تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814720960




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مردم در تنگنای معیشت؛ دولت درگیر رفتارهای انتخاباتی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
مردم در تنگنای معیشت؛ دولت درگیر رفتارهای انتخاباتی
متأسفانه دولت اعتدال هم عزمی برای درس گرفتن از رفتارهای غلط گذشته ندارد و مثل دولت‌های قبلی از هم‌اکنون به انتخابات بعدی می‌اندیشد و گاهی رفتارهای نادرستی هم در این زمینه مرتکب می‌شود.

خبرگزاری فارس: مردم در تنگنای معیشت؛ دولت درگیر رفتارهای انتخاباتی



هفته‌نامه یالثارات الحسین(ع) نوشت: «علاقه به بقا» یکی از خصلت‌هایی است که در هر دولتی یافت می‌شود. علاقه‌ای که البته چندان هم ذنب لایغفر محسوب نمی‌شود اما بشرطها و شروطها! و از اساسی‌ترین این شرط‌ها نیز مشخصاً آنست که دولتی حاضر نشود به بهای بقای خود نفع ملتی را قربانی کند و یا به هر پلشتی تن بدهد و یا اینکه دو قطبی سازی در جامعه را در دستور کار خود قرار ندهد. متأسفانه حافظه تاریخی ما خاطرات تلخی در این زمینه دارد.
خاطرات تلخی مثل حضور احمدی‌نژاد در کنار مشایی در وزارت کشور برای ثبت نام به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و تلاش مضحک برای استفاده از مدل «پوتین ـ مدودف» برای بقای در قدرت، صحبت‌های خاتمی مبنی بر اینکه عده‌ای برای دولت من در حال بحران‌سازی روزانه هستند و اظهارات سینه‌چاکان آقای هاشمی در دوران دولت‌داری وی مبنی بر اینکه بد نیست ریاست جمهوری هاشمی دائم‌العمر شود!

* روحانی، نظریه بقا، تجربیات گذشته
اما اکنون دولت یازدهم بر سر کار است و البته دلائل و علائمی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد متأسفانه دولت اعتدال هم عزمی برای درس گرفتن از رفتارهای غلط گذشته ندارد و مثل قبلی‌ها از هم‌اکنون به انتخابات سال 96 می‌اندیشد و گاهی رفتارهای غلطی هم در این زمینه مرتکب می‌شود.

فی‌الواقع اگر احمدی‌نژاد در یک سفر استانی در اوایل آغاز به کار دولت دهم از این گفت که «دولت آینده انقلابی‌تر است»! مشخصاً دولت یازدهم نیز از همان ابتدا به فکر دولت آینده‌اش بود که بحث «عدم موضع‌گیری صریح» را به‌عنوان رویه دیگر سکه اعتدال در دستور کار قرار داد.

دستور کاری که البته قبل از اجرای آنها؛ چهره‌های همیشه پا در رکاب اصلاحات، یعنی «حسین مرعشی» و «الیاس حضرتی» به صحنه شتافتند و یکی در یک مصاحبه و دیگری در یک یادداشت مطبوعاتی در ویژه نامه روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد، درباره دولتی که هنوز یک یا دوماه از آمدنش نگذشته بود! از این گفتند که پیروز انتخابات دولت دوازدهم نیز حسن روحانی خواهد بود.

نفر بعدی هم علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت اصلاحات و دستیار اقوام و مذاهب روحانی بود که از قافله عقب نماند و برای تشویق دولت یازدهم به بقا! این صحبت را در یک مصاحبه رسانه‌ای بر زبان راند: «رقبای روحانی به انتخابات سال 1400 فکر کنند»!

نسخه‌های مرض‌بخش! برای بقا

در این میان اما دولتی‌ها و شخص رئیس جمهور هم بیکار نماندند و همانطور که اشاره شد، از روز اول با در دستور کار قرار دادن اعتدالی که بوی میانه‌گیری می‌داد نه عدالت! به صحنه تلاش برای بقا پا گذاشتند.

به سخن دیگر اینکه از همان روزی که در جشن ریاست جمهوری حسن روحانی؛ یک بازیگر سینمای دستگیر شده در فتنه (پگاه آهنگرانی) در مقابل رئیس‌جمهور روحانی دست بر سینه گذاشت و روحانی هم در مقابلش از صندلی برخاست؛ مشخص شد که دولت بیشتر از گزارش صد روزه اقتصادی و حتی بیشتر از مذاکرات هسته‌ای، به انتخابات 96! می‌اندیشد.

و در این راه البته «موضع‌گیری‌های خاکستری» همه‌ی ماجرا نبود و دولت با انتقاد از سپاه پاسداران، توزیع سبد کالا، نشان دادن در باغ سبز در مذاکرات هسته‌ای و ... نشان داد که به نسخه‌های دیگری هم که قرار است شفابخش تئوری بقایش باشند نیم‌نگاهی دارد.

تخلفات اثبات شده؛ از دولت انکار و از نهادهای ذیربط اصرار

یکی از رفتارهای دولت یازدهم که می‌توان آن‌را تلاش دولت برای تنزّه‌طلبی و فرار از برخی خطاهای محرز ارزیابی کرد، انکارهایی است که متأسفانه برخی مقامات دولتی درباره تعدادی از تخلفات دولت به‌عمل آورده‌اند.

ماجرای رانت 650 میلیون یورویی وزارت صنایع به یک شرکت وارد کننده مواد غذایی که با وجود اثبات در دیوان محاسبات، هرگز شاهد عذرخواهی و اذعان مقامات دولت یازدهم قرار نگرفت، یکی از شاخص‌ترین این قضایاست.

قضیه‌ای که البته رئیس‌‌جمهور روحانی هم درست مثل رفتارهای مشابهی که همه از دولت قبلی در خاطر داریم، به صحنه آمد و صریحاً از روند بررسی این ماجرا در مجلس و افشاکنندگان آن انتقاد کرد و همه چیز را طبق معمول به دولت قبلی ربط داد!

به تازگی هم غیر قانونی بودن برداشت دولت از صندوق توسعه ملی با آنکه به‌صورت رسمی از طرف دیوان محاسبات اعلام شده است اما دولتی‌ها همچنان در انکارند و معاون رئیس جمهور هم به تازگی از این گفته است که همه رفتارهای ما قانونی بوده و تخلفی در این زمینه صورت نگرفته است.

یارانه‌های غیر ضروری که هیچ‌کس نمی‌داند چرا همچنان به برخوردارها پرداخت می‌شود!

رفتار دیگر سر زده از دولت که هیچ‌کس نمی‌تواند دلیلی غیر از «انتخاباتی بودن» را برای آن تصور کند، عدم قطع یارانه ثروتمندان و برخوردارهاست.

ماجرایی که اگرچه دولت تلاش کرد با خواهش و درخواست رئیس‌جمهور و تصور نادرستی که از چگونگی حمایت‌های اجتماعی داشت آن‌را با انصراف خودخوان ثروتمندها به سرانجام برساند؛ اما این قصه به سرانجام نرسید و کسان زیادی هم انصراف ندادند.
مقامات دولتی هم هر ازگاهی از این مضمون سخن می‌گویند که شناسایی ثروتمندها کاری سخت و حتی غیر ممکن است!

به گزارش یالثارات، این در حالی است که دولت حتی اقدام به قطع یارانه ثروتمندانی که آنها را می‌شناسد و یا می‌تواند بشناسد هم نمی‌کند و آگاهان سیاسی از این می‌گویند که این شناسایی هرگز هم اتفاق نخواهد افتاد...

آنها از این می‌گویند که دولت با آنکه از همه‌ی رفتارهای دولت احمدی‌نژاد انتقاد می‌کند اما قصد دارد پرداخت یارانه را تا سال 96 و موعد برگزاری انتخابات دولت دوازدهم ادامه دهد و با این کار بر اساس تحلیلی که دارد، بر سبد آرای خود بیفزاید.

در باغ سبزی به اسم «توافق نهایی»!

ماجرای توافق نهایی و مذاکرات هسته‌ای نیز از آن رفتارهایی است که متأسفانه دولت محترم با روشی که در این بازی برگزیده و بر طبق اذعان همه فعالان سیاسی، تمام فعالیت‌های خود را به این مذاکرات گره زده است؛ می‌رود تا به یکی دیگر از رفتارهای انتخاباتی دولت بدل شود.

این مسئله البته قابل انکار هم نیست و همگان پس از آنکه دو مرتبه از زبان دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران شنیدند که وی در سفرهای خارجی خود بصورت ویژه‌ای بحث انتخابات مجلس دهم! را مورد توجه قرار داده است، دانستند که یکی از معانی اصرار دولت بر توافق نهایی، قاعدتاً چیزی است به نام «انتخابات»! و حکماً قرار است؛ فعالیت‌های دولت در این زمینه هم به مثابه یک دستاویز در انتخابات مورد استفاده باشد.

در همین حال اما اتفاق جالب دیگری هم که روی داده اینست که مذاکرات هسته‌ای اقلّ‌کم تاکنون دستاوردی جز تحریم‌ها و تهدیدهای بیشتر نداشته و با آنکه برخی حامیان رسانه‌ای و سیاسی دولت تلاش وسیعی را به‌عمل آوردند تا دستاوردهای احتمالی مذاکرات هسته‌ای، توافق ژنو و سایر اقدامات دیپلماتیک دولت در بحث هسته‌ای را بزرگ جلوه دهند؛ اما مردم فی‌الواقع چیزی را احساس نکردند و این مسئله تا آنجا پیش رفت که حتی رهبر انقلاب هم در سخنان خود بی‌دستاوردی این رفتارها را گوشزد کرده‌اند.

با تمام این تفاسیر اما آنچه که هویداست اینست که دولت نه تنها به مذاکرات خوشبین است و چهره‌های حامی دولت جملاتی مثل «غرب می‌خواهد به ما کمک کند»! و «آمریکا نمی‌خواهد با ما بازی کند» را طی ماه‌های اخیر بر زبان رانده‌اند! بلکه قرار است ماجرای «مذاکرات هسته‌ای» در دو انتخابات پیش رو؛ یعنی انتخابات مجلس دهم و دولت دوازدهم (که صد البته بر طبق مواضع اعلامی برخی چهره‌های دولتی؛ اعتدالیون علاقه فراوانی به پیروزی در هردوی آنها دارند) بصورت ویژه‌ای مثبت جلوه داده شود و حتی برخی دستاوردها نیز برای آن تعریف شود.

البته باید گفت که برخی محافل خاص! برای قسمت‌های بی‌دستاورد مذاکرات هسته‌ای نیز بحث «موانع»! را تدارک دیده‌اند و حتی قبل از این نیز در نوشته‌های خود عنوان کرده‌اند که اگر هم دولت در بخش‌هایی از پرونده هسته‌ای؛ دستاورد چندانی نداشته است به دلیل «تفکرات بانفوذ»! و «موانع»! بوده است.

میانه‌گیری‌هایی که قرار است رأی جمع کند

حقیقت این است که هنوز هیچکس دقیقاً نمی‌داند موضع دولت یازدهم درباره آرمان‌ها، خواسته‌ها و انتقادات اصولگرایان و همچنین جریان اصلاحات! چیست؟!

دولت از یک‌سو بصورتی آرام، 9 دی را گرامی می‌دارد و از سوی دیگر بر آزادی سران فتنه از حصر که این روزها به «قول‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور»! مشهور شده است اصرار می‌ورزد.

یک روز معاون اول رئیس‌جمهور به دیدار چهره‌ای مثل «صانعی» می‌رود و روز دیگر نیز رئیس‌جمهور به دیدار خانواده‌های شهدا می‌رود. جالب آنکه میانه‌گیری‌ها گاهی به فاصله چند ساعت رخ می‌دهند.

مثلاً رئیس جمهور در یک همایش و در مقابل خانواده‌های شهدا از این می‌گوید که مردم ایران برای عفاف و حجاب جنگیده‌اند و هنوز هم از آن دفاع می‌کنند و سپس به‌فاصله چند ساعت به جمع جوان‌ها که می‌رسد با کنایه به گشت‌های ارشاد ناجا از این می‌گوید که حجاب با وَن و پاسبان درست نمی‌شود! و بعضی‌ها هِی می‌گویند دختر و پسر را از هم جدا کنید!

بسیاری از فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس در مقابل این رفتارهای دولت بیان کرده‌اند که جماعت اعتدالی‌ها صرفاً برای رأی‌آوری در انتخابات‌های پیش‌روست که این حرف‌های دوگانه را با هدف جذب همه تفکرات بیان می‌کنند.

دولت خوبی که جامعه جهانی هم باید دوستش داشته باشد!

برخی رفتارهای اعتدالیون که در مواجهه با انتخابات آتی ارزیابی می‌شوند؛ صرفاً مربوط به رخدادهای داخلی نیستند و دولت در عرصه فعالیت‌های دیپلماتیک غیر هسته‌ای خود نیز برخی رفتارها را نشان می‌دهد که حاکی از تلاش او برای همراه‌سازی چیزی به نام «جامعه جهانی» است.

البته از همان روزی که رئیس‌جمهور روحانی در دانشگاه تهران طی سخنانی گفت باید «جهانی‌سازی» را باور کرد! همه فهمیدند که دولت محترم بی تفاوت به اینکه نظر فعالان سیاسی، خواص و مردم در این باره چیست! خود را برای حل شدن در فرایند جهانی‌سازی(گلوبالیزاسیون) آماده کرده و این آمادگی نیز رفتارهای خاصی را در بعد دیپلماتیک از دولت طلب می‌کرد که به نظر می‌رسد در حال انجام‌اند.

حقیقت این است که دولت یازدهم هیچگاه موضع دقیق و قاطعی درباره سوریه و تحولات این کشور و یا درباره حزب‌الله لبنان و مقاومت فلسطین نگرفته است.

این در حالی است که اگرچه رئیس‌جمهور روحانی زمانی درباره تحولات عراق به هر دلیلی اعلام کرد «عتبات عالیات خط قرمز ماست» اما نکته واضح آنست که دولت نه در قبال کاهش قیمت نفت؛ اعتراض صریحی به آمریکا و عربستان دارد، نه در قبال سوریه موضع دقیقی در مجامع بین‌المللی اخذ کرده است و نه برخی موارد دیگری از سیاست‌های نظام سلطه که مورد نقد فعالان کشور قرار دارند را مستقیماً مورد اشاره قرار داده است.

جالب آنکه مثلاً در ماجرای کاهش قیمت نفت و با اینکه این مسئله توانسته است سختی‌های را بر دولت محترم اعمال کند اما رئیس‌جمهور روحانی باز هم حاضر به موضع‌گیری صریح و شفاف علیه کشور عربستان به‌عنوان طراح و مجری اصلی این کاهش قیمت خبیثانه نیست! و در اعتراضات ملایم خود نیز از عبارت «برخی کشورها»! به جای عربستان استفاده می‌کند.

ممکن است تا اینجا هم حتی تشخیص اینکه این رفتارهای دولت با انتخابات مرتبط است چندان راحت نباشد اما وقتی پای اظهار نظر مقامات سیاست خارجی درباره انتخابات آتی به وسط می‌آید؛ هر ذهن آگاهی تشخیص می‌دهد که قضیه چندان هم غیر انتخاباتی نیست!

به سخن دیگر اینکه وقتی ظریف در سفرهای خارجی خود، چندین بار به تبیین اهمیت انتخابات مجلس دهم و برآورده شدن خواسته‌های اعتدالیون برای غربی‌ها و آمریکایی‌ها اقدام کرده است؛ مشخص است که «انتخابات دولت دوازدهم» اهمیت بیشتری برای ظریف و رؤسایش دارد و برای همین است که از هم‌اکنون تأکیداتی مثل ضرورت باور جهانی‌سازی و همچنین موضع‌گیری ناشفاف در قبال برخی مقولات مشخص بین‌المللی از سوی دولت دیده می‌شود.

* نتیجه‌گیری
اگرچه دولت محترم در زمینه بیان موضع پیرامون انتخاباتی نبودن این رفتارهای خود اصراری ندارد! اما فرض بر آنکه تصمیم به اعلام موضع و انکار هم داشته باشد؛ باید بداند که کار سختی را برای تکذیب این مسئله در پیشگاه افکار عمومی بر عهده دارد.
دولتی‌ها و حامیان سیاسیِ مصلحتی آنها یعنی اصلاح‌طلبان به نیکی می‌دانند که در قبال همه‌ی این رفتارهای اشاره شده و انتخاباتی بودن مزاجشان، به دولت احمدی‌نژاد هم انتقادات فراوان و البته بعضاً درستی داشته‌اند.

اما اینکه در جریان هستند که حرف درست، همیشه درست است و ممکن است آن انتقادات سابق، هم‌اکنون بر رفتار خودشان هم وارد باشد بحث دیگریست...


انتهای پیام/

93/10/16 - 16:06





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن