واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آیتالله تسخیری:
معتزله نو دارای گرایشهای لیبرالیستی هستند
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: معتزله نو دارای گرایش لیبرالیستی هستند در حالیکه معتزله قدیم حرکت خود را با ادعای دفاع از دین شروع کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیتالله محمد علی تسخیری ظهر امروز در همایش ملی نقد اعتزال نو در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم با بیان اینکه معتزله قدیم و جدید دارای تفاوتهایی با یکدیگر هستند اظهار کرد: اعتزال نو به عقل و استدلالات عقلی اعتقاد دارد ضمن اینکه بیشترین طرفداران این مکتب از میان اهل سنت هستند. وی افزود: ادعای اعتزال را از سوی افرادی مثل سروش شاهد بودیم در حالیکه توجه ندارند که اعتزال مکتبی از مکاتب اهل سنت به شمار میرود و ارتباطی با تشیع ندارد. دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه اینگونه افراد خود را روشنفکر و اصلاحطلب میدانند خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که به اعتزال نو گرایش دارند. وی ادامه داد: معتزله را میتوان مکتب فکری مقابل اشاعره دانست؛ البته اینگونه نیست که همه مذاهب اربعه از اتباع ابوالحسن اشعری باشند. تسخیری با اشاره به اینکه محمد بن عبدالوهاب ابتدا به تکفیر متصوفه پرداخت خاطرنشان کرد: تکفیر شیعه پس از آن صورت گرفت. دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: با این حال در بیان مستشرقین میبینیم که عبدالوهاب را یکی از مصلحین جهان اسلام معرفی میکنند. وی با اشاره به عقاید معتزله در زمینه توحید و صفات الهی افزود: نفی این صفات، توحید و عدل، وعد و وعید، منزله بین المنزلتین و امر به معروف و نهی از منکر از اصول معتزله قدیم به شمار میروند. تسخیری با بیان اینکه معتزله قدیم ایمان را اعتقاد قلبی صرف نمیدانند تصریح کرد: اعتقاد آنها این است که ایمان علاوه بر اعتقاد قلبی باید با عمل توأم باشد. دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: معتزله امر به معروف و نهی از منکر را از مرحله قلبی، لسانی و تذکر فراتر دانسته و به قیام بالسیف میرسند؛ خوارج نیز این تفکر را به صورت افراطی داشتند. وی با تاکید بر اینکه اعتزال نو حرکت جامع و برگرفته از روح اعتزال است گفت: در عین حال میتوان این جریان را متاثر از نهضت رنسانس و روح غربی دانست که البته غیر منضبط بوده و اصول مکتب تشیع را هم نمیپذیرد. تسخیری به دیگر شاخصههای فکری اعتزال نو اشاره کرد و افزود: اعتقاد به جبر، آزادی بحث و گفتوگوی منطقی، اعتقاد به تحلیلهای اجتماعی و اهتمام به احکام عقل از جمله این ویژگیها هستند. دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه اهتمام به احکام عقلیه از جمله وجوه اشتراک اعتزال نو و قدیم به شمار میرود خاطرنشان کرد: عدم تمرکز بر ظواهر احادیث، تاکید بر مسائل عامه، عدم اهتمام به مساله اجماع و به ویژه اجماع معلق و مدرکی، نفی خرافات، اراده انسان و ... از جمله این موارد هستند. وی بیان کرد: معتزله نو دارای گرایش لیبرالیستی هستند در حالیکه معتزله قدیم حرکت خود را با ادعای دفاع از دین شروع کردند. دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه طبقهبندی اعتزال نو مشکل است گفت: برخی از معتزلههای نو را میتوان پیرو معتزله قدیم به شمار آورد. وی عنوان کرد: تحلیل در اعتزال نو دارای خطاهای مختلفی است که از آن جمله میتوان به مسئله انکار مهدویت با وجود اجماع اشاره کرد که معتزله نو بر همین اساس معتزله قدیم و تشیع را مورد حمله قرار دادند. تسخیری حرکت اعتزال قدیم را ضد حشویگری دانست و تصریح کرد: با این حال اعتزال نو ضد فقه سنتی حرکت خود را شروع کرده است. انتهای پیام/78004
93/10/18 - 16:16
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]