تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):علم ما به شما احاطه دارد و چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815558366




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحریم بیشتر، اقدام متقابل ایران را در پی دارد


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: تحریم بیشتر، اقدام متقابل ایران را در پی دارد


یک وبگاه آمریکایی هشدار داد، هرگونه اقدام آمریکا در اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران،‌ اقدام متقابل تهران را در پی داشته و مذاکرات را به شکست می‌کشاند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر از فارس،‌ وبگاه آمریکایی «نشنال اینترست» در مطلبی با نام عنوان «تحریم‌ها و اقدام متقارن در مذاکرات هسته‌ای ایران» درباره اقدام متقابل تهران در قبال فشارهای تازه آمریکا و شکست احتمالی مذاکرات هشدار داد.   این وبگاه نوشت: هم دولت ایران و هم دولت آمریکا خواهان توافق هسته‌ ای اند و موفقیت مذاکرات موقت ژنو، گواهی بر این موضوع تلقی شده است.

بنابراین گزارش، تعهدات مطرح شده در توافق موقت سال 2013 (توافق ژنو) بدون نظر رهبر عالی ایران،‌ ممکن نبود.

در نشنال اینترست درباره تردیدهای مقامات ارشد ایران و آمریکا درباره توافق نهایی آمده است:  رهبر عالی ایران و  رئیس‌جمهور آمریکا بارها در محافل عمومی تردید خود را درباره موفقیت مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده‌اند که احتمالا این موضوع تا حدی تاکتیکی است تا ضرر سیاسی ناشی از شکست مذاکرات را محدود کند البته شاید تردیدهای مطرح شده، نشان از بررسی‌های دقیق درباره چالشهای موجود برای رسیده به توافق باشد.

این پایگاه آمریکایی همچنین با بررسی مشکلات موجود میان جمهوری خواهان و اوباما در قبال برنامه هسته ای ایران، نوشت:‌ مخالفان سرسخت رئیس‌جمهور (آمریکا) از هر شکست و مانعی برای امتیازگیری سیاسی استفاده می‌کنند و می‌دانند اگر مذاکرات هسته‌ای ایران را بتوانند تخریب کنند، این موضوع شکستی مهم برای رئیس‌جمهور خواهد بود.

نشنال اینترست همچنین با اشاره به اظهارات و مواضع به شدت ضد ایرانی مخالفان سرسخت آمریکایی توافق هسته‌ای با ایران می‌نویسد: آنها هرگز از شیطان و اهریمن جلوه دادن کشور مقابل خسته نمی‌شوند.

برابر این گزارش، دیگر طرح بزرگ مخالفان افراطی در آمریکا، تصویب قانون جدید برای تحریم های تازه علیه ایران است شبیه به آنچه سناتور مارک کرک و رابرت منندز در کنگره قبلی طرح آن را ارائه دادند.

نسخه و تفسیر جدید تحریم ها هنوز در حال نگارش است، البته در طرح های قبلی موضوعاتی وجود داشته که احتمالا ناقض توافق اولیه(توافق موقت ژنو) بوده است که با تصویب آن می‌توانست سبب اعلام پایان الزام ایران به توافق موقت و خارج شدن آن از میز مذاکرات شود.

«نشنال اینترست» نوشت: بیایید تصور کنیم آنچه از سوی رهبران افراطی آمریکایی می‌شنویم در این مبنا که نسخه و تفسیر جدید که دراین ماه  مورد رای گیری قرار می‌گیرد، ‌نقض آشکار توافق موجود نباشد، بلکه اقدامی مشروط باشد که در صورت دست نیافتن به توافق نهایی در زمان مهلت تعیین شده، تحریمهای جدید علیه ایران اعمال شود.

این وبگاه با اشاره به اقدام متقابل ایران در برابر فشارها می‌نویسد: با توجه به تجربه باید تصور کرد که مجلس ایران در برابر این اقدام چه می‌کند. مجلس ایران قانونی را تصویب می‌کند که در صورت دست نیافتن به توافق نهایی، این کشور اقدامات خاص مهمی انجام دهد. به طور خاص اگر توافق صورت نگیرد ایران تولید ذخایر اورانیوم با غلظت پایین خود را ازسر می‌گیرد، ‌این کشور احتمالا غنی سازی 20 درصدی را از سرگرفته و توسعه راکتور اراک را بار دیگر شروع میکند. همچنین دسترسی خاص و اضافه داده شده به بازرسان بین المللی را باطل کرده و سطح بازرسیها را به سطح معاهده «ان پی تی» و توافقات پیشین خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی کاهش می‌دهد.

این پایگاه افزود: رهبران گروه های سیاسی مختلف آمریکا،‌ این اقدام مجلس ایران را تقبیح و آن را «نشانه بزرگی از نیت بد ایران» قلمداد خواهند کرد. در این صورت گفتگوها در واشنگتن درباره دادن امتیاز بیشتر نخواهد بود بلکه گفتگوها درباره اقدامات برای فشار بیشتر خواهد بود.

در این گزارش آمده است: از سوی دیگر چنین اقدام احتمالی آمریکا، از نظر رهبران ایرانی نشانه بزرگی از نیت بد آمریکا خواهد بود و این اقدام تردیدهای جاری در تهران درباره نیت واقعی آمریکا را تشدید خواهد کرد. در همین ارتباط دادن امتیازات بیشتر ایران در مذاکرات، سخت شده و در نتیجه احتمال شکست مذاکرات هسته ای قویتر خواهد شد.

«نشنال اینترست» نوشت: مذاکره‌کنندگان آمریکایی (در مذاکرات با ایران) این را می‌دانند و به همین خاطر مخالف وضع قانون تحریم های بیشتر هستند. آنهایی که برای تصویب آن فشار می‌آورند هم این موضوع را می‌دانند و به همین خاطر بر آن اصرار دارند.

این یاداشت همچنین می افزاید: اصرارکنندگان برای تصویب قانون جدید(برای تحریم و فشار بیشتر به ایران)، فقط در محافل خصوصی، هدف اصلیشان را بروز می‌دهند. اما آنها در محافل عمومی، بیشتر می گویند کاری که آنها می‌خواهند انجام دهند سبب افزایش اعتبار آمریکا و دادن امتیاز بیشتر از سوی ایران خواهد شد.

در گزارش «نشنال اینترست» با انتقاد از ایده «استثنا و خاص بودن آمریکا» اشاره می‌شود: «این موضوع یکی از ابعاد چندگانه آمریکایی هایی است که می‌خواهند باور کنند چانه زنی با دیگر کشورها «به روش غیرمتقارن و استثناگرا» کارساز است؛‌ روشی که بر مبنای آن دیگر انسان ها(غیر آمریکایی ها) به فشارها به روشی غیر از آنچه آمریکایی ها در قبال فشارها پاسخ می‌دهند، پاسخ خواهند داد اما حقیقت آن است که در این موضوع، اقدام متقارن مطرح است و باید این اعتقاد اشتباه را تصحیح کرد.

نویسنده این مقاله هشدار می‌دهد که ایرانی‌ها به فشارها و تحریم های اعمال شده علیه آنان، قطعا پاسخ داده و اقدام متقابل خواهند کرد که این موضوع در مذاکرات هسته‌ای به شکست گفتگوهای هسته‌ای منجر خواهد شد.


شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن