تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817092462




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رادیو کردی؛ صدایی ۶۵ ساله


واضح آرشیو وب فارسی:کورد نیوز: تاریخ انتشار : 20:06:15 , 1393/10/18
سیامک کاکایی
رادیو کردی؛ صدایی ۶۵ ساله
رادیو کردی تهران، از اولین رسانه‌های کردی است که ۶۵ سال سابقه فعالیت دارد. با آن که قرن جدید عرصه ارتباط و فعالیت فزاینده رسانه‌ای است و در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی بر شمار رسانه‌های جمعی کردی (دیداری، شنیداری، نوشتاری و اینترنتی) افزوده شده است، لیکن در این میان رادیو کردی تهران را می‌توان به


راديو کردي ساليان درازي نيز بنا به ضرورت‌هاي فني و با توجه به موقعيت مکاني و مقتضيات زماني در کرمانشاه فعاليت داشت و هم از اين‌رو در ميان کردهاي ايران، عراق و ترکيه به «راديو کردي کرماشان» شهرت يافت و برخي شخصيت‌هاي معروف فرهنگي و هنري کرد در چند دهه گذشته سابقه فعاليت در راديو کرماشان و تهران داشتند. راديو کردي تهران در سال 1325 در پي شرايط حاکم سياسي پس از جنگ جهاني دوم و پديد آمدن بحران‌هاي داخلي در کردستان و مهاباد تاسيس شد و اما رفته‌رفته فضاي فرهنگي و اجتماعي کشور بر فعاليت‌هاي راديو کردي نيز تاثير گذاشت و راديو کردي پس از يک دهه با گسترش فعاليت خود، علاوه بر گويش سوراني، به گويش کرمانجي نيز برنامه پخش مي‌‌کند. فعاليت راديو کردي را در  65 سال گذشته بر حسب شرايط سياسي و اجتماعي، وضعيت منطقه‌اي، مخاطبان و کارکردهاي رسانه‌اي مي‌توان به سه دوره تقسيم کرد.


دوره اول: (1357ـ 1325)‌
چهارم آذرماه 1325 راديو کردي در تهران تاسيس شد و از آن زمان در ميان کردهاي منطقه به نام «راديو کوردي تاران» شهرت يافت. در اين دوره راديو ابتدا خود را به مخاطبان داخلي و کردهاي کشورهاي همجوار شناساند و به‌تدريج ساعات پخش آن افزايش يافت. محل استقرار راديو به مدت 14 سال در تهران بود و سپس به مرکز کرمانشاه منتقل شد. دوره پررونق راديو کردي قبل از انقلاب را بايد پس از انتقال کادر آن از تهران به کرمانشاه در سال 1341 دانست. تقويت فرستنده‌هاي راديو کردي در کرمانشاه و قصرشيرين، سبب شد تا اين راديو براي کردهاي عراق، ترکيه و سوريه به راديويي نام‌آشنا تبديل شود. از طرف ديگر، پخش برنامه‌هاي فولکلوريک کردي و توجه ويژه راديو کرماشان به موسيقي کردي، سبب جذب موسيقيدان‌هاي مشهوري شد که در آن زمان شهرت زيادي در ميان کردها داشتند.


البته دو عامل وضعيت سياسي و اجتماعي کردهاي عراق به دليل تقابل آنها با حکومت بعث و تشديد سياست‌هاي کردستيز در ترکيه نقش قابل‌توجهي در تمرکز نگاه کردها به راديو کردي ايران (تهران ـ کرمانشاه) داشت. ضمن اين‌که نبود رسانه کردي، موقعيت منحصربه فردي را براي راديو کردي ايران فراهم ساخت و به موازات آن افزايش ساعات پخش برنامه‌ها به 12 ساعت و در پاره‌اي مواقع بيشتر از آن، باعث دگر گوني در کنداکتور برنامه‌ها شد و اين راديو تقريبا توانسته بود توجه جامعه روستايي و حتي شهري کردنشين را به خود جلب کند. يکي از ويژگي‌هاي راديو کردي کرماشان پخش داستان‌هاي راديويي به زبان کردي بود که مورد استقبال قرار گرفت، پخش ترانه کردي و ساخت برنامه‌هاي فولکلوريک در اواخر اين دوره شروع شد و تا اويل دوره دوم ادامه يافت.
 
دوره دوم: (1380ـ 1358)‌
با پيروزي انقلاب اسلامي و بويژه با آغاز جنگ تحميلي فضاي برنامه‌هاي راديو کردي تغيير کرد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي همچنان که تغييرات ساختاري در رسانه ملي و محلي ايجاد شد، رويکردهاي برنامه‌سازي راديو کردي نيز دچار تحول شد. در اين شرايط راديو کردي تهران به شکل جديدي احيا شد و در قالب برنامه‌هاي برون‌مرزي فعاليت خود را از سرگرفت، البته همزمان راديو کردي کرمانشاه تا سال 1362 فعال بود ضمن اين‌که راديو کردي برون‌مرزي دوره متفاوت و جديدي از فعاليت خود را آغاز کرد. معيارهاي جديد برنامه‌سازي مبتني بر نگرش‌هاي اسلامي و انقلابي و همچنين تاکيد بر کارکردهاي ارشادي و آموزشي قالب‌ برنامه‌ها را دگرگون ساخت. در همين حال جنگ تحميلي رسالت مهم و نويني بر دوش رسانه‌ها از جمله راديو کردي در حمايت از رزمندگان و بيان رشادت مرزداران غيور کرد عليه دشمن بعثي گذاشت و راديو کردي مهم‌ترين منبع خبري کردهاي منطقه به شمار مي‌رفت. در بخش نمايشي راديو کردي که براي مخاطبان از جذابيت خاصي برخوردار بود، به مسائل جنگ و دفاع مقدس توجه ويژه‌اي شد که مي‌توان به داستان «حمه شوان و کدخدا» و پيوند اين داستان با جنگ تحميلي اشاره کرد. در خارج از مرزهاي ايران بويژه در کردستان عراق مساله مبارزه کردها عليه رژيم بعث سبب شد، رسالت و مسووليت راديو کردي به منظور تاثير بر افکار عمومي کردستان عراق خطيرتر و حساس‌تر شود. در عين حال، راديو کردي تهران (برون‌مرزي) به لحاظ رويکردهاي ديني و سياسي وظيفه خود مي‌دانست که به تشريح و پخش برنامه‌هايي با مضامين ديني و معرفي سيره پيامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) و برنامه‌هايي در زمينه‌هاي مبارزه با ظلم و استبدادستيزي در جوامع اسلامي و معرفي اهداف سياسي ـ نظامي آمريکا و غرب در منطقه خاورميانه و اقدام آنها درتجهيز رژيم صدام به سلاح‌هاي کشتار جمعي بپردازد.


مسووليت راديو کردي برون‌مرزي در پوشش اخبار مربوط به بمباران شيميايي حلبچه از سوي رژيم بعثي صدام و پوشش خبري تهاجم رژيم صدام به کويت سنگين‌تر شد. در اين ميان آواره شدن ميليون‌ها کرد عراقي و آمدن آنها به جمهوري اسلامي ايران و سال‌هاي پس از آن بروز جنگ‌هاي داخلي ميان جناح‌هاي کرد عراق، راديو کردي را همچنان در کانون توجه مخاطبان کردزبان قرار داد. پخش هشت ساعته راديو کردي به دو گويش سوراني و کرمانجي پاسخي به نيازهاي کردهاي منطقه بود که اعتماد کافي به راديو کردي برون‌مرزي تهران داشتند. فراواني نامه و تلفن شنوندگان به برنامه «ما و شنوندگان» در اين دوران بيانگر جايگاه اين راديو ميان مخاطبانش بود. ضمن آن که برنامه‌هاي هر دو بخش سوراني و کرمانجي از تنوع در زمينه‌هاي سياسي، خبري، مذهبي، ادبي، فرهنگي و فولکلوريک برخوردار بود. نمايشنامه‌هاي راديويي در اين دوره جايگاه ويژه‌اي نزد مخاطبان راديو داشت.


در دهه 7 با رشد روزنامه‌هاي کردزبان در شمال عراق، برخي از نقدها و تحليل‌ها يا ديدگاه کارشناسان که از راديو کردي پخش مي‌شد در روزنامه‌ها و نشريات اين منطقه انعکاس مي‌يافت. در نيمه دوم دهه 70 به‌تدريج بر شمار رسانه‌هاي شنيداري و ديداري کردي در شمال عراق افزوده شد، اما وجه مشخصه آنها حزبي بودنشان بود. در همين حال راديو کردي تهران در بخش‌هاي متعدد خبري و برنامه رويدادهاي منطقه، روند تحولات در شمال عراق را به خوبي پوشش مي‌داد و همين مساله توانست مخاطبان را راضي نگه دارد. در اين سال‌ها شبکه جهاني سحر کردي تاسيس شد که توجه کردهاي منطقه را به رسانه‌هاي کردي جمهوري اسلامي ايران افزايش داد.
 
دوره سوم: (1390 ـ 1380)‌
دوره سوم فعاليت راديو کردي از نظر کارکرد رسانه‌اي و محيط سياسي و فرهنگي حاکم بر حوزه شنود اين راديو متفاوت از دو دوره قبلي است. تهاجم آمريکا به عراق در مارس 2003 راديو کردي تهران را در وضعيت جديدي قرار داد و در آن مقطع به طور روزانه در دو بخش سوراني و کرمانجي به پوشش آخرين اخبار و تحليل‌ها پيرامون جنگ پرداخت. همجواري ايران با منطقه عملياتي جنگي و حضور خبرنگاران صداوسيما در عراق و فعاليت روزانه خبرنگاران راديو کردي در کردستان عراق سبب شد تا راديو کردي برون‌مرزي خود به يک منبع مهم خبررساني قابل استناد براي کردها تبديل شود.


راديو کردي با توجه به گسترش فناوري‌هاي ارتباطي و سايت‌هاي اينترنتي در سال 2004 وب‌سايت خبري به گويش سوراني و کرمانجي تاسيس کرد. با وجود آن که شمار رسانه‌هاي کردي به طور قابل ملاحظه‌اي افزايش يافته اما راديو کردي تهران به عنوان رسانه‌اي پيشکسوت که فعاليت آن در 64 سال گذشته استمرار داشته است، برحسب نوع برنامه‌سازي و رويکردهاي خبري، جايگاه تعريف شده خود را دارد. ضمن آن که به علايق مخاطبان خود بر مبناي نيازهاي فکري، ديني، فرهنگي، سياسي و خبري اهميت مي‌دهد. در همين چارچوب و با توجه به شيوه‌هاي نوين برنامه‌سازي تلاش جدي در جهت تغييرات ساختاري در تهيه، ساخت و پخش برنامه انجام مي‌گيرد تا به عنوان رسانه‌اي پويا باقي بماند. از سال 1389 پخش زنده برنامه‌هاي راديو کردي افزايش يافته است. هم‌اکنون برنامه‌هايي چون نمايش راديويي، جنگ جمعه، ما و شنوندگان، بخش‌هاي خبري، راهي به سوي نور و خانواده، همچنين تحليل‌هاي سياسي گفت‌وگومحور مانند راويژ و آموزش زبان فارسي از پرشنونده‌ترين برنامه‌هاي راديو کردي است.


در وب‌سايت راديو کردي نيز علاوه بر اخبار روزانه ايران، منطقه و جهان، موضوع‌بندي متنوعي در زمينه‌هاي ايران‌شناسي، تفسير قرآن، آموزش زبان فارسي، اطلاعات علمي و تندرستي و دانستني قرار گرفته که مخاطبان خاص خود را پيدا کرده است. وب‌سايت راديو کردي در هر دو بخش سوراني و کرمانجي نه‌تنها در عراق و ترکيه بلکه در اروپا، آمريکا و استراليا مورد مراجعه کاربران قرار مي‌گيرد.

................
كردها

 



20:06:15 , 1393/10/18





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کورد نیوز]
[مشاهده در: www.kurdnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن