تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814645626




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دانشگاه مطلوب چه دانشگاهی است و نشانگرهای آن در نگاه سیستمی چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: در کارگاه آموزشی ˝نشانگرهای دانشگاه مطلوب˝ ویژه مدیران پردیس ها: دانشگاه مطلوب چه دانشگاهی است و نشانگرهای آن در نگاه سیستمی چیست؟ خبرگزاری پانا: فراستخواه خطاب به مدیران مراکز و پردیس ها گفت: برای اینکه یک دانشگاه مطلوب داشته باشید باید به عناصر پنج گانه 1- درونداد، 2- فرایندف 3- محصول، 4- برونداد، 5- پی‌آمد، توجه کرد.
۱۳۹۳ يکشنبه ۲۱ دي ساعت 15:21

خبرگزاری پانا+

به گزارش سرویس آموزش وپرورش پانا، در روز دوم کارگاه بالندگی حرفه ای ویژه مدیران پردیس‌ها، مراکز و مدیران کل سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان کارگاه آموزشی "نشانگرهای دانشگاه مطلوب و نقش ارزیابی در بهبود کیفیت دانشگاهی" توسط مقصود فراستخواه برگزار شد.
 
فراستخواه، با ترسیم ویژگی های دانشگاه مطلوب برای مدیران گفت: دانشگاه مطلوب را نمی توان از روندهای گذشته یافت بلکه باید از آینده ای که براساس استاندارهاست، درک و جستجو کرد؛ این آینده مطلوب و مرجع از میان چند آینده باورکردنی و حقیقی که براساس ارزش ها، هنجارها و مسولیت های اجتماعی است، به دست می آید.
 
وی در ادامه خطاب به مدیران گفت: براساس مدل های آینده پژوهی، آنچه که امروز به عنوان مسئله پیش روی ما قرار گرفته، بذرهای کوچک 30 سال گذشته بوده اند که در ابتدا به روندها تبدیل شدند و پس از آن به روندهای بزرگ تر و در نهایت ایجاد مسئله کرده اند؛ برای حل مسئله باید روندها اصلاح شوند.
 
فراستخواه، با بیان این مطلب که برای ترویج اخلاق در دانشگاه، دیگر نمی توانیم از روش های کهنه استفاده کنیم، اظهار داشت: اگر می خواهیم دانشگاهی داشته باشیم که علم با تجهیزات انسانی، اجتماعی همراه باشد، لازمه اش اصلاح ساختار مدیریت شیوه ها و فرایندهاست.
 
وی، با اشاره به اینکه برای داشتن دانشگاهی مطلوب باید به 4 محور مسئله ها، سیستم ها و ساختارها، جهان بینی ها و نگرش ها و نمادها و معانی توجه کنیم، اظهار داشت: اگر می بینیم دانشگاه ما مطلوب نیست به این دلیل است که مثلا در محور صورت مسئله؛ آموزش با کیفیت و نافذی وجود ندارد. در محور سیستم ها و ساختارها؛ حکمرانی خوبی در آموزش عالی و دانشگاه ها نداریم. در محور جهان بینی؛ هنوز گفتمان علمی در کشور ما به رسمیت شناخته نشده است. بنابرین می توان نتیجه گرفت که این 4 محور مانند زنجیره به یکدیگر متصل هستند.
 
فراستخواه نشانگرهای دانشگاه مطلوب در نگاه سیستمی را عامل ها، ملاک ها، نشانگرها و استانداردها عنوان کرد و گفت: به طور مثال تجهیزات، هیات علمی، دانشجویان برنامه درسی و قوانین و مقررات "عامل ها" هستند. کفایت در هیات علمی و نمره ورودی دانشجویان "ملاک" محسوب می شوند و نسبت استاد به دانشجو، "نشانگرها" هستند.
 
وی، در تعریف استاندارد آموزش عالی گفت: "استاندار آموزش عالی"، یعنی "معیاری برای سطح مطلوب آموزش دانشگاهی، سطح مطلوب تحقیقات دانشگاهی و سطح مطلوب خدمات تخصصی دانشگاه".
 
وی، "سطوح مختلف استاندارد" را اینطور تشریح کرد و گفت: استاندارد می تواند در سطح یک موسسه آموزش عالی باشد؛ مانند دانشگاه تهران، استاندارد می تواند در سطح خوشه ای همگن از موسسات آموزش عالی باشد؛ مانند موسسات آموزش عالی مجازی و غیرحضوری، در سطح ملی؛ مانند استانداردهای آموزش عالی ایران و یا در سطح منطقه ای و یا بین المللی باشد.
 
فراستخواه خطاب به مدیران مراکز و پردیس ها گفت: برای اینکه یک دانشگاه مطلوب داشته باشید باید به عناصر پنج گانه سیستم، 1-درونداد؛ مانند دانشجو، هیات علمی، سیاست ها. 2- فرایند؛ سبک یاددهی و یادگیری و نحوه تخصیص منابع.3-محصول؛ مانند نمره و سخنرانی کردن. 4-برونداد؛ مانند رساله های پایان نامه و 5- پی آمد توجه کنید.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن