محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827515414
عیاری: هیچکاک فیلمساز مورد علاقه من است/صدرعاملی:عیاری هیچگاه خودخواهانه فیلم نساخته است
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: عیاری: هیچکاک فیلمساز مورد علاقه من است/صدرعاملی:عیاری هیچگاه خودخواهانه فیلم نساخته است
کیانوش عیاری در خصوص فیلمساز مورد علاقهاش و عادت فیلم دیدن گفت: متاسفانه به اندازه نیاز حرفهام فیلم نمیبینم و این را اشکال میدانم. اگرچه ظاهر فیلمهایم هیچ ربطی به سینمای آلفرد هیچکاک ندارد، اما او فیلمساز محبوب من است و نیروی گرانشی قوی برای من بهوجود میآورد.
به گزارش نامه نیوز در هشتادویکمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران که پنجشنبه 18 دی در تالار استاد شهناز برگزار شد، فیلم «آنسوی آتش» به کارگردانی کیانوش عیاری به نمایش گذاشته شد و پس از آن نشست نقد و بررسی فیلم با حضور کارگردان فیلم، شاهین امین منتقد سینمایی و کیوان کثیریان مدیر سینماتک خانه هنرمندان برگزار شد.
در ابتدای نشست شاهین امین از هیجان دیدن فیلم پس از حدود 25 سال گفت: در آن زمان با دیدن «آنسوی آتش» احساس میکردم فیلمساز بزرگی را کشف کردهام. اگرچه دیدن دوباره بسیاری از فیلمها پس از مدتی طولانی مخاطب را ناامید میکند، اما دیدن مجدد این فیلم باعث ایجاد چنین حسی در من نشد. عیاری را با توجه به استعداد و تواناییهای ویژهاش، قدرندیدهترین فیلمساز ایران میدانم که هیچگاه موجسواری نکرده و موجهای ایجاد شده در جامعه نه به سود او که به ضررش تمام شده است. به نظرم اگر او را حمایت میکردند، میتوانست نخستین فیلمساز ایرانی باشد که موفق به کسب جایزه اسکار شده است. «آنسوی آتش» را فیلم شستهرفتهای میدانم که در آن فضا و مکان جزو کاراکترهای اصلی به شمار میروند. ماجرای فیلم تنها در همین فضا و مکان است که معنا مییابد. فضای خوزستان همه عناصر فیلم را تحتتاثیر خود قرار داده، اگرچه آنچه در اینجا برای ما خشن به نظر میرسد، در خوزستان جزئی عادی از زندگی بوده و هنوز هم هست.
این منتقد سینمایی با بیان اینکه فیلم تقریبا هیچ زمان مرده و از دست رفتهای ندارد، ادامه داد: همه چیز فیلم موجز و تاثیرگذار است و شخصیتپردازی و معرفی شخصیتها خیلی خوب انجام گرفته است. به واقع عیاری را باید استاد فضاسازی دانست، ضمن اینکه تمام جزئیات فنی، فیلمبرداری، موسیقی و.. را به دقت مورد توجه قرار میدهد. یکی دیگر از ویژگیهای مهم عیاری این است که هیچگاه از اصولش عدول نکرده و خارج از اصول خودش فیلم نساخته است و دنبال حسابگری کاسبکارانه نبوده است. حتی چند فیلمی را هم که به اجبار ساخته، از جنس خودش است و برخلاف اصولش عمل نکرده است. «آنسوی آتش» از آنجایی که در دهه 60 ساخته شده و ماجرایی را تعریف میکند که به دهه 50 مربوط میشود، بهراحتی میتوانست تبدیل به فیلمی سیاسی شود، اما میبینیم که عیاری تلاش بسیاری به خرج داده تا در این ورطه نیفتد و این امر بسیار ارزشمندی است. لایههای مختلف فیلم سرشار از تمثیل و استعاره است و میتوان بحثهای اسطورهای بسیاری را در ارتباط با آن مطرح کرد، اما فارغ از این مسائل در فیلم شاهد ماجرایی هستیم که بسیار دقیق چیده شده و روایت میشود. در واقع اگرچه مسائل بسیاری را میتوان از فیلم استخراج کرد، اما باز هم کوشش عیاری بر آن بوده که فیلم نمادگرا نشود. این در حالی است که بازی با نمادها برای فضاهای روشنفکری سینمای ایران جذابیت زیادی دارد و ماجرای فیلم هم امکان چنین کاری را به فیلمساز میداد، اما عیاری در اینجا هم مقاومت به خرج داده است.
در ادامه نشست رسول صدرعاملی که در میان تماشاگران حضور داشت، برای لحظاتی به روی صحنه آمد و ضمن تشکر برای فراهم آوردن چنین فضایی گفت: به رغم آنکه میپذیرم قدر عیاری دانسته نشده است، اما هنرمند همواره در طول زمان است که قضاوت میشود. چه قدرشناسی بالاتر از اینکه عیاری در میان مردم از اینهمه محبوبیت برخوردار است؟ آیا مخاطبی در سینما داریم که به عیاری بیتوجه باشد؟ دلیل این امر هم آن است که عیاری هیچگاه خودخواهانه و مبتنی بر حسابکتابهای مرسوم فیلم نساخته است، و عوض آنکه سوار موجهای روشنفکری یا نواندیشی شود، با دلش فیلمسازی کرده است. عیاری ترسی از فعالیت در تلویزیون نداشت و در آنجا هم آثار درخشانی خلق کرد، در حالیکه بسیاری از ما فیلمسازان از اینکار اجتناب می کنیم که مبادا به کارنامه هنریمان خدشهای وارد شود. ما در دنیای اندیشه و تجربه همواره در حال آزمون و خطا هستیم و امیدوارم در آینده باز هم شاهد آثار خوب عیاری باشیم. کیانوش عیاری برکت سینمای ایران بوده و هست.
کیانوش عیاری ضمن تشکر از صدرعاملی در بیان مشکلات سینمای ایران، به دورانی اشاره کرد که ناچار به ساخت فیلمهای «روز باشکوه» و «دو نیمه سیب» شده بود: در آن زمان در عرض سه تا چهار سال حدود نوزده فیلمنامه به بنیاد فارابی و وزارت ارشاد ارائه دادم که همگی رد شدند. آن نوزده فیلمنامه در واقع نوزده دغدغه یک فیلمساز به شمار میرود؛ دغدغههایی که نه در زمانی کوتاه، بلکه در طول زندگی انسان شکل میگیرد و حداکثر سه یا چهار مورد از آنها به فیلمهای اصلی یک فیلمساز منجر میگردد. از آنجایی که تنها راه معیشت و همینطور بزرگترین تفریح من در زندگی سینما است، چارهای جز ساخت دو فیلم «روز باشکوه» و «دو نیمه سیب» نداشتم تا از دایره سینما به بیرون پرت نشوم. با این وجود از ساخت آنها پشیمان نیستم چرا که تمام دانش و تجربهام را در ساخت آنها بکار بستم. اما اگر در مسیر درستی قرار میگرفتم و چنین اجباراتی وجود نداشت، سوژههای بسیار مهمتری برای ساخت فیلم در ذهن داشتم.
سپس کیوان کثیریان، مدیر سینماتک خانه هنرمندان ایران با اشاره به فضای غریب فیلم و جنس تازه و غافلگیرکننده داستان، از عیاری خواست که از فضا و زمان ساخت فیلم بگوید. عیاری با اشاره به اینکه خوزستان در آن زمان در آتش جنگ میسوخت و عدهای نیز از همین منظر موضوع فیلم را زیر سوال میبردند گفت: برخی میگفتند یک فیلمساز اهوازی به جای پرداختن به موضوع جنگ، سراغ موضوعی بیربط در دهه پنجاه رفته است. باید بگویم من به موضوعی پرداختم که از جنگ کم اهمیتتر نبود و شاید خود یکی از زیربناهای جنگ به شمار میرفت. من در شهری متولد شدم که بوی شیرین نفت در آن احساس میشد و هسته آن ثروت و پوسته آن فقر بود. مگر میشد چنین مسائلی را ندید و صرفا به جنگ پرداخت؟ ضمن اینکه خود جنگ با این تضاد عمیق در ایران بیارتباط نبود. من در دهه پنجاه شاهد بودم که چگونه اطراف این شعلههای آتش به محلی برای خوشگذرانی مردم تبدیل شده بود، و به این میاندیشیدم که تنها سهم مردم خوزستان از ثروتی که زیر پایشان بود همین نور شعلههای آتش است. در سال 1350 نیز فیلمی هشت میلیمتری و کوتاه به همین اسم یعنی «آنسوی آتش» ساختم و در سال 65 که مجددا چنین فیلمی ساختم عدهای گمان بردند که قصد تکرار همان فیلم را دارم.
عیاری در پاسخ به این سوال که چگونه مدیران تلویزیون متقاعد به ساخت این فیلم شدند گفت: در آن زمان بین مسئولان تلویزیون و وزارت ارشاد درگیری وجود داشت. بنیاد فارابی با قاطعیت با ساخت این فیلم مخالفت کرده بود و هنگامی که مدیر تولید شبکه یک سیما از این موضوع باخبر شد، بلافاصله و در روز اول سال 1365 ساخت «آنسوی آتش» را تصویب کرد. پس از آن در آبان 1365 به اهواز رفتیم و این مقارن با زمانی بود که اهواز زیر بمباران دهشتناکی قرار داشت که به «بمباران پنجاه و دو نقطه» معروف شد و زمانی که کار فیلمبرداری تمام شد، بمبارانها هم به پایان رسیده بود. فیلم و خاطرات زمان ساخت آن برای من استثنائی و بسیار عجیب بود. در این فیلم قصد نداشتهام جنگ را پیشبینی کنم اما ممکن است برخی چنین استنباطی از فیلم داشته باشند. همانگونه که در مورد «خانه پدری» مباحثی مطرح میشود که خودم اینگونه به آنها فکر نمیکنم.
در ادامه سیامک اطلسی، بازیگر سینمای ایران و از شخصیتهای اصلی فیلم «آنسوی آتش» به روی صحنه آمد و با بیان خاطرات ساخت فیلم و همکاری با عیاری سخن گفت: زمانی که عیاری ما را به اهواز برد، سیزده هواپیمای عراقی در یک روز از صبح تا شب اهواز را بمباران کردند. لحظاتی وجود داشت که عدهای میگفتند اهواز را ترک کنیم اما عیاری پابرجا ماند و اینکه در آن شرایط در حال ساخت فیلمی در مورد استعمار پیر بود نشانه تفکر این فیلمساز است. اکثر پلانهای این فیلم ماندگار تنها یکبار ضبط شدهاند. وی ضمن تشکر از کثیریان برای فراهم آوردن این فضا، از فیلمسازان جوان خواست به دنبال ساخت چنین فیلمهایی باشند که ماندگار شوند و سالها بعد هم اینگونه مورد استقبال قرار بگیرند.
شاهین امین در بخش بعدی صحبتهایش در مورد فیلم آن را همچون خوابی هذیانآلود دانست و چنین حالتی را در تمام لحظات فیلم ساری و جاری دانست. وی ادامه داد: نکته قابل تامل دیگر در این فیلم، استفاده از عنصر طنز است که میتوان دو دلیل برای آن ارائه کرد. نخست آنکه این فیلم به دلیل فضا و مکانش سرشار از خشونت است و طنز بهعنوان سوپاپ اطمینان میتواند از میزان آزارندگی فیلم بکاهد. دوم آنکه فیلمساز تلاش میکند حتی اگر خشونتی وجود دارد، بزرگنمایی نشود و این مساله را در دیگر فیلمهای عیاری هم شاهد هستیم.
در ادامه عیاری در پاسخ به سوالی در خصوص فیلمساز مورد علاقهاش و عادت فیلم دیدن گفت: متاسفانه به اندازه نیاز حرفهام فیلم نمیبینم و این را اشکال میدانم. اگرچه ظاهر فیلمهایم هیچ ربطی به سینمای آلفرد هیچکاک ندارد، اما او فیلمساز محبوب من است و نیروی گرانشی قوی برای من بهوجود میآورد. آنچه در هیچکاک بینظیر است و موجب محبوبیت او برای من میشود این است که هیچکاک قادر است اتفاقات پیشپا افتادهای را که گویی زبان سینما از بیان آن ناتوان است، به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشد. ضمن اینکه تعلیقهای موجود در فیلمهای او برای هر مخاطب سینما جذاب است. کارگردان فیلم «خانه پدری» در جواب پرسشی که در مورد این فیلم مطرح شده بود، به اظهار امیدواری برای اکران این فیلم اکتفا کرد.
منبع: فارس
۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]
صفحات پیشنهادی
در نشست نقد و بررسی «آنسوی آتش» عنوان شد عیاری: هیچکاک فیلمساز مورد علاقه من است/صدرعاملی:عیاری هیچ
در نشست نقد و بررسی آنسوی آتش عنوان شدعیاری هیچکاک فیلمساز مورد علاقه من است صدرعاملی عیاری هیچگاه خودخواهانه فیلم نساخته استکیانوش عیاری در خصوص فیلمساز مورد علاقهاش و عادت فیلم دیدن گفت متاسفانه به اندازه نیاز حرفهام فیلم نمیبینم و این را اشکال میدانم اگرچه ظاهر فیلمهاذبح سینما برای مخالفت با دولت / نظرخواهی از 23 چهره سینمایی فرهنگی درباره اکران فیلم کیانوش عیاری
ذبح سینما برای مخالفت با دولت نظرخواهی از 23 چهره سینمایی فرهنگی درباره اکران فیلم کیانوش عیاری فرهنگ > سینما - بازماندن فیلم خانه پدری از اکرانی محدود در گروه هنر و تجربه باعث نگرانی اهالی سینما شده است سمیه علیپور- الهه خسروی یگانه «خانه پدری&raqپایان یک رؤیا / فیلم کیانوش عیاری هم در کمد ماند
پایان یک رؤیا فیلم کیانوش عیاری هم در کمد ماند فرهنگ > سینما - پرونده اکران خانه پدری هم بسته شد اما گویا قرار است خانه سینمای ایران که دوران محافظهکاریاش را سپری میکند از لاک خود بیرون بیاید و در مورد اتفاقات رخداده موضعگیری کند رضا رستمی غوغایی که پس اکیانوش عیاری در جمع فیلمسازان میراث فرهنگی تجلیل شد -
کیانوش عیاری در جمع فیلمسازان میراث فرهنگی تجلیل شد شناسهٔ خبر 2449528 جمعه ۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۹ ۰۷ هنر > سینمای ایران مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم کوتاه بمانی با تقدیر از کیانوش عیاری برگزار شد به گزارش خبرنگار مهر این مراسم با حضور جمعی از مدیران سازمان میراث فرهنگی ساظهارات صدرعاملی درباره انتخاب فیلم اولیهای جشنواره فجر
اظهارات صدرعاملی درباره انتخاب فیلم اولیهای جشنواره فجر فرهنگ > سینما - ایسنا نوشت رسول صدرعاملی گفت اگر محدودیت در مقررات جشنواره نبود تعداد فیلمهای این بخش قطعا بیشتر بود این عضو هیات انتخاب بخش سینمای ایران در پایان جلسه جمع بندی بخش نگاه نو افزود تماخوراکی مورد علاقه داعش + عکس
خوراکی مورد علاقه داعش عکس سایت وایس نیوز تأکید کرد که در میان این خوراکیها مشخص است که آنان علاقه بسیاری به نوعی خوردنی شیرین غربی به نام ناتلا هستند وال استریت ژورنال نیز سال 2014 از تصاویری خبر داد که عناصر داعش در کنار ناتلا گرفتهاند عکسهای منتشر شده از عناصر داعشعکس/ مهاجم مورد علاقه استقلالی نه شرط گذاشته و نه مصاحبه کرده است
در اینستاگرام عکس مهاجم مورد علاقه استقلالی نه شرط گذاشته و نه مصاحبه کرده است سلام و صبح جمعه همتون بخير اميدوارم هميشه بخنديد من ٣ هفته شده كه مصاحبه نكردم و هر شرط يا مصاحبه اى از من دروغه به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز کاوه رضایی که این روزها استقلالی ها سخت در تلاش هستکیانوش عیاری تقدیر شد
جمعه ۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۸ ۲۸ کیانوش عیاری کارگردان فیلم خانه پدری در اختتامیهی نخستین جشنواره فیلم کوتاه بمانی مورد تقدیر قرار گرفت به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم کوتاه بمانی عصر جمعه 5 دی ماه در سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بدرگذشت بازیگر فیلمهای «هیچکاک» و «تارانتینو»
جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۵ راد تیلور بازیگر فیلم پرندگان آلفرد هیچکاک در سن 84 سالگی درگذشت به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا راد تیلور هنرپیشه هالیوودی که در دهه 1960 با ستارههایی چون جین فوندا و ریچارد برتون همکار بود در سن 84 سالگی در خانهاش واقع در لسآنجلسآئین تکریم مدیر سابق شبکه یک برگزار شد برنامههای مورد علاقه مدیر سابق شبکه یک/ فرجی و تقاضای ۳ حلالیت
آئین تکریم مدیر سابق شبکه یک برگزار شدبرنامههای مورد علاقه مدیر سابق شبکه یک فرجی و تقاضای ۳ حلالیتبه همت گروهی از تهیهکنندگان و برنامهسازان تلویزیون شب گذشته مراسم تکریم مهدی فرجی مدیر سابق شبکه یک سیما برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس به همت محمد احسانی مدیرجدید شبکه یکDayZ و اینبار ویدئویی از فیلمسازان
این روزها نسبت به سال پیش بیشتر راجبه عنوانِ DayZ خبرها و ویدئوهایی را شاهد هستیم که طبق آخرین اخبار استودیویِ سازنده Bohemia Interactive در سال جدید قرار است طی چهار مرحله برنامه هایِ گسترده ی خود را برای این عنوانِ پر سر و صدای پیاده کند با توجه به تکمیلِ نهاییِ این عنورئیس سازمان سینمایی کشور: فیلمسازان از ظرفیت حوزههای علمیه در تولید فیلم بهره ببرند
رئیس سازمان سینمایی کشور فیلمسازان از ظرفیت حوزههای علمیه در تولید فیلم بهره ببرندرئیس سازمان سینمایی کشور گفت شهر قم قطب فرهنگی و معنوی کشور است و فیلمسازان کشور باید بیش از پیش از ظرفیت عظیم و ارزشمند حوزه های علمیه در تولید آثارشان بهره ببرند به گزارش خبرگزاری فارس از قمپسرخاله بیگناه قربانی نقشه پلید دختر مورد علاقه اش شد!
پسرخاله بیگناه قربانی نقشه پلید دختر مورد علاقه اش شد دختر خاله شیاد وقتی دید پسر خالهاش به خواستگاری او آمده است نقشه زورگیری و اخاذی از او را طراحی کرد چند روز پیش پسر جوانی به نام رامین به کلانتری 112ابوسعید مراجعه و کرد و به ماموران تجسس گفت 5 دی ماه بود که گوشی دختر خامورینیو با 5 گل بدرقه شد مورد عجیب سیتی و چلسی در صدر جزیره+فیلم
مورینیو با 5 گل بدرقه شدمورد عجیب سیتی و چلسی در صدر جزیره فیلمچلسی در وایت هارت لین شکست سنگینی متحمل شد تا از همه نظر با منسیتی در صدر لیگ برتر انگلیس برابر شود به گزارش خبرگزاری فارس تاتنهام شب گذشته در ورزشگاه خانگی خود میزبان چلسی بود و با نتیجه 5 بر 3 به پیروزی رسید موربازیکن مورد علاقه قلعه نویی با پرسپولیس 2 ساله بست
مدافع سایپا سرخ پوش شد بازیکن مورد علاقه قلعه نویی با پرسپولیس 2 ساله بست مدافع تیم فوتبال سایپا به پرسپولیس پیوست به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز بابک حاتمی از ابتدای فصل نقل و انتقالات نیم فصل مورد توجه حمید درخشان سرمربی پرسپولیس بود و شب گذشته هم رایزنیها برای جذبرگزیدگان «بمانی» مشخص شدند/ کیانوش عیاری تجلیل شد -
برگزیدگان بمانی مشخص شدند کیانوش عیاری تجلیل شد شناسهٔ خبر 2449499 جمعه ۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۶ ۴۵ هنر > سینمای ایران نخستین جشنواره فیلم کوتاه بمانی با موضوع میراث فرهنگی عصر جمعه 5 دیماه برگزیدگان خود را معرفی کرد به گزارش خبرنگار مهر هیات انتخاب و داوری نخستین جشنواره فیلمپاسخ کیانوش عیاری به ایوبی
جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۱ ۱۰ کیانوش عیاری به عذرخواهی رئیس سازمان سینمایی برای اکران نشدن فیلم خانه پدری پاسخ داد به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا در پی جلوگیری از اکران فیلم خانه پدری و موکول زمان نمایش آن به شرایطی مناسب حجتالله ایوبی از همه کسانی که از فراهم نشدن زمینههای اک-
گوناگون
پربازدیدترینها