تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816877621




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اینترنت؛ ابزار دموکراسی یا عامل هرج و مرج؟


واضح آرشیو وب فارسی:الف: اینترنت؛ ابزار دموکراسی یا عامل هرج و مرج؟
دکتر علی غزالی فر*؛ 17 دی 1393

تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۹
جستاري فلسفي در ماهيت اينترنتنويسنده: گوردن گرامترجمه: دکتر محمدرضا امين‌ناصريناشر: انتشارات کوير، چاپ اول ۱۳۹۳۲۳۲صفحه، ۱۲۰۰۰ توماناین کتاب را فروشگاه اینترنتی شهر کتاب تا یک هفته پس از معرفی، با ۱۰% تخفیف ویژه عرضه می‌کنند، در صورت تمایل اینجا کلیک کنید.****فرناندو سَوَتِر در کتاب مشهور و بسيار خواندني خود(۱) مي گويد: " در اين روز و روزگار، يعني در روزگار کشفيات فناورانه بزرگ، ريزتراشه‌ها و شتاب‌دهنده‌هاي ذره‌اي، دنياي اينترنت و تلويزيون ديجيتالي، فلسفه چه اطلاعاتي مي‌تواند در اختيار ما بگذارد؟ ما مي‌خواهيم به‌عنوان معاصران اينترنت، ايدز و کارت هاي اعتباري راهي براي درک و لذت بردن بيشتر از زندگي پيدا کنيم. آيا فلسفه مي‌تواند به ما کمکي کند؟ " گوردن گراهام استاد نامدار فلسفه با کتاب مشهور خود پاسخي عملي به اين مسئله داده است. جستاري فلسفي در ماهيت اينترنت از زمان انتشار (۱۹۹۹ ميلادي) تاکنون بارها تجديد چاپ شده و به چندين زبان نيز ترجمه شده است. به‌تازگي نيز ترجمه فارسي آن در اختيار جامعه کتابخوان ايران قرار گرفته است.گراهام در پي اين نيست که پاسخي عملي براي مواجه با اينترنت ارائه کند. دلمشغولي او پيش از هر چيز فهميدن اينترنت است و البته اين درک و فهم نوعي درک و فهم فلسفي است. چرا که از نظر او فهم جدي اينترنت به‌شدت با مسائل فلسفي گره خورده است. از نظر مولف حتي يک بررسي اوليه از ماهيت و آثار اينترنت بدون درگيرشدن با مسائلي که در فلسفه اجتماعي، فلسفه اخلاق، روانشناسي اخلاق و فلسفه تعليم و تربيت مورد بحث هستند، غيرممکن است. نکته ديگر آن است که موضع‌گيري در برابر اينترنت غالبا همراه با افراط و تفريط بوده است. نيل پستمن در کتاب مشهور خود، تکنوپُلي، براي اولين‌بار اصطلاح شيفتگان تکنولوژي را بکار برد و آنان را اين‌گونه تعريف کرد: " کساني که آن‌چنان به کامپيوتر خيره مي‌شوند که عاشق به معشوقش، هيچ عيب و نقصي در آن نمي‌بينند و هيچ بيم و هراسي در مورد آينده‌اش به خود راه نمي‌دهند. " در مقابل اين ديدگاه، مخالفان و دشمنان تکنولوژي بر اين باور هستند که تکنولوژي باعث تزلزل و بي‌ثباتي جوامع شد، رنج‌هاي بي‌شمار رواني و جسماني ايجاد کرد و خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري به محيط زيست وارد ساخت. در يک کلمه تکنولوژي يک فاجعه بود و هست. با توجه به اين وضعيت براي درک و فهم اينترنت لازم است از عشق و نفرت نسبت به آن فاصله بگيريم و خوب تأمل کنيم تا در مورد آن به قضاوت معقول و بي‌طرفانه‌اي برسيم که خالي از آمال و آرزوها و نيز ترس و نگراني باشد. پرسش کلي و مهم کتاب نيز همين است که چگونه مي‌توانيم از بيهودگي دشمني با تکنولوژي بپرهيزيم اما در دام شيفتگي به تکنولوژي گرفتار نشويم. نويسنده در همه مباحث جانب انصاف را رعايت کرده است. او با بي‌طرفي دلايل موافقان و مخالفان را به‌صورت منطقي بررسي کرده است. به همين دليل در پايان مباحث اين خود خواننده است که بايد قضاوت کند کدام موضع و ديدگاه قوي‌تر است. البته بحث متمرکز بر اينترنت و مباحث مربوط به آن است اما براي پاسخ به آن لازم است که برخي از مباحث مفهومي و ارزشي تکنولوژي نيز مورد بررسي قرار گيرد. به همين دليل سه فصل اول آغازين کتاب به مباحث عام مربوط به فلسفه تکنولوژي اختصاص يافته است.کتاب شامل يک مقدمه، هشت فصل و يک نتيجه گيري است. در فصل اول، لادهاي جديد در مقابل شيفتگان تکنولوژي، موضع شيفتگان تکنولوژي و مخالفان آن بررسي مي‌شود. فصل دوم، اساسا نوين و صرفا نوظهور، به اين مسئله مي‌پردازد که پديده اينترنت تا چه حد جديد و دگرگون‌ساز است. نويسنده در فصل سوم، معامله به سبک فاست، رابطه بين وسيله و هدف را در زمينه اينترنت بررسي مي‌کند. پرسش او اين است که آيا اينترنت صرفا يک ابزار بوده و نسبت به هر هدف و غايتي خنثي و بي‌طرف است يا خير؟ آيا اينترنت فقط خادم خواسته‌هاي ما است يا اينکه اساسا چنين چيزي امکان‌پذير نيست؟ و در کل اين پرسش نيز مطرح مي‌گردد که دگرگوني ناشي از اينترنت باعث بهبود زندگي انسان‌ها مي‌شود يا به تخريب آن منجر خواهد شد؟ موضوع فصل چهارم، اينترنت به عنوان دموکراسي، لوازم و کارکردهاي سياسي اينترنت است. به‌ويژه اينکه آيا اينترنت در عصر سياست‌هاي دموکراتيک به دموکراسي کمک مي‌کند يا خير؟ اينترنت به عنوان هرج و مرج عنوان فصل پنجم است. در اين فصل اين مسئله مورد تأمل قرار مي‌گيرد که اينترنت تا چه اندازه مي‌تواند باعث ايجاد آنارشي و هرج و مرج در زمينه‌هاي سياسي، اجتماعي، معرفت‌شناختي و اخلاقي شود؟ نويسنده در فصل بعدي، نظارت بر اينترنت، ابعاد اخلاقي اينترنت را مطرح مي‌کند و اينکه آيا مي‌توان و بايد هنجارهاي اخلاقي را در اينترنت ملاک قرار داد يا خير؟ موضوع مهم و شايعي همچون پورنوگرافي در اين فصل به‌طور مفصل بررسي مي‌شود. گراهام از پديده شايع و نوظهور شبکه‌هاي اجتماعي نيز غافل نمانده و در فصل هفتم، جوامع جديد، به‌خوبي آن را مورد کاوش قرار داده است. آخرين فصل کتاب واقعيت مجازي است. از نگاه شيفتگان تکنولوژي اينترنت دنيايي است سرشار از غناي غيرقابل تصور و از ديدگاه مخالفان تکنولوژي آخرين پناهگاه براي توهم و خيال‌پردازي. به همين دليل لازم است که واقعيت مجازي اينترنت در ارتباط با واقعيت عيني مورد تجزيه و تحليل واقع شود. کتاب با يک نتيجه‌گيري قابل تأمل به پايان مي‌رسد.اينترنت پديده‌اي بسيار حساس و پيچيده است و به‌خاطر امکانات و پتانسيل‌هاي بسيار بالايي که دارد مي‌تواند بسيار مخرب و آسيب‌زا باشد. تنها چيزي که مي‌تواند آن را مهار و مديريت کند آگاهي و درک و فهم عميق آن است. اساسا هر چيزي با معرفت خوب و مفيد است و بدون معرفت هر چيزي بد و مضر واقع مي‌شود. اينترنت هم از اين قاعده مستثنا نيست. در پرتو چنين ديدگاهي مطالعه چنين کتاب‌هايي بيش از پيش اهميت مي‌يابد و ضرورت پيدا مي‌کند. البته چون نويسنده خود يک فيلسوف است براي خود فلسفه نيز ارزش ذاتي قائل است و لذا در اين اثر خود مي‌خواهد از فلسفه و فلسفه‌ورزي نيز دفاع کند. او براي اين منظور از سقراط الهام مي‌گيرد زيرا از ديدگاه او بحث فلسفي به سبک سقراطي علي‌رغم اينکه قديمي به‌نظر مي‌رسد اما همچنان بهترين روش براي بررسي فلسفي اينترنت است. گراهام مي‌خواهد نشان دهد که فلسفه نه‌ تنها در گذشته بلکه در عصر حاضر نيز جذابيت‌هاي خود را همچنان داراست. به همين دليل اين کتاب مي‌تواند مصداق خوبي براي کاربرد فلسفه نيز باشد. نکته آخر آن‌که علي‌رغم اينکه سال‌ها است که بحث از فلسفه تکنولوژي درکشور ما مورد توجه قرار گرفته است اما منابع فلسفي کمي در اين زمينه وجود دارد. اين کتاب از معدود منابع واقعا جدي و مفيد است که در موضوع فلسفه اينترنت به زبان فارسي در دسترس است. به اضافه اينکه اين اثر از اين مزيت نيز برخوردار است که هيچ اطلاعات و دانش تخصصي در زمينه فلسفه را پيش‌فرض نمي‌گيرد و به همين دليل عموم خوانندگان مي‌توانند به‌راحتي از آن بهره‌مند شوند.پي‌نوشت:(۱) اين کتاب براي آشنايي با فلسفه با رویکرد انضمامی مناسب است. مشخصات کتابشناختي آن از اين قرار است:فرناندو سوتر، پرسش‌هاي زندگي، ترجمه: عباس مخبر، تهران، انتشارت طرح نو*دکترای فلسفه







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن