محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832293267
وقتی رسالت انبیا بر پیامبر اسلام ختم شد/ دلایل «خاتمیت» در قرآن و روایات
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: وقتی رسالت انبیا بر پیامبر اسلام ختم شد/ دلایل «خاتمیت» در قرآن و روایات
مدخل «خاتمیت» در «دانشنامه جهان اسلام» به بیان تعریف ختمی مرتبت بودن پیامبر اسلام از دریچه آیات و روایات و دیدگاه اندیشمندان مسلمان می پردازد.
به گزارش نامه نیوز، در بخش هایی از این مدخل آمده است: خاتميت، مفهومى كلامى و از آموزه هاى مشترك همه مسلمانان به معناى پايان يافتن نبوت به حضرت محمد(ص) است.
در قرآن و حديث، خاتميت مصدر جعلى از خاتم (به كسر يا فتح تاء) و از ريشه خ ت م است. در بيشتر منابع لغوى مراد از خاتم الانبيا بودن پيامبر اكرم(ص) را اين دانسته اند كه ايشان آخرين پيامبر است. در برخى منابع از خاتم به مهرى كه بر پايانِ نامه ها مىزده اند، نيز تعبير شده است. به نظر برخى مستشرقان واژه خاتميت در قرآن كريم به كار نرفته، اما تعبير خاتم النبيين در آيه ۴۰ سوره احزاب (ماكانَ محمدٌ أبا أَحَدٍ مِنْ رجالِكُمْ وَلكِن رسولَ اللّهِ و خاتمَ النبيينَ) به عنوان وصف پيامبر اكرم(ص) به كار رفته است. تعبير «خاتم النبيين» به دو صورت، با كسر يا فتح تاء خوانده شده است. در صورت اول به معناى پايان دهنده و مهركننده سلسله انبيا و در صورت دوم به معناى آخر و پايان.علاوه بر آيه ۴۰ سوره احزاب، در قرآن كريم تعابير ديگرى دالّ بر آخرين پيامبر بودن رسول اكرم وجود دارد. تعابيرى همچون: اكمال دين: «اليومَ اكملتُ لَكمْ دينَكم» (مائده:۳)؛ ارسال از جانب خدا براى جميع مردم: «اِنّى رسولُ اللّه اِليكُمْ جَميعا» (اعراف: ۱۵۸)؛ فرستادن نبى اكرم براى ابلاغ دين حق تا آن را بر هر چه دين است پيروز گرداند: «هُوَالذى اَرْسَلَ رسوله بِالهدى و دين الحقِّ ليُظهرَه علىالدينِ كُلِّه» (توبه: ۳۳؛ فتح: ۲۸؛ صف: ۹)؛ نبودن هيچ تغييردهنده اى در كلمات الهى: «لامُبدِّلَ لِكلماته» (كهف: ۲۷)؛ انذار براى عالميان: «لِيكونَ للعالمينَ نَذيرا» (فرقان: ۱؛ براى مناقشات در مصداق عالمين رجوع کنید به سبحانى، ۱۳۶۹ش، ص ۳۳ـ۳۸)؛ ارسال پيامبر براى بشارت و انذار همه مردم: «و ما ارسلناكَ اِلّا كافةً للناسِ بشيراً و نذيراً» (سبأ: ۲۸)؛ راه نيافتن باطل در كتاب خدا: «لايأتيهِ الباطلُ من بينِ يديهِ و لا مِن خَلْفِه» (فصّلت: ۴۲)؛ رحمت بودن پيامبر براى عالميان: «و ما اَرسلناكَ اِلّا رحمةً لِلعالمين» (انبياء: ۱۰۷). تمامى اين تعابير متضمن آن است كه اسلام داراى كاملترين شرايع و دينى جهانى است و نسخ و تغييرى در آن راه نخواهد يافت. از اينرو دين اسلام آخرين دين، و پيامبر اكرم (ص)، خاتم الانبيا به شمار مى آيد.در عصر جديد، پس از پيدايى دو جريان بهائيت و قاديانيه ، موضوع خاتميت مورد مناقشه قرار گرفت. منكران خاتميت گاه با تأويل معناى خاتم النبيين در آيه ۴۰ سوره احزاب و گاه با استناد به برخى ديگر از آيات قرآن شبهاتى درباره خاتميت طرح كرده و به انكار آن پرداختند كه متقابلا پاسخ هايى به آنان داده شده است.در بسيارى از احاديث نيز بر خاتميت پيامبر اكرم (ص) تأكيد شده است. از مهمترين احاديث نبوى در اثبات خاتميت، حديث منزلت است كه از احاديث متواتر بوده و در آن به خاتم النبيين بودن پيامبر اسلام تصريح شده است. احاديث نبوى ديگرى نيز درباره خاتميت نقل شده است. از جمله آنكه پيامبر اكرم(ص) در حديثى خود را خاتم الانبيا يا خاتم هزار پيامبر يا بيشتر و امام على(ع) را خاتم الاوليا يا خاتم الاوصيا يا خاتم هزار وصى خوانده اند. ايشان همچنين خود را اولين پيامبران در خلقت و آخرينشان در بعثت معرفى كرده اند. در حديثى، اولْ رسولانْ آدم و آخر آنان محمد(ص) ذكر شده است. چنانكه در برخى روايات به گواهى انبياى پيشين بر خاتميت رسول اكرم(ص) اشاره شده است و از حضرت رسول اكرم (ص) نقل شده اگر موسى زنده بود، به دين اسلام درآمده و از وى تبعيت مى كرد. به همين سبب، در حديث مزبور حضرت پيامبر(ص) اصحاب خود را از مباشرت و نظرخواهى اهل كتاب منع كردند.در حديث ديگرى كه معروف به حديث لِبنه است، پيامبر اكرم(ص) سلسله انبيا را به بنايى از هر نظر كامل تشبيه كرده اند كه فقط جاى يك آجر آن خالى بوده است، سپس مَثَل خود را مَثَل آن آجر دانسته اند كه با آن بنا كامل مى شود. به واسطه حضرت محمد(ص) نيز بناى نبوت به اتمام مى رسد. غزالى در تفسير اين حديث بيان كرده است كه زياده بر كمال، نقص تلقى مى شود. همچون دست انسان كه كمال آن داشتن پنج انگشت است و وجود انگشت ششم در آن نقص تلقى مى شود. درنتيجه به موجب اين حديث، رسول اكرم قطعاً خاتم انبيايند.پيامبر اسلام(ص) در حديث ديگرى، يكى از اسامى خود را عاقِب شمرده و در شرح معناى آن فرموده اند عاقِب كسى است كه پس از وى پيامبر ديگرى نمى آيد. رسول اكرم(ص) در جايى ديگر بيان كرده اند كه من براى هدايت جميع مردم، از هر نژادى كه باشند، مبعوث شده ام و به واسطه من سلسله انبيا به پايان رسيده است. در حديث ديگرى، پيامبر اكرم فرمودند: پيامبرى بعد از من و سنّتى پس از سنّت من و امتى بعد از امت شما نيست و اگر كسى پس از من ادعاى نبوت كرد دروغگوست.از ائمه اطهار عليهم السلام نيز رواياتى در اثبات و تأييد خاتميت رسول گرامى اسلام نقل شده است. از جمله حضرت على(ع) در مواضع مختلفى از نهج البلاغه به اين مهم اشاره كرده اند. حضرت على( ع)در خطبه اول فرموده اند كه خداى سبحان، محمد(ص) را براى به انجام رساندن وعده اش و تمام كردن سلسله نبوت فرستاد. در خطبه ۱۳۳، ضمن بيان ويژگيهاى رسول اسلام بيان كرده اند كه به واسطه ايشان وحى الهى خاتمه يافت. در خطبه ۱۷۳، پيامبر اكرم(ص) امين وحى خدا و خاتم رسولان معرفى شده اند. براساس خطبه ۱۸۳، به واسطه رسول اسلام دين الهى كامل گشته است. بنابر خطبه ۲۳۵ نيز هنگامى كه امام على(ع) پيكر مطهر پيامبر اكرم(ص) را براى غسل و تجهيز آماده مى كردند، بيان كردند اى رسول خدا، با مرگ شما چيزى (نبوت) خاتمه يافت كه با مرگ هيچ فرد ديگرى پايان نيافته بود.حديث مهم ديگرى كه مبناى فقيهان در استنباط بسيارى ازاحكام شرعى قرار گرفته و مؤيد خاتميت و عدم نسخ شريعت رسول اكرم است، حديثى از امام صادق(ع) است كه فرمودند: «حلال محمد تا روز قيامت حلال و حرام او نيز تا قيامت حرام است.» در ضمن خاتميت پيامبر اكرم(ص) با جامعيت و كلى بودن دعوت ايشان (عالَمى و جهانى بودن) ملازمت دارد و پيامبر گرامى اسلام از همان سالهاى آغازين بعثت در موارد مختلفى از جمله در حادثه يوم الدار كه فرمودند «... انى رسول اللّه اليكم خاصة و الى الناس عامة...» يا دعوت از ملوك و پادشاهان سرزمينهاى ديگر براى پذيرش آيين اسلام بر عموميت دعوت و رسالت خود صحه گذاشتند. بنابراين از ابتداى بعثت، حتى پيش از نزول آيه ۴۰ سوره احزاب، خاتميت امرى شناخته شده و روشن بوده است و كسانى كه به آيين مقدّس اسلام روى مى آوردند، بر خاتميت پيامبر اكرم(ص) نيز گردن مى نهاد.بنياد دائرة المعارف اسلامی، نهادی است غير انتفاعی كه هدف اصلی آن تدوين و نشر دانشنامه جهان اسلام است. اين بنياد در سال ۱۳۶۲ در تهران تاسيس شد و در حوزه مطالعات جهان اسلام و ايران فعاليت خود را آغاز كرد و به تدريج به يكی از كانونهای اصلی و معتبر دانشنامه نگاری در قلمرو جهان اسلام تبديل شد. تاکنون ۱۸ جلد از دانشنامه جهان اسلام به همت این بنیاد منتشر شده است.
منبع: مهر
۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]
صفحات پیشنهادی
رئیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان: دین اسلام براساس امر به معروف است/پیامبر و قرآن مظهر
رئیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان دین اسلام براساس امر به معروف است پیامبر و قرآن مظهر وحدت هستندرئیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان گفت دین اسلام بر اساس امر به معروف است و دستورات خداوند و سنت پیامبر معروف بوده و غیر آن از منکرات اسدبیر مجمع تقریب از «وحدت اسلامی، فرصتها و چالشها از دیدگاه قرآن و روایات» میگوید
دبیر مجمع تقریب از وحدت اسلامی فرصتها و چالشها از دیدگاه قرآن و روایات میگویدآیتالله محسن اراکی در همایش بینالمللی وحدت اسلامی فرصتها و چالشها از دیدگاه قرآن و روایات مسابقات بینالمللی قرآن دانشجویان مسلمان به ارائه سخنرانی میپردازد به گزارش خبرگزاری فارس ستاد خبری پرئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام: قرآنپژوهان رسالت سنگینی در معرفی اسلام ناب محمدی(ص) بر عهده دارند
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام قرآنپژوهان رسالت سنگینی در معرفی اسلام ناب محمدی ص بر عهده دارندرئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت در شرایط فعلی جهان اسلام قرآنپژوهان و دانشمندان اسلامی بیش از هر زمان دیگری وظیفه و رسالت معرفی اسلام ناب و اصیل محمدی را با استفاده از آیات ناب قرآنهمایش مطالعات میان رشته ای قرآن/همایش وحدت اسلامی؛ فرصتها و چالشها از دیدگاه قرآن و روایات
اعلام جزئیات همایشهای علمی مسابقات بینالمللی قرآن دانشجویان مسلمان همایش مطالعات میان رشته ای قرآن همایش وحدت اسلامی فرصتها و چالشها از دیدگاه قرآن و روایات جزئیات همایشهای بینالمللی وحدت اسلامی فرصتها و چالشها از دیدگاه قرآن و روایات و پژوهشهای میانرشتهای قرآنبازگشت به الگوی متعالی پیامبر(ص) مهمترین رسالت نخبگان جهان اسلام است
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۷ رئیس جامعة المصطفی العالمیه بازگشت به الگوی متعالی پیامبر اسلام ص را مهمترین رسالت نخبگان علمی جهان اسلام عنوان کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در مراسم آغاز به کار مدرسه معارف اسلامیمدیر آموزش و پرورش قروه وحدت اسلامی مهمترین مولفه ختم رسالت نبوی است
مدیر آموزش و پرورش قروهوحدت اسلامی مهمترین مولفه ختم رسالت نبوی استمدیر آموزش و پرورش قروه گفت پیامبر اعظم ص که مسئولیت بسیار مهم ختم نبوت و ابلاغ دین اسلام را عهده دار بود تعالیم جامع و انسان ساز اسلام از جمله موضوع وحدت امت اسلامی را به جوامع بشری ابلاغ کرد به گزارش خبرگزاامشب مردم هفشجان میزبان قرآنخوانی نابغه جهان اسلام بودند
امشبمردم هفشجان میزبان قرآنخوانی نابغه جهان اسلام بودنداهالی شهر هفشجام میزبان قرآنخوانی نابغه قرآنی جهان اسلام بودند به گزارش خبرنگار فارس از شهرکرد نابغه قرآنی جهان اسلام امشب میهمان اهالی شهر هفشجان از توابع شهرستان شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری بود محمد تقی خان درمسئول دارالقرآن ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم: عدالت نبوی در جامعه ترویج شود
مسئول دارالقرآن ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم عدالت نبوی در جامعه ترویج شودمسئول دارالقرآن ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم گفت بحث عدالت نبوی باید در جامعه اسلامی به صورت دقیق مورد توجه قرار گیرد حجتالاسلام جواد عظیمی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تسلیت سالروزمیلاد پیامبر اسلام و امام صادق(ع) هیئت کجا برویم؟
میلاد پیامبر اسلام و امام صادق ع هیئت کجا برویم در آستانه فرا رسیدن ایام میلاد رسول مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله مشخصات هیئت هایی که در این ایام مراسم جشن دارند را در ادامه بخوانید به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران هیئت سخنران مداح مکان و زمان مرکز تهران حسیاستاد مطالعات اسلامی دانشگاه کارلتون کانادا:روش مطالعات قرآنی به سمت معناگرایی رفته است
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۱ ۰۶ استاد مطالعات اسلامی دانشگاه کارلتون کانادا گفت متاسفانه غربیها در مطالعات قرانی تنها به شکل آن توجه میکنند و به معنا و محتوای قرآن فکر نمیکنند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا محمد روستوم امروز در همایش مطالعات میانرشتمسئول دارالقرآن ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم: وظیفه منتظران مطالعه و تحقیق در زمینه امامشناسی است
مسئول دارالقرآن ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم وظیفه منتظران مطالعه و تحقیق در زمینه امامشناسی استمسئول دارالقرآن ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم گفت وظیفه منتظران در زمینه امامشناسی مطالعه و تحقیق است زیرا در زمان غیبت دشمنان با توطئه سعی میکنند به بحث امامت لطمه وارد کسخنرانی عبدالملک الحوثی به مناسبت میلاد پیامبر اسلام (ص)
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۷ ۴۸ صدها هزار تن از حوثیهای یمن در مراسمی به مناسبت میلاد پیامبر اعظم اسلام ص در صنعا و صعده گرد هم آمدند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی العهد در این مراسم که در صنعا با حضور دیپلماتهای خارجی و وزرای دولت و نمایندگانپیامبر اکرم (ص) نقطه اشتراک مذاهب اسلامی است
یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۱۵ امام جمعه اشتهارد گفت حضرت محمد ص نقطه مشترک بین همه مذاهب اسلامی است حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد واثق در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه البرز طی سخنانی اظهار کرد رسیدن به شناخت حقیقت وجودی حضرت محمد ص برای انسانهای عبرگزاری جشن میلاد پیامبر اعظم(ص) و بیست و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی -
برگزاری جشن میلاد پیامبر اعظم ص و بیست و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی شناسهٔ خبر 2453982 پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۸ دین و اندیشه > اسلام در جهان بیست و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با موضوع امت واحده اسلامی چالش ها و راهکارها از ۱۷ الی ۱۹ دی ماه در تهران برگزار میبرگزاری محفل انس با قرآن در دارالقرآن شهرداری اسلامشهر
برگزاری محفل انس با قرآن در دارالقرآن شهرداری اسلامشهر خبرگزاری پانا نشست صمیمی جامعه قرآنی شهرستان اسلامشهر در دارالقرآن شهرداری برگزار گردید ۱۳۹۳ يکشنبه ۳۰ آذر ساعت 08 09 به گزارش خبرنگار خبرگزاری پانا به مناسبت گرامیداشت ایام سوگواریهای ماه صفر نشست قرآنیخراسان جنوبی در سالروز رحلت پیامبر اسلام(ص) سراسر اندوه است
خراسان جنوبی در سالروز رحلت پیامبر اسلام ص سراسر اندوه استخراسان جنوبی در سالروز رحلت نبی مکرم اسلام ص و شهادت مظلومانه کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی ع غرق در عزا و ماتم شده است به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند شیفتگان پیامبر گرامی اسلام ص و اهل بیت ع از بامداد امروز بآشنایی مدیران آینده جهان اسلام با پیشرفتهای قرآنی، علمی، فناوری ایران
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۷ ۲۳ رئیس شورای سیاستگذاری پنجمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن دانشجویان مسلمان گفت دانشجویان مسلمان که مدیران آینده جهان اسلام هستند طی حضور در این مسابقات با پیشرفتهای قرآنی علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران آشنا میشوند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران-
گوناگون
پربازدیدترینها