این دنیا توان تحمل چنین عبادت هایی را نداشته ، و خراب می شوند؛ اما در معبدهای شما اذکار و اورادی خوانده می شود که پسندیده درگاه خداوند نیست، و اعمال شما به نزد او مقبول نمی افتد پس در این صورت ، اگر اذکاری که ما در مساجد خودمان می گوییم را در یکی از این معابدی که چنین از آنها تعریف می کنید ، بگوییم ، آن مکان ، در برابر آن همه خضوع و خشوع ، و از هیبت نام حق تعالی فرو خواهد ریخت، و هر آینه خراب خواهد شد.آنان استدلال میر را دور از ذهن دانسته و گفتند: تو از اهل اسلامی و اکنون در این جا حاضر هستی ، پس آن ذکرها را در این جا بگو ، و به هر صورت که خواهی ، هر آن چه می دانی را انجام ده. آنگاه اگر خللی به این ساختمان وارد آمد که در می یابیم در ادعایت راست گفته ای ، و اگر نه ، باید گفتار ما را بپذیری ، به مذهب ما در آیی ، و خدایان ما را بخوانی. میرفندرسکی ادامه دیدار را به فردا انداخت و خود شب را به راز و نیاز پرداخت. فردای آن روز به سوی پرستش گاه به راه افتاد. زنان و مردان گردهم آمده بودند و غوغایی برپا بود. میر به پرستش گاه وارد و به بالای بام رفت. با صدای بلند اذان گفت. با اذان او همه ارکان برج و باروی پرستش گاه به تکان در آمد. پس از اذان، به زیر آمد و وارد پرستش گاه شد. درمیان بت ها رو به قبله حقیقی با فروتنی نماز ظهر و عصر به پاداشت. سجده شکر به جا آورد. از پرستش گاه بیرون آمد، هنوز چندگامی از آن دور نشده بود که آنجا فرو ریخت و بعد هم طوفانی به پاخاست و خاک آن را با خود برد. دیگر در آن شهر اثری از پرستش گاه برجا نماند. پس از این واقعه، تمامی اهالی به اسلام گرویدند و از خوبان و نیکان گشتند. پس از درگذشت وی برخی از مرتاضان هند به باور آن که بدن او کیمیا بوده است به اصفهان آمدند تا نبش گور کنند و بدن او را درآورده به هند ببرند. سرپرست گورستان میر، شبانگاهان او را در خواب می بیند و درباره انگیزه هندوان، او را آگاه می کند. چون سپیده دم زد سرپرست گورستان، بزرگان را خبر می کند و راز خواب و انگیزه مرتضان را به آنها بازمی گوید. با کوشش تمام و همکاری بزرگان، مقدار معینی از پیرامون گور را از پهنا و درازا و ژرفا کنده و توی آن را قیراندود کردند و سدی چون سد سکندر از قیر ساختند و این خبر به گوش همگان رسید.
رهبر انقلاب: من مرید میرفندرسکی ام
"اگر شما امروز بخواهید میرفندرسکی را به دنیا معرفی کنید با کدام کتاب و نوشته او و با کدام مبنای علمی و نظر علمی واضح و روشن، او را معرفی خواهید کرد؟ شاید هم هیچ کس در دنیا میرفندرسکی را نشناسد. البته من خودم از بچگی به مناسبت داستانی که در "خزاین" نراقی خوانده بودم مرید میرفندرسکی ام و ارادتی به آن مرحوم دارم. هیچ عیبی هم نمی بینم که برای میرفندرسکی جداگانه کار شود. بالاخره در این زمینه هر کار بتوانید بکنید، خدا ان شاءالله به شما جزای خیر خواهد داد. راجع به میرفندرسکی نکته ای را دیدم که آن جالب است. از میرفندرسکی اثر زیادی باقی نمانده . ایشان رساله ای دارد با نام "رساله صناعیه" که مرحوم آقا جلال آشتیانی چند سال قبل همه اش را چاپ کرده. یک نکته این رساله این است که ایشان مردم را به صنعت، به معنای عام، تشویق می کند. البته ایشان پیغمبری را هم یک صنعت می داند. اما به خصوص فنون کار صنعتی را هم ذکر می کند مثل صنعت آهن. می گوید صنعت واجب است و ما باید این کارها را بکنیم. مرحوم میرفندرسکی در سال 1050 فوت کرده و لابد این ها را مثلاً در سال 1020 نوشته، یعنی اوج شوکت صفویه. در آن زمان یک عالم دین متوجه رفتن به سمت صنعت بوده است. اگر واقعاً آن وقت سلاطین جائر و جابر و حقیقتاً نفهم می توانستند این فکر را دنبال کنند و کشور در مسیر صنعتی گام بر می داشت ببینید چه اتفاقی در جامعه تاریخ ما می افتاد؟" (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای ستاد برگزاری همایش دو حکیم استرآباد) منابع: کتابچه دریای نور علامه سید محمد حسن میر جهانی اصفهانی (قدس سره ) پایگاه تخصصی حکیم، عارف، فیلسوف، میرزا ابوالقاسم میرفندرسکی
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]
صفحات پیشنهادی
جشنواره نماز و نيايش امكان نهادينه شدن مقوله عبادت در سينما را فراهم ميكند
۱ دي ۱۳۹۳ ۲۲ ۴۳ب ظ جشنواره نماز و نيايش امكان نهادينه شدن مقوله عبادت در سينما را فراهم ميكند ابراهيم اصغري تهيهكننده سينماي ايران معتقد است برگزاري جشنوارههاي موضوعي در حوزههاي مختلف بهويژه جشنواره نماز و نيايش به روايت دوربين زماني رسالت اصلي خود را به انجام ميرساندفرهنگ اقامه نماز اول وقت ترویج شود/ عبادت با سیاست توام است -
آیتالله نوری همدانی فرهنگ اقامه نماز اول وقت ترویج شود عبادت با سیاست توام است شناسهٔ خبر 2447846 دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۷ ۲۸ استانها > قم قم - یکی از مراجع تقلید خواستار کاربردی شدن فرهنگ اقامه نماز جماعت اول وقت در جامعه شد به گزارش خبرنگار مهر آیتالله العظمی حسین نوری هدرینجفآبادی: ترویج فرهنگ نماز نیازمند تدبیر و همفکری است
پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۳ نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت ترویج فرهنگ نماز در جامعه به برنامهریزی تدبیر و همفکری مسئولان نیاز دارد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه مرکزی آیتالله دری نجفآبادی در جلسه تودیع و معارفه دبیر ستاد اقامه نماز استان مرکزارتباط با عالمان دنيا طلب لذت عبادت را از انسان مي گيرد
۵ دي ۱۳۹۳ ۱۴ ۳۹ب ظ آيت الله مصباح يزدي ارتباط با عالمان دنيا طلب لذت عبادت را از انسان مي گيرد عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت خداوند مي فرمايد اگر بندهاي نزديک عالم شيفته دنيا برود و با او ارتباط برقرار کند از راه محبت من باز ميماند و چنين عالماني راهزناني هستند که جلوعضو جامعةالمصطفی العالمیه: باید لذت عبادت را به نسل جوان بچشانیم
عضو جامعةالمصطفی العالمیه باید لذت عبادت را به نسل جوان بچشانیمعضو جامعةالمصطفی العالمیه گفت باید نقش نماز را برای نسل جوان در کسب معرفت و معنویت به خوبی بیان کنیم و لذت عبادت را به نسل جوان بچشانیم به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجتالاسلام محسن غرویان ظهر امروز در حاشیه برروح عبادت در نماز خلاصه مي شود/ 9 دي نمايش بصيرت مردم -
آیت الله حيدري روح عبادت در نماز خلاصه مي شود 9 دي نمايش بصيرت مردم شناسهٔ خبر 2451657 دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۱ استانها > خوزستان اهواز ـ نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري گفت عبادت عام بوده و نماز خاص است و روح عبادت در نماز خلاصه مي شود به گزارش خبرنگار مهر آيتکنسرت ویژه ارکستر بادی تهران با حضور «عالم قاسیم اف» برگزار می شود
21 و 22 دی ماه در تالار وحدت کنسرت ویژه ارکستر بادی تهران با حضور عالم قاسیم اف برگزار می شود خبرگزاری پانا ستاره جهانی موسیقی اصیل کشور آذربایجان در کنسرت ویژه ارکستر بادی تهران می خواند ۱۳۹۳ جمعه ۱۲ دي ساعت 11 34 به گزارش سرویس فرهنگی پانا ارکستر بادی تهران به سرپرستی &آموزش و پرورش يكي از اركان توسعه نماز است -
كفاش آموزش و پرورش يكي از اركان توسعه نماز است شناسهٔ خبر 2452560 سهشنبه ۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۴ استانها > خوزستان اهواز ـ معاون پرورشي وزارت آموزش و پرورش این وزارتخانه را به عنوان يكي از اركان مهم توسعه نماز معرفی کرد و گفت در این زمینه باید هدفگذاری داشته باشیم به گزارش خبرپارک طالقانی اولویت شهرداری تهران در منطقه عباس آباد
پارک طالقانی اولویت شهرداری تهران در منطقه عباس آباد خبرگزاری پانا قائم مقام شرکت نوسازی عباس آباد از تبدیل بوستان طالقانی به قطب گردشگری سلامت و ورزش همگانی پایتخت به عنوان یکی از اولویت های شهرداری تهران در منطقه عباس آباد خبر داد ۱۳۹۳ سه شنبه ۹ دي ساعت 13 40 به گزارش خبرگزاروزیر کار خبر داد: اشتغال بزرگ، بنگاه کوچک سیاست جدید دولت برای مهار بیکاری
وزیر کار خبر داد اشتغال بزرگ بنگاه کوچک سیاست جدید دولت برای مهار بیکاری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مهیا بودن زیرساختهای اصناف برای ایجاد شغل در حل مشکلات بیکاری گفت سیاست اشتغال بزرگ بنگاه کوچک میتواند بخشی از مشکلات کشور را حل کند به گزارش نامه نیوز عرئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان ایلام خبر داد دستگیری عامل انتشار مطالب خلاف واقع در ایلام
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان ایلام خبر داددستگیری عامل انتشار مطالب خلاف واقع در ایلامرئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان ایلام از دستگیری عامل انتشار مطالب خلاف واقع در ایلام خبر داد علی عباسی کسانی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ادبستان 6 کلاسه خیرساز کلارآباد با 460میلیون تومان به بهره برداری رسید
با حضور مدیر کل آموزش و پرورش مازندران دبستان 6 کلاسه خیرساز کلارآباد با 460میلیون تومان به بهره برداری رسید خبرگزاری پانا دبستان 6 کلاسه با زیر بنای510 متر مربع به همت خیر بزرگوار امیر هوشنگ خطیبی در کلاراباد به بهره برداری رسید ۱۳۹۳ سه شنبه ۹ دي ساعت 13 24 به گزارش سرویس آموبهره برداري دبستان خيرساز کلارآباد با 460 ميليون تومان هزينه
۹ دي ۱۳۹۳ ۱۳ ۳ب ظ بهره برداري دبستان خيرساز کلارآباد با 460 ميليون تومان هزينه دبستان 6 کلاسه با زير بناي510 متر مربع به همت خير بزرگوار امير هوشنگ خطيبي در کلاراباد به بهره برداري رسيد به گزارش خبرگزاري موج با حضور قاسمي مدير کل آموزش و پرورش مازندران مدرسه 6 کلاسه در کلارپرداخت بيش از 18 ميليارد ريال تسهيلات اشتغال به مددجويان اسلام آباد غربي
۹ دي ۱۳۹۳ ۱۳ ۱۲ب ظ پرداخت بيش از 18 ميليارد ريال تسهيلات اشتغال به مددجويان اسلام آباد غربي مدير کميته امداد امام خميني ره شهرستان اسلام آبادغرب گفت از ابتداي سالجاري تاکنون بالغ بر 18 ميليارد و 660 ميليون ريال تسهيلات اشتغال به مددجويان تحت حمايت کميته امداد شهرستان اسلام آبفرمانده انتظامی شهرستان خرمآباد: معتاد در ابتدا از روی هوس اقدام به استفاده از ماده مخدر میکند
فرمانده انتظامی شهرستان خرمآباد معتاد در ابتدا از روی هوس اقدام به استفاده از ماده مخدر میکندفرمانده انتظامی شهرستان خرمآباد گفت معتاد در ابتدا از روی هوس و برای لذت اقدام به استفاده از ماده مخدر میکند به گزارش خبرگزاری فارس از خرمآباد حسین نجفی ظهر امروز در دیدغافلگیری آمریکا با حذف دلار از مبادلات بازرگانی روسیه و چین
راشاتودی غافلگیری آمریکا با حذف دلار از مبادلات بازرگانی روسیه و چین آمریکا با حذف دلار از سیستم پرداخت مبادلات بازرگانی روسیه و چین غافلگیر شد به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز راشاتودی با اشاره به حذف دلار آمریکا از سیستم مبادلات تجاری چین و روسیه گزارش داد که این اقدامفرمانده انتظامی شهرستان خرمآباد خبر داد تسریع روند رسیدگی به پروندههای قضایی در خرمآباد
فرمانده انتظامی شهرستان خرمآباد خبر دادتسریع روند رسیدگی به پروندههای قضایی در خرمآبادفرمانده انتظامی شهرستان خرمآباد لرستان از تسریع روند رسیدگی به پروندههای قضایی با تعامل و همکاری هرچه بیشتر پلیس و دستگاه قضایی خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از خرمآباد سرهنگ-
گوناگون
پربازدیدترینها