واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آیتالله رشاد:
معتزله در زمین شرقی اما در تفکرات غربی زندگی میکنند
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: ویژگی معتزله آن است که اعتقاد شدیدی به تکفرات غربی داشته و در آن فضا زندگی میکنند هرچند از نظر فیزیکی در شرق سکونت داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیتالله علی اکبر رشاد پیش از ظهر امروز در همایش جریانشناسی و نقد اعتزال نو در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم با بیان اینکه الهیات دارای گستره وسیعی است اظهار کرد: گرایشات دینی در زمینه علومی مانند کلام و اخلاق و هر آنچه از دین میشناسیم جزو الهیات به شمار میروند. وی افزود: در جریان متجدد شاهد حضور دو گروه چپگرا و راستگرا هستیم و معتزله هم از جمله این جریانها محسوب میشوند؛ ویژگی معتزله آن است که اعتقاد شدیدی به تکفرات غربی داشته و در آن فضا زندگی میکنند هرچند از نظر فیزیکی در شرق سکونت داشته باشند. رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه دو گروه چپ و راستگرا در الهیات، به یک میزان از دین فاصله گرفتهاند خاطرنشان کرد: در حقیقت میتوان آنها را دو لبه یک قیچی دانست ولی مرز تمایز آنها قدرت و ثروت است. وی ادامه داد: معتزله دین را در قالب دو دیدگاه لیبرالی و دیکتاتوری نظامبندی میکند و به عبارتی پیروان اعتزال در نوشتههای خود اصولا در مورد قدرت و ثروت سخن به میان میآورند. رشاد با اشاره به اینکه خلوص نیت نداشتن مشکل اصلی معتزله است گفت: البته شاهد اختلاط زیاد جریانهای چپگرا و راستگرا هم هستیم که نمونه بارز آن قدرت لیبرال است. رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: نهضت آزادی در ایران به سمت الهیات راستگرا گرایش داشتند؛ اعتقاد به لیبرالیسم و اقتصاد آزاد از شاخصههای آنهاست. وی با بیان اینکه برای تبارشناسی چنین جریاناتی نیازمند پژوهشهای طولانیمدت و دشوار هستیم گفت: راه شناخت آنها هم این است که آرای کانونی و ذاتیشان و همچنین مکاتب فلسفه غربی که الگوی آنها قرار داده شده را بشناسیم. رشاد تصریح کرد: در مورد سروش هم برخی منتقدانش از او به عنوان فرد اشعریمسلک نام میبردند ولی خودش عقیده داشت معتزله است هرچند هیچ یک از آنها نبوده است. رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر شناخت ویژگیهای محوری جریانهای معتزله و چپ و راست در الهیات گفت: وقتی روششناسی آنها را مورد بررسی قرار میدهیم در مییابیم تحلیل که راه به تفسیر به رأی میبرد جزو شاخصههایشان است. وی به معاد دنیوی به عنوان یکی از عقاید جریان معتزله اشاره کرد و افزود: آنها در مقولاتی مانند معاد و جامعهشناسی روی به افراط آوردهاند؛ اعتقاد به ایمان زبانی آنها را به جایی رسانده که میگویند مارکسیستها نیز مومن هستند. رشاد اعتزال نو را بخشی از الهیات اجتماعی دانست و تصریح کرد: شناخت صحیح و کامل این جریان نیازمند یافتن منابع و شواهدی از سوی پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی در ارتباط با آنهاست. انتهای پیام/78004
93/10/18 - 15:32
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]